IPTPB1/415-334/12-4/AG - Opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przychodów uzyskiwanych z tytułu działalności gospodarczej związanej z prowadzeniem rejestru najemców w formie elektronicznej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 września 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB1/415-334/12-4/AG Opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przychodów uzyskiwanych z tytułu działalności gospodarczej związanej z prowadzeniem rejestru najemców w formie elektronicznej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 30 maja 2012 r. (data wpływu 4 czerwca 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 sierpnia 2012 r. (data wpływu 30 sierpnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizycznych w zakresie możliwości zastosowania do opodatkowania przychodów uzyskiwanych z tytułu działalności gospodarczej związanej z prowadzeniem "Rejestru najemców" stawki ryczałtu w wysokości 3% - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 czerwca 2012 r. do tut. Organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizycznych w zakresie możliwości zastosowania do opodatkowania przychodów uzyskiwanych z tytułu działalności gospodarczej związanej z prowadzeniem "Rejestru najemców" stawki ryczałtu w wysokości 3%.

Wniosek nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia......, Nr...., na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie wysłano w dniu 23 sierpnia 2012 r., skuteczne doręczenie nastąpiło w dniu 27 sierpnia 2012 r. Wnioskodawczyni uzupełniła ww. wniosek pismem z dnia 28 sierpnia 2012 r. (data wpływu 30 sierpnia 2012 r.), nadanym w polskiej placówce operatora publicznego w dniu 29 sierpnia 2012 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni zamierza rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej. Działalność polegać będzie na prowadzeniu "Rejestru najemców". Rejestr najemców prowadzony będzie w formie elektronicznej - strona internetowa.

Wnioskodawczyni zamierza wybrać opodatkowanie działalności gospodarczej w formie "ryczałtu". Przychody z działalności będą z następujących źródeł:

* z tytułu wpisu najemcy do rejestru;

* z tytułu udzielenia informacji - sprawdzenia najemcy, czy jest wpisany do rejestru oraz danych o najemcy.

W piśmie z dnia 28 sierpnia 2012 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawczyni wskazała, iż będzie to działalność w zakresie usług portali internetowych, symbol 63.12 według PKWiU. Ponadto podpisała się pod oświadczeniem, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz, że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy ryczałt w wysokości 3% jest prawidłowy dla tego typu działalności gospodarczej.

Zdaniem Wnioskodawczyni stawka ryczałtu 3% jest właściwa dla tego typu działalności ponieważ:

* są spełnione przesłanki art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne - czyli jest to działalność usługowa w zakresie handlu,

* w tym przypadku występuje przesłanka handlu: nabycia i sprzedaży produktu,

* w działalności będzie występował element nabycia informacji i odsprzedaży informacji,

* przedmiotem działalność gospodarczej jest sprzedaż produktu, w tym przypadku informacji, danych w postaci raportu; sprzedawana jest informacja "o najemcy" z rejestru najemców,

* przesłanka handlu odnosi się do nabywanie informacji, gromadzenia i przechowywania danych, oczywiście bez ingerencji w treść informacji,

* dane (produkt) nie podlegają modyfikacji oraz zmianie treści,

* nabywca produktu otrzymuje raport o najemcy z informacjami ujętymi w rejestrze najemców,

* przesłanka handlu polega na sprzedaży produktu (informacji, danych) wcześniej nabytego,

* uzyskane informacje nie są przetwarzane ani modyfikowane; dane w formie raportu są przekazywane nabywcy produktu.

W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawczyni, należy przyjąć, że czynności prowadzone w ramach rejestru najemców, nie są związane z przerabianiem gotowego produktu, tj. informacji, które zostały wcześniej nabyte, nie zmieniają właściwości, to należy wnioskować, że w tym przypadku mamy do czynienia z działalnością w zakresie handlu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą. Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do przepisu art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką".

Według art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r., "działalność usługowa" to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 i Nr 220, poz. 1435 oraz z 2009 r. Nr 33, poz. 256 i Nr 222, poz. 1753) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439 z późn. zm.), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:

* wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nie tworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji;

* wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, działalność usługowa w zakresie handlu to sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy, towary handlowe to towary (wyroby) zakupione w celu dalszej odsprzedaży, w stanie nieprzetworzonym.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym nie precyzuje znaczenia słowa "przetworzone", zatem aby je zdefiniować należy ustalić jaki zakres znaczeniowy ma ten zwrot w języku potocznym (zgodnie z regułami wykładni językowej). I tak, według Słownika języka polskiego pod redakcją A. Więcek, Wydanie Naukowe PWN SA, Warszawa 2005 r., str. 797, przetwarzać to: przerabiać, zmieniać, przekształcać.

Przy czym kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Powyższe wynika z komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), zgodnie z którym zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane, według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, nie może być ona zatem przedmiotem interpretacji indywidualnej. W przypadku trudności w ustaleniu symbolu PKWiU zainteresowany podmiot może zwrócić się o jego wskazanie i o wydanie opinii do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacji Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5%:

a.

przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a,

b.

przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy,

c.

przychodów związanych ze zwalczaniem pożarów i zapobieganiem pożarom (PKWiU 84.25.11.0),

d.

przychodów ze świadczenia usług wychowania przedszkolnego (PKWiU 85.10.10.0),

e.

przychodów ze świadczenia usług związanych z działalnością ogrodów botanicznych i zoologicznych oraz obszarów i obiektów ochrony przyrody (PKWiU 91.04.1),

f.

przychodów z działalności polegającej na wytwarzaniu przedmiotów (wyrobów) z materiału powierzonego przez zamawiającego,

g.

prowizji uzyskanej przez komisanta ze sprzedaży na podstawie umowy komisu,

h.

prowizji uzyskanej przez kolportera prasy na podstawie umowy o kolportaż prasy,

i.

przychodów, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 11 i 12 ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 3,0%:

a.

z działalności gastronomicznej, z wyjątkiem przychodów ze sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%,

b.

z działalności usługowej w zakresie handlu,

c.

ze świadczenia usług związanych z produkcją zwierzęcą (PKWiU 01.62.10.0),

d.

z działalności rybaków morskich i zalewowych w zakresie sprzedaży ryb i innych surowców pochodzących z własnych połowów, z wyjątkiem sprzedaży konserw oraz prezerw z ryb i innych surowców z połowów,

e.

o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 2 i 5-10 ustawy o podatku dochodowym,

f.

z odpłatnego zbycia ruchomych składników majątku będących środkami trwałymi, ujętych w wykazie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oraz składników majątku, o których mowa w art. 22d ust. 1 ustawy o podatku dochodowym, z wyłączeniem składników, których wartość początkowa, ustalona zgodnie z art. 22g ustawy o podatku dochodowym, jest niższa niż 1.500 zł, nieujętych w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, wykorzystywanych w pozarolniczej działalności gospodarczej, nawet jeżeli przed zbyciem zostały wycofane z tej działalności gospodarczej, a pomiędzy pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym składnik majątku został wycofany z działalności, i dniem jego zbycia nie upłynęło sześć lat.

W świetle powyższego, dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu od przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Z przedmiotowego wniosku wynika, że Wnioskodawczyni zamierza rozpocząć działalność gospodarczą polegającą na prowadzeniu w formie elektronicznej (strona internetowa)"Rejestru najemców". Przychody z tej działalności osiągane będą z tytułu wpisu najemcy do rejestru oraz z tytułu udzielenia informacji o najemcy, a opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Ww. usługi, według Wnioskodawczyni, mieszczą się w grupowaniu 63.12 PKWiU "Usługi portali internetowych".

Mając na uwadze powyższe oraz powołane przepisy prawa podatkowego, stwierdzić należy, iż skoro przedmiot działalności gospodarczej w zakresie prowadzenia "Rejestru najemców", o którym mowa w przedmiotowym wniosku, według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zalicza się do grupowania 63.12 Usługi portali internetowych, to jest to działalność usługowa - usługi w zakresie informacji. Dla działalności, o której mowa wyżej stawka ryczałtu ewidencjonowanego winna zostać ustalona zgodnie z brzmieniem art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, tj. w wysokości 8,5%.

Interpretacja dotyczy przedstawionego przez Wnioskodawczynię zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w..., ul.....,...., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl