IPTPB1/415-336/12-2/ASZ - Określenie obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu wypłat dokonywanych na rzecz sędziów sportowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 sierpnia 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB1/415-336/12-2/ASZ Określenie obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu wypłat dokonywanych na rzecz sędziów sportowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 maja 2012 r. (data wpływu 4 czerwca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika z tytułu wypłat dokonywanych sędziom sportowym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 czerwca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika z tytułu wypłat dokonywanych sędziom sportowym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest uczniowskim klubem sportowym i organizuje zawody oraz turnieje sportowe, do udziału w których angażuje sędziów delegowanych przez Związek Piłki Ręcznej. Sędziowie otrzymują od Związku Piłki Ręcznej druk delegacji wraz z wyszczególnioną na nim kwotą należności, stanowiącą zwrot kosztów prowadzenia zawodów sportowych. Wysokość tej należności regulują stosowne przepisy - uchwały ZPR.

Formularze "delegacji" otrzymywane przez sędziów od ZPR zawierają rachunek, który nie uwzględnia odliczenia składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne. W związku z tym, iż ww. druk nie spełnia wymogów formalnych, jako jednostka pełniąca rolę płatnika Wnioskodawca podpisuje z sędziami umowy zlecenia na sędziowanie poszczególnych meczów, a oni wypełniają i podpisują stosowne oświadczenia, niezbędne do naliczania, bądź nie, składek na ubezpieczenie społeczne od ww. umów.

Umowy o których mowa stanowią przychód z działalności wykonywanej osobiście zgodnie z art. 13 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.).

Rozliczeń wynagrodzeń sędziów Wnioskodawca dokonuje na podstawie art. 41 ust. 1 i 1a ww. ustawy - jeśli wartość wynagrodzenia przekracza kwotę 200 zł - oraz na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 5a tej ustawy - jeśli kwota wynagrodzenia nie przekracza 200 zł.

Od wszystkich umów naliczana jest składka na ubezpieczenie zdrowotne, a od niektórych również składki na ubezpieczenia społeczne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z tym, że sędziowie otrzymują od Wnioskodawcy wynagrodzenie wypłacone na podstawie konkretnego zlecenia (delegacji sędziowskiej), obejmującego wykonanie określonych czynności, w świetle obowiązujących przepisów ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz przepisów ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej, Wnioskodawca w prawidłowy sposób nalicza i odprowadza składki na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne, a tym samym, czy w prawidłowy sposób ustala zaliczkę na podatek dochodowy, pomniejszając ją o składkę na ubezpieczenie zdrowotne.

Zdaniem Wnioskodawcy, w obecnym stanie prawnym, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczy, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności osobom mającym miejsce zamieszkania na terytorium Polski z tytułu działalności wymienionej w art. 13 pkt 2 i 4-9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w tym z tytułu prowadzenia zawodów sportowych, obowiązane są do poboru zaliczki na podatek dochodowy w wysokości 18% należności pomniejszonej o koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 ww. ustawy oraz pomniejszonej o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia społeczne określone w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b powyższej ustawy.

Tak obliczoną zaliczkę na podatek płatnik zmniejsza następnie o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, pobraną zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (art. 41 ust. 1a ww. ustawy).

Przychody sędziowskie traktowane są przez ustawodawcę jako przychody z działalności wykonywanej osobiście. Wynika to wprost z art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychody te dokumentowane są delegacją sędziowską, która oprócz tego, że nazwana jest "delegacją" nie ma z nią nic wspólnego, natomiast posiada wszystkie cechy umowy zlecenia i jako taka stanowi ona dochód z osobiście wykonywanej działalności.

Zdaniem Wnioskodawcy, delegacja sędziowska jest konkretnym zleceniem na wykonanie określonych czynności z ustaloną kwotą należności za to zlecenie. Dlatego też, w przypadku należności nieprzekraczających kwoty 200 zł zastosowanie ma przepis art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, natomiast w przypadku, gdy kwota należności, wskazana w delegacji - zleceniu, przekracza 200 zł, wówczas zastosowanie ma przepis art. 41 ust. 1 i 1a ww. ustawy.

Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, zaliczki na podatek dochodowy od wynagrodzeń sędziów, po uprzednim odliczeniu składek na ubezpieczenie społeczne i składki na ubezpieczenie zdrowotne, naliczane są w sposób prawidłowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przepis art. 10 ust. 1 cytowanej ustawy zawiera katalog źródeł przychodów, z których dochód podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 2 tej ustawy, źródłem przychodów działalność wykonywana osobiście.

W myśl art. 13 pkt 2 ww. ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się m.in. przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych.

Zakwalifikowanie przychodów do działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 2 ww. ustawy powoduje, iż na osobach fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, osobach prawnych i jej jednostkach organizacyjnych oraz jednostkach organizacyjnych niemających osobowości prawnej, jako płatnikach dokonujących wypłat z powyższego tytułu ciąży obowiązek określony w art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 cyt. ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Zaliczkę od dochodów, o których mowa w ust. 1, obliczoną w sposób określony w tym przepisie zmniejsza się o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w art. 27b, pobranej ze środków podatnika przez płatnika, o którym mowa w ust. 1 (art. 41 ust. 1a ww. ustawy).

Jednakże, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu, o którym mowa w art. 13 pkt 2 i 5-9, jeżeli kwota należności określona w umowie zawartej z osobą niebędącą pracownikiem płatnika nie przekracza 200 zł - w wysokości 18% przychodu.

Analiza normy prawnej wyrażonej w powyższym przepisie wskazuje, że opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym ma miejsce gdy:

* kwota należności określona w umowie nie przekracza 200 zł, oraz

* umowa lub umowy zawarte są z osobą niebędącą pracownikiem płatnika.

Przepis art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych może mieć zastosowanie do dochodów z tytułów określonych w art. 13 pkt 2 i 5-9 cytowanej ustawy po spełnieniu wskazanych wyżej warunków.

Zauważyć należy, iż powołany powyżej przepis odwołuje się do dochodów z tytułów określonych w art. 13 pkt 2, a zatem obejmuje również dochody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych.

W myśl art. 30 ust. 3 ww. ustawy, zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.

Zgodnie z art. 30 ust. 8 cytowanej ustawy, dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 1, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27.

Zryczałtowane opodatkowanie stosuje się do przychodów, o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli kwota należności określona w umowie zawartej z osobą niebędącą pracownikiem płatnika nie przekracza 200 zł. Znaczenie ma zatem kwota wynikająca z umowy (tzn. z danego tytułu prawnego). Nie jest istotne, czy takich przychodów w miesiącu od tego samego płatnika jest więcej, czy nie. Decyduje tylko i wyłącznie kwota wynikająca z pojedynczej umowy (pojedynczego dokumentu na podstawie którego dokonano wypłaty należności). Bez znaczenia jest łączna wartość wszystkich umów zawartych w danym miesiącu z sędzią sportowym.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest uczniowskim klubem sportowym i organizuje zawody oraz turnieje sportowe, do udziału w których angażuje sędziów delegowanych przez Związek Piłki Ręcznej. Sędziowie otrzymują od Związku Piłki Ręcznej druk delegacji wraz z wyszczególnioną na nim kwotą należności, stanowiącą zwrot kosztów prowadzenia zawodów sportowych. Wysokość tej należności regulują stosowne przepisy - uchwały ZPR. Formularze "delegacji" otrzymywane przez sędziów od ZPR zawierają rachunek, który nie uwzględnia odliczenia składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne. W związku z tym, iż ww. druk nie spełnia wymogów formalnych, jako jednostka pełniąca rolę płatnika Wnioskodawca podpisuje z sędziami umowy zlecenia na sędziowanie poszczególnych meczów, a oni wypełniają i podpisują stosowne oświadczenia, niezbędne do naliczania, bądź nie, składek na ubezpieczenie społeczne od ww. umów. Rozliczeń wynagrodzeń sędziów Wnioskodawca dokonuje na podstawie art. 41 ust. 1 i 1a ww. ustawy - jeśli wartość wynagrodzenia przekracza kwotę 200 zł - oraz na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 5a tej ustawy - jeśli kwota wynagrodzenia nie przekracza 200 zł. Od wszystkich umów naliczana jest składka na ubezpieczenie zdrowotne, a od niektórych również składki na ubezpieczenia społeczne.

Należy zauważyć, iż sędziowie otrzymują wynagrodzenie wypłacane na podstawie konkretnego zlecenia - delegacji sędziowskiej. Zatem zostaje im zlecone wykonanie określonych czynności. Znana jest Wnioskodawcy suma należności, jaka wynika z danej delegacji, gdyż jak wskazano, wysokość ekwiwalentu regulują stosowne przepisy uchwały ZPR.

Tym samym, odnosząc przedstawiony opis stanu faktycznego do przedstawionych powyżej przepisów prawa, należy uznać, iż przepis art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dotyczący opodatkowania ryczałtem przychodów, o których mowa m.in. w art. 13 pkt 2 ww. ustawy ma zastosowanie w analizowanym przypadku, jeżeli kwota należności określona w jednej delegacji nie przekracza 200 zł.

Zatem, od wynagrodzenia wypłacanego przez Wnioskodawcę na rzecz sędziego sportowego, niebędącego pracownikiem Wnioskodawcy, z którym podpisana została umowa zlecenie, jeżeli suma należności określona w jednej delegacji nie przekracza kwoty 200 zł, należy pobrać zryczałtowany podatek w wysokości 18% przychodu, wynikający z art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przepis art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obliguje płatnika do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10. Płatnik przekazuje kwoty zryczałtowanego podatku dochodowego w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby (art. 42 ust. 1 ww. ustawy). Dodatkowo, płatnik do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym przesyła deklarację roczną o zryczałtowanym podatku dochodowym do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, co bezpośrednio wynika z art. 42 ust. 1a cyt. ustawy.

Natomiast w przypadku, gdy kwota należności za przeprowadzenie zawodów sportowych, określona w jednej delegacji przekracza 200 zł, przepis art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie ma zastosowania. W tej sytuacji na Wnioskodawcy, jako płatniku dokonującym wypłat ekwiwalentu sędziowskiego ciąży obowiązek określony w art. 41 ust. 1 ww. ustawy.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, iż przy wypłacie sędziemu wynagrodzenia, z którym podpisana została umowa zlecenie, gdy kwota należności określona w jednej delegacji nie przekracza 200 zł, należy stosować przepis art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i pobierać zryczałtowany podatek dochodowy bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.

Natomiast przy wypłacie sędziemu wynagrodzenia, gdy kwota należności określona w jednej delegacji przekracza 200 zł, należy stosować przepis art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i pobierać zaliczkę na podatek dochodowy według stawki podatkowej określonej w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1 po pomniejszeniu o miesięczne koszty uzyskania przychodu.

Jednocześnie należy stwierdzić, iż stosownie do art. 41 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zaliczkę od ww. dochodów zmniejsza się o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w art. 27b, pobranej ze środków podatnika przez płatnika.

Końcowo wskazać należy, że interpretacja odnosi się wyłącznie do zagadnień prawa podatkowego w kontekście zadanego pytania i zaprezentowanego przez Wnioskodawcę stanowiska. Nie rozstrzyga o zgodności opisanych we wniosku czynności, tj. prawidłowości naliczania i odprowadzania składki na ubezpieczenie społeczne i ubezpieczenia zdrowotne, z innymi przepisami, w tym przepisami ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585 z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027 z późn. zm.), gdyż nie są to przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszej interpretacji

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl