IPTPB1/415-35/13-4/KO - Możliwość opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym przychodów uzyskiwanych z tytułu najmu lokali mieszkalnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 kwietnia 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB1/415-35/13-4/KO Możliwość opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym przychodów uzyskiwanych z tytułu najmu lokali mieszkalnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 9 stycznia 2013 r. (data wpływu 10 stycznia 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 marca 2013 r. (data wpływu 3 kwietnia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania przychodów uzyskiwanych z najmu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 stycznia 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, podatku dochodowego od osób fizycznych oraz zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wniosek nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.), w związku z czym, pismem z dnia 22 marca 2013 r., Nr IPTPP2/443-17/13-2/AW, IPTPB2/415-20/13-2/KO, IPTPB1/415-35/13-2/KO, na podstawie art. 169 § 1 i § 2 w zw. z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie wysłano w dniu 22 marca 2013 r. (skuteczne doręczenie nastąpiło w dniu 26 marca 2013 r.), Wnioskodawczyni uzupełniła ww. wniosek pismem z dnia 29 marca 2013 r. (data wpływu 3 kwietnia 2013 r.), które nadane zostało w polskiej placówce pocztowej w dniu 30 marca 2013 r.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące zdarzenia przyszłe:

W dniu 30 września 1996 r. Wnioskodawczyni nabyła wraz z małżonkiem, z którym pozostaje we wspólności ustawowej, od osoby fizycznej działkę gruntu nr 383 o pow. 1,050 ha. Ze względu na to, iż Wnioskodawczyni z małżonkiem podjęli decyzję o wspólnym wzniesieniu z Jej rodzicami wielorodzinnego budynku mieszkalnego z przeznaczeniem znajdujących się w nim lokali na wynajem, zgodnie z obowiązującym wówczas przepisem art. 26 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, w grudniu 1998 r. sprzedano rodzicom Wnioskodawczyni, którzy pozostają we wspólności ustawowej, udział w wysokości 1/2 części w powyższej nieruchomości gruntowej. W styczniu 1999 r. wspólnie z rodzicami nabyto od osoby fizycznej następną nieruchomość gruntową - niezabudowaną działkę nr 382 o pow. 0,7930 ha. Nabycie powyższych działek gruntu nie było obciążone podatkiem VAT.

Po uzyskaniu stosownych zezwoleń, w czerwcu 1999 r. na wyżej opisanych działkach rozpoczęta została budowa, w następstwie czego powstał czterokondygnacyjny budynek mieszkalny, w którym znajduje się 60 lokali mieszkalnych oraz pomieszczenia przynależne. Budynek został oddany do użytkowania w dwóch etapach: I etap - 12/2000 r., II etap - 5/2001 r.

Pierwszą umowę najmu lokalu zawarto w grudniu 2000 r. Wydatki, które poniesione zostały na budowę tego budynku odliczono od dochodu w zeznaniach podatkowych za lata 1998-2001.

W celu właściwego administrowania wynajmowanymi lokalami, w dniu 10 kwietnia 2000 r. zawiązano Spółkę cywilną. Wspólnikami tej Spółki są: Wnioskodawczyni, Jej małżonek oraz Jej rodzice. Przedmiotem działalności Spółki są:

* usługi w zakresie wynajmowania i dzierżawienia nieruchomości o charakterze mieszkalnym i użytkowym,

* usługi w zakresie administrowania nieruchomościami mieszkalnymi i o charakterze użytkowym.

Udział w zyskach i stratach każdego ze wspólników jest równy. Z uzyskanych dochodów z tytułu najmu Wnioskodawczyni rozlicza się na zasadach ogólnych, przy prowadzeniu podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Przedmiotowego budynku nie wprowadzono do ewidencji środków trwałych i nie dokonywano odpisów amortyzacyjnych.

Od 1 stycznia 2001 r. Spółka cywilna zrezygnowała ze zwolnienia i została zarejestrowana jako podatnik VAT czynny.

W czasie prowadzonej działalności przez Spółkę cywilną nie dokonywano ulepszeń i modernizacji budynku oraz lokali w nim się znajdujących.

Ze względu na wykonywanie czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje podatek od ponoszonych bieżących wydatków (dotyczących sprzedaży zwolnionej i opodatkowanej) odliczany jest proporcjonalnie.

W 2013 r. planowane jest zniesienie współwłasności poprzez wyodrębnienie własności i przyznanie prawa własności lokali w ten sposób, że 30 lokali mieszkalnych wraz z pomieszczeniami przynależnymi zostanie własnością Wnioskodawczyni i współmałżonka, a 30 lokali mieszkalnych wraz z pomieszczeniami przynależnymi zostanie własnością Jej rodziców.

Po sporządzeniu aktu notarialnego dotyczącego zniesienia współwłasności wspólnicy zamierzają dokonać likwidacji działalności Spółki cywilnej.

Lokale mieszkalne oraz przynależne będą wynajmowane tym samym najemcom. Nastąpi jedynie zmiana właściciela, gdyż wynajmującym nie będzie Spółka cywilna, lecz Wnioskodawczyni i mąż (osoby prywatne). Jeśli znajdą się zainteresowani zakupem lokali mieszkalnych i przynależnych planowana jest ich sprzedaż i zawiązanie wspólnoty mieszkaniowej.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 29 marca 2013 r. Wnioskodawczyni wskazała, iż zniesienie współwłasności odbędzie się w formie "Umowy Nieodpłatnego Zniesienia Współwłasności poprzez ustanowienie odrębnych własności lokali i przeniesienie prawa własności nieruchomości lokalowych". W wyniku zniesienia współwłasności wartość nabytych przez Wnioskodawczynię lokali nie będzie przewyższać wartości udziałów we współwłasności nieruchomości, z której zostaną wyodrębnione lokale. Tak więc w wyniku zniesienia współwłasności przedmiotowej nieruchomości Wnioskodawczyni nabędzie udział, który nie będzie przewyższał udziału przysługującego Jej pierwotnie. Ponadto, żadna ze stron transakcji nie będzie zobowiązana do uiszczenia na rzecz innych stron transakcji dopłaty z tytułu wyrównania pomiędzy wartością udziału jaki posiada, a wartością udziału jaki otrzyma. Wszystkie lokale znajdujące się w budynku mieszkalnym, o którym mowa we wniosku były lub są przedmiotem najmu. Poszczególne lokale zostały oddane w najem w latach: nr 1 - 2006 r.; nr 2 - 2001 r.; nr 3 - 200I r.; nr 4 - 2005 r.; nr 6 - 2007 r.; nr 7 - 2000 r.; nr 8 - 2001 r.; nr 9 - 2001 r.; nr 10 - 2000 r.; nr 11 - 2000 r.; nr 12 - 2001 r.; nr 13 - 19 sierpnia 2011 r.; nr 14 - 2000 r.; nr 15 - 2005 r.; nr 16 - 2001 r.; nr 17 - 2000 r.; nr 18 - 2007 r.; nr 19 - 2001 r.; nr 20 - 2001 r.; nr 21 - 2006 r.; nr 22 - 2001 r.; nr 23 - 200I r.; nr 24 - 2008 r.; nr 25 - 2008 r.; nr 26 - 2008 r.; nr 27 - 2008 r.; nr 28 - 2008 r.; nr 29 - 2009 r.; nr 30 - 1 października 2011 r.; nr 31 - 2003 r.; nr 32 - 200I r.; nr 33 - 2008 r.; nr 34 - 2008 r.; nr 35 - 2001 r.; nr 36 - 2008 r.; nr 37 - 2008 r.; nr 38 - 2001 r.; nr 39 - 10 czerwca 2011 r.; nr 40 - 2007 r.; nr 41 - 2001 r.; nr 42 - 2006 r.; nr 43 - 2008 r.; nr 44 - 2001 r.; nr 45 - 2008 r.; nr 46 - 2 sierpnia 2011 r.; nr 47 - 2004 r.; nr 48 - 2008 r.; nr 49 - 2008 r.; nr 50 - 2008 r.; nr 51 - 2008 r.; nr 52 - 2008 r.; nr 53 - 29 kwietnia 2011 r.; nr 54 - 6 maja 2011 r.; nr 55 - 2008 r.; nr 56 - 2008 r.; nr 57 - 2008 r.; nr 58 - 2008 r.; nr 59 - 15 października 2012 r.; nr 60 - 2009 r. Pomiędzy oddaniem lokali do użytkowania w drodze umowy najmu, a zniesieniem współwłasności, w siedmiu lokalach, upłynie okres krótszy niż 2 lata. Natomiast w pozostałych lokalach upłynie okres dłuższy niż 2 lata.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy zniesienie współwłasności poprzez wyodrębnienie własności i przyznanie prawa własności lokali w opisanym zdarzeniu przyszłym będzie opodatkowane podatkiem VAT.

2.

Czy odpłatne zbycie lokali mieszkalnych przed upływem 5 lat od zniesienia współwłasności będzie opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

3.

Czy po zniesieniu współwłasności i likwidacji Spółki cywilnej dochody z najmu lokali mieszkalnych i przynależnych Wnioskodawczyni może traktować jako najem prywatny oraz czy liczba wynajmowanych lokali przesądza o zakwalifikowaniu najmu prywatnego do działalności gospodarczej.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie oznaczone Nr 3. W pozostałym zakresie zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Zdaniem Wnioskodawczyni, ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 i 6 tej ustawy źródłem przychodów jest:

1.

pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3),

2.

najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa, itd. (pkt 6).

Najem stanowi odrębne od działalności źródło przychodów.

Ustawodawca co do zasady wybór kwalifikacji i sposób rozliczenia przychodów uzyskiwanych z najmu pozostawił osobie oddającej rzeczy w najem.

Jeżeli nie zarejestruje działalności gospodarczej, przychody z najmu lokali mieszkalnych i użytkowych będą ustawowo kwalifikowane do przychodów z najmu prywatnego, według art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł. Stosownie do przepisów tej ustawy, odrębnymi źródłami przychodów są określone w art. 10 ust. 1 pkt 3 i 6:

* pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3),

* najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą (pkt 6).

Pojęcie działalności gospodarczej zostało zdefiniowane w art. 5a pkt 6 ww. ustawy. Zgodnie z tym przepisem, za pozarolniczą działalność gospodarczą uważa się działalność zarobkową wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową, polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż, polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych - prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Pojęcie pozarolniczej działalności gospodarczej użyte w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych opiera się na trzech przesłankach:

1.

zarobkowym celu działalności,

2.

wykonywaniu działalności w sposób zorganizowany i ciągły,

3.

prowadzeniu działalności we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 11 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz z innych umów o podobnym charakterze, składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.

Wyżej wymieniony przepis koreluje z brzmieniem art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dotyczącym źródła przychodu jakim jest najem, wykluczając z tego katalogu składniki majątku związane z działalnością gospodarczą.

Na tle przedstawionych regulacji prawnych stwierdzić należy, że najem stanowi odrębne od działalności gospodarczej źródło przychodu (art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), choć może także istnieć najem, który prowadzony jest w ramach działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy).

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie regulują kwestii związanych z zasadami zawierania umów najmu, w tym także ilości nieruchomości, które mogą być przedmiotem wynajmu. Co do zasady wybór kwalifikacji i sposobu rozliczania przychodów z najmu ustawodawca pozostawił osobie oddającej rzecz w najem. Nie jest zatem ograniczony ilością wynajmowanych lokali, lecz charakterem zawartych umów najmu. Jednakże wybór ten jest ograniczony istnieniem związku pomiędzy wynajmowanym składnikiem majątku a prowadzoną przez podatnika pozarolniczą działalnością gospodarczą. Jeżeli bowiem przedmiotem najmu są składniki majątku związane z działalnością gospodarczą, zgodnie z treścią cytowanego wcześniej art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wynajmowanie nieruchomości traktowane jest jako pozarolnicza działalność gospodarcza.

A zatem, aby rozpatrywać możliwe zasady opodatkowania osiąganych z tytułu najmu przychodów w pierwszej kolejności należy ustalić, czy dana umowa najmu generująca przychody jest zawierana w ramach prowadzonej przez podatnika działalności w tym zakresie, czy też generuje przychody poza tą działalnością.

Z powyższych przepisów wynika, iż przychody z najmu dla celów podatkowych mogą być traktowane jako przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), lub jako odrębne źródło przychodów, określone w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do treści art. 9a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym. Zgodnie z brzmieniem art. 9a ust. 2 ww. ustawy podatnicy z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W myśl art. 30c ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub ust. 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30, 30d i art. 44 ust. 4, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Z kolei stosownie do treści art. 9a ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochody osiągane przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6, są opodatkowane na zasadach określonych w ustawie, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemne oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. a ww. ustawy, do przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5%.

Jednakże warunkiem skorzystania z tej formy opodatkowania jest, zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, złożenie pisemnego oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za dany rok podatkowy naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika nie później niż do dnia 20 stycznia roku podatkowego, natomiast podatnik rozpoczynający działalność gospodarczą w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Jeżeli do dnia 20 stycznia roku podatkowego podatnik nie zgłosił likwidacji działalności gospodarczej lub nie dokonał wyboru innej formy opodatkowania, uważa się, że nadal prowadzi działalność opodatkowaną w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż w dniu 30 września 1996 r. Wnioskodawczyni nabyła wraz z małżonkiem, z którym pozostaje we wspólności ustawowej, od osoby fizycznej działkę gruntu nr 383 o pow. 1,050 ha. Wnioskodawczyni z małżonkiem podjęli decyzję o wspólnym wzniesieniu z Jej rodzicami wielorodzinnego budynku mieszkalnego z przeznaczeniem znajdujących się w nim lokali na wynajem. W grudniu 1998 r. sprzedano rodzicom Wnioskodawczyni, którzy pozostają we wspólności ustawowej, udział w wysokości 1/2 części w powyższej nieruchomości gruntowej. W styczniu 1999 r. wspólnie z rodzicami nabyto od osoby fizycznej następną nieruchomość gruntową - niezabudowaną działkę nr 382 o pow. 0,7930 ha.

Po uzyskaniu stosownych zezwoleń w czerwcu 1999 r. na wyżej opisanych działkach rozpoczęta została budowa, w następstwie czego powstał czterokondygnacyjny budynek mieszkalny, w którym znajduje się 60 lokali mieszkalnych oraz pomieszczenia przynależne. Budynek został oddany do użytkowania w dwóch etapach: I etap - 12/2000 r., II etap - 5/2001 r.

Pierwszą umowę najmu lokalu zawarto w grudniu 2000 r.

W celu właściwego administrowania wynajmowanymi lokalami w dniu 10 kwietnia 2000 r. zawiązano Spółkę cywilną.

Udział w zyskach i stratach każdego ze wspólników jest równy. Z uzyskanych dochodów z tytułu najmu Wnioskodawczyni rozlicza się na zasadach ogólnych, przy prowadzeniu podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Przedmiotowego budynku nie wprowadzono do ewidencji środków trwałych i nie dokonywano odpisów amortyzacyjnych.

W czasie prowadzonej działalności przez Spółkę cywilną nie dokonywano ulepszeń i modernizacji budynku oraz lokali w nim się znajdujących.

W 2013 r. planowane jest zniesienie współwłasności poprzez wyodrębnienie własności i przyznanie prawa własności lokali w ten sposób, że 30 lokali mieszkalnych wraz z pomieszczeniami przynależnymi zostanie własnością Wnioskodawczyni i współmałżonka, a 30 lokali mieszkalnych wraz z pomieszczeniami przynależnymi zostanie własnością rodziców. Po sporządzeniu aktu notarialnego dotyczącego zniesienia współwłasności planowana jest likwidacja działalności Spółki cywilnej.

Lokale mieszkalne oraz przynależne będą wynajmowane tym samym najemcom. Nastąpi jedynie zmiana właściciela, gdyż wynajmującym nie będzie Spółka cywilna, lecz Wnioskodawczyni i Jej mąż (osoby prywatne).

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że w przypadku rezygnacji z prowadzenia działalności gospodarczej polegającej na wynajmie lokali oraz wycofania przedmiotu najmu z działalności gospodarczej, przedmiotem najmu nie będą składniki majątku związane z działalnością gospodarczą. W tej sytuacji najem nieruchomości stanowić będzie źródło przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychody uzyskiwane z najmu mogą być opodatkowane, zgodnie z wolą podatnika, na zasadach ogólnych lub na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zatem, po wykreśleniu z ewidencji działalności gospodarczej najmu, Wnioskodawczyni będzie miała prawo do opodatkowania przychodów uzyskiwanych z najmu lokali na zasadach ogólnych lub określonych w art. 1 ust. 1 pkt 2, art. 2 ust. 1a i następnych ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj. opodatkowania ich ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jako przychodów z najmu, które nie są osiągane na podstawie umów zawiązanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, jeśli złoży w terminie określonym w art. 9 ust. 1 ww. ustawy, oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania.

Należy wyraźnie zastrzec, iż przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy Organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Ponadto Organ podatkowy wskazuje, że jeżeli przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie różnić się od zdarzenia przyszłego, które wystąpi w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni.

Wskazać również należy, że z uwagi na to, iż interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - niniejsza interpretacja dotyczy Wnioskodawczyni. Nie wywołuje skutków prawnych dla małżonka Wnioskodawczyni oraz Jej rodziców.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl