IPTPB1/415-213/11-6/KSU - Określenie skutków podatkowych w ujęciu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uzyskania dofinansowania na dożywianie dzieci w ramach rządowego programu dożywiania.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 stycznia 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB1/415-213/11-6/KSU Określenie skutków podatkowych w ujęciu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uzyskania dofinansowania na dożywianie dzieci w ramach rządowego programu dożywiania.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 26 września 2011 r. (data wpływu 28 września 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 stycznia 2012 r. (data wpływu 5 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania dofinansowania na dożywianie dzieci prowadzone w ramach rządowego programu dożywiania - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 września 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa m.in. w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 21 grudnia 2011 r., Nr IPTPB1/415-213/11-2/KSU na podstawie art. 169 § 1, § 2 w zw. z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 28 grudnia 2011 r., następnie w dniu 5 stycznia 2012 r. uzupełniono ww. wniosek (data nadania w polskiej placówce pocztowej 3 stycznia 2012 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Na podstawie art. 5 ust. 5g-5r. ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r., w dniu 18 maja 2011 r. pomiędzy Gminą a Wnioskodawczynią została podpisana umowa o przekazanie osobie fizycznej prowadzenia szkoły podstawowej od dnia 1 września 2011 r.

Szkoła pozostaje nadal placówką publiczną i w dniu 31 maja 2011 r. została wpisana do rejestru publicznych placówek oświatowych na terenie Gminy prowadzonych przez podmioty niebędące jednostką samorządu terytorialnego. W dniu 27 lipca 2011 r. Burmistrz Miasta i Gminy wydał decyzję udzielającą Wnioskodawczyni zezwolenia na prowadzenie ww. Szkoły. Na podstawie powyższych dokumentów Wnioskodawczyni dokonała odpowiednich zgłoszeń w Urzędzie Skarbowym, złożyła oświadczenie o wyborze formy opodatkowania (zasady ogólne prowadząc podatkową księgę przychodów i rozchodów) oraz uzyskała numer regon w Urzędzie Statystycznym. Działalność Wnioskodawczyni nie jest wpisana do ewidencji działalności gospodarczej i prowadzona jest na podstawie zezwolenia wydanego przez Gminę.

Działalność oświatową Wnioskodawczyni prowadzi nieodpłatnie, jedynym przychodem Szkoły jest dotacja udzielana przez Gminę. Dotacja przeznaczona jest na bieżące koszty związane z prowadzeniem Szkoły, do których zalicza się przede wszystkim wynagrodzenie pracowników, utrzymanie lokalu, media, pomoce dydaktyczne, usługi pomocnicze itp.

Różnica pomiędzy udzieloną dotacją a poniesionymi kosztami stanowi dochód Wnioskodawczyni, zgodnie z umową z Gminą ograniczony od góry równowartością dwukrotności kwoty bazowej dla nauczycieli określaną w ustawie budżetowej na dany rok.

Poza tym w Szkole prowadzona jest działalność polegająca na dożywianiu dzieci w ramach rządowego programu dożywiania dzieci. W tym celu zawarta została umowa z Firmą zewnętrzną na dostarczanie posiłków oraz z Ośrodkiem Pomocy Społecznej na pokrywanie kosztów tego żywienia. Odbywa się to w następujący sposób: Firma dostarczająca posiłki obciąża Szkołę fakturą, która jest przedstawiania w Ośrodku Pomocy Społecznej i ten dokonuje płatności za ww. fakturę na konto Wnioskodawczyni, a następnie kwota ta jest przelewana na rzecz dostawcy. Z działalności tej Wnioskodawczyni nie uzyskuje żadnych dochodów, ani też nie ponosi dodatkowych kosztów.

W uzupełnieniu wniosku, z dnia 2 stycznia 2012 r., Wnioskodawczyni podaje, iż dokonała odpowiednich zgłoszeń w Urzędzie Statystycznym, Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych i Urzędzie Skarbowym, ponieważ wcześniej na własnym numerze NIP miała zgłoszoną inną działalność gospodarczą, którą obecnie zlikwidowała dokonując wykreślenia z ewidencji działalności gospodarczej, w Urzędzie Skarbowym dokonała zgłoszenia aktualizacyjnego na druku NIP-1 wprowadzając dane związane z prowadzeniem Szkoły (miejsce prowadzenia, regon, PKD, nr zezwolenia, konto bankowe).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dochód Wnioskodawczyni korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku od osób fizycznych i w związku z tym, czy przychody z dotacji oświatowej na dożywianie oraz koszty nimi pokryte należy ewidencjonować w podatkowej księdze przychodów i rozchodów oraz wykazywać w zeznaniu podatkowym.

Wnioskodawczyni w złożonym uzupełnieniu wniosku, z dnia 2 stycznia 2012 r., przekształciła powyższe zapytanie dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych na 3 odrębne pytania oznaczone we wniosku numerami 2, 3 i 4 oraz zadała dodatkowe pytanie w zakresie zasad ewidencji i identyfikacji podatników i płatników oznaczone numerem 1, tj.:

1.

Czy prawidłowo zostały dokonane zgłoszenia rejestracyjne osoby fizycznej przejmującej do prowadzenia Publiczną Szkołę Podstawową.

2.

Czy dotacja oświatowa (w tym dochód Wnioskodawczyni) otrzymywana z Gminy korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

3.

Czy ww. dotacja powinna być ewidencjonowana w podatkowej księdze przychodów i rozchodów oraz ujmowana w zeznaniu podatkowym.

4.

Czy dofinansowanie żywienia dzieci prowadzone w ramach rządowego programu dożywiania korzysta z tego samego zwolnienia od podatku dochodowego co dotacja oświatowa.

Należy zauważyć, iż w związku z przedstawieniem przez Wnioskodawczynię nowego zagadnienia (pytanie nr 1) trzymiesięczny termin przewidziany na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w tym zakresie, biegnie od daty złożenia uzupełnienia, tj. od dnia 5 stycznia 2012 r.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest zagadnienie zawarte w pytaniu nr 4, dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych. Natomiast w zakresie pytań nr 1, 2 i 3 zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Zdaniem Wnioskodawczyni, dofinansowanie żywienia dzieci prowadzone w ramach rządowego programu dożywiania, finansowane z budżetu państwa oraz z budżetów gmin, korzysta z tego samego zwolnienia co dotacja na działalność oświatową, tj. art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i należy je traktować identycznie zarówno pod względem opodatkowania, jak i ewidencjonowania w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 14 ust. 1 tej ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolniczej działalności gospodarczej), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 cyt. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawczyni prowadzi Publiczną Szkołę Podstawową na podstawie umowy z jednostką samorządu terytorialnego o prowadzenie szkoły. W ramach powyższego prowadzona jest również działalność polegająca na dożywianiu dzieci w ramach rządowego programu dożywiania dzieci. W tym celu zawarta została umowa z Firmą zewnętrzną na dostarczanie posiłków oraz z Ośrodkiem Pomocy Społecznej na pokrywanie kosztów tego żywienia. Odbywa się to w następujący sposób: Firma dostarczająca posiłki obciąża Szkołę fakturą, która jest przedstawiania w Ośrodku Pomocy Społecznej i ten dokonuje płatności za ww. fakturę na konto Wnioskodawczyni, a następnie kwota ta jest przelewana na rzecz dostawcy. Z działalności tej Wnioskodawczyni nie uzyskuje żadnych dochodów, ani też nie ponosi dodatkowych kosztów.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż środki finansowe otrzymane z Ośrodka Pomocy Społecznej przeznaczone na pokrycie kosztów dożywiania dzieci w ramach rządowego programu dożywiania, co do zasady stanowią przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej. Nie oznacza to jednakże, iż dotacje otrzymane na ten cel podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku są świadczenia z pomocy społecznej.

Z brzmienia art. 219 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) wynika, iż z budżetu jednostki samorządu terytorialnego mogą być udzielane dotacje przedmiotowe również innym podmiotom niż samorządowe zakłady budżetowe, o ile tak stanowią odrębne przepisy.

W myśl art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), przedszkola, szkoły i placówki publiczne niewymienione w art. 79 prowadzą gospodarkę finansową według zasad określonych przez organ lub podmiot prowadzący szkołę.

Szkoły, o których mowa w ust. 1, otrzymują na każdego ucznia dotację z budżetu jednostki samorządu terytorialnego obowiązanej do prowadzenia odpowiedniego typu i rodzaju szkół, w wysokości równej wydatkom bieżącym przewidzianym na jednego ucznia w szkołach tego samego typu i rodzaju prowadzonych przez tę jednostkę samorządu terytorialnego. W przypadku nieprowadzenia przez jednostkę samorządu terytorialnego szkoły tego samego typu i rodzaju podstawą ustalenia wysokości dotacji jest kwota przewidziana na jednego ucznia szkoły publicznej danego typu i rodzaju w części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego (art. 80 ust. 3 ww. ustawy).

Zatem, stwierdzić należy, iż środki finansowe otrzymane przez Wnioskodawczynię, jako prowadzącą Publiczną Szkołę Podstawową na podstawie umowy z jednostką samorządu terytorialnego o prowadzenie szkoły, z Ośrodka Pomocy Społecznej przeznaczone na pokrycie kosztów dożywiania dzieci, są dla Niej przychodem z pozarolniczej działalności, jednakże zwolnionym od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie wyżej cytowanego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Końcowo należy dodać, iż zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137.

Świadczenia z pomocy społecznej zwolnione na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 79 nie zostały wymienione w art. 23 ww. ustawy, w związku z powyższym wydatki sfinansowane z tych dochodów stanowią koszty uzyskania przychodów.

Pomimo powyższego stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za nieprawidłowe, gdyż we wniosku wskazała, iż owszem ww. środki finansowe korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, lecz na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy, a nie przepisu wskazanego powyżej.

Jednocześnie zaznacza się, że dokonując weryfikacji stanowiska Wnioskodawczyni, tut. Organ nie odniósł się do kwestii dotyczącej ewidencjonowania w podatkowej księdze przychodów i rozchodów ww. środków finansowych, ponieważ zagadnienie to nie było przedmiotem zapytania.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przestawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl