IPTPB1/415-42/14-2/DS - Określenie obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych w związku z wypłatą stypendiów szkoleniowych i stażowych na rzecz uczestników projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB1/415-42/14-2/DS Określenie obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych w związku z wypłatą stypendiów szkoleniowych i stażowych na rzecz uczestników projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko #61485; przedstawione we wniosku z dnia 22 stycznia 2014 r. (data wpływu 27 stycznia 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wypłatą stypendiów szkoleniowych i stażowych uczestnikom projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 stycznia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wypłatą stypendiów szkoleniowych i stażowych uczestnikom projektu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca - Wyższa Szkoła, realizuje projekt "Nowy Start" w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - okres programowania 2007-2013 -współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i ze środków budżetu państwa. Projekt realizowany jest w ramach Priorytetu VII - Promocja integracji społecznej, Działania 7.2 Przeciwdziałanie wykluczeniu i wzmacnianie sektora ekonomii społecznej, Poddziałania 7.2.1 Aktywizacja zawodowa i społeczna osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, gdzie Instytucją Pośredniczącą jest Wojewódzki Urząd Pracy.

Środki na realizację projektów w ramach POKL są w 85% współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i ze środków budżetu państwa w 15%. Wydatki na realizację programów operacyjnych są - w części odpowiadające wkładowi środków europejskich-dokonywane w formie płatności. Natomiast część odpowiadająca wkładowi krajowemu, towarzyszącemu wkładowi środków europejskich, będzie dokonywana w formie dotacji celowej. Uczestnikami projektu są osoby objęte wsparciem w postaci indywidualnego poradnictwa z IPD, poradnictwa psychologiczno-społeczno-doradczego indywidualnego i grupowego, szkoleń zawodowych, staży.

W projekcie mogą wziąć udział osoby spełniające kryteria grupy docelowej określonej w projekcie. Osoby biorące udział w projekcie "Nowy Start" to zgodnie z wytycznymi "osoby niezatrudnione, w wieku aktywności zawodowej, zagrożone wykluczeniem społecznym z co najmniej jednego powodu spośród wskazanych w art. 7 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2004 r. Nr 64, poz. 593 z późn. zm.), zarejestrowane w Powiatowym Urzędzie Pracy (na czas uczestnictwa w szkoleniu zawodowym i stażach osoby te są wyrejestrowywane z PUP-u).

Rekrutacja do projektu ma charakter otwarty, tzn. odbywa się poprzez ogłoszenia w lokalnej prasie, lokalnych środkach transportu i radio oraz przez bezpośrednią dystrybucję ulotek. Uczestnicy projektu zgłaszają chęć udziału w projekcie poprzez wypełnienie dokumentów rekrutacyjnych. Do projektu zostanie rekrutowanych 70 Uczestników, którzy będą uczestniczyli w poszczególnych etapach wsparcia (indywidualnym poradnictwie z IPD, poradnictwie psychologiczno-społeczno-doradczym, indywidualnym i grupowym, szkoleniach zawodowych, stażach). Szkolenia dla Uczestników mają charakter nieodpłatny.

Celami szczegółowymi projektu są:

* wzrost świadomości indywidualnych cech psychologicznych u 70 Uczestników - metod niezbędnych do przełamywania barier w zakresie samodzielnego utrzymania się na rynku pracy do grudnia 2013 r. poprzez udział w poradnictwie,

* zmniejszenie liczby osób zagrożonych wykluczeniem społecznym z gmin... o 14 osób, które podejmą pracę w ramach projektu do maja 2014 r.,

* dostosowanie kwalifikacji u min. 63 osób niezatrudnionych z gmin ww. wymienionych do wymagań rynku pracy poprzez nabycie kwalifikacji zawodowych w zakresie obsługi urządzeń do wytwarzania energii odnawialnej oraz agroturystyki do lutego 2014 r. poprzez udział w szkoleniu i otrzymanie zaświadczeń/świadectw kwalifikacji,

* zwiększenie zdolności do zatrudnienia min. 63 Uczestników poprzez udział w stażach i podjęcie pracy przez min. 20% Uczestników w trakcie trwania projektu do maja 2014 r.

W ramach projektu oprócz wsparcia w postaci szkoleń, kursów i doradztwa zawodowego przewidziane jest również wsparcie w postaci stypendium szkoleniowego za udział w szkoleniu. Szkolenie zawodowe trwa 100 godzin. Za udział w szkoleniu Uczestnikowi przysługuje stypendium szkoleniowe w wysokości nie większej niż 6,10 zł brutto za godzinę szkolenia. Po odbyciu szkolenia Uczestnik projektu kierowany jest na staż, który trwa 3 miesiące. W związku z tym Uczestnik otrzymuje stypendium stażowe w wysokości 1.500,00 zł brutto za miesiąc. Staż jest organizowany w oparciu o dwie umowy: pierwsza umowa podpisywana jest pomiędzy projektem a organizatorem stażu, a kolejna pomiędzy stażystą a organizatorem stażu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

Czy Wnioskodawca jako realizator projektu ma obowiązek odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, zarówno od kwot stypendiów szkoleniowych, jak i stypendiów stażowych wypłacanych Uczestnikom projektu.

Czy jest zobowiązany do sporządzania i przekazywania podatnikowi, w związku z tymi wypłatami, na koniec roku podatkowego PIT-8C.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm).

Zgodnie z definicją zamieszczoną w przepisach ustawy o finansach publicznych, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z unijnych funduszy strukturalnych (w tym przypadku z Europejskiego Funduszu Społecznego) wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych. Kwoty otrzymane ze środków unijnych przez ich beneficjentów są objęte zwolnieniem podatkowym, zatem kwoty stypendiów szkoleniowych oraz stażowych wypłacane uczestnikom projektu za udział w szkoleniach i stażach są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych.

W związku z powyższym Wnioskodawca uważa, że jako realizator projektu nie jest zobowiązany do naliczenia, poboru i odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od kwot tych stypendiów do urzędu skarbowego, jak również nie ma obowiązku sporządzenia informacji PIT-8C na koniec roku podatkowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, źródłami przychodów są również inne źródła, które nie zostały wymienione enumeratywnie w tym artykule.

Na podstawie art. 11 ust. 1 cyt. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania "w szczególności", wskazuje, iż definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty, co pozwala do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Oznacza to, iż przychodem z innych źródeł będzie każde przysporzenie majątkowe, mające konkretny wymiar finansowy otrzymane jako świadczenie pieniężne, rzeczowe lub też jako świadczenie nieodpłatne czy częściowo odpłatne.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885, z późn. zm.).

Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych, ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich, rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4. Uwzględniając powyższe, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (w tym Europejskiego Funduszu Społecznego) wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.

Zauważyć przy tym należy, że zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, objęci są uczestnicy projektu. Przez uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej przepisie, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu.

Z przedstawionych we wniosku informacji wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt "Nowy Start" w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i ze środków budżetu państwa. Uczestnikami projektu są osoby niezatrudnione, w wieku aktywności zawodowej, zagrożone wykluczeniem społecznym, którzy będą uczestniczyli w poszczególnych etapach wsparcia (poradnictwie, szkoleniach zawodowych, stażach). Za udział w szkoleniu uczestnikowi przysługuje stypendium szkoleniowe. Po odbyciu szkolenia uczestnik projektu skierowany zostanie na staż i otrzyma stypendium stażowe.

Mając na uwadze opisany we wniosku stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe, w oparciu o powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że wypłacane uczestnikom projektu stypendia szkoleniowe i stypendia stażowe stanowią przychód uczestników, jednakże korzystający ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji, na Wnioskodawcy nie ciążą obowiązki płatnika z tego tytułu (odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy oraz wystawienia informacji PIT-8C uczestnikom projektu).

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl