IPTPB1/415-220/12-4/DS - Obowiązki płatnika w związku z nieodpłatnym przekazaniem majątku likwidowanej spółdzielni.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 lipca 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB1/415-220/12-4/DS Obowiązki płatnika w związku z nieodpłatnym przekazaniem majątku likwidowanej spółdzielni.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni Produkcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 16 marca 2012 r. (data wpływu 26 marca 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 czerwca 2012 r. (data wpływu 3 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z nieodpłatnym przekazaniem majątku likwidowanej Spółdzielni - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 marca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z nieodpłatnym przekazaniem majątku likwidowanej Spółdzielni.

Wniosek nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 1, 2, 3 i 4 oraz w art. 14f § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w związku z czym, pismem z dnia 19 czerwca 2012 r., na podstawie art. 169 § 1 i § 2 w zw. z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 22 czerwca 2012 r., natomiast w dniu 3 lipca 2012 r. (data nadania w polskiej placówce operatora publicznego 29 czerwca 2012 r.), Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca - Spółdzielnia Produkcyjna w Likwidacji, działa na podstawie ustawy z dnia 16 września 1982 r. - Prawo spółdzielcze (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 188, poz. 1848 z późn. zm.), oraz statutu Spółdzielni. Spółdzielnia została postawiona w stan likwidacji z dniem 13 czerwca 2011 r. Likwidacja została wpisana do rejestru prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym. Walne Zgromadzenie, uchwałą z dnia 27 maja 2011 r., określiło sposób likwidacji Spółdzielni. Uchwała ta mówi o nieodpłatnym przekazaniu działek rolnych, dotychczas uprawianych przez Spółdzielnię. Członkowie ustalili, które działki komu przypadną. Każda działka została wyceniona w cenach rynkowych, według cen, które funkcjonują w obrocie ziemi rolnej na terenie Gminy. Wartość gruntów dla każdego członka jest porównywalna (mniej więcej taka sama). Likwidatorzy spłacili istniejące w momencie likwidacji zobowiązania Spółdzielni i chcą przystąpić do notarialnego przekazywania gruntów rolnych.

W uzupełnieniu wniosku dodano, iż ww. uchwała Walnego Zgromadzenia określająca sposób likwidacji Spółdzielni, została podjęta na podstawie statutu oraz art. 38 § 1 i art. 125 ustawy - Prawo spółdzielcze.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jakie obowiązki ciążą na Spółdzielni jako podatniku lub płatniku, w przypadku nieodpłatnego przekazania gruntów rolnych członkom Spółdzielni.

Uzupełniając wniosek, Wnioskodawca przeformułował zadane pierwotnie pytanie:

Jakie obowiązki ciążą na Spółdzielni jako płatniku podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu nieodpłatnego przekazania gruntów rolnych członkom Spółdzielni.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 3 ustawy - Prawo spółdzielcze, majątek Spółdzielni jest prywatną własnością jej członków. Członkowie cały czas są właścicielami tego majątku, a w czasie likwidacji zostaje im "przydzielony" konkretny fragment tego majątku. Na Walnym Zgromadzeniu członkowie postanowili, że grunty rolne, które uprawiali, będą im przekazane.

Przychód dla członka spółdzielni podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, nastąpiłby w przypadku sprzedaży (odpłatnego zbycia) przed upływem 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie nieruchomości (art. 10 ust. 1 pkt 8).

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółdzielnia, z tytułu przekazania notarialnego gruntów rolnych dla swoich członków, nie będzie miała obowiązków wynikających z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ewentualne rozliczenie podatkowe będzie miało miejsce między członkiem Spółdzielni a Urzędem Skarbowym.

W uzupełnieniu własnego stanowiska Wnioskodawca dodał, iż:

Spółdzielnia, z tytułu przekazania notarialnego gruntów rolnych swoim członkom, nie będzie miała obowiązków wynikających z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Powołano jednocześnie art. 2 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w myśl którego przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

Spółdzielnia prowadzi działalność rolniczą, nie prowadzi działów specjalnych produkcji rolnej. Prowadzi gospodarstwo rolne i płaci podatek rolny. Grunty nabyte przez Spółdzielnię pochodziły z dochodu wypracowanego z produkcji rolniczej. Majątek Spółdzielni w postaci gruntów został zakupiony z wypracowanego przez członków dochodu, który nie był przez nich indywidualnie skonsumowany na wypłatę wynagrodzeń, tylko przeznaczony na zakup ziemi, której zakupu Spółdzielnia dokonała w latach osiemdziesiątych ubiegłego wieku. Grunty rolne stanowiły podstawę działalności Spółdzielni Produkcyjnej. Członkowie Spółdzielni posiadają własne grunty rolne w ilości ponad 1 ha, a więc powiększają swoje gospodarstwa rolne.

Wnioskodawca dodał również, iż ewentualne rozliczenie podatkowe będzie miało miejsce między członkiem Spółdzielni a Urzędem Skarbowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 7 cyt. ustawy, źródłem przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych, innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c).

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 4, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, których podstawą uzyskania są udziały (akcje) w spółce mającej osobowość prawną lub spółdzielni, w tym również:

a.

dywidendy z akcji złożonych przez członków pracowniczych funduszy emerytalnych na rachunkach ilościowych,

b.

oprocentowanie udziałów członkowskich z nadwyżki bilansowej (dochodu ogólnego) w spółdzielniach,

c.

podział majątku likwidowanej spółki (spółdzielni),

d.

wartość dokonanych na rzecz udziałowców i akcjonariuszy nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, określoną według zasad wynikających z art. 11 ust. 2-2b.

Natomiast w myśl art. 24 ust. 5 pkt 3 tej ustawy, dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału, w tym także wartość majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej.

Jednocześnie opodatkowaniu nie podlega wartość majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej w części stanowiącej koszt nabycia lub objęcia udziałów (akcji) albo wkładów w spółdzielni (art. 21 ust. 1 pkt 50a ww. ustawy).

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym członkowie Spółdzielni w związku z jej likwidacją i podziałem jej majątku, otrzymają nieodpłatnie grunty rolne. Grunty zostały wycenione w cenach rynkowych, według cen, które funkcjonują w obrocie ziemi rolnej na terenie Gminy. Sposób likwidacji Spółdzielni został określony w uchwale Walnego Zgromadzenia, która została podjęta na podstawie statutu oraz przepisów ustawy - Prawo spółdzielcze. Zobowiązania Spółdzielni istniejące w momencie likwidacji, zostały spłacone.

Dokonany w trybie art. 125 § 5 i 5a ustawy z dnia 16 września 1982 r. - Prawo spółdzielcze (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 188, poz. 1848 z późn. zm.), podział majątku likwidowanej Spółdzielni - jak wyżej wskazano - skutkować będzie dla członków Spółdzielni powstaniem dochodu z udziału w zysku osoby prawnej, a tym samym dla Wnioskodawcy, jako płatnika, powstaną obowiązki wynikające z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie bowiem z art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od uzyskanych przychodów z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a. Zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 1-4 oraz pkt 6, 8 i 9, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania (ust. 6 ww. artykułu).

W myśl art. 41 ust. 1 ww. ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Stosownie natomiast do ust. 4 tego artykułu, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.

Natomiast na podstawie art. 42 ust. 1 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku, gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Stosownie do ust. 1a tego artykułu, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.

W terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w art. 3 ust. 1, oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi według miejsca zamieszkania podatnika - imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 41 ust. 1, sporządzone według ustalonego wzoru (art. 42 ust. 2 pkt 1).

Reasumując, w wyniku podziału majątku pozostałego po likwidacji Spółdzielni członkowie tejże Spółdzielni uzyskają przychód z kapitałów pieniężnych. Zatem, zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 19%, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Wnioskodawca winien pobrać od wartości gruntów rolnych przekazanych członkom Spółdzielni, mając jednocześnie na uwadze przepis art. 21 ust. 1 pkt 50a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wprowadzający zwolnienie od podatku dochodowego dla tej wartości majątku otrzymanego w związku z likwidacją Spółdzielni, która stanowi koszt nabycia (objęcia) wkładów w Spółdzielni.

Dodać ponadto należy, iż to Wnioskodawca jako Spółdzielnia w Likwidacji dokonuje podziału i przekazania powyższego majątku, a nie poszczególni członkowie Spółdzielni. Członkowie Spółdzielni otrzymają nieodpłatnie grunty rolne w wyniku podziału majątku w związku z likwidacją Spółdzielni, które należy traktować - jak wyżej wskazano - jako przychód z kapitałów pieniężnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl