IPTPB1/415-240/14-2/KSU

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB1/415-240/14-2/KSU

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 22 kwietnia 2014 r. (data wpływu 28 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku ze sprzedażą lokali i gruntów (pustostanów) na preferencyjnych warunkach - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 kwietnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.

Na podstawie art. 40a ustawy o lasach oraz rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 1 października 2013 r. (Dz. U. , poz. 1206), Nadleśnictwo zamierza dokonywać sprzedaży lokali i gruntów nieprzydatnych Lasom Państwowym - pustostanów, na rzecz pracowników i byłych pracowników (emerytów) Lasów Państwowych. Cena każdej z tych nieruchomości będzie ustalona przez rzeczoznawcę na zasadach określonych w przepisach o gospodarce nieruchomościami. Zgodnie z art. 40a ust. 9 ustawy o lasach, pracownicy i byli pracownicy Lasów Państwowych niebędący najemcami lokali przeznaczonych do sprzedaży mają pierwszeństwo ich nabycia na warunkach preferencyjnych określonych w art. 40a ust. 4, tzn. że cena sprzedaży podlega obniżeniu o 6% za każdy rok zatrudnienia w jednostkach organizacyjnych Lasów Państwowych, nie więcej jednak niż o 95%, przy czym uprawnienie to przysługuje pracownikom i byłym pracownikom mającym co najmniej 3-letni okres zatrudnienia. Oznacza to, że każdy nabywający ma co najmniej 18% obniżkę.

Następnie Wnioskodawca podał, że jeśli wniosek o nabycie złoży tylko jedna osoba, to zgodnie z § 6 ust. 3 w powiązaniu z § 5 ust. 1 ww. rozporządzenia, cena ustalona przez rzeczoznawcę staje się ceną sprzedaży, od której nalicza się nabywcy należną ulgę.

Przykład 1:

* wartość pustostanu ustalona przez rzeczoznawcę wynosi 45.000,00 zł;

* pracownikowi z tytułu 20 lat pracy przysługuje obniżka ceny nabycia w wysokości 95% (20 lat pracy x 6% za każdy rok = 120%. Maksymalna obniżka to 95%);

* obniżka wyniesie 45.000,00 zł x 0,95 = 42.750,00 zł.

Dalej Wnioskodawca wskazał, że jeśli ofertę kupna pustostanu zgłosi więcej niż 1 osoba, to zgodnie z art. 40a ust. 11 ustawy o lasach, sprzedaż następuje w drodze przetargu ograniczonego, w którym uczestniczyć mogą jedynie osoby uprawnione zgodnie z art. 40a ust. 9 ww. ustawy. Nadleśnictwo w zaproszeniu do przetargu podaje cenę wywoławczą, równą wartości nieruchomości ustalonej przez rzeczoznawcę. Składający oferty podają oferowana cenę, a Komisja przetargowa dokonuje na posiedzeniu jawnym wyboru oferty, która stanowi najwyższą zaoferowaną cenę sprzedaży, bez uwzględnienia przysługujących zniżek (§ 13 ust. 1 ww. rozporządzenia). Przy zapłacie ceny ustalonej w drodze przetargu ulgę oblicza się zgodnie z art. 40a ust. 4.

Przykład 2

Wnioski złożyły 3 osoby, organizowany jest więc przetarg ograniczony. Mogą wystąpić tutaj dwa przypadki.

Przypadek 1:

* cena wywoławcza równa wartości wynikającej z wyceny rzeczoznawcy wynosi 45.000,00 zł;

* złożono 3 oferty z proponowanymi cenami:

* pierwsza z ceną 50.000,00 zł;

* druga z ceną 75.000,00 zł;

* trzecia z ceną 100.000,00 zł.

Zgodnie z ww. rozporządzeniem, wyłonionym nabywcą nieruchomości jest oferent, który zaproponował cenę 100.000,00 zł. Oferentowi temu z tytułu 20 lat pracy przysługuje obniżka ceny nabycia w wysokości 95% (20 lat pracy x 6% = 120%. Maksymalna obniżka to 95%).

* obniżka wyniesie 100.000,00 zł x 0,95 = 95.000,00 zł;

* cena za jaką wygrywający przetarg nabędzie pustostan: 100.000,00 zł - 95.000,00 zł = 5.000,00 zł.

Przypadek 2:

* cena wywoławcza równa wartości wynikającej z wyceny rzeczoznawcy wynosi 45.000,00 zł;

* złożono 3 oferty z proponowanymi cenami:

* pierwsza z ceną 50.000,00 zł;

* druga z ceną 75.000,00 zł;

* trzecia z ceną 100.000,00 zł.

Zgodnie z ww. rozporządzeniem, wyłonionym nabywcą nieruchomości jest oferent, który zaproponował cenę 100.000,00 zł. Oferentowi temu z tytułu 8 lat pracy przysługuje obniżka ceny nabycia w wysokości 48% (8 lat pracy x 6% za każdy rok = 48%).

* obniżka wyniesie: 100.000,00 zł x 0,48 = 48.000,00 zł,

* cena za jaką wygrywający przetarg nabędzie pustostan: 100.000,00 zł - 48.000,00 zł = 52.000,00 zł.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. W jaki sposób ustalić przychód do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, stanowiący różnicę między ceną rynkową nabytego lokalu a ceną zakupu:

a.

czy od ceny ofertowej, wtedy:

* w Przykładzie 1 - cena oferty równa się wycenie rzeczoznawcy, więc podstawa do podatku dochodowego od osób fizycznych wyniesie 45.000,00 zł - 2.250,00 zł (cena zakupu) = 42.750,00 zł

* w Przykładzie 2, przypadek 1 - cena oferty wynosi 100.000,00 zł, więc podstawa do podatku dochodowego od osób fizycznych wyniesie 100.000,00 zł - 5.000,00 zł (cena zakupu) = 95.000,00 zł

* w Przykładzie 2, przypadek 2 - cena oferty wynosi 100.000,00 zł, więc podstawa do podatku dochodowego od osób fizycznych wyniesie 100.000,00 zł - 52.000,00 zł (cena zakupu) = 48.000,00 zł

b.

czy od wartości wyceny rzeczoznawcy, wtedy:

* w Przykładzie 1 - sprzedaż następuje po cenie równej wycenie rzeczoznawcy, więc podstawa do podatku dochodowego od osób fizycznych wyniesie podobnie jak w ppkt a) 42.750,00 zł

* w Przykładzie 2, przypadek 1 - wycena rzeczoznawcy wynosi 45.000 zł, a cena kupna 5.000,00 zł, więc podstawa do podatku dochodowego od osób fizycznych wyniesie 45.000,00 zł - 5.000,00 zł = 40.000,00 zł

* w Przykładzie 2, przypadek 2 - wycena rzeczoznawcy wynosi 45.000 zł, a cena kupna 52.000 zł, więc nie wystąpi przychód do opodatkowania.

* Jakie obowiązki ciążą na Nadleśnictwie dokonującym sprzedaży, gdy nabywcą jest:

* pracownik Nadleśnictwa zbywającego,

* były pracownik (emeryt) Nadleśnictwa zbywającego, jak też innych jednostek Lasów Państwowych,

* pracownik innej jednostki Lasów Państwowych.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Właściwym sposobem ustalenia przychodu do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych jest wyliczenie różnicy pomiędzy ceną ustaloną przez rzeczoznawcę a ceną zapłaconą przez nabywającego, bez wzglądu na cenę oferty wygrywającej przetarg ograniczony. Zdaniem Wnioskodawcy cena ustalona przez rzeczoznawcę jest ceną rynkową, jaka kształtuje się w danym czasie w danej miejscowości, ustaloną na zasadach określonych w przepisach o gospodarce nieruchomościami. Zaś cena oferty wygrywającej przetarg ograniczony jest pochodną wielu czynników, m.in. liczby złożonych kontrofert, posiadanych przez oferentów uprawnień do obniżki ceny (każdy z nich w razie wygranej nabędzie pustostan po cenie niższej od proponowanej przez siebie ceny ofertowej co najmniej o 13%) i determinacji uczestników przetargu, więc nie można jej traktować jako obiektywnej wielkości, obrazującej preferencje lokalnego rynku nieruchomości.

Ad. 2

W przypadku zakupu pustostanu przez pracownika Nadleśnictwa sprzedającego ten lokal, przychody osiągnięte w związku z preferencyjnym nabyciem lokalu mieszkalnego przez pracownika należy zakwalifikować do przychodów ze stosunku pracy. Pracodawca ma obowiązek doliczyć je do wynagrodzenia wypłaconego w danym miesiącu i od łącznej wartości obliczyć, pobrać i odprowadzić zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych, wg zasad przewidzianych dla opodatkowania przychodów ze stosunku pracy.

W przypadku, gdy nabywca nieruchomości jest byłym pracownikiem (emerytem) Nadleśnictwa sprzedającego pustostan, jak również byłym pracownikiem (emerytem) innej jednostki Lasów Państwowych, różnica w cenie sprzedaży stanowi przychód, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zastosowanie tu znajdzie zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 38 ww. ustawy. W takiej sytuacji na Nadleśnictwie sprzedającym pustostan ciąży obowiązek wystawienia deklaracji rocznej PIT-8AR, w której winno zadeklarować pobrany zryczałtowany podatek dochodowy.

W przypadku nabycia przez pracownika innej jednostki Lasów Państwowych niż jednostka zbywająca, przychód osiągnięty przez nabywcę w związku z preferencyjnym nabyciem nieruchomości zakwalifikować należy do przychodów z innych źródeł, a Nadleśnictwo zbywające jest zobowiązane do wystawienia informacji PIT-8C.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 40a ust. 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz. U. z 2005 r. Nr 45, poz. 435 z późn. zm.), Lasy Państwowe mogą sprzedawać nieruchomości zabudowane budynkami mieszkalnymi i samodzielne lokale mieszkalne, zwane dalej "lokalami", oraz grunty z budynkami mieszkalnymi w budowie, nieprzydatne Lasom Państwowym.

W myśl art. 40a ust. 2 ww. ustawy, ustalenie ceny nieruchomości przy sprzedaży, o której mowa w ust. 1, następuje na zasadach określonych w przepisach o gospodarce nieruchomościami.

Zgodnie z art. 40a ust. 9 ustawy o lasach, pracownicy i byli pracownicy Lasów Państwowych niebędący najemcami lokali przeznaczonych do sprzedaży, pozostających w zarządzie Lasów Państwowych, mają pierwszeństwo nabycia lokali wolnych (pustostanów) lub gruntów z budynkami mieszkalnymi w budowie na warunkach określonych w ust. 4.

Jak stanowi art. 40a ust. 11 cytowanej powyżej ustawy, jeżeli ofertę kupna lokalu wolnego (pustostanu) lub gruntu z budynkiem mieszkalnym w budowie zgłosi więcej niż jedna osoba, sprzedaż następuje w drodze przetargu ograniczonego, w którym uczestniczyć mogą jedynie osoby uprawnione na podstawie ust. 9. Przy zapłacie ceny ustalonej w przetargu ograniczonym ust. 4 stosuje się odpowiednio.

Z treści art. 40a ust. 4 ww. ustawy wynika, że pracownicy i byli pracownicy Lasów Państwowych mający co najmniej trzyletni okres zatrudnienia w Lasach Państwowych, z wyjątkiem osób, z którymi stosunek pracy rozwiązany został bez wypowiedzenia z winy pracownika, posiadają pierwszeństwo nabycia lokali, których są najemcami, i w których mieszkają. Cena sprzedaży lokalu podlega łącznemu obniżeniu o 6% za każdy rok zatrudnienia w jednostkach organizacyjnych Lasów Państwowych i o 3% za każdy rok najmu tego lokalu, nie więcej jednak niż o 95%, a spłata należności może zostać rozłożona na 60 rat miesięcznych, przy czym oprocentowanie nie może przekraczać w stosunku rocznym stopy referencyjnej, określającej minimalne oprocentowanie podstawowych operacji otwartego rynku prowadzonych przez Narodowy Bank Polski, powiększonej o 2 punkty procentowe. Jeżeli osobą uprawnioną jest emeryt lub rencista, cena nabycia lokalu ustalona jest na 5% jego wartości.

Problem zakwalifikowania do odpowiedniego źródła przychodów, a co za tym idzie opodatkowania przychodów uzyskanych przez osoby wykupujące na zasadach preferencyjnych nieruchomości na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych sprowadza się do ustalenia zależności między nabywcą nieruchomości a jednostką organizacyjną Lasów Państwowych zbywającą tę nieruchomość, tj. istotnym jest, czy nabywca jest:

* pracownikiem tej jednostki organizacyjnej;

* byłym pracownikiem (emerytem, rencistą) tej jednostki organizacyjnej, bądź

* pracownikiem albo byłym pracownikiem/emerytem/rencistą/ innej jednostki organizacyjnej Lasów Państwowych.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W art. 10 ust. 1 ww. ustawy, zostały określone źródła przychodów, gdzie między innymi - w pkt 1 - wymienia się: stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, pracę nakładczą, emeryturę lub rentę.

W myśl art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Użyty powyżej zwrot "w szczególności" oznacza, że wymienione kategorie przychodów zostały wymienione jedynie przykładowo. Przychodem ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych są więc wszelkiego rodzaju wypłaty i świadczenia skutkujące u podatnika powstaniem przysporzenia majątkowego, mające swoje źródło w łączącym pracownika z pracodawcą stosunku pracy lub stosunku pokrewnym.

Wartość pieniężną świadczeń w naturze, stosownie do art. 11 ust. 2, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

W myśl art. 11 ust. 2b ww. ustawy, jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca - Nadleśnictwo zamierza dokonywać sprzedaży lokali i gruntów nieprzydatnych Lasom Państwowym - pustostanów, na rzecz pracowników i byłych pracowników (emerytów) Lasów Państwowych. Cena każdej z tych nieruchomości będzie ustalona przez rzeczoznawcę na zasadach określonych w przepisach o gospodarce nieruchomościami.

Zatem, stwierdzić należy, że ewentualne przychody osiągnięte w związku z preferencyjnym nabyciem lokalu i gruntu przez pracownika jednostki, która zbywa przedmiotowy lokal należy zakwalifikować do przychodów ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ww. ustawy. Uzyskany przychód pracodawca ma obowiązek doliczyć do wynagrodzenia wypłaconego w danym miesiącu i od łącznej wartości obliczyć, pobrać i odprowadzić zaliczkę na podatek dochodowy według zasad przewidzianych dla opodatkowania przychodów ze stosunku pracy, zgodnie z przepisami art. 31, 32 i 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W przypadku, gdy nabywca nieruchomości jest byłym pracownikiem (emerytem, rencistą) jednostki organizacyjnej Lasów Państwowych zbywającej tę nieruchomość lub, gdy nabywca nieruchomości jest pracownikiem bądź byłym pracownikiem (emerytem) innej jednostki organizacyjnej Lasów Państwowych, przychód osiągnięty przez nabywcę w związku z preferencyjnym nabyciem nieruchomości zakwalifikować należy do przychodów z tzw. innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (uszczegółowieniem tego przepisu jest art. 20 ust. 1 cytowanej ustawy, który w związku z użyciem w nim przez ustawodawcę zwrotu "za przychody z innych źródeł uważa się w szczególności" jedynie przykładowo wymienia tego rodzaju przychody).

W przypadku, gdy nabywca nieruchomości jest byłym pracownikiem (emerytem) jednostki zbywającej lokal mieszkalny, jak też byłym pracownikiem (emerytem) innej jednostki Lasów, przychód osiągnięty przez nabywcę w związku z preferencyjnym nabyciem lokalu będzie opodatkowany na zasadach określonych w art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu świadczeń otrzymanych przez emerytów lub rencistów, w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunkiem pracy, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 26 i 38 - w wysokości 10% należności.

Z analizy treści cytowanego art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że świadczenia otrzymywane przez emerytów i rencistów mają szeroki zakres i nie odnoszą się wyłącznie do świadczeń, jakie emeryci i renciści otrzymują od swoich byłych pracodawców. Dotyczą one bowiem wszystkich świadczeń otrzymywanych w związku z uprzednio łączącym emeryta i rencistę stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, pracą nakładczą i spółdzielczym stosunkiem pracy. Zastosowanie ww. przepisu nie jest więc uzależnione od tego, czy udzielającym świadczenie jest podmiot będący byłym zakładem pracy świadczeniobiorcy, czy też inny podmiot. Ważne jest jedynie, aby beneficjentem świadczenia była osoba, która posiada status emeryta lub rencisty oraz, aby udzielone tym osobom świadczenie wynikało z uprzednio łączącego ich stosunku służbowego czy stosunku pracy (stosunków pokrewnych).

W myśl art. 30 ust. 3 ww. ustawy, zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13 i 14, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.

Natomiast zgodnie art. 30 ust. 8 cytowanej ustawy, dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 1, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27.

Jak stanowi art. 41 ust. 4 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13 i 14 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.

Stosownie do treści art. 41 ust. 7 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli przedmiotem świadczeń, o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 4 nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

Należy przy tym zaznaczyć, że w myśl art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku, gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych

Zgodnie z art. 42 ust. 1a ww. ustawy, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.

Jednocześnie należy wskazać, że zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są świadczenia otrzymywane przez emerytów lub rencistów w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy, w tym od związków zawodowych, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł.

Zatem stwierdzić należy, że uzyskany przez byłych pracowników (emerytów) dochód z tytułu częściowo odpłatnego świadczenia rzeczowego w postaci różnicy między ceną rynkową nieruchomości, a ceną faktycznie zapłaconą - korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 38 ww. ustawy do wysokości 2.280 zł, a nadwyżka ponad tę kwotę podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy zryczałtowanym 10% podatkiem dochodowym, pobieranym przez płatnika bez pomniejszania o koszty uzyskania przychodu. Na Wnioskodawcy ciąży obowiązek wystawienia deklaracji rocznej PIT-8AR, w której winien zadeklarować pobrany zryczałtowany podatek dochodowy.

Natomiast w przypadku nabycia nieruchomości przez pracownika innej jednostki organizacyjnej Lasów Państwowych niż jednostka zbywająca Wnioskodawca zobowiązany jest do wystawienia informacji PIT-8C. Zgodnie bowiem z art. 42a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

W powyższych sytuacjach, w przypadku wystąpienia dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu będzie podlegać różnica między ceną rynkową wyżej wspomnianych pustostanów w dniu zakupu a ceną zapłaconą przez nabywającego (z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Jeżeli cena rynkowa (cena wywoławcza) będzie zgodna z ceną uzyskaną na przetargu (ceną oferowaną) to za cenę rynkową uzna się cenę uzyskaną na przetargu. W pozostałych przypadkach, tj. gdy cena uzyskana w drodze przetargu będzie wyższa bądź niższa od ceny rynkowej to należy brać pod uwagę cenę rynkową, jaka kształtuje się w danej miejscowości ustaloną na zasadach określonych w przepisach o gospodarce nieruchomościami.

Reasumując:

* w przedstawionym zdarzeniu przyszłym do ustalenia podstawy opodatkowania należy przyjąć cenę rynkową ustaloną przez rzeczoznawcę;

* w przypadku zakupu lokalu i gruntu (pustostanu) przez pracownika jednostki organizacyjnej sprzedającej ww. nieruchomości, ewentualne przychody osiągnięte w związku z preferencyjnym nabyciem lokalu mieszkalnego przez pracownika należy zakwalifikować do przychodów ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ww. ustawy. Uzyskany przychód pracodawca ma obowiązek doliczyć do wynagrodzenia wypłaconego w danym miesiącu i od łącznej wartości obliczyć, pobrać i odprowadzić zaliczkę na podatek dochodowy według zasad przewidzianych dla opodatkowania przychodów ze stosunku pracy, zgodnie z przepisami art. 31, 32 i 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych;

* w przypadku, gdy nabywca nieruchomości jest byłym pracownikiem (emerytem) jednostki organizacyjnej Lasów Państwowych zbywającej tę nieruchomość, jak również byłym pracownikiem (emerytem) innej jednostki Lasów, różnica w cenie sprzedaży stanowi przychód, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zastosowanie znajdzie tu zwolnienie określone w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 38 ww. ustawy. W takiej sytuacji na Wnioskodawcy ciąży obowiązek wystawienia deklaracji rocznej PIT-8AR, w której winien zadeklarować pobrany zryczałtowany podatek dochodowy;

* w przypadku nabycia przez pracownika innej jednostki organizacyjnej Lasów Państwowych niż jednostka zbywająca, przychód osiągnięty przez nabywcę w związku z preferencyjnym nabyciem nieruchomości zakwalifikować należy do przychodów z tzw. innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (uszczegółowieniem tego przepisu jest art. 20 ust. 1 cytowanej ustawy, który w związku z użyciem w nim przez ustawodawcę zwrotu "za przychody z innych źródeł uważa się w szczególności" jedynie przykładowo wymienia tego rodzaju przychody). Wnioskodawca jest wówczas zobowiązany jest do wystawienia Informacji PIT-8C, zgodnie z art. 42a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W odniesieniu do przedstawionych kwot podanych we wniosku, Organ informuje, że ewentualne przeliczenia, jakich należałoby dokonać nie należą do kompetencji tutejszego Organu. Zgodnie bowiem z zasadą samoopodatkowania, obowiązującą w polskim systemie podatkowym, na podatniku spoczywa obowiązek dokonania oceny własnej sytuacji prawnopodatkowej, a po jej dokonaniu zachowania się zgodnie z przepisami prawa podatkowego, bowiem prawidłowość takiego rozliczenia podlega weryfikacji przez organ podatkowy.

W związku z powyższym tutejszy Organ nie może na podstawie podanych przez Wnioskodawcę we wniosku wartości dokonywać wyliczenia podstawy opodatkowania. Organ wskazał natomiast Wnioskodawcy w jaki sposób ma wyliczyć podstawę opodatkowania zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednakże bez dokonywania wyliczeń kwoty dochodu do opodatkowania i podatku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl