IPTPB1/415-249/14-4/MD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 sierpnia 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB1/415-249/14-4/MD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 29 kwietnia 2014 r. (data wpływu 5 maja 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 lipca 2014 r. (data wpływu 17 lipca 2014 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia źródła przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 maja 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa m.in. w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 8 lipca 2014 r., Nr IPTPB1/415-249/14-2/MD na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 11 lipca 2014 r., następnie w dniu 17 lipca 2014 r. uzupełniono ww. wniosek (data nadania 15 lipca 2014 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą z siedzibą w X. Prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów. Podatek dochodowy rozlicza na zasadach ogólnych, według skali podatkowej. Wnioskodawca jest zwolniony z podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

W ramach działalności gospodarczej Wnioskodawca rozlicza przychody z działalności twórczej. Działalność twórcza, którą wykonuje polega na tworzeniu rysunków i szkiców. Własnoręcznie wykonane rysunki i szkice obrabia przy pomocy komputera i specjalnie do tego przeznaczonych programów komputerowych. Prace są wykonywane w szczególności na zamówienie, jednak Wnioskodawca część z nich tworzy i następnie prezentuję w internecie, a osoby zainteresowane kupnem same się do Niego zgłaszają. Tworzone prace wysyła za pośrednictwem poczty elektronicznej do końcowego odbiorcy. Nie zawsze są Mu znane dane osobowe kupujących, często zna tylko pseudonim, którym posługują się kupujący w Internecie oraz adres e-mail. Płatności za wykonane prace otrzymuje w walucie obcej na rachunek w systemie PayPal. Przychody uzyskane w ten sposób Wnioskodawca zalicza do przychodów z działalności gospodarczej. Sprzedając rysunki i szkice przekazuje kupującemu również prawa autorskie.

W przyszłości Wnioskodawca planuje zamknięcie działalności gospodarczej, ale nadal będzie wykonywał rysunki i szkice. Proces ich wykonywania, dostarczania do kupującego oraz forma zapłaty nie ulegną zmianie.

W piśmie z dnia 15 lipca 2014 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał, że:

1. Na dzień złożenia wniosku prowadzi działalność gospodarczą w zakresie artystycznej i literackiej działalności twórców, sklasyfikowaną pod nr PKD 90.03.Z. W ramach tej działalności Wnioskodawca rysuje, szkicuje i sprzedaje swoje prace.

2. Prowadzoną działalność zamierza zlikwidować we wrześniu 2014 r.

3. Wykonywane przez Wnioskodawcę prace będą pracami twórczymi, mającymi zindywidualizowany charakter, będą pracami niepowtarzalnymi.

4. Szkice i rysunki wykonywane przez Wnioskodawcę będą spełniały przesłanki utworów określonych, zgodnie z ustawą o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

5. Wnioskodawca jest twórcą w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

6. Przychody uzyskiwane ze sprzedaży szkiców i rysunków wraz z przekazaniem praw autorskich Wnioskodawca zamierza zaliczyć do przychodów z rozporządzania prawami autorskimi, w myśl art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy po zamknięciu działalności przychody uzyskiwane ze sprzedaży osobiście wykonywanych prac Wnioskodawca będzie mógł zakwalifikować jako przychód z praw majątkowych i rozliczać poza działalnością gospodarczą.

Zdaniem Wnioskodawcy, sprecyzowanym ostatecznie w uzupełnieniu wniosku, po zamknięciu działalności gospodarczej przychody uzyskiwane z wykonywanych przez Niego prac, tj. rysunków i szkiców będzie miał prawo zakwalifikować, jako przychód z praw autorskich i majątkowych na podstawie art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i rozliczać poza przychodami z działalności gospodarczej.

Artykuł 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jako przychód z praw majątkowych wskazuje przychód z praw autorskich i praw pokrewnych oraz ich odpłatnego zbycia.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 z późn. zm.), przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).

Natomiast art. 1 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wskazuje, że za utwór rozumie się m.in. utwory plastyczne.

Zdaniem Wnioskodawcy, rysunki i szkice wykonywane przez Niego, a następnie sprzedawane są utworami plastycznymi według ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Podsumowując, w opinii Wnioskodawcy, przychody uzyskiwane z tytułu sprzedaży własnoręcznie wykonanych rysunków i szkiców po zamknięciu działalności gospodarczej, powinien zaliczyć do źródła przychodów określonego w art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłem przychodu są m.in.:

* pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3),

* kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c (pkt 7)

Pojęcie działalności gospodarczej zostało zdefiniowane w art. 5a pkt 6 ww. ustawy. Zgodnie z tym przepisem, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej oznacza to działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Pojęcie pozarolniczej działalności gospodarczej użyte w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych opiera się na trzech przesłankach:

* zarobkowym celu działalności,

* wykonywaniu działalności w sposób zorganizowany i ciągły,

* prowadzeniu działalności we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek.

Analizowany przepis zawiera ponadto przesłankę negatywną - uzyskiwane przychody nie mogą być zaliczone do innych źródeł przychodów, wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 ustawy.

Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychód z praw majątkowych uważa się w szczególności przychody z praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, praw do projektów wynalazczych, praw do topografii układów scalonych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również z odpłatnego zbycia tych praw.

Zawarte w tym przepisie wyliczenie praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy jako odrębne źródło przychodów ma charakter otwarty, o czym świadczy użyte przez ustawodawcę sformułowanie "w szczególności". Przyjęcie przez ustawodawcę otwartego katalogu tych przychodów pozwala na zaliczenie do tej kategorii wszystkich innych przychodów z praw majątkowych.

W rozumieniu powołanego art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z praw majątkowych będzie każdy przychód, którego bezpośrednim źródłem jest prawo majątkowe, nawet jeśli prawo to nie zostało w sposób wyraźny wskazany w ustawie.

Przychód z praw majątkowych powstaje, zatem m.in. w przypadku przychodów związanych z działalnością artystyczną, literacką, w tym z prawami autorskimi. Co do zasady wybór kwalifikacji i sposób rozliczenia przychodów z tytułu praw majątkowych, ustawodawca pozostawił podatnikowi. O kwalifikacji do danego źródła przychodu przesądza bowiem treść danej umowy.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęć takich jak np. "twórca", "korzystanie przez twórców z praw autorskich" lub pojęć z nimi związanych jak np. "utwór", ustawodawca odsyła w tym względzie do odrębnych przepisów, przez które należy rozumieć ustawę z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 z późn. zm.).

W myśl art. 1 ust. 1 tej ustawy, przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).

W świetle art. 1 ust. 2 ww. ustawy, w szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory:

1.

wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe);

2.

plastyczne;

3.

fotograficzne;

4.

lutnicze;

5.

wzornictwa przemysłowego;

6.

architektoniczne, architektoniczno-urbanistyczne i urbanistyczne;

7.

muzyczne i słowno-muzyczne;

8.

sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne;

9.

audiowizualne (w tym filmowe).

Zgodnie z art. 1 ust. 3 cyt. ustawy, utwór jest przedmiotem prawa autorskiego od chwili ustalenia, chociażby miał postać nieukończoną.

Natomiast stosownie do art. 17 tej ustawy, jeżeli ustawa nie stanowi inaczej, twórcy przysługuje wyłączne prawo do korzystania z utworu i rozporządzania nim na wszystkich polach eksploatacji oraz za wynagrodzenia za korzystanie z utworu.

Przychody z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich lub artystów wykonawców z praw pokrewnych albo rozporządzania tymi prawami, występują wówczas gdy spełnione są dwie przesłanki. Po pierwsze, konieczne jest wystąpienie przedmiotu praw majątkowych w postaci utworu lub artystycznego wykonania. Po drugie zaś, osiągnięty przychód musi być bezpośrednio związany z korzystaniem z określonych praw autorskich lub pokrewnych albo rozporządzaniem nimi, stanowić skutek takiego korzystania lub rozporządzenia w postaci odpowiedniego wynagrodzenia autorskiego lub wykonawczego. W umowach, które towarzyszą zamawianiu utworów, strony powinny wyraźnie postanowić, że przedmiotem zamówienia jest właśnie dobro niematerialne, podlegające ochronie na mocy ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie artystycznej i literackiej działalności twórców, sklasyfikowaną pod nr PKD 90.03.Z. Prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów. Podatek dochodowy rozlicza na zasadach ogólnych, według skali podatkowej. W ramach działalności gospodarczej Wnioskodawca rozlicza przychody z działalności twórczej. Działalność twórcza, którą wykonuje polega na tworzeniu rysunków i szkiców. Własnoręcznie wykonane rysunki i szkice obrabia przy pomocy komputera i specjalnie do tego przeznaczonych programów komputerowych. Prace są wykonywane w szczególności na zamówienie, jednak Wnioskodawca część z nich tworzy i następnie prezentuje w internecie, a osoby zainteresowane kupnem same się do Niego zgłaszają. Tworzone prace wysyła za pośrednictwem poczty elektronicznej do końcowego odbiorcy. Nie zawsze są Mu znane dane osobowe kupujących, często zna tylko pseudonim, którym posługują się kupujący w Internecie oraz adres e-mail. Płatności za wykonane prace otrzymuje w walucie obcej na rachunek w systemie PayPal. Przychody uzyskane w ten sposób Wnioskodawca zalicza do przychodów z działalności gospodarczej. Sprzedając rysunki i szkice przekazuje kupującemu również prawa autorskie.

We wrześniu 2014 r. Wnioskodawca planuje zamknięcie działalności gospodarczej, ale nadal będzie wykonywał rysunki i szkice. Proces ich wykonywania, dostarczania do kupującego oraz forma zapłaty nie ulegną zmianie. Wykonywane przez Wnioskodawcę prace będą pracami twórczymi, mającymi zindywidualizowany charakter, będą pracami niepowtarzalnymi. Szkice i rysunki wykonywane przez Wnioskodawcę będą spełniały przesłanki utworów określonych, zgodnie z ustawą o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wnioskodawca jest twórcą w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Jak wynika zatem z wniosku, wykonywane przez Wnioskodawcę rysunki i szkice będą utworami w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, natomiast Wnioskodawca, jako autor tych prac - będzie twórcą w rozumieniu tejże ustawy. Wobec powyższego oraz z uwagi na fakt, że przychody z tytułu praw majątkowych mogą być opodatkowane zarówno w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, jak również stanowić odrębne od działalności źródło przychodu, a Wnioskodawca zamierza dokonywać sprzedaży tych praw po likwidacji działalności gospodarczej, to uzyskane z tego tytułu przychody mogą zostać zakwalifikowane przez Wnioskodawcę, jako przychody z praw majątkowych.

W świetle obowiązujących przepisów prawa w kontekście zaprezentowanego zdarzenia przyszłego, stwierdzić należy, że uzyskiwane z tytułu sprzedaży wykonywanych przez Wnioskodawcę rysunków i szkiców, po dokonaniu likwidacji działalności gospodarczej, Wnioskodawca może zaliczyć do źródła przychodów o którym mowa w art. 18 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i opodatkować je podatkiem dochodowym na zasadach ogólnych.

Jednocześnie podkreślenia wymaga, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy Organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku.

Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych w trybie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) nie jest ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe jest zgodne ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania dowodowego okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl