IPTPB1/415-294/11-6/MD - Obowiązki płatnika z tytułu wypłaty pracownikom rekompensaty za nieotrzymanie akcji.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB1/415-294/11-6/MD Obowiązki płatnika z tytułu wypłaty pracownikom rekompensaty za nieotrzymanie akcji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 10 listopada 2011 r. (data wpływu 17 listopada 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 lutego 2012 r. (data wpływu 20 lutego 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika z tytułu wypłaty pracownikom rekompensaty za nieotrzymanie akcji w części:

* dotyczącej obowiązku sporządzenia informacji PIT-8C - jest prawidłow.

* rozliczenia rocznego pracowników - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 listopada 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych określonych w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), w związku z czym na podstawie art. 169 § 1 w związku z art. 14h ww. ustawy, pismem z dnia 3 lutego 2012 r., Nr IPTPB1/415-294/11-2/MD, wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 9 lutego 2012 r., natomiast w dniu 20 lutego 2012 r. (data nadania w polskiej placówce operatora publicznego 16 lutego 2012 r.) uzupełniono ww. wniosek.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

E. jest Spółką powstałą w wyniku restrukturyzacji Elektrowni, działającą jako samodzielny podmiot od 1 lutego 2003 r. w Grupie Elektrowni (obecna nazwa G.E. Polska S.A.). Jako Spółka zrzeszona z G. prowadziła działalność od 1 lutego 2003 r. do 2 września 2011 r., kiedy to została zawarta umowa sprzedaży 100% udziałów Spółki na rzecz nowego właściciela spoza Grupy G.

W 2007 r. pracownikom Elektrowni S.A. zostało przyznane warunkowo prawo do nieodpłatnego otrzymania akcji akcjonariusza tej Spółki (Spółki z grupy G. z siedzibą we Francji - G. France). Ostatecznie, po ziszczeniu się warunków nabycia akcji, pracownicy Elektrowni S.A. otrzymali w dniu 16 lipca 2011 r. akcje G. France do swobodnego dysponowania.

Jednocześnie, Zarząd Elektrowni S.A. podjął uchwałę o przyznaniu rekompensaty dla pracowników innych polskich Spółek z grupy G., jeżeli nie otrzymali oni akcji G. France, pomimo prawa do akcji jakie posiadali.

Pracownicy E. są zatem uprawnionymi do otrzymania przedmiotowej rekompensaty, która jest wypłacana:

* osobom, które na dzień 30 czerwca 2007 r., aż do dnia 18 lipca 2011 r. miały zawartą umowę o pracę z jedną z polskich Spółek z grupy G. (np. z E.)

* byłym pracownikom polskich Spółek z grupy G., których umowa o pracę została rozwiązana przed dniem 18 lipca 2011 r. w związku z odejściem tej osoby na emeryturę lub rentę, zgonem, albo przejściem do innej Spółki z grupy G. objętej prawem do otrzymania rekompensaty.

Przyjęto zasadę, że w odniesieniu do osób pracujących w Spółkach z grupy G., przedmiotowa rekompensata wypłacana będzie fizycznie przez aktualnego pracodawcę. Środki na wypłatę rekompensaty były wypłacane przez G. E. Polska S.A. i przekazane do aktualnego pracodawcy.

W przypadku osób uprawnionych do otrzymania rekompensaty (których lista została przygotowana przez G. E. Polska S.A.), które są aktualnie zatrudnione w E., bądź rozwiązały stosunek pracy w związku z odejściem na emeryturę lub rentę, zgonem, albo przejściem do innej Spółki z grupy G. objętej prawem do otrzymania rekompensaty, świadczenie to wypłaciła fizycznie E. ze środków pieniężnych otrzymanych od G. E. Polska S.A., nie potrącając składek na ubezpieczenia społeczne oraz zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 15 lutego 2012 r. (data wpływu 20 lutego 2012 r.), Wnioskodawca wskazał, iż jest Spółką powstałą w wyniku prywatyzacji i restukturyzacji Elektrowni w P., jako samodzielny podmiot zrzeszony z Elektrownią (obecna nazwa G. E. Polska S.A.). Spółka działa od 1 lutego 2003 r. Załogę Spółki tworzą osoby, które zostały przejęte przez E. od Elektrowni na podstawie art. 231 Kodeksu pracy, osoby które przeszły dobrowolnie z Elektrowni oraz nowo zatrudnieni z rynku.

W 2007 r. pracownikom Elektrowni S.A. zostało przyznane warunkowo prawo do nieodpłatnego otrzymania akcji akcjonariusza tej Spółki (Spółki z grupy G. z siedzibą we Francji - G. France), który to podjął decyzję o uruchomieniu tzw. "Międzynarodowego Planu przydziału bezpłatnych akcji G. 2007". Decyzja ta oparta została o skonsolidowane wyniki Grupy G. i stanowiła dodatkowy element motywacyjny dla każdego pracownika grupy. Ostatecznie, po ziszczeniu się warunków nabycia akcji, pracownicy Elektrowni S.A. otrzymali w dniu 16 lipca 2011 r. akcje G. France do swobodnego dysponowania.

Jednocześnie, Zarząd Elektrowni S.A., w wyniku podjętej uchwały przyznał rekompensaty dla pracowników innych polskich Spółek z grupy G., w tym również pracownikom E. (przejętym w trybie art. 231 Kodeksu pracy, dobrowolnie przeszłym z Elektrowni oraz nowo zatrudnionym na rynku pracy), którzy nie otrzymali akcji G. France (jak pracownicy Elektrowni), pomimo prawa do akcji jakie posiadali.

Pracownicy E. są zatem uprawnionymi do otrzymania przedmiotowej rekompensaty, która jest wypłacana:

* osobom, które na dzień 30 czerwca 2007 r., aż do dnia 18 lipca 2011 r. miały zawartą umowę o pracę z E.,

* byłym pracownikom E., których umowa o pracę została rozwiązana przed dniem 18 lipca 2011 r., w związku z odejściem tej osoby na emeryturę lub rentę oraz zgonem.

Przyjęto zasadę, że w odniesieniu do osób pracujących w Spółkach z grupy G., tj. również w E., przedmiotowa rekompensata wypłacana będzie fizycznie przez aktualnego pracodawcę. Podstawą wypłaty była lista przygotowana przez Elektrownię S.A. na podstawie Uchwały Zarządu G.

Ponadto Wnioskodawca wskazuje w uzupełnieniu, iż stuprocentowym udziałowcem Spółki E. od 1 lutego 2003 r. do dnia 2 września 2011 r. była Elektrownia Akcyjna - Grupa G. E. Polska. W dniu 2 września 2011 r. została zawarta umowa sprzedaży 100% udziałów Spółki E. na rzecz nowego właściciela spoza Grupy G. Wobec powyższego, dokonując w dniu 9 września 2011 r. wypłaty pracownikom przedmiotowego świadczenia Wnioskodawca (E. Spółka z o.o.) nie był już Spółką zrzeszoną z G. E. Polska S.A.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy Spółka postąpiła prawidłowo nie uznając powyższego świadczenia dla celów podatkowych jako przychodu pracownika z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy.

2.

Jak właściwie wykazać powyższe świadczenie w informacji PIT dla obecnych, byłych pracowników oraz uprawnionych członków rodzin zmarłych pracowników E., jednocześnie czy to na E. ciąży obowiązek przygotowania takiej informacji.

3.

Jak podatnicy (tj. osoby którym wypłacono powyższe świadczenie) powinni się z powyższego przychodu rozliczyć w zeznaniu rocznym, skoro obok wymienionego świadczenia osiągają również przychody wynikające ze stosunku pracy.

4.

Jak rozliczyć pracowników, którzy złożą PIT-12, a osiągnęli również przychód z przedmiotowej rekompensaty, czy w tym wypadku są zobowiązani sami się rozliczyć i złożyć zeznania.

W złożonym w dniu 20 lutego 2012 r., uzupełnieniu wniosku, Wnioskodawca zrezygnował z pytania oznaczonego numerem 3 oraz dokonał przekształcenia pytania oznaczonego uprzednio numerem 4. Wobec powyższego zadano następujące zapytania, tj.:

1.

Czy Spółka postąpiła prawidłowo nie uznając powyższego świadczenia dla celów podatkowych jako przychodu pracownika z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy.

2.

Jak właściwie wykazać powyższe świadczenie w informacji PIT dla obecnych, byłych pracowników oraz uprawnionych członków rodzin zmarłych pracowników E., jednocześnie czy to na E. ciąży obowiązek przygotowania takiej informacji.

3.

Jak rozliczyć pracowników, którzy złożą PIT-12, a osiągnęli również przychód z przedmiotowej rekompensaty, czy w tym wypadku Wnioskodawca wykazuje wymienione świadczenie w PIT-40 w pozycji "inne źródła".

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytania oznaczone w uzupełnieniu wniosku numerem 2 i 3, natomiast w zakresie pytania oznaczonego w ww. uzupełnieniu numerem 1 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy, co wynika ze złożonego w dniu 20 lutego 2012 r. uzupełnienia wniosku, wartość wypłaconej rekompensaty dla wszystkich uprawnionych tj. obecnych i byłych pracowników, jak i uprawnionych członków rodzin zmarłych pracowników E. należy wykazać w informacji o przychodach z "innych źródeł" oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych PIT - 8C.

Z uwagi na fakt, iż to E. fizycznie dokonała wypłaty kwot pieniężnych to na niej ciąży obowiązek przygotowania wymienionej wyżej informacji.

Pracownikom, którzy złożą oświadczenie PIT-12, zgodnie z art. 37 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnik, czyli E. Spółka z o.o. przygotuje zeznanie PIT - 40, wykazując obok przychodów ze stosunku pracy umieszczonych w części P wiersz 1, również wypłaconą rekompensatę jako przychód z "innych źródeł" w wierszu 7.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w części:

* dotyczącej obowiązku sporządzenia informacji PIT-8C - jest prawidłowe,

* rozliczenia rocznego pracowników - jest nieprawidłowe.

Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Rodzaje źródeł przychodów zawarte zostały w art. 10 ust. 1 cytowanej wyżej ustawy. I tak, w punkcie 1 tego przepisu, jako źródło przychodów zostały wymienione: stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta, natomiast w punkcie 9 tegoż przepisu, jako źródło przychodów wymieniono inne źródła.

Stosownie do art. 20 ust. 1 tej ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Zauważyć należy, że powołany wyżej przepis wymienia pewne rodzaje przychodów stanowiących pewien katalog o charakterze otwartym, a tym samym nie rozstrzyga ostatecznie co jest przychodem z innych źródeł. Użycie przez ustawodawcę zwrotu "w szczególności" przesądza, iż przedmiotowy katalog nie ma charakteru zamkniętego. W katalogu tym będą mieściły się zatem przychody niemieszczące się w źródłach przychodów wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8 ww. ustawy i jednocześnie niewymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych przewidzianych w tej ustawie.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że E. jest Spółką powstałą w wyniku restrukturyzacji Elektrowni, działającą jako samodzielny podmiot od 1 lutego 2003 r. w Grupie Elektrowni (obecna nazwa G. E. Polska S.A.). Jako Spółka zrzeszona z G., prowadziła działalność od 1 lutego 2003 r. do 2 września 2011 r., kiedy to została zawarta umowa sprzedaży 100% udziałów Spółki na rzecz nowego właściciela spoza Grupy G. W 2007 r. pracownikom Elektrowni S.A. zostało przyznane warunkowo prawo do nieodpłatnego otrzymania akcji akcjonariusza tej Spółki (Spółki z grupy G. z siedzibą we Francji - G. France). Ostatecznie, po ziszczeniu się warunków nabycia akcji, pracownicy Elektrowni S.A. otrzymali w dniu 16 lipca 2011 r. akcje G. France do swobodnego dysponowania.

Następnie Zarząd Elektrowni S.A. podjął uchwałę o przyznaniu rekompensaty dla pracowników innych polskich Spółek z grupy G., jeżeli nie otrzymali oni akcji G. France, pomimo prawa do akcji jakie posiadali.

Rekompensata jest wypłacana:

* osobom, które na dzień 30 czerwca 2007 r., aż do dnia 18 lipca 2011 r. miały zawartą umowę o pracę z E.,

* byłym pracownikom E., których umowa o pracę została rozwiązana przed dniem 18 lipca 2011 r., w związku z odejściem tej osoby na emeryturę lub rentę oraz zgonem.

Przyjęto zasadę, że w odniesieniu do osób pracujących w Spółkach z grupy G. tj. również w E., przedmiotowa rekompensata wypłacana będzie fizycznie przez aktualnego pracodawcę. Podstawa wypłaty była lista przygotowana przez Elektrownię S.A. na podstawie Uchwały Zarządu G. Stuprocentowym udziałowcem Spółki E. od 1 lutego 2003 r. do dnia 2 września 2011 r. była Elektrownia Spółka Akcyjna - Grupa G. E. Polska. W dniu 2 września 2011 r. została zawarta umowa sprzedaży 100% udziałów Spółki E. na rzecz nowego właściciela spoza Grupy G. Wobec powyższego, dokonując w dniu 9 września 2011 r. wypłaty pracownikom przedmiotowego świadczenia Wnioskodawca (E. Spółka z o.o.) nie był już Spółką zrzeszoną z G. E. Polska S.A.

Zatem, kwota rekompensaty przyznana w 2007 r. przez Elektrownię S.A., a wypłacona pracownikom przez Wnioskodawcę w 2011 r., stanowić będzie dla pracowników Wnioskodawcy przychód w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychód ten należy potraktować jako przychód z tzw. "innych źródeł", o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 cyt. ustawy.

Przychody z "innych źródeł" podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych, zgodnie z art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, według ustalonej skali podatkowej.

W myśl art. 37 ust. 1 ww. ustawy, jeżeli podatnik, od którego zaliczki miesięczne pobierają płatnicy określeni w art. 31, art. 33 lub art. 35 ust. 1 pkt 1, 2, 4 i 7, złoży płatnikowi przed dniem 10 stycznia roku następującego po roku podatkowym oświadczenie sporządzone według ustalonego wzoru, które traktuje się na równi z zeznaniem, że:

1.

poza dochodami uzyskanymi od płatnika nie uzyskał innych dochodów, z wyjątkiem dochodów określonych w art. 30-30c oraz art. 30e,

2.

nie korzysta z odliczeń, z zastrzeżeniem ust. 1a pkt 2-4,

3.

nie korzysta z możliwości opodatkowania dochodów na zasadach określonych w art. 6 ust. 2 lub 4,

4.

(uchylony)

5.

nie ma obowiązku doliczenia kwot uprzednio odliczonych, z zastrzeżeniem ust. 1a pkt 5

- płatnik jest obowiązany sporządzić, według ustalonego wzoru (PIT-40), roczne obliczenie podatku, na zasadach określonych w art. 27, od dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym.

Stosownie do art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Reasumując, mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, iż kwoty wypłaconych przez Wnioskodawcę rekompensat stanowią przychód po stronie osób je otrzymujących w rozumieniu art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ("inne źródła"). Zatem, Wnioskodawca, jako płatnik, zobowiązany jest wypełnić obowiązek nałożony przez art. 42a powołanej ustawy, czyli wystawić informację PIT-8C. Nie jest natomiast zobowiązany do pobrania i odprowadzenia zaliczki na podatek od ww. źródła przychodu.

Odnosząc się natomiast do kwestii rozliczenia pracowników, którzy złożą PIT-12, a którzy osiągnęli również przychody z przedmiotowej rekompensaty, stwierdzić należy, iż skoro Wnioskodawca nie dokonuje poboru zaliczek na podatek dochodowy z tytułu wypłaconej rekompensaty, a jedynie jest zobowiązany do wystawienia informacji PIT-8C, to obowiązek rozliczenia tejże rekompensaty wraz z pozostałymi dochodami uzyskanymi w danym roku podatkowym ciąży po stronie osób je otrzymujących, tj. pracowników Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy zauważyć, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego, w którym zastosowanie znajdą, np. przepisy art. 180 i 191 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.). Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku - nie prowadzi postępowania dowodowego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl