IPTPB1/415-264/14-4/MD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 sierpnia 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB1/415-264/14-4/MD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 12 maja 2014 r. (data wpływu 15 maja 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 lipca 2014 r. (data wpływu 17 lipca 2014 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 maja 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa m.in. w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 11 lipca 2014 r., Nr IPTPB1/415-264/14-2/MD na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 14 lipca 2014 r., następnie w dniu 17 lipca 2014 r. uzupełniono ww. wniosek (data nadania 16 lipca 2014 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest głównie pobór i uzdatnianie wody, działalność usługowa w zakresie rozprowadzania wody oraz odprowadzenie i oczyszczanie ścieków. Wnioskodawca zamierza sfinansować ze środków obrotowych uczestnictwo zespołu pracowników w tegorocznej ogólnopolskiej spartakiadzie pracowników wodociągów i kanalizacji. Udział w zawodach weźmie wyznaczona grupa pracowników. Spartakiada ma charakter typowo sportowy. Uczestnicy będą rywalizować między sobą w różnego rodzaju dyscyplinach sportowych. Zawodnicy wystąpią w strojach z logo firmy. Organizatorowi spartakiady zostanie przedstawiona z odpowiednim wyprzedzeniem lista uczestników biorących udział w spartakiadzie. Koszty spartakiady obejmujące zakwaterowanie, wyżywienie uczestników, korzystanie z obiektów sportowych określone są w kwocie wpisowego. Faktura organizatora tych zawodów będzie wystawiona na Wnioskodawcę.

Ponadto, Wnioskodawca poniesie dodatkowo koszty ubioru sportowego, koszty wynajmu autokaru w celu dowozu pracowników na spartakiadę i powrót z niej oraz koszty ubezpieczenia tych pracowników, które zostaną również sfinansowane ze środków obrotowych Wnioskodawcy. Mimo, że koszt udziału uczestników określony jest kwotowo, w rzeczywistości, w czasie trwania spartakiady pracownicy w różnym stopniu będą korzystać ze świadczeń w trakcie tej imprezy. Niektóre zawody odbywają się na wolnym powietrzu, inne prowadzone są w zamkniętych obiektach sportowych.

W piśmie z dnia 16 lipca 2014 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał, że:

a.

pokrywa koszty spartakiady z własnych środków obrotowych,

b.

udział w spartakiadzie biorą pracownicy mający predyspozycje sportowe i zgłaszający chęć udziału w zawodach sportowych,

c.

pracownicy zostaną oddelegowani przez pracodawcę, tzn. ich udział w spartakiadzie będzie stanowił realizację ich obowiązków pracowniczych,

d.

trudno będzie ustalić koszty przypadające na jednego uczestnika; choć znana jest opłata za spartakiadę, to trudno jest precyzyjnie ustalić, czy w jednakowy sposób (w zależności od dyscypliny) wszyscy uczestnicy spartakiady korzystają z tych samych świadczeń.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy wydatki poniesione przez Wnioskodawcę - Spółkę na rzecz pracowników biorących udział w spartakiadzie, sfinansowane ze środków obrotowych Spółki, należy uznać jako świadczenie na rzecz pracowników i w związku z powyższym będą one stanowić dla tych pracowników przychód ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, a co za tym idzie, czy Wnioskodawca, jako płatnik obowiązany jest pobrać zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki, które zostaną poniesione za udział pracowników Spółki (Wnioskodawcy) w Ogólnopolskiej Spartakiadzie Pracowników Wodociągów i Kanalizacji nie powinny zostać uznane jako świadczenie na rzecz pracowników.

Ponieważ opłata za spartakiadę obejmuje różne koszty jakie ponosi organizator, trudno jest precyzyjnie ustalić, czy w jednakowy sposób wszyscy uczestnicy spartakiady korzystają z tych samych świadczeń.

W ocenie Wnioskodawcy, pomimo że wiadomo kto uczestniczy w spartakiadzie i znana jest wysokość wpisowego oraz koszty strojów, koszty transportu i ubezpieczenia pracowników, to trudno zindywidualizować świadczenia dla konkretnego uczestnika. W sytuacji, w której każdy pracownik w różnym stopniu może korzystać ze świadczeń (w zależności od rodzaju dyscypliny), to świadczenie to nie stanowi dla pracowników przychodu ze stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym i nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto pracownicy są delegowani przez pracodawcę jako reprezentacja Wnioskodawcy i w takiej sytuacji trudno przyjąć, że działania pracodawcy będą poczynione jako nieodpłatne świadczenia na rzecz pracownika. Ewentualne zdobycie pucharu jako nagrody również dedykowane będzie dla Spółki, a nie jako wyróżnienie dla poszczególnych pracowników.

W uzupełnieniu wniosku dodano, że pracownicy biorący udział w spartakiadzie reprezentują Wnioskodawcę. Działanie pracodawcy nie jest nakierowane na pracownika, a wręcz odwrotnie, celem udziału pracownika w spartakiadzie nie jest jego rekreacja, ale promowanie pozytywnego wizerunku pracodawcy. Dlatego też w przypadku spartakiady, po stronie pracowników reprezentujących pracodawcę nie powstanie przychód podlegający opodatkowaniu, a w konsekwencji płatnik nie ma obowiązku poboru zaliczki na podatek dochodowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.), opodatkowaniu tym podatkiem podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 12 ust. 1 ww. ustawy, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Przychodami z szeroko rozumianego stosunku pracy są zatem wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość świadczeń pieniężnych w naturze, bądź ich ekwiwalenty - bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń. Z powyższego wynika, że przychodem ze stosunku pracy nie jest jedynie wynagrodzenie za pracę, ale także inne przysporzenia majątkowe, takie jak nieodpłatne świadczenia, czy też świadczenia częściowo odpłatne. Do nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych na rzecz pracownika związanych ze stosunkiem pracy zalicza się między innymi różnego rodzaju wyjazdy o charakterze imprez sportowych.

Jeżeli przedmiotem nieodpłatnego świadczenia lub świadczenia częściowo odpłatnego nie jest rzecz lub usługa wchodząca w zakres działalności pracodawcy, wartość pieniężną tego rodzaju świadczenia ustala się według zasad określonych w art. 11 ust. 2-2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stąd też, w sytuacji usług zakupionych przez pracodawcę, wartość pieniężną tych świadczeń ustala się według cen zakupu.

W myśl przepisu art. 11 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

1.

jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców,

2.

jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu,

3.

jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku,

4.

w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Dla celów podatkowych przyjmuje się, że nieodpłatne świadczenie obejmuje każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności podmiotów, których skutkiem jest przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Za przychody należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika. Do nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych zaliczyć należy zatem również różnego rodzaju spotkania o charakterze imprez integracyjnych lub sportowych, a w zasadzie ich wartość.

Wskazać należy, że stosownie do art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakład pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza sfinansować ze środków obrotowych uczestnictwo zespołu pracowników w Ogólnopolskiej Spartakiadzie Pracowników Wodociągów i Kanalizacji. Udział w zawodach weźmie wyznaczona grupa pracowników, którzy posiadają predyspozycje sportowe i zgłoszą chęć udziału w zawodach sportowych. Pracownicy zostaną oddelegowani przez pracodawcę, tzn. ich udział w spartakiadzie będzie stanowił realizację ich obowiązków pracowniczych. Spartakiada ma charakter typowo sportowy. Uczestnicy będą rywalizować między sobą w różnego rodzaju dyscyplinach sportowych. Zawodnicy wystąpią w strojach z logo firmy. Organizatorowi spartakiady zostanie przedstawiona z odpowiednim wyprzedzeniem lista uczestników biorących udział w spartakiadzie. Koszty spartakiady obejmujące zakwaterowanie, wyżywienie uczestników, korzystanie z obiektów sportowych określone są w kwocie wpisowego. Faktura organizatora tych zawodów będzie wystawiona na Wnioskodawcę. Wnioskodawca wskazał ponadto, że: trudno ustalić koszty przypadające na jednego uczestnika. Choć znana jest opłata za spartakiadę, to trudno jest precyzyjnie ustalić, czy w jednakowy sposób (w zależności od dyscypliny) wszyscy uczestnicy spartakiady korzystają z tych samych świadczeń.

W sytuacji przedstawionej wyżej, pracownicy uczestnicząc w Ogólnopolskiej Spartakiadzie Pracowników Wodociągów i Kanalizacji występują w imieniu i na rzecz swojego pracodawcy. Poprzez uczestnictwo w takich imprezach sportowych utrwalają i promują wizerunek firmy, a w konsekwencji, poprzez takie działanie marketingowo-reklamowe może dojść do zwiększenia przychodów firmy. Trudno w takiej sytuacji przyjąć, że wysyłając drużynę sportową składającą się z pracowników i ponosząc koszty jej udziału w spartakiadzie, działanie pracodawcy (ponoszenie kosztów tej imprezy) nakierowane jest na rzecz pracowników. W takiej sytuacji mamy do czynienia wręcz z sytuacją odwrotną, a mianowicie, to pracownicy oddelegowani, mający predyspozycje sportowe, podejmują działania na rzecz pracodawcy, promując w ten sposób pozytywny wizerunek firmy na zewnątrz. W takiej sytuacji nie sposób przyjąć, że działania pracodawcy zostały poczynione jako nieodpłatne świadczenie na rzecz pracownika.

Mając na uwadze powyższe, w świetle obowiązujących przepisów prawa, stwierdzić należy, że poniesione przez Wnioskodawcę ze środków obrotowych wydatki na rzecz pracowników biorących udział w spartakiadzie, nie będą stanowić dla pracowników Wnioskodawcy przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a co za tym idzie na Wnioskodawcy, nie będą ciążyły obowiązki płatnika tego podatku.

Jednocześnie podkreślenia wymaga, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy Organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku.

Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych w trybie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) nie jest ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe jest zgodne ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania dowodowego okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl