IPTPB1/415-257/13-4/MD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB1/415-257/13-4/MD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku, który wpłynął to tut. Organu w dniu 12 kwietnia 2013 r., uzupełnionym pismem z dnia 26 czerwca 2013 r. (data wpływu 28 czerwca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie ustalenia właściwej stawki podatku z tytułu sprzedaży wirtualnych przedmiotów i postaci - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 kwietnia 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie ustalenia właściwej stawki podatku z tytułu sprzedaży wirtualnych przedmiotów i postaci.

Wniosek nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.), w związku z czym, pismem z dnia 18 czerwca 2013 r., Nr IPTPB1/415-257/13-2/MD, na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie wysłano w dniu 18 czerwca 2013 r. (skuteczne doręczenie nastąpiło w dniu 20 czerwca 2013 r.), Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek pismem z dnia 26 czerwca 2013 r. (data wpływu 28 czerwca 2013 r.), które nadane zostało w polskiej placówce pocztowej w dniu 27 czerwca 2013 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zamierza otworzyć działalność gospodarczą, polegającą na sprzedaży wirtualnych przedmiotów oraz"postaci" za pośrednictwem portali internetowych oraz w wewnętrznych domach aukcyjnych gier internetowych"XY".

Obiorcami wirtualnych przedmiotów będą zarówno klienci krajowi, jak również zagraniczni, którzy zakupują produkty celem ulepszenia własnych postaci w grze. Po finalizacji transakcji sprzedaży następuje wpłata za przedmiot bezpośrednio na rachunek domu aukcyjnego gry i następnie na rachunek bankowy lub poprzez internetowy systemy płatnicze AB. Z kolei przez sieć internetową następuje dostarczanie przedmiotów do gry kupującemu. W tym rodzaju sprzedaży brak jak fizycznej finalizacji, gdzie po zapłacie następuje wysyłka towaru na adres klienta lub jego odbiór osobisty.

Wyżej wymieniony przedmiot, Wnioskodawca nabywa w grze lub poprzez zakup w sieci internetowej (wirtualnie). Potwierdzeniem zawarcia transakcji zakupu jest jedynie dowód zapłaty (wypływ środków z rachunku bankowego Wnioskodawcy) kontrahentowi za zakupiony wirtualnie przedmiot.

Działalność, którą Wnioskodawca zamierza rozpocząć oznaczona jest symbolem PKD 47.91 Z., czyli sprzedaż detaliczna, prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub internet.

W związku z powyższym, Wnioskodawca zamierza zastosować formę opodatkowania według ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od przychodów ewidencjonowanych.

W piśmie z dnia 26 czerwca 2013 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał, iż Jego przychodem będzie "bonus" ze sprzedaży wirtualnych przedmiotów w grze, który w formie pieniężnej będzie wpływał na Jego konto w systemie AB. Faktycznym sprzedawcą jest autor gry, natomiast Wnioskodawca jest osobą posiadającą licencję na postać w grze. Działalność, którą Wnioskodawca zamierza rozpocząć, została sklasyfikowana w PKWiU pod numerem 52.63.10-00.90, jako usługi w zakresie pozostałego handlu detalicznego prowadzonego poza siecią sklepową, gdzie indziej nie wymienione.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy prowadzona działalność polegająca na sprzedaży wirtualnych postaci i przedmiotów będzie działalnością handlową czy usługową.

2.

Czy do rozliczenia z tytułu podatku dochodowego można zastosować formę opodatkowania według ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zdaniem Wnioskodawcy - w odniesieniu do pytania oznaczonego Nr 1 - ustawa z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.) mówi, że opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Działalnością usługową w zakresie handlu jest, zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, sprzedaż w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników. Jak stanowi art. 4 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy, towary handlowe to towary (wyroby) zakupione w celu dalszej odsprzedaży, w stanie nieprzetworzonym. Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym nie precyzuje znaczenia, słowa"przetworzone", zatem aby je zdefiniować trzeba ustalić jaki zakres znaczeniowy ma ten zwrot w języku potocznym. Według Słownika Języka Polskiego PWN (wydanie internetowe)"przetwarzać" to: przekształcić coś twórczo, zmienić coś, nadać inny kształt, wygląd, opracować zebrane dane, informacje itp., wykorzystując technikę komputerów.

W związku z tym, Wnioskodawca uważa, że działalność gospodarcza polegająca na sprzedaży wirtualnych postaci i przedmiotów, będzie działalnością usługową w zakresie handlu.

Natomiast, zdaniem Wnioskodawcy - w odniesieniu do pytania oznaczonego Nr 2 - w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności usługowej w zakresie handlu wynosi 3% przychodów. Analizując dalej przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, Wnioskodawca twierdzi, że nie podejmuje On czynności, w wyniku których dochodzi do zmiany (przekształcenia) zakupionych uprzednio przedmiotów i postaci wirtualnych.

W związku z powyższym, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że przedmiotem rozpoczynanej działalności gospodarczej będzie działalność usługowa w zakresie handlu, która może zostać opodatkowana ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 3% przychodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką".

W myśl z art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, "działalność usługowa" to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług, wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.), wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439 z późn. zm.), z zastrzeżeniem pkt 2 (definiującego działalność gastronomiczną) i pkt 3 (definiującego działalność usługową w zakresie handlu).

Natomiast stosownie do treści art. 4 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, działalność usługowa w zakresie handlu - to sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy, towary handlowe to towary (wyroby) zakupione w celu dalszej odsprzedaży, w stanie nieprzetworzonym.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest m.in. uzależniona od niewystąpienia przesłanek negatywnych, o których mowa w art. 8 ww. ustawy. W myśl art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e powołanej wyżej ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub w części przychody z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy.

W świetle powyższych przepisów, o możliwości korzystania z opodatkowania w formie ryczałtu decyduje wyłącznie rodzaj działalności, którą faktycznie podatnik wykonuje. Gdy przedmiotem tej działalności nie są usługi, których świadczenie wyłącza z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, podatnik może korzystać ze zryczałtowanej formy opodatkowania.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b i pkt 5 lit. b ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

* 8,5% - przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy,

* 3,0% - przychodów z działalności usługowej w zakresie handlu.

Ponieważ ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie zawiera definicji "wytwarzania", należy posłużyć się definicją słownikową, zgodnie z którą "wytwarzać" to "produkować coś; tworząc wydzielać coś; powodować powstanie czegoś" (Słownik języka polskiego PWN, Warszawa 2002 r.). Ponadto, użyte w treści art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy sformułowanie "sprzedaż uprzednio nabytych towarów w stanie nieprzetworzonym" oznacza sprzedaż produktów (towarów) bez zmiany ich substancji, czy wyglądu, tj. bez ingerencji sprzedającego we właściwości fabryczne produktu, ponieważ zgodnie z definicją słownikową "przetwarzać" to "przerabiać, zmieniać coś nadając inny kształt, wygląd, inną postać, formę; przekształcać, przeobrażać" (Słownik języka polskiego PWN, Warszawa 2002 r.).

Z przestawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza otworzyć działalność gospodarczą, polegającą na sprzedaży wirtualnych przedmiotów oraz"postaci" za pośrednictwem portali internetowych oraz w wewnętrznych domach aukcyjnych gier internetowych"XY". Obiorcami wirtualnych przedmiotów będą zarówno klienci krajowi, jak również zagraniczni, którzy zakupują produkty celem ulepszenia własnych postaci w grze. Po finalizacji transakcji sprzedaży następuje wpłata za przedmiot bezpośrednio na rachunek domu aukcyjnego gry i następnie na rachunek bankowy lub poprzez internetowy systemy płatnicze AB. Z kolei przez sieć internetową następuje dostarczanie przedmiotów do gry kupującemu. W tym rodzaju sprzedaży brak jak fizycznej finalizacji, gdzie po zapłacie następuje wysyłka towaru na adres klienta lub jego odbiór osobisty. Wyżej wymieniony przedmiot, Wnioskodawca nabywa w grze lub poprzez zakup w sieci internetowej (wirtualnie). Potwierdzeniem zawarcia transakcji zakupu jest jedynie dowód zapłaty (wypływ środków z rachunku bankowego Wnioskodawcy) kontrahentowi za zakupiony wirtualnie przedmiot. Działalność, którą Wnioskodawca zamierza rozpocząć oznaczona jest symbolem PKD 47.91 Z., czyli sprzedaż detaliczna, prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub internet, natomiast w PKWiU została sklasyfikowana pod numerem 52.63.10-00.90, jako usługi w zakresie pozostałego handlu detalicznego prowadzonego poza siecią sklepową, gdzie indziej nie wymienione.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, iż jeżeli w wyniku czynności podjętych przez Wnioskodawcę nie dojdzie do przetworzenia nabytych przez Niego rzeczy (towarów) w ww. rozumieniu, to rzeczy te (towary) przeznaczone do dalszej odsprzedaży traktowane będą jako towary - odpowiadające definicji zawartej w art. 4 ust. 1 pkt 4 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zatem, działalność polegającą na sprzedaży wirtualnych postaci i przedmiotów należy zaliczyć do działalności usługowej w zakresie handlu.

Wobec powyższego, przychody uzyskane przez Wnioskodawcę ze sprzedaży ww. przedmiotów i postaci prowadzonej przez internet, jako stanowiące przychody z działalności usługowej w zakresie handlu, mogą podlegać opodatkowaniu 3% stawką określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. b ww. ustawy.

Jednocześnie należy zauważyć, że aby skorzystać ze zryczałtowanej formy opodatkowania, o której mowa w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, należy złożyć pisemne oświadczenie o jej wyborze, stosownie do przepisu art. 9 ust. 1 tej ustawy. Przepis ten stanowi, iż pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, nie później niż do dnia 20 stycznia roku podatkowego. Jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, oświadczenie może złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, a jeżeli podatnik nie złożył oświadczenia na podstawie tych przepisów - pisemne oświadczenie składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Jeżeli do dnia 20 stycznia roku podatkowego podatnik nie zgłosił likwidacji działalności gospodarczej lub nie dokonał wyboru innej formy opodatkowania, uważa się, że nadal prowadzi działalność opodatkowaną w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl