IPTPB1/415-201/11-2/MD - Zryczałtowany podatek dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie karty podatkowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB1/415-201/11-2/MD Zryczałtowany podatek dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie karty podatkowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 21 września 2011 r. (data wpływu 23 września 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie karty podatkowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 września 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie karty podatkowej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jako osoba fizyczna prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną w 2011 r. w formie karty podatkowej, zgodnie z decyzją Naczelnika Urzędu Skarbowego. Działalność główna Wnioskodawcy, zgodnie załącznikiem nr 3 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne - tabela miesięcznych stawek podatku dochodowego w formie karty podatkowej, pod poz. 77, to obsługa maszynowa produkcji rolnej i ogrodniczej.

W 2011 r. Wnioskodawca postanowił poprosić o pomoc w wykonywanej działalności dwóch synów, którzy zamieszkują i pozostają z Wnioskodawcą we wspólnym gospodarstwie domowym o czym poinformował właściwy Urząd Skarbowy.

Jednocześnie Wnioskodawca postanowił zatrudnić do zbioru płodów rolnych dodatkowo trzech pracowników na umowę o pracę na czas określony tj., 3 tygodnie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z faktami, że Wnioskodawca w 2011 r. poprosił o pomoc w wykonywanej działalności gospodarczej:

a.

dwóch synów pozostających z Nim we wspólnym gospodarstwie domowym, oraz

b.

zatrudnił na umowę o pracę 3 pracowników,

nie utraci prawa do opodatkowania w formie karty podatkowej z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie obsługi maszynowej produkcji rolniczej i ogrodniczej.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie utraci prawa do tej formy opodatkowana, bowiem do liczby zatrudnionych pracowników nie wlicza się członków rodziny pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym, a ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje w wypadku wykonywania działalności gospodarczej w zakresie obsługi maszynowej produkcji rolniczej i ogrodniczej, zatrudnienie maksymalnie trzech pracowników.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie:

1.

ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych,

2.

karty podatkowej.

Stosownie do art. 23 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność usługową lub wytwórczo-usługową, określoną w części I tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy, zwanej dalej "tabelą", w zakresie wymienionym w załączniku nr 4 do ustawy - przy zatrudnieniu nie przekraczającym stanu określonego w tabeli.

Z objaśnień zawartych pod numerem 2 do powyższej tabeli wynika, że za pracowników nie uważa się osób wymienionych w art. 25 ust. 6 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stosownie do art. 25 ust. 6 pkt 2 lit. a) ww. ustawy, przy ocenie warunków uzasadniających opodatkowanie w formie karty podatkowej i ustalaniu wysokości podatku dochodowego w odniesieniu do podatników, o których mowa w art. 23 ust. 1 pkt 1, do liczby pracowników nie wlicza się członków rodziny pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym z podatnikiem, a w razie gdy działalność prowadzona jest przez wspólników - tylko członków rodziny jednego ze wspólników.

Dodatkowo należy wskazać na treść przepisu art. 28 ust. 1 ww. ustawy, zgodnie z którym w razie zatrudnienia przez podatnika przy prowadzeniu działalności określonej w art. 23 ust. 1 pkt 1, z wyjątkiem prowadzenia parkingów, pełnoletnich członków rodziny, nie licząc małżonka, a w przypadkach określonych w art. 25 ust. 5 - pełnoletnich członków rodziny jednego ze wspólników, nie licząc małżonka, a także w razie zatrudnienia osób o których mowa w art. 25 ust. 6 pkt 2 lit. d), podwyższa się stawkę karty podatkowej z tytułu zatrudnienia każdej z tych osób za miesiące, w których była zatrudniona:

1.

o 40% stawki określonej dla działalności prowadzonej bez zatrudnienia pracowników,

2.

o 30% stawki określonej dla działalności prowadzonej przy zatrudnieniu jednego pracownika,

3.

o 20% stawki określonej dla działalności prowadzonej przy zatrudnieniu dwóch pracowników,

4.

o 15% stawki określonej dla działalności prowadzonej przy zatrudnieniu trzech pracowników,

5.

o 10% stawki określonej dla działalności prowadzonej przy zatrudnieniu czterech i pięciu pracowników.

W myśl art. 28 ust. 2 tejże ustawy, wysokość stawki karty podatkowej ustalonej na podstawie ust. 1 nie może być wyższa od stawki bezpośrednio następującej po stawce właściwej dla łącznej liczby wspólników i pracowników.

W świetle przepisów ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wysokość podatku płaconego w formie karty podatkowej jest uzależniona od stanu zatrudnienia u danego podatnika. Im wyższa liczba pracowników, tym wyższa stawka podatku.

Jednocześnie ustawodawca wskazał, że pewna grupa osób nie będzie wliczana do stanu zatrudnienia. W przypadku prowadzenia przez podatnika działalności usługowej lub wytwórczo-usługowej (określonej w części I tabeli) do stanu zatrudnienia nie wlicza się członków rodziny pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym z podatnikiem.

Działalność w zakresie obsługi maszynowej produkcji rolniczej i ogrodniczej została wymieniona w pozycji 77 załącznika nr 3 i nr 4 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Jak wynika z zapisów tabeli miesięcznych stawek podatku dochodowego w formie karty podatkowej (załącznik nr 3, część I) - ustawodawca w tym zakresie przewidział możliwość zatrudnienia maksymalnie 3 pracowników.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca w 2011 r. prowadzi działalność gospodarczą w formie karty podatkowej. Działalność polega na świadczeniu usług obsługi maszynowej produkcji rolniczej i ogrodniczej. W 2011 r. zatrudnił na podstawie umowy o pracę do zbioru płodów rolnych na czas określony trzy osoby. Ponadto poprosił o pomoc w działalności dwóch synów, którzy wraz z Wnioskodawcą zamieszkują i pozostają we wspólnym gospodarstwie domowym.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż regulacja zawarta w art. 28 ww. ustawy nie ma zastosowania w analizowanym stanie faktycznym. W świetle powyższych przepisów, pomoc dwóch synów nie spowodowała wzrostu zatrudnienia w działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę, a tym samym łączna liczba zatrudnionych pracowników nie przekroczyła stanu zatrudnienia określonego w tabeli miesięcznych stawek podatku dochodowego w formie karty podatkowej (załącznik nr 3, część I), co wynika z przepisu art. 25 ust. 5 ww. ustawy.

Reasumując, w analizowanym stanie faktycznym oraz w świetle obowiązujących przepisów, dodatkowa pomoc dwóch synów, przy zatrudnieniu 3 osób na umowę o pracę, nie powoduje utraty prawa do opodatkowania w formie karty podatkowej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od zaistniałego w rzeczywistości, wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl