IPTPB1/415-386/13-4/KSU

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 września 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB1/415-386/13-4/KSU

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 24 maja 2013 r. (data wpływu 12 czerwca 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 września 2013 r. (data wpływu 13 września 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 czerwca 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wniosek nie spełniał wymogów, o których mowa m.in. w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 5 września 2013 r., Nr IPTPB3/423-220/13-2/IR, IPTPB1/415-386/13-2/KSU, na podstawie art. 169 § 1 w związku z art. 14h ww. ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie z dnia 5 września 2013 r. skutecznie doręczono w dniu 9 września 2013 r., następnie w dniu 13 września 2013 r. uzupełniono ww. wniosek (data nadania 11 września 2013 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca - Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością - prowadzi działalność w zakresie sprzedaży ciągników oraz urządzeń i maszyn rolniczych, wyłącznie na rzecz podmiotów gospodarczych. Wnioskodawca nie korzysta ze zwolnień w zakresie opłacania podatku dochodowego. W 2013 r. zawarł On z Bankiem umowę o współpracy, w ramach której Bank świadczy na rzecz Wnioskodawcy usługi pośrednictwa finansowego, polegające na udzieleniu dla odbiorców Wnioskodawcy kredytów na zakup Jego towarów na preferencyjnych warunkach (brak prowizji i oprocentowania kredytu). Wynagrodzenie za wykonaną usługę określane jest jako procent wartości udzielonych kredytów. Jako udokumentowanie należnego wynagrodzenia (należnych dofinansowań) Bank przekazuje Wnioskodawcy, na początku kolejnego miesiąca, notę obciążeniową określającą kwotę dopłat wynikającą z umów uruchomionych w poprzednim miesiącu wraz z załącznikiem umożliwiającym szczegółową identyfikację poszczególnych transakcji i kwot dofinansowań z nimi związanych.

Wnioskodawca wydatki wykazane na notach traktuje jako koszty bezpośrednio związane z przychodem i kwalifikuje je do kosztów uzyskania przychodów okresów (miesięcy), w których nastąpiła sprzedaż ciągników lub maszyn objętych dofinansowaniem.

Wnioskodawca nie pobiera oraz nie odprowadza podatku dochodowego z tytułu opłaconych na rzecz Banku dofinansowań dotyczących poszczególnych kredytów udzielonych przez Bank odbiorcom.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 10 września 2013 r. dodano ponadto, że przedmiotem porozumienia jest określenie zasad i warunków współpracy w zakresie:

I. Preferencyjnego kredytowania przez Bank zakupu pojazdów określonych w załączniku nr 1 do porozumienia, tj.:

1. Preferencyjne warunki kredytowania zakupu pojazdów obejmują ciągniki rolnicze.

2. Minimalny wkład własny klienta wynosi 50% wartości pojazdu.

3. Prowizja za pośrednictwo kredytowe sprzedawcy 0% kredytowej wartości pojazdu.

4. Prowizja pobierana od klienta 0% wartości kredytu.

5. Dopłata wnoszona przez Sprzedawcę 8% wartości kredytu.

6. wysokość oprocentowania kredytu udzielonego na 12 m-cy 0%.

II. Trybu i warunków przekazywania dopłat ze środków Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, stanowiących wynagrodzenie Banku z tytułu usługi pośrednictwa finansowego.

1. W ramach współpracy Bank będzie udzielać kredytów na zakup pojazdów, o których mowa w ust. 1, a Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością zobowiązuje się do wnoszenia na rzecz Banku z tytułu usługi pośrednictwa finansowego, określonych dopłat do udzielonego przez Bank kredytu.

Porozumienie zawarte zostało z Bankiem krajowym. Jak określono we wniosku, usługa pośrednictwa finansowego polega na udzieleniu dla odbiorców Spółki kredytów na zakup towarów Spółki na preferencyjnych warunkach (brak prowizji i oprocentowania kredytu) na warunkach określonych powyżej. Zgodnie z postanowieniami zawartego porozumienia, wynagrodzenie Banku uzależnione jest od kwoty udzielonych na rzecz klientów sprzedającego kredytów. Określenia "dopłaty do kredytów" oraz "należne dofinasowanie do kredytów" są używane zamiennie na określenie należnego od sprzedawcy wynagrodzenia na rzecz Banku z tytułu świadczonych usług pośrednictwa finansowego. Zdaniem Wnioskodawcy, należy tylko rozróżnić znaczenie tych kwot dla Banku i dla kredytobiorcy (nabywcy towarów), gdyż dla Banku jest to kwota otrzymanego wynagrodzenia za świadczone usługi, a dla nabywcy (klienta) jest to kwota otrzymanego dofinansowania.

Wynagrodzenie Banku ujmowane jest na koncie 402 "Pozostałe usługi obce". Możliwość zakupu ciągnika wraz z kredytem na preferencyjnych warunkach stanowi formę promocji sprzedaży, nie powoduje jednak zwiększenia ceny sprzedaży dla finalnego odbiorcy, ale zwiększa wolumen sprzedaży Spółki zmniejszając jednocześnie koszty finasowania zakupów (zapotrzebowanie kredytowe) oraz koszty utrzymywania zapasów (koszty magazynowe). Sprzedaż objęta porozumieniem z Bankiem dokonywana jest na rzecz podmiotów gospodarczych, tj. osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, spółek osobowych oraz spółek kapitałowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy Wnioskodawca ma prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów kwoty dopłat do kredytów nabywców stanowiące wynagrodzenie Banku za wykonane usługi pośrednictwa finansowego.

2. Kiedy należy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów należne na rzecz Banku dopłaty stanowiące wynagrodzenie Banku.

3. Czy na Wnioskodawcy ciążą obowiązki płatnika z tytułu opłacenia dopłat do kredytów nabywców.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 10 września 2013 r. dodano, że kwota dopłat do kredytów przekazywana przez sprzedawcę, tj.: Wnioskodawcę, Bankowi stanowi wynagrodzenie Banku za świadczone usługi pośrednictwa finansowego i jest to ta sama wartość.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 3 w części dotyczącej obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, natomiast w zakresie pytania nr 1 i 2 dotyczącego podatku dochodowego od osób prawnych oraz pytania nr 3 w części dotyczącej obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób prawnych zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Jednak, zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 8 ww. ustawy (wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 125, zalicza się do przychodów określonych w art. 10 ust. 1 pkt 3 tej ustawy) świadczenie otrzymane przez przedsiębiorcę, w związku z prowadzoną działalnością stanowi jego przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej i bez względu na wartość zostanie opodatkowane wraz z innymi dochodami z prowadzonej działalności, na zasadach określonych dla tej działalności.

W związku z powyższym na Wnioskodawcy nie ciążą żadne obowiązki płatnika z tytułu opłacenia dofinansowania od kredytów nabywców.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku z dnia 10 września 2013 r. dodano, że obowiązki płatnika, ze względu na dokonywanie sprzedaży na rzecz podatników podatku dochodowego od osób fizycznych, mogą wynikać z ww. ustawy. Jednak jak przedstawiono w argumentacji, ponieważ sprzedaż dokonywana jest na rzecz podmiotów gospodarczych na Spółce nie ciążą takie obowiązki, gdyż zgodnie z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowany podatek dochodowy, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Jednak zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 8 ww. ustawy, wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 125, zalicza się do przychodów określonych art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z tym, na Wnioskodawcy nie ciążą żadne obowiązki płatnika z tytułu opłacenia dofinansowań do kredytów nabywców. Ponadto to Bank, a nie Wnioskodawca udziela kredytów na preferencyjnych warunkach, a przekazane wynagrodzenie stanowi dla Banku źródło finansowania dopłaty, której udzielił klientowi, udzielając mu kredytu na preferencyjnych warunkach. Dlatego Wnioskodawca uważa, iż w związku z tym nie ciążą na Nim żadne obowiązki płatnika z tytułu opłacenia dofinansowań od kredytów nabywców, gdyż są to dla Niego tylko wynagrodzenia na rzecz Banku z tytułu świadczonych usług pośrednictwa finansowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.), płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca - Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością - prowadzi działalność w zakresie sprzedaży ciągników oraz urządzeń i maszyn rolniczych, wyłącznie na rzecz podmiotów gospodarczych. Wnioskodawca nie korzysta ze zwolnień w zakresie opłacania podatku dochodowego. W 2013 r. zawarł On z Bankiem umowę o współpracy, w ramach której Bank świadczy na rzecz Wnioskodawcy usługi pośrednictwa finansowego, polegające na udzieleniu dla odbiorców Wnioskodawcy kredytów na zakup Jego towarów na preferencyjnych warunkach (brak prowizji i oprocentowania kredytu). Wynagrodzenie za wykonaną usługę określane jest jako procent wartości udzielonych kredytów. Jako udokumentowanie należnego wynagrodzenia (należnych dofinansowań) Bank przekazuje Wnioskodawcy, na początku kolejnego miesiąca, notę obciążeniową określającą kwotę dopłat wynikającą z umów uruchomionych w poprzednim miesiącu wraz z załącznikiem umożliwiającym szczegółową identyfikację poszczególnych transakcji i kwot dofinansowań z nimi związanych. Wnioskodawca wydatki wykazane na notach traktuje jako koszty bezpośrednio związane z przychodem i kwalifikuje je do kosztów uzyskania przychodów okresów (miesięcy), w których nastąpiła sprzedaż ciągników lub maszyn objętych dofinansowaniem. Wnioskodawca nie pobiera oraz nie odprowadza podatku dochodowego z tytułu opłaconych na rzecz Banku dofinansowań dotyczących poszczególnych kredytów udzielonych przez Bank odbiorcom.

Przedmiotem porozumienia jest określenie zasad i warunków współpracy w zakresie:

I. Preferencyjnego kredytowania przez Bank zakupu pojazdów określonych w załączniku nr 1 do porozumienia, tj.:

1. Preferencyjne warunki kredytowania zakupu pojazdów obejmują ciągniki rolnicze.

2. Minimalny wkład własny klienta wynosi 50% wartości pojazdu.

3. Prowizja za pośrednictwo kredytowe sprzedawcy 0% kredytowej wartości pojazdu.

4. Prowizja pobierana od klienta 0% wartości kredytu.

5. Dopłata wnoszona przez Sprzedawcę 8% wartości kredytu.

6. wysokość oprocentowania kredytu udzielonego na 12 m-cy 0%.

II. Trybu i warunków przekazywania dopłat ze środków Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, stanowiących wynagrodzenie Banku z tytułu usługi pośrednictwa finansowego.

1. W ramach współpracy Bank będzie udzielać kredytów na zakup pojazdów, o których mowa w ust. 1, a Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością zobowiązuje się do wnoszenia na rzecz Banku z tytułu usługi pośrednictwa finansowego, określonych dopłat do udzielonego przez Bank kredytu.

Porozumienie zawarte zostało z Bankiem krajowym. Usługa pośrednictwa finansowego polega na udzieleniu dla odbiorców Spółki kredytów na zakup towarów Spółki na preferencyjnych warunkach (brak prowizji i oprocentowania kredytu) na warunkach określonych powyżej. Zgodnie z postanowieniami zawartego porozumienia, wynagrodzenie Banku uzależnione jest od kwoty udzielonych na rzecz klientów sprzedającego kredytów.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do postanowień art. 10 ust. 1 ww. ustawy, odrębnym źródłem przychodów jest m.in. wymieniona w pkt 3 tego przepisu pozarolnicza działalność gospodarcza.

Na podstawie art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Z kolei stosownie do treści art. 14 ust. 2 pkt 8 powołanej ustawy, przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 125.

Ustawodawca nie sprecyzował, co należy rozumieć poprzez pojęcie "nieodpłatny". Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych określają jedynie sposoby i kryteria ustalania wartości nabytych nieodpłatnie rzeczy (praw) albo nieodpłatnych świadczeń.

Internetowy słownik języka polskiego PWN, dostępny na stronie internetowej: http://sjp.pwn.pl określa natomiast, iż "nieodpłatny" znaczy tyle co: "niewymagający opłaty".

W świetle powyższego, uznać należy, iż dla celów podatkowych, przez nieodpłatne świadczenie rozumie się te wszystkie zdarzenia prawne lub gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie w majątku podatnika mające konkretny wymiar finansowy.

W związku z powyższym, przychodem z pozarolniczej działalności gospodarczej są wszelkie przysporzenia lub korzyści majątkowe związane z tą działalnością. Zauważyć przy tym należy, iż korzyść ta nie musi skutkować bezpośrednim zwiększeniem aktywów podmiotu gospodarczego. Korzyścią taką może być także otrzymanie usług na warunkach odbiegających od warunków rynkowych (stawiających dany podmiot w uprzywilejowanej pozycji w stosunku do innych podmiotów rynkowych, np. otrzymanie nieoprocentowanego kredytu). W takim przypadku podatnik uzyskuje korzyść majątkową w postaci zwolnienia go z obowiązku wydatkowania określonych środków, co skutkuje brakiem uszczerbku w majątku podatnika, jaki nastąpiłby w przypadku, gdyby do takiego nieodpłatnego świadczenia nie doszło, a podatnik musiałby zawrzeć umowę na warunkach rynkowych.

Zatem, w odniesieniu do kredytów udzielonych przez bank na preferencyjnych warunkach (brak prowizji i oprocentowania) osobom fizycznym prowadzącym pozarolniczą działalność gospodarczą i spółkom osobowym stwierdzić należy, iż zarówno nienaliczona prowizja, jak i odsetki, których de facto opłacenia dokonuje Wnioskodawca, będą stanowiły dla tych podmiotów przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej. Podmiot prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą jest zobowiązany doliczyć wartość takiego świadczenia do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, jako otrzymane nieodpłatnie świadczenie i opodatkować je wraz z innymi uzyskanymi z tego źródła przychodami, stosownie do wybranej formy opodatkowania.

Wobec powyższego Wnioskodawca w takim przypadku nie będzie zobowiązany, jako płatnik do pobrania od ww. świadczeń podatku dochodowego od osób fizycznych ani do składania informacji lub deklaracji podatkowych z tego tytułu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl