IPTPB1/415-302/14-2/MD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 sierpnia 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB1/415-302/14-2/MD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 23 maja 2014 r. (data wpływu 2 czerwca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 czerwca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W ramach struktury zatrudnienia w XX Spółka akcyjna (dalej: "Spółka" lub "Wnioskodawca") ma zostać zorganizowany Program Motywacyjny. Uczestnikami Programu (dalej zwanymi także "Beneficjentami") będą mogli zostać wybrani Członkowie Zarządu Spółki.

Program w swoim założeniu polegać ma na przyznaniu Uczestnikom warunkowych praw majątkowych w postaci niezbywalnych Opcji Menedżerskich. Opcje stanowić będą instrumenty inkorporujące prawo majątkowe do uzyskania określonej wypłaty pieniężnej.

Zgodnie z Regulaminem Programu przyjętym przez Radę Nadzorczą Spółki, Wystawcą Opcji będących przedmiotem Programu jest Spółka.

Na podstawie Regulaminu Programu Motywacyjnego, Uczestnikiem Programu może zostać osoba wskazana w Liście Osób Uprawnionych przyjętej na podstawie uchwały Rady Nadzorczej Spółki. Podstawą objęcia danej osoby Programem Motywacyjnym będzie umowa zawarta pomiędzy Wystawcą Opcji a tą osobą, zawierająca ofertę objęcia Programem i przyznania Opcji.

Program Menedżerski rozpocznie się w 2014 r. i w latach następnych (Opcje przydzielane będą Uczestnikom w Transzach). W swoich założeniach, Program ma na celu stworzenie dodatkowych mechanizmów motywujących Członków Zarządu Spółki do pracy i działań na rzecz Spółki, które:

1.

pozwolą na realizację ustalonych przez Radę Nadzorczą celów ekonomicznych Spółki,

2.

mają skłaniać do podjęcia działań zapewniających wzrost wartości rynkowej Spółki oraz stabilny wzrost osiąganych przez Spółkę zysków,

3.

ustabilizują sytuację Członków Zarządu Spółki jako kadrę menedżerską, zwiększą ich zaangażowanie oraz odpowiedzialność za wyniki i rozwój Spółki,

4.

zapewnią silniejsze związanie Członków Zarządu Spółki ze Spółką, dzięki czemu możliwe będzie osiąganie przez Spółkę konkurencyjnych na rynku wyników finansowych.

Przydzielane w ramach Programu Opcje Menedżerskie będą ściśle powiązane z Instrumentem Podstawowym. Instrument Podstawowy dla Opcji stanowić będą Akcje Spółki (akcje zwykłe na okaziciela).

Wartość Instrumentu Podstawowego stanowić będzie średnia arytmetyczna dziennych kursów zamknięcia Akcji notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie z trzydziestu notowań poprzedzających zatwierdzenie przez Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy sprawozdania finansowego za rok odnoszący się do danej Transzy, przypadająca na jedną akcję.

Opcja Menedżerska uprawniać będzie Uczestnika Programu do uzyskania w przypadkach określonych w Regulaminie Kwoty Realizacji odpowiadającej Wartości Instrumentu Podstawowego.

Podstawowa Kwota Realizacji oraz Maksymalna Kwota Realizacji, jakie będą mogły być wypłacone na rzecz Uczestników Programu w danej Transzy będą ustalane przez Radę Nadzorczą Spółki w drodze uchwały podejmowanej przed dniem rozpoczęcia danej Transzy, rozumianym jako dzień podpisania Umów Uczestnictwa w danej Transzy.

W przypadku realizacji celów postawionych przed Uczestnikami Programu w danej Transzy na poziomie 100% (+/- 2%) Uczestnik Programu otrzyma Kwotę Realizacji będącą iloczynem liczby Opcji z Puli Bazowej oraz Wartości Instrumentu Podstawowego. W przypadku, gdy łączna Kwota Realizacji dla wszystkich Uczestników Programu w danej Transzy przekroczy Podstawową Kwotę Realizacji wskazaną w ust. 4, płatności przysługujące wszystkim Uczestnikom Programu zostaną proporcjonalnie zredukowane w taki sposób, aby łączna kwota płatności nie była wyższa niż odpowiednia Podstawowa Kwota Realizacji dla danej Transzy. W związku z powyższym, Kwota Realizacji przysługująca danemu Uczestnikowi zostanie ustalona zgodnie ze wzorem:

k.

r.o. = (1 - X%) x, gdzie:

k.

r.o. - Kwota Realizacji Opcji, która ma być wypłacona danemu Uczestnikowi Programu,

X% - procentowa wartość redukcji łącznej Kwoty Realizacji,

LOB - liczba Opcji z Puli Bazowej przyznana danemu Uczestnikowi Programu,

WI - wartość Instrumentu Podstawowego.

Jeżeli w opisanym wyżej przypadku łączna Kwota Realizacji będzie niższa od Podstawowej Kwoty Realizacji, wówczas Rada Nadzorcza może uznaniowo wyrazić zgodę na realizację takiej części Puli Dodatkowej Opcji, która wyrówna różnicę między Podstawową Kwotą Realizacji a łączną Kwotą Realizacji wynikającą z realizacji Puli Bazowej. Jeżeli wykorzystanie wszystkich Opcji z Puli Bazowej oraz z Puli Dodatkowej nie zapewni Uczestnikowi Kwoty Realizacji równej Podstawowej Kwocie Realizacji, wtedy pozostała różnica nie będzie uzupełniana przez Spółkę.

W przypadku realizacji celów postawionych przed Uczestnikami Programu w danej Transzy na poziomie wyższym niż 100% Uczestnik Programu otrzyma Kwotę Realizacji będącą iloczynem liczby Opcji (z Puli Bazowej oraz wskazanej uznaniowo przez Radę Nadzorczą części Puli Dodatkowej) oraz Wartości Instrumentu Podstawowego. W przypadku, gdy łączna Kwota Realizacji dla wszystkich Uczestników Programu w danej Transzy przekroczy Maksymalną Kwotę Realizacji wskazaną w ust. 4, płatności przysługujące wszystkim Uczestnikom Programu zostaną proporcjonalnie zredukowane w taki sposób, aby łączna kwota płatności nie była wyższa niż odpowiednia Maksymalna Kwota Realizacji dla danej Transzy. W związku z powyższym, Kwota Realizacji przysługująca danemu Uczestnikowi zostanie ustalona zgodnie ze wzorem: k.r.o. = (1 - X%) x, gdzie:

k. r.o. - Kwota Realizacji Opcji, która ma być wypłacona danemu Uczestnikowi Programu,

X% - procentowa wartość redukcji i łącznej Kwoty Realizacji,

LOB + D - liczba Opcji Puli Dodatkowej przyznana danemu Uczestnikowi Programu,

WI - wartość Instrumentu Podstawowego.

W przypadku realizacji celów postawionych przed Uczestnikami Programu w danej Transzy na poziomie niższym niż 100%, Rada Nadzorcza uznaniowo w formie uchwały zdecyduje, czy Uczestnik Programu otrzyma Kwotę Realizacji i ewentualnie określi jaką część Opcji z Puli Bazowej Uczestnik Programu będzie mógł wykorzystać.

Realizacja praw z Opcji jest możliwa w przypadku spełnienia następujących warunków:

1.

wartość skonsolidowanego EBIT (zysk operacyjny, czyli zysk przed odliczeniem podatków i odsetek) zrealizowana przez Spółkę w danym roku obrotowym osiągnie poziom określony w uchwale Rady Nadzorczej Spółki na rok odpowiadający danej Transzy Programu,

2.

wartość skonsolidowanego zysku netto zrealizowana przez Spółkę w danym roku obrotowym osiągnie poziom określony w uchwale Rady Nadzorczej Spółki na rok odpowiadający danej Transzy Programu,

Wartość EBIT i zysku netto, o których mowa wyżej, będą ustalane przez Radę Nadzorczą w formie uchwały niezależnie dla każdej Transzy Programu. Wartości te będą ustalane na minimum 7 dni przed planowanym podpisaniem umów uczestnictwa w Programie.

W przypadku niespełnienia się warunków opisanych powyżej dotyczących EBIT i skonsolidowanego zysku netto do zrealizowania przez Spółkę w danym roku obrotowym, zobowiązanie Spółki wobec wszystkich Uczestników Programu do wykonania świadczenia wynikającego z Opcji co do zasady wygasa (w związku z czym Uczestnicy nie są w tej sytuacji uprawnieni do Realizacji Praw z Opcji).

Realizacja praw wynikających z Opcji odbędzie się po spełnieniu warunków określonych powyżej (dotyczących EBIT i skonsolidowanego zysku netto Spółki) - nie wcześniej jednak niż przed dniem zatwierdzenia przez Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy Spółki sprawozdań finansowych za rok odpowiadający danej Transzy i nie później niż trzy tygodnie od zatwierdzenia przez WZA sprawozdań finansowych za rok odpowiadający danej Transzy. Po tej dacie Uczestnik Programu traci prawo do ich realizacji.

Odnośnie cech Opcji Menedżerskich będących przedmiotem Programu Wnioskodawca wskazuje, że Opcje te zostaną wyemitowane w formie niematerialnej. Opcje będą nabywane przez Uczestników odpłatnie na podstawie Umowy Uczestnictwa za cenę 0,05 zł (pięć groszy).

Wykluczona jest możliwość zbycia Opcji na rzecz osób trzecich (w tym innych Uczestników Programu). W przypadku niezrealizowania przez Uczestnika Programu Spółka nie będzie dokonywać skupu Opcji.

Niezależnie od przedstawionych powyżej warunków, prawo Uczestnika Programu do realizacji praw z Opcji uzależnione będzie od pozostawania w stosunku służbowym ze Spółką do dnia 31 grudnia roku odpowiadającego danej Transzy oraz uiszczenia ceny nabycia Opcji, chyba że Rada Nadzorcza postanowi inaczej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy przychód uzyskiwany w przyszłości przez Uczestników Programu w związku z realizacją praw wynikających z Opcji Menedżerskich powinien być zakwalifikowany jako przychód z kapitałów pieniężnych w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegający opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30b tejże ustawy, w związku z czym Wnioskodawca w przedmiotowym zakresie nie będzie zobowiązany do pełnienia obowiązków płatnika.

Zdaniem Wnioskodawcy, przychód w formie rozliczenia pieniężnego, uzyskany przez Beneficjentów z tytułu realizacji Opcji Menedżerskich, stanowić będzie dla tych Beneficjentów przychód, o którym mowa w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: "u.p.d.o.f."), tj. przychód z kapitałów pieniężnych i w związku z tym podlegać będzie opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30b niniejszej ustawy.

Zgodnie z założeniami Programu, Uczestnik ma zostać stroną umowy z Wystawcą Opcji, na podstawie której będzie uprawniony do nabycia, za wynagrodzeniem, Opcji Menedżerskich. Realizacja uprawnienia Uczestnika Programu ze wskazanych Opcji w związku z ww. umową polegać będzie na możliwości uzyskania wypłaty pieniężnej obliczonej w oparciu o Wartość Instrumentu Podstawowego (średnią arytmetyczną dziennych kursów zamknięcia Akcji Spółki z trzydziestu notowań poprzedzających zatwierdzenie sprawozdania finansowego za rok odnoszący się do danej Transzy).

W myśl postanowień art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6,9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c).

Natomiast w myśl art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych, oraz realizacji praw z nich wynikających. Jak stanowi art. 17 ust. 1b ustawy, przychód określony w ust. 1 pkt 10 powstaje w momencie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych.

W nawiązaniu do powyższego, zgodnie z treścią art. 5a pkt 13 ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o pochodnych instrumentach finansowych - oznacza to instrumenty finansowe, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, instrumentami finansowymi są nie będące papierami wartościowymi opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową i inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest papier wartościowy, waluta, stopa procentowa, wskaźnik rentowności lub inny instrument pochodny, indeks finansowy lub wskaźnik finansowy, i które są wykonywane przez dostawę lub rozliczenie pieniężne.

Przepisy ustawy o obrocie instrumentami finansowymi nie zawierają legalnej definicji opcji. Przewidują jedynie, iż m.in. opcje kupna/sprzedaży instrumentów finansowych, opcje na stopy procentowe, opcje walutowe, opcje na takie opcje, stanowią instrumenty finansowe niebędące papierami wartościowymi (zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi).

W doktrynie i judykaturze przyjmuje się, że opcja jest pochodnym instrumentem finansowym, dającym posiadaczowi opcji prawo do zawarcia transakcji powiązanej z określonym instrumentem bazowym w przyszłym terminie, po z góry określonej cenie. Posiadacz pochodnego instrumentu finansowego jest uprawniony do uzyskania świadczenia, zaś jego wystawca jest zobowiązany do realizacji zobowiązania w określonym terminie i na określonych warunkach, wyznaczanych w odniesieniu do wartości aktywa (instrumentu bazowego), na którym oparty zostały pochodny instrument finansowy.

Źródłem powstania opcji jest kontrakt opcyjny, będący umową, w której jedna strona zobowiązuje się, na żądanie drugiej strony, do kupna lub sprzedaży w określonym momencie w przyszłości oznaczonej liczby akcji po z góry ustalonej cenie albo do dokonania rozliczenia pieniężnego, gdzie nie ma miejsca faktyczna dostawa instrumentu bazowego, a jedynie realizacja kwoty pieniężnej odpowiadającej wartości tego instrumentu.

Innymi słowy, realizacja praw wynikających z opcji może nastąpić poprzez wybór jednego z dwóch następujących wariantów:

1.

nabycie instrumentu bazowego (np. akcji) wystawcy opcji po cenie określonej w momencie przyznania opcji,

2.

otrzymanie od wystawcy opcji kwoty rozliczenia odpowiadającej wartości instrumentu bazowego.

W przedmiotowym zdarzeniu przyszłym postanowienia kontraktu opcyjnego zawartego pomiędzy Uczestnikiem Programu a Wystawcą Opcji przewidują, że realizacja praw z Opcji (Opcji Menedżerskich) przyznanych w ramach Programu nastąpi poprzez wykorzystanie drugiego ze wskazanych powyżej wariantów.

Oznacza to, że w dacie realizacji praw z Opcji Menedżerskich Uczestnik Programu otrzyma od Wystawcy Opcji kwotę rozliczenia (Kwotę Realizacji) opartą na instrumencie bazowym (Instrumencie Podstawowym), czyli akcjach w Spółce.

Wnioskodawca wskazuje, że zgodnie ze stanowiskiem doktryny i powołanym art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, instrumentem bazowym mogą być zarówno papiery wartościowe, jak też i określone wartości (wskaźniki rentowności, indeksy finansowe i wskaźniki finansowe), takie jak wartość indeksu giełdowego bądź też wysokość stopy procentowej. W analizowanym stanie faktycznym instrumenty bazowe stanowią akcje w Spółce, których wartość (Wartość Instrumentu Podstawowego, czyli średnia arytmetyczna dziennych kursów zamknięcia akcji) wpływa na kwotę wypłacaną z realizacji Opcji (Kwotę Realizacji).

Jednocześnie, zgodnie z § 3 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 12 grudnia 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (Dz. U. Nr 149, poz. 1674 z późn. zm.), instrument pochodny - to instrument finansowy, którego:

a.

wartość jest zależna od zmiany wartości instrumentu bazowego, to jest określonej stopy procentowej, ceny papieru wartościowego lub towaru, kursu wymiany walut, indeksu cen lub stóp, oceny wiarygodności kredytowej lub indeksu kredytowego albo innej podobnej wielkości i

b.

nabycie nie powoduje poniesienia żadnych wydatków początkowych albo wartość netto tych wydatków jest niska w porównaniu do wartości innych rodzajów kontraktów, których cena podobnie zależy od zmiany warunków rynkowych, i

c.

rozliczenie nastąpi w przyszłości.

Tym samym, cechą pochodnych instrumentów finansowych jest fakt, że ich wartość uzależniona jest od instrumentów bazowych. W rozpatrywanym zdarzeniu przyszłym wartość instrumentu pochodnego (Opcji) powiązana z wysokością kwoty wynikającej z realizacji Opcji, jest uzależniona od wartości instrumentu bazowego obliczanej w oparciu o średnią arytmetyczną dziennych kursów zamknięcia akcji.

Jednocześnie, nabycie przyznanych w ramach Programu Opcji wiąże się z poniesieniem wydatków początkowych o niskiej wartości (0,05 zł), istotą Programu na podstawie którego przyznawane są Opcje jest również rozliczenie następujące w przyszłości (po nabyciu Opcji). Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, Opcje Menedżerskie spełniają cechy instrumentu pochodnego określone w ww. rozporządzeniu Ministra Finansów.

Zdaniem Wnioskodawcy, z powyższych cech Opcji przyznawanych w ramach Programu wynika, że Opcje te, dające prawo do zawarcia transakcji związanej z instrumentem bazowym, stanowią instrumenty finansowe w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, a zatem spełniają również definicję pochodnego instrumentu finansowego w rozumieniu art. 5a pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawca uważa, że za prawidłowością kwalifikacji uzyskiwanego przez Uczestników Programu przychodu z Realizacji Opcji Menedżerskich, jako przychodu z kapitałów pieniężnych przemawia również fakt, że rzeczywista wysokość Kwoty Realizacji uzależniona jest na podstawie postanowień Programu ściśle od realizacji określonych celów ekonomicznych i wyników finansowych postawionych przed Uczestnikami. Jednocześnie, zgodnie z Programem, w przypadku realizacji celów postawionych przed Uczestnikami na poziomie niższym niż 100%, Rada Nadzorcza uznaniowo zdecyduje, czy dany Uczestnik otrzyma Kwotę Realizacji. Uzależnienie wysokości, a nawet samego faktu uzyskania przychodu Uczestników od realizacji celów ekonomicznych i wyników finansowych Spółki wskazuje, zdaniem Wnioskodawcy, na kapitałowy charakter tego przychodu. W analizowanej sytuacji bowiem wysokość przychodu jest niepewna i nie jest określona z góry, a za to w pełni uzależniona od wyników finansowych Spółki i powiązanej z nimi wartości Instrumentu Bazowego (akcji Spółki).

W ocenie Wnioskodawcy, za prawidłowością kwalifikacji uzyskiwanego przez Beneficjentów w ramach Programu przychodu, jako przychodu z kapitałów pieniężnych przemawia również fakt, że Opcje Menedżerskie nabywane przez Uczestników Programu nie są odkupywane przez Wystawcę Opcji w przypadku niezrealizowania warunków Programu. Oznacza to, że Uczestnik nie ma pewności uzyskania przychodu (zysku), ponieważ, jeśli nie ziszczą się warunki określone w Regulaminie Programu (osiągnięcie założonych wyników finansowych, czyli wartości EBIT i skonsolidowanego zysku netto) Opcje nie będą mogły być zrealizowane, a Wystawca nie odkupi ich od Uczestników. W efekcie, ryzyko straty występujące po stronie Uczestników, charakterystyczne dla źródła przychodów, jakim są kapitały pieniężne, potwierdza, zdaniem Wnioskodawcy, powyższą kwalifikację przychodu uzyskiwanego w dacie realizacji Opcji.

W związku z powyższymi rozważaniami, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że do opodatkowania przychodów uzyskiwanych przez Beneficjentów z realizacji praw wynikających z Opcji Menedżerskich należy stosować art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jak już wskazano, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodami z kapitałów pieniężnych są przychody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz realizacji praw z nich wynikających, a na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychód określony w ust. 1 pkt 10 powstaje w momencie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych.

Zasady opodatkowania przychodów z realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych zostały określone w art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z niniejszym przepisem, od dochodów uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych i z realizacji praw z nich wynikających podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

Zgodnie z treścią art. 30b ust. 2 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w przypadku realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych dochodem jest osiągnięta w roku podatkowym różnica miedzy sumą przychodów uzyskanych z tego tytułu a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy, dochodem Beneficjentów z realizacji Opcji Menedżerskich dokonywanej poprzez rozliczenie pieniężne, podlegającym opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym od osób fizycznych, będzie nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania, które Beneficjent będzie miał obowiązek wykazać na podstawie art. 30b ust. 5 i 6 ww. ustawy, do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym uzyskania dochodu, w odrębnym zeznaniu podatkowym PIT-38, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Koszt uzyskania przychodów w tym wypadku stanowić będzie opłata uiszczona przez Uczestnika Programu w związku z zawarciem umowy z Wystawcą Opcji (tekst jedn.: cena za nabycie Opcji Menedżerskich).

Mając powyższe na uwadze, w ocenie Wnioskodawcy, przychód uzyskany przez Beneficjentów (Uczestników Programu) z tytułu otrzymania Kwoty Realizacji (opartej na wartości instrumentu bazowego), stanowi przychód z kapitałów pieniężnych w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, rozliczany na zasadach określonych w art. 30b ww. ustawy, z uwzględnieniem kosztów uzyskania tego przychodu.

Mając na uwadze przedstawioną powyżej kwalifikację uzyskiwanego przez Uczestników Programu przychodu z realizacji Opcji Menedżerskich, jako przychodu z kapitałów pieniężnych w podatku dochodowym od osób fizycznych, zdaniem Wnioskodawcy, w przedmiotowym zakresie nie będzie On zobowiązany do pełnienia obowiązków płatnika.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zaznaczyć należy, że niniejsza interpretacja oparta została na przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.).

Ponadto tutejszy Organ zauważa, że obowiązujący tekst ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi został opublikowany w Dzienniku Ustaw z 2014 r., poz. 94, a nie - jak wskazał Wnioskodawca - Dz. U. Nr 183, poz. 1538, z późn. zm. Powyższe nie miało jednak wpływu na dokonaną przez tutejszy Organ ocenę stanowiska Wnioskodawcy w odniesieniu do zadanego we wniosku pytania.

Jednocześnie podkreślenia wymaga, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy Organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku.

Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych w trybie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) nie jest ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe jest zgodne ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania dowodowego okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl