IPTPB1/415-239/11-4/KSU - Zwolnienie od podatku dochodowego dotacji uzyskanej od jednostki samorządu terytorialnego na prowadzenie szkoły publicznej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 stycznia 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB1/415-239/11-4/KSU Zwolnienie od podatku dochodowego dotacji uzyskanej od jednostki samorządu terytorialnego na prowadzenie szkoły publicznej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 5 października 2011 r. (data wpływu 14 października 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 stycznia 2012 r. (data wpływu 4 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dotacji otrzymanej z Urzędu Gminy na prowadzenie Szkoły Publicznej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 października 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa m.in. w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 21 grudnia 2011 r., Nr IPTPB1/415-239/11-2/KSU na podstawie art. 169 § 1 i § 2 w zw. z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 27 grudnia 2011 r., następnie w dniu 4 stycznia 2012 r. uzupełniono ww. wniosek (data nadania w polskiej placówce pocztowej 2 stycznia 2012 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną, której Gmina przekazała do prowadzenia Publiczną Szkołę Podstawową zgodnie z art. 5 ust. 5g-5 r. ustawy o systemie oświaty. Przekazanie Szkoły nastąpiło w oparciu o uchwałę Rady Gminy z dnia 24 lutego 2011 r. oraz umowę o przekazaniu szkoły do prowadzenia. Przekazanie nastąpiło z dniem 1 września 2011 r. Do Szkoły przejętej zgodnie z art. 5 ust. 5g stosuje się przepisy dotyczące szkół i placówek publicznych prowadzonych przez osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego lub osoby fizyczne, z wyjątkiem art. 58 ust. 3-5. Szkoła przekazana jest więc szkołą publiczną.

Zgodnie z art. 80 ust. 3 ustawy o systemie oświaty, szkoły publiczne, o których mowa w ust. 1, otrzymują na każdego ucznia dotację z budżetu jednostki samorządu terytorialnego obowiązanej do prowadzenia odpowiedniego typu i rodzaju szkół w wysokości równej wydatkom bieżącym przewidzianym na jednego ucznia w szkołach tego samego typu i rodzaju prowadzonych przez tę jednostkę samorządu terytorialnego, nie niższej jednak niż kwota przewidziana na jednego ucznia szkoły danego typu i rodzaju w części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego.

Dotacja taka przysługuje od dnia przekazania szkoły (art. 80 ust. 3h). W świetle przepisów ustawy o systemie oświaty, prowadzenie szkoły publicznej nie jest działalnością gospodarczą art. 83a ust. 1. Dotacje te Wnioskodawczyni będzie otrzymywała w 12 miesięcznych transzach.

Dotacje takie zostały Jej przekazane za miesiąc wrzesień 2011 r. Żadnych innych przychodów nie uzyskuje. Z dotacji pokrywane są wydatki związane z funkcjonowaniem Szkoły, w tym wynagrodzenie Wnioskodawczyni za prowadzenie Szkoły.

W prowadzonej placówce oświatowej sprawuje funkcję Dyrektora oraz wykonuje liczne obowiązki związane z organizacją pracy Szkoły, rekrutacją kadry pedagogicznej i pracowników pomocniczych, koordynacją pracy, zaopatrzeniem, administrowaniem budynkiem oraz placem zabaw, pełni funkcje zarządcze i nadzorcze nad całokształtem funkcjonowania Szkoły. Prowadzi również zajęcia z dziećmi. Wynagrodzenie z tytułu prowadzenia Szkoły zostało określone w umowie o przekazaniu szkoły do prowadzenia. Z prowadzoną Szkołą nie łączy Ją żadna umowa.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku z dnia 2 stycznia 2012 r. Wnioskodawczyni podaje również, że:

* Jest osobą fizyczną, której Gmina przekazała do prowadzenia Publiczną Szkołę Podstawową zgodnie z art. 5 ust. 5g-5r. ustawy o systemie oświaty. Szkoła została przekazana na podstawie Uchwały Rady Gminy oraz umowy o przekazanie szkoły do prowadzenia z dnia 5 sierpnia 2011 r., zawartej z Gminą, w imieniu której działał Wójt.

* W ramach prowadzonej Szkoły Wnioskodawczyni jest: organem prowadzącym, Dyrektorem oraz prowadzi zajęcia z młodzieżą.

* Ze Szkołą nie łączy Ją żadna umowa cywilnoprawna, ani umowa o pracę, gdyż nie może zawrzeć umowy sama ze sobą.

* Na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychody z prowadzenia przez osoby fizyczne szkół publicznych stanowią przychody ze źródła przychodu, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 tej ustawy.

* Jedynym sposobem pozyskiwania środków na prowadzenie Szkoły jest dotacja oświatowa przekazywana Wnioskodawczyni przez Gminę i podlega ona rozliczeniu.

* W umowie o prowadzenia Szkoły Podstawowej określono maksymalną wysokość dochodu jaką Wnioskodawczyni może przeznaczyć dla siebie z tytułu prowadzenia Szkoły. Umowa stanowi co następuje w tym zakresie:

* § 7 ust. 1 "Z dniem przejęcia prowadzenia Szkoły przejmujący staje się dla niej organem prowadzącym i bierze na siebie odpowiedzialność za jej działalność".

* § 9 ust. 1 "Szkoła zatrudnia nauczycieli oraz pracowników administracji i obsługi".

* § 9 ust. 3 "Przejmujący zobowiązuje się z dniem przejęcie prowadzenia Szkoły zatrudnić nauczycieli z odpowiednimi kwalifikacjami gwarantującymi właściwy poziom nauczania".

* § 9 ust. 15 "Strony postanawiają, że wysokość wynagrodzenia/dochodu osoby prowadzącej Szkołę nie może przekroczyć średniego wynagrodzenia nauczyciela dyplomowanego, o których mowa w art. 30 ust. 3 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela".

* Z otrzymywanej dotacji przelewana jest z konta Szkoły kwota wynagrodzenia/dochodu na indywidualne konto Wnioskodawczyni.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy dotacja otrzymana z Urzędu Gminy na prowadzenie Szkoły jest zwolniona w całości z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Czy też zwolniona jest wyłącznie kwota dotacji wykorzystanej w miesiącu przekazania, natomiast pozostała na koniec miesiąca kwota niewykorzystanej dotacji podlega opodatkowaniu.

2.

Czy wynagrodzenie (zarobek) osoby prowadzącej Publiczną Szkołę pokryte z dotacji podmiotowej z Urzędu Gminy jest zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawczyni, w myśl art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Zwolnienie wynikające z powyższego przepisu dotyczy każdego rodzaju dotacji, która spełnia dwa warunki, a mianowicie jest dotacją w rozumieniu ustawy o finansach publicznych oraz pochodzi z budżetu państwa lub jednostki samorządu terytorialnego. Łączne spełnienie powyższych elementów jest warunkiem koniecznym, ale i wystarczającym do stwierdzenia, że dotacja jest zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Z brzmienia art. 218 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) wynika, iż z budżetu jednostki samorządu terytorialnego mogą być udzielane dotacje podmiotowi, o ile odrębne ustawy, tak stanowią.

Taką odrębną ustawą jest ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 80 ust. 3 i 3h ustawy o systemie oświaty, szkoły publiczne, o których mowa w ust. 1, otrzymują na każdego ucznia dotację z budżetu jednostki samorządu terytorialnego obowiązanej do prowadzenia odpowiedniego typu i rodzaju szkół w wysokości równej wydatkom bieżącym przewidzianym na jednego ucznia w szkołach tego samego typu i rodzaju prowadzonych przez tę jednostkę samorządu terytorialnego, nie niższej jednak niż kwota przewidziana na jednego ucznia szkoły danego typu i rodzaju w części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego.

Dotacja taka przysługuje od dnia przekazania szkoły.

Zatem, dotacje otrzymane od jednostek samorządu terytorialnego, na podstawie art. 80 ust. 3 i 3h ustawy o systemie oświaty, przeznaczone na działalność oświatową, są dotacjami w rozumieniu ustawy o finansach publicznych.

Wobec powyższego dotacja przekazana przez Gminę na prowadzenie Szkoły Publicznej jest w całości zwolniona od podatku dochodowego. Kwota dotacji niewykorzystanej w miesiącu jej przekazania nie podlega więc opodatkowaniu.

Ponadto Wnioskodawczyni uważa, że środki z dotacji podmiotowej otrzymane z budżetu samorządu terytorialnego, przeznaczone na wydatki bieżące placówki, w tym zarobek (wynagrodzenie) osoby prowadzącej Publiczną Szkołę Podstawową jest zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Otrzymana dotacja stanowi bowiem przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej zwolniony z podatku, niepodlegający wykazaniu w zeznaniu rocznym. W konsekwencji wartość pracy własnej nie stanowi kosztu uzyskania przychodu z tej działalności z racji bezpośredniego sfinansowania tego wydatku z dotacji oraz faktu, że własna praca podatnika nie stanowi kosztu uzyskania przychodu.

Na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychody z prowadzenia przez osoby fizyczne niepubliczne szkoły, stanowią przychód ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy (pozarolniczą działalność gospodarcza). Zgodnie bowiem z definicją działalności gospodarczej, zawartą w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, prowadzenie publicznej placówki oświatowej, o której mowa w ustawie o systemie oświaty, jest rodzajem aktywności podjętym w celu zarobkowym, wykonywaną w sposób zorganizowany i ciągły.

Przychodem z działalności gospodarczej są również m.in. dotacje subwencje dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, poza wyjątkami wymienionymi w ustawie.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Z kolei wydatki bezpośrednio sfinansowane ww. przychodami zwolnionymi od podatku, nie będą mogły stanowić kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy.

Zgodnie z treścią art. 23 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wartości własnej pracy podatnika, jego małżonka i małoletnich dzieci, a w przypadku prowadzenia działalności w formie spółki cywilnej lub osobowej spółki handlowej także małżonków i małoletnich dzieci wspólników.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż wartość pracy z tytułu prowadzenia spraw Szkoły nie stanowi kosztu uzyskania przychodu z tej działalności.

Wynagrodzenie za prowadzenie Szkoły przysługujące osobie prowadzącej Szkołę pokryte z dotacji podmiotowej z Urzędu Gminy, jest przychodem z działalności gospodarczej zwolnionym od opodatkowania. Dotacja podmiotowa przeznaczona jest bowiem na wydatki bieżące Szkoły, w tym wynagrodzenie (zarobek) właściciela z tytułu wykonywania prac na rzecz placówki.

Na potwierdzenie zaprezentowanego stanowiska Wnioskodawczyni wskazała następujące interpretacje indywidualne:

* IPPB1/415-72/11-2/KS,

* IPPB1/415-889/10-2/KS,

* ITPB1/415-261/10/DP,

* IPPB1/415-520/11-2/KS,

* ILPB1/415-1320/09-2/AA,

* IBPB1/1/415-231/10/ESZ.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Na wstępie zauważyć należy, iż zgodnie z art. 83a ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), prowadzenie szkoły lub placówki, zespołu, o którym mowa w art. 90a ust. 1, oraz innej formy wychowania przedszkolnego, o której mowa w art. 14a ust. 1a, nie jest działalnością gospodarczą. Działalność prowadzona w ww. formach nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu art. 2 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (nawet jeżeli spełnia zawarte w nim przesłanki), a zatem do tych form działalności nie stosuje się zasad ujętych w tej ustawie. Nie oznacza to jednak, iż na gruncie poszczególnych ustaw zasada ta nie może być modyfikowana. Z taką właśnie sytuacją mamy do czynienia na gruncie prawa podatkowego. Unormowania te mają charakter szczególny i tym samym mają pierwszeństwo przed zasadami wynikającymi z przepisu ww. ustawy o systemie oświaty (w myśl klauzuli lex specialis derogat legi generali).

Osoby fizyczne osiągające dochody z prowadzenia publicznych szkół i przedszkoli w rozumieniu przepisów ww. ustawy o systemie oświaty, są podatnikami podatku dochodowego w świetle przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.).

Na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych prowadzenie przez osoby fizyczne szkół i przedszkoli publicznych generuje przychody zaliczane do źródła przychodów jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 tej ustawy.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową:

* wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

* polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

* polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Stosownie do art. 5b ust. 1 ww. ustawy, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

* odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności,

* są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności,

* wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

W świetle definicji działalności gospodarczej zawartej w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, prowadzenie publicznego gimnazjum, szkoły podstawowej oraz przedszkola jest rodzajem aktywności określonej jako działalność podjęta w celu zarobkowym, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły.

Działalność ma charakter zarobkowy wówczas, gdy jej celem jest zapewnienie (dążenie do uzyskania) określonego dochodu. Ciągłość w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względnie stały zamiar jej wykonywania, powtarzania określonego zespołu konkretnych działań. Ponadto, prowadząc Publiczną Szkołę Podstawową Wnioskodawczyni ponosi odpowiedzialność względem dzieci i innych podmiotów, Szkoła ta prowadzona jest w miejscu i czasie ustalonym przez Wnioskodawczynię, a także ponosi Ona ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną, której Gmina przekazała do prowadzenia Publiczną Szkołę Podstawową zgodnie z art. 5 ust. 5g-5r. ustawy o systemie oświaty. Szkoła została przekazana na podstawie Uchwały Rady Gminy oraz umowy o przekazanie szkoły do prowadzenia z dnia 5 sierpnia 2011 r., zawartej z Gminą, w imieniu której działał Wójt. Wnioskodawczyni z ww. tytułu otrzymuje dotacje, która przysługuje Jej od dnia przekazania Szkoły (art. 80 ust. 3h). Dotacje te Wnioskodawczyni będzie otrzymywała w 12 miesięcznych transzach. Żadnych innych przychodów nie uzyskuje. Z dotacji pokrywane są wydatki związane z funkcjonowaniem Szkoły, w tym wynagrodzenie W umowie o prowadzenie szkoły podstawowej określono maksymalną wysokość dochodu jaką Wnioskodawczyni może przeznaczyć dla siebie z tytułu prowadzenia Szkoły, tj. nie więcej niż średnie wynagrodzenie nauczyciela dyplomowanego, o którym mowa w art. 30 ust. 3 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela. Kwota wynagrodzenia Wnioskodawczyni pochodzi z otrzymywanej dotacji i przelewana jest z konta Szkoły na Jej indywidualne konto.

Ponadto podano, że ze Szkołą nie łączy Wnioskodawczyni żadna umowa cywilnoprawna, ani umowa o pracę, gdyż nie może zawrzeć umowy sama ze sobą. W prowadzonej placówce oświatowej sprawuje funkcję dyrektora oraz wykonuje liczne obowiązki związane z organizacją pracy Szkoły, rekrutacją kadry pedagogicznej i pracowników pomocniczych, koordynacją pracy, zaopatrzeniem, administrowaniem budynkiem oraz placem zabaw, pełni funkcje zarządcze i nadzorcze nad całokształtem funkcjonowania Szkoły. Prowadzi również zajęcia z dziećmi.

Z powyższego wynika zatem, iż prowadzenie przez Wnioskodawczynię Publicznej Szkoły Podstawowej na podstawie umowy z jednostką samorządu terytorialnego o prowadzenie szkoły, wypełnia przesłanki definicji pozarolniczej działalności gospodarczej, określonej dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych, co w konsekwencji pozwala na zakwalifikowanie przychodów osiąganych z prowadzenia Szkoły Publicznej do przychodów, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 14 ust. 1 tej ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolniczej działalności gospodarczej), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 cyt. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu należy stwierdzić, iż ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji, dopłat i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.:

* dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych - zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,

* ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych - nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.

W świetle powyższego, środki finansowe przeznaczone na sfinansowanie bieżącej działalności Szkoły, co do zasady stanowią przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, natomiast przeznaczone na zakup środków trwałych przychodu takiego nie stanowią.

Należy jednak zauważyć, że stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Z brzmienia art. 219 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) wynika, iż z budżetu jednostki samorządu terytorialnego mogą być udzielane dotacje przedmiotowe również innym podmiotom niż samorządowe zakłady budżetowe, o ile tak stanowią odrębne przepisy.

W myśl art. 80 ust. 1 ustawy o systemie oświaty, przedszkola, szkoły i placówki publiczne niewymienione w art. 79 prowadzą gospodarkę finansową według zasad określonych przez organ lub podmiot prowadzący szkołę.

Szkoły, o których mowa w ust. 1, otrzymują na każdego ucznia dotację z budżetu jednostki samorządu terytorialnego obowiązanej do prowadzenia odpowiedniego typu i rodzaju szkół, w wysokości równej wydatkom bieżącym przewidzianym na jednego ucznia w szkołach tego samego typu i rodzaju prowadzonych przez tę jednostkę samorządu terytorialnego. W przypadku nieprowadzenia przez jednostkę samorządu terytorialnego szkoły tego samego typu i rodzaju podstawą ustalenia wysokości dotacji jest kwota przewidziana na jednego ucznia szkoły publicznej danego typu i rodzaju w części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego (art. 80 ust. 3 ww. ustawy).

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż dotacja otrzymana z Urzędu Gminy przez Wnioskodawczynię prowadzącą Publiczną Szkołę Podstawową jest dla Niej przychodem z pozarolniczej działalności, jednakże w całości zwolnionym od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie wyżej cytowanego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bez względu na fakt, czy kwota otrzymanej dotacji zostanie w całości wykorzystana w miesiącu jej przekazania.

Ponadto stwierdzić też należy, iż fakt przekazania środków pochodzących z dotacji na własne wynagrodzenie nie powoduje obowiązku opodatkowania dotacji lub jej części. Wnioskodawczyni prowadząc działalność gospodarczą uzyskuje przychody i ponosi koszty uzyskania przychodów, które są rozliczane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Zatem, otrzymana dotacja, nie stanowi dla Wnioskodawczyni wynagrodzenia za pracę, lecz przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej zwolniony z opodatkowania na podstawie cyt. powyżej przepisu. Wynagrodzenie za pracę w Publicznej Szkole Podstawowej nie stanowi dla Wnioskodawczyni odrębnego (powtórnego) źródła przychodów.

Reasumując stwierdzić należy, iż w przedstawionym opisie stanu faktycznego oraz w świetle cytowanych wyżej przepisów dotacja otrzymana przez Wnioskodawczynię na prowadzenie Publicznej Szkoły Podstawowej na podstawie umowy z jednostką samorządu terytorialnego o prowadzenie szkoły, w tym kwota dotacji przeznaczona na wypłatę wynagrodzenia, jest dla Niej przychodem z pozarolniczej działalności, jednakże w całości zwolnionym od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie wyżej cytowanego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie zauważyć należy, iż wydatki sfinansowane tą dotacją nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej na mocy art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl bowiem tego przepisu, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137.

W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawczynię interpretacji indywidualnych, tut. Organ stwierdza, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przestawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl