IPTPB1/415-191/14-2/MD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB1/415-191/14-2/MD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 28 marca 2014 r. (data wpływu 2 kwietnia 2014 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika #61485; jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 kwietnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

M. Spółka Akcyjna (dalej: Spółka, Wnioskodawca) wprowadziła program motywacyjny skierowany do Zarządów Spółek z Grupy Kapitałowej M. Uczestnikami są Członkowie Zarządu Wnioskodawcy wynagradzani przez Spółkę zarówno w oparciu o umowę o pracę, jak i stosowną uchwałę Walnego Zgromadzenia oraz Członkowie Zarządów Spółek powiązanych (dalej: Uczestnicy).

Przystąpienie do programu motywacyjnego jest potwierdzone stosowną umową zawartą pomiędzy Spółką a Uczestnikami.

Program motywacyjny będzie przeprowadzony w latach 2014, 2015, 2016 w odniesieniu do realizacji celów za lata 2013, 2014, 2015. Celem programu motywacyjnego jest zwiększenie wartości Spółki (Spółek powiązanych) poprzez osiągnięcie określonych parametrów.

Program Motywacyjny polega na przyznaniu Uczestnikom warunkowych praw majątkowych w postaci Opcji Indywidualnych (dalej: Opcje) w określonej w umowie liczbie, dających w przyszłości prawo do uzyskania przez Uczestników odpowiedniej kwoty w związku z realizacją praw wynikających z Opcji, pod warunkiem osiągnięcia określnych wyników finansowych.

Realizacja praw z Opcji polega wyłącznie na wypłacie kwoty realizacji (tekst jedn.: sumy pieniężnych płatności o wartości odpowiadającej wartości instrumentu podstawowego, którym będzie średnia arytmetyczna dziennych kursów akcji Spółki notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w pierwszym półroczu kalendarzowym danego roku), przy czym wypłata kwoty realizacji może nastąpić pod warunkiem pozostawania w Spółce na podstawie jakiegokolwiek stosunku prawnego (za wyjątkiem rozwiązania umowy o pracę z przyczyn innych niż dyscyplinarne) w odpowiednio określonych terminach.

Opcje stanowią pochodny instrument finansowy i są przyznawane Uczestnikom nieodpłatnie. W przypadku niezrealizowania warunków programu motywacyjnego Opcje nie będą odkupione przez Spółkę i nie będą stanowić podstawy jakichkolwiek roszczeń Uczestnika programu z Opcji w stosunku do Spółki. Jednocześnie w przypadku zrealizowania niższej liczby Opcji (np. ze względu na osiągnięcie niższych parametrów) pozostałe niezrealizowane Opcje, nie będą odkupione przez Spółkę, ani nie będą przeniesione na następne lata.

Ponadto, Opcje przyznawane w ramach programu motywacyjnego, ze względu na założenia motywacyjne programu, stanowią element nierozerwalnie związany z osobą Uczestnika programu. Opcje są prawem niezbywalnym, niemogącym być podstawą obrotu, w tym zbycia odpłatnego lub nieodpłatnego oraz nie podlegają dziedziczeniu, co zostało odpowiednio wskazane w umowie zawartej pomiędzy Spółką, a Uczestnikiem będącej podstawą do przyznania Opcji.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy nieodpłatne otrzymanie Opcji przez Uczestników w związku z przystąpieniem do programu motywacyjnego rodzi po stronie Wnioskodawcy jakiekolwiek obowiązki płatnika i obowiązki informacyjne.

2. Czy w związku z realizacją Opcji przez Uczestników programu motywacyjnego Spółka będzie zobowiązana do sporządzenia i przesłania naczelnikowi właściwego urzędu skarbowego informacji PIT-8C lub jakichkolwiek innych dokumentów informacyjnych.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1)

Nieodpłatne otrzymanie Opcji nie powoduje po stronie Uczestnika powstania jakiegokolwiek przysporzenia majątkowego stanowiącego przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a więc tym samym po stronie Wnioskodawcy nie powstaną jakiekolwiek obowiązki płatnika, ani obowiązki informacyjne.

Zgodnie z art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Mając na uwadze powyższe, oraz fakt, że Opcje przyznawane są w ramach programu motywacyjnego nieodpłatnie należy rozważyć, czy z perspektywy ww. przepisu otrzymanie takich Opcji powoduje powstanie przychodu po stronie Uczestnika w postaci nieodpłatnego świadczenia podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawca w tym miejscu wskazuje, że z istoty podatku dochodowego wynika, że jest on ciężarem publiczno-prawnym od przyrostu majątkowego, a zatem przychodem jest tylko taka wartość (bez względu na formę/postać), która wchodząc do majątku podatnika może powiększyć jego aktywa.

W konsekwencji powyższego, stwierdzić należy, że o nieodpłatnym świadczeniu, mającym cechy przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, można mówić w sytuacji, gdy:

* podmiot, na rzecz którego dokonywane jest tego rodzaju świadczenie odnosi korzyść, a więc musi zaistnieć u niego trwałe przysporzenie majątkowe,

* korzyść ta musi zostać odniesiona kosztem innego podmiotu, a więc powinna istnieć możliwość ustalenia kto poniósł ekonomiczny ciężar owego przesunięcia majątkowego,

* korzyść musi mieć konkretny wymiar finansowy,

* świadczenie musi mieć nieodpłatny charakter, tj. nie może ono wiązać się z jakimkolwiek ekwiwalentem ze strony podatnika.

Jak wynika z opisu stanu faktycznego, Opcje są przyznawane Uczestnikom nieodpłatnie z jednoczesnym zastrzeżeniem ich niezbywalności i braku dziedziczności. Takie cechy Opcji oraz fakt, że:

a. ich realizacja może nastąpić wyłącznie warunkowo, tj. po osiągnięciu odpowiednich wyników finansowych;

b. Opcja uzależniona jest od wartości instrumentu bazowego, tj. akcji, co powoduje, że w momencie jej przyznania nie można określić, czy Uczestnik uzyska jakiekolwiek korzyści oraz na moment przyznania Opcji nie można oszacować wartości tej korzyści, a więc tym samym wartości samych Opcji;

- w ocenie Wnioskodawcy prowadzi do konkluzji, że nieodpłatne otrzymanie Opcji nie jest utożsamiane z osiągnięciem wymiernej korzyści ekonomicznej związanej z jakimkolwiek przysporzeniem w majątku osoby otrzymującej (tekst jedn.: Uczestników), bowiem Opcje takie nie posiadają żadnej wartości na dzień ich przyznania. Tym samym, w momencie otrzymania takich Opcji brak jest podstaw do rozpoznania po stronie Uczestnika jakiegokolwiek przychodu podlegającego opodatkowaniu podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu otrzymania nieodpłatnego świadczenia, i w konsekwencji nie wystąpią jakiekolwiek obowiązki płatnika lub informacyjne po stronie Wnioskodawcy.

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymanie Opcji stwarza jedynie potencjalną możliwość uzyskania przez Uczestników korzyści majątkowych w przyszłości w postaci przychodu uzyskanego z tytułu realizacji praw z Opcji (po spełnieniu odpowiednich warunków). Ponadto, z perspektywy samej Spółki przekazanie Opcji w ramach programu motywacyjnego nie jest związane z poniesieniem jakiegokolwiek kosztu, a więc nie można twierdzić, że w momencie przekazania Opcji Spółka poniosła ekonomiczny ciężar jakiegokolwiek przesunięcia majątkowego.

Warto nadmienić, że stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie znajduje odzwierciedlenie w wydanych interpretacjach indywidualnych. Przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 17 kwietnia 2013 r., Nr IPPB2/415-77/13-2/MK, wskazał: "Tym samym stwierdzić należy, że samo przyznanie Uprawnionym odroczonych pochodnych instrumentów finansowych w postaci określonej liczby niezbywalnych jednostek instrumentów finansowych inkorporujących prawo do otrzymania w przyszłości po spełnieniu warunków programu środków pieniężnych, nie rodzi skutku w postaci powstania przychodu. Zatem, otrzymanie w ramach programu motywacyjnego określonej liczby jednostek instrumentów finansowych stanowiących pochodne instrumenty finansowe, nie stanowi nieodpłatnego świadczenia w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie jest bowiem związane z jakimkolwiek przysporzeniem w majątku osoby otrzymującej instrumenty finansowe. Wnioskodawca wskazał bowiem, że w momencie ich przyznania nie można stwierdzić czy ich realizacja przyniesie pracownikowi wymierne korzyści ekonomiczne, a tym bardziej oszacować wartości tej korzyści. Otrzymanie określonej liczby jednostek instrumentów finansowych stwarza Uprawnionym, potencjalną możliwość uzyskania w przyszłości korzyści majątkowych".

Reasumując, w momencie nieodpłatnego otrzymania przez Uczestników Opcji, po ich stronie nie dojdzie do powstania wymiernych korzyści majątkowych w postaci nieodpłatnego świadczenia, co tym samym powoduje, że po stronie Spółki nie wystąpią ani obowiązki płatnika, ani obowiązki informacyjne na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych.

Ad. 2)

W ocenie Wnioskodawcy, w przypadku realizacji prawa z Opcji uzyskane ewentualnie przysporzenie majątkowe po stronie Uczestników będzie stanowić przychód z kapitałów pieniężnych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegający opodatkowaniu według stawki podatku dochodowego od osób fizycznych w wysokości 19% (zgodnie z art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), w związku z czym po stronie Spółki wystąpią obowiązki informacyjne w zakresie sporządzenia i przesłania naczelnikowi właściwego urzędu skarbowego informacji PIT-8C.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednym ze źródeł przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, szczegółowo uregulowane w art. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie zaś z art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się m.in. przychody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających.

Mając na uwadze powyższe oraz fakt, że Opcje stanowią pochodny instrument finansowy, zdaniem Wnioskodawcy, realizacja praw z Opcji skutkuje powstaniem po stronie Uczestników przychodu, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. przychody z kapitałów pieniężnych. Jednocześnie przychód ten, zgodnie z art. 17 ust. 1b ww. ustawy, powstanie w momencie realizacji praw wynikających z Opcji, tj. w momencie otrzymania przez Uczestników kwoty realizacji.

Ponadto, Wnioskodawca wskazuje, że nieistotny jest przy tym fakt, czy w chwili przyznania lub realizacji Opcji Uczestników łączy ze Spółką inny stosunek prawny, na podstawie którego są oni wynagradzani (np. stosunek pracy /stosunek powołania na członka zarządu).

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze, bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Uwzględniając powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, należy dojść do wniosku, że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie przewiduje ogólnej zasady, na podstawie której wszelkie świadczenia otrzymywane przez osobę fizyczną, tj. pracownika, miałyby być automatycznie kwalifikowane jako przychód ze stosunku pracy, o którym mowa w ww. przepisie. Wskazać należy, że przychodami, o jakich mowa powyżej, są wszelkie przychody, które bezpośrednio wiążą się z istniejącym stosunkiem pracy, są zagwarantowane pracownikowi na mocy zawartej z nim umowy o pracę, wynikają z ogólnego regulaminu wynagradzania lub też zostały przyznane indywidualnie, lecz w oparciu o zarządzenie wynikające z takich regulacji. Zdaniem Wnioskodawcy, nie wszystkie przychody osiągane przez osoby mające status pracowników będą automatycznie uważane za przychody ze stosunku pracy, jeżeli tylko pochodzą od podmiotu będącego jednocześnie pracodawcą. Za takie można bowiem uznać wyłącznie te przychody, które pochodzą z tego stosunku pracy. Musi istnieć zatem na tyle ścisły związek pomiędzy zatrudnieniem a oferowanym świadczeniem (przychodem), który uzasadnia uznanie go za pochodzące ze stosunku pracy.

Jak bowiem wskazał Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 27 kwietnia 2011 r., (sygn. akt II FSK 2176/09) w odniesieniu do przepisu art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: "Należy zwrócić uwagę, że z treści tego przepisu wynika, że stanowi on o przychodach z określonych (w nim) stosunków prawnych, w tym istotnego w niniejszej sprawie - stosunku pracy. Zatem ustawodawca nie użył w nim sformułowań w rodzaju "przychody związane ze stosunkiem pracy, towarzyszące stosunkowi pracy, osiągnięte przy okazji stosunku pracy". Jeżeli więc uczestnicząc w określonym stosunku pracy osoba fizyczna osiągnie przychód pozostający w jakimś związku faktycznym z wykonywaniem pracy, ale niestanowiący przychodu ze stosunku prawnego w postaci stosunku pracy, nie będzie to przychód, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych".

W świetle powyższego, w opinii Wnioskodawcy, brak jest zatem podstaw do uznania, że realizacja praw wynikających z Opcji mieści się w dyspozycji art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ponadto wskazać należy, że podstawą i przyczyną potencjalnego przysporzenia po stronie Uczestników jest realizacja praw wynikających z Opcji, których wartość jest ściśle uzależniona od wartości akcji Spółki. Na wartość akcji Spółki wpływ mają zmienne rynkowe i ogólna kondycja ekonomiczna Spółki jako całości, natomiast czynności wykonywane przez osoby, którym przyznano Opcje w ramach obowiązków wynikających z ich relacji prawnej ze Spółką mogą na nie oddziaływać jedynie w sposób ograniczony. Nie ma zatem możliwości zaliczenia przysporzenia z tego tytułu do innych (niż kapitały pieniężne) źródeł przychodów.

Wnioskodawca wskazuje, że zakwalifikowanie przychodu z realizacji praw z Opcji do kategorii przychodów z kapitałów pieniężnych znajduje również potwierdzenie w pismach organów podatkowych. Takie stanowisko zajął przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w powołanej już powyżej interpretacji indywidualnej z dnia 17 kwietnia 2013 r., Nr IPPB2/415-77/13-2/MK, a także w interpretacji z dnia 2 lipca 2013 r., Nr IPPB2/415-288/13-4/MK, gdzie organ oceniając kwalifikację przychodu z realizacji Opcji przez pracowników spółki wskazał: "W świetle powyższego należy stwierdzić, że w przypadku zrealizowania przez uprawnionych praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych w drodze rozliczenia pieniężnego, powstanie przychód, który należy zakwalifikować do źródła przychodów, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym przychód ten nie będzie stanowił dla uprawnionych przychodu z innych źródeł, z działalności wykonywanej osobiście ani też przychodu ze stosunku pracy, a na Wnioskodawcy (Spółce) nie będą ciążyły żadne obowiązki płatnika".

Za kwalifikacją przychodu z tytułu realizacji praw z Opcji, jako przychodu z kapitałów pieniężnych, mimo istniejącego stosunku pracy pomiędzy otrzymującym opcje a ich wystawcą opowiedział się również Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 13 marca 2013 r., sygn. akt FSK 1433/11 wskazując, co następuje: "Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, że skarga kasacyjna nie dostarczyła przekonywujących argumentów, które pozwoliłyby uznać za zasadny podniesiony w niej zarzut naruszenia art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, i tym samym skutecznie podważyć zaprezentowany w zaskarżonym wyroku Sądu pierwszej instancji pogląd podzielający w tej mierze stanowisko samego Skarżącego, że ewentualne przychody uzyskane przez niego z tytułu realizacji przyznanych mu przez spółkę praw z opcji nabycia akcji stanowiły przychody, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. przychody z kapitałów pieniężnych".

Jednocześnie, zgodnie z art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

W opinii Wnioskodawcy, argumentacja przedstawiona powyżej dotycząca przychodów ze stosunku pracy będzie również mieć analogiczne zastosowanie w przypadku przychodów z działalności wykonywanej osobiście. W konsekwencji więc, zdaniem Wnioskodawcy, nie wszystkie przychody osiągane przez osoby mające status członków zarządu mogą być automatycznie uważane za przychody z działalności wykonywanej osobiście, jeżeli tylko pochodzą od podmiotu, w którym osoba ta została powołana do pełnienia funkcji członka zarządu.

Jak wskazuje J. Marciniak w Komentarzu do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: "Przychodami członków zarządów, rad nadzorczych i innych organów stanowiących osób prawnych z tytułu działalności wykonywanej osobiście, opisanej w art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, są przychody otrzymywane na podstawie samego aktu powołania w skład organu osoby prawnej (np. uchwały Zgromadzenia Wspólników lub Rady Nadzorczej)", (J. Marciniuk (red.), Podatek dochodowy od osób fizycznych. Komentarz, Wyd. 14, Warszawa 2013, Legalis), co również zostało potwierdzone w przywołanej powyżej interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 23 stycznia 2013 r., Nr IBPBII/2/415-1420/12/MM. W świetle powyższego, w opinii Wnioskodawcy, brak jest podstaw do uznania, że realizacja praw wynikających z Opcji mieści się w dyspozycji art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odnośnie informacji PIT-8C, Wnioskodawca wskazał, że zasady opodatkowania przychodów z realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych zostały określone w art. 30b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z ust. 1 tego artykułu, od dochodów uzyskanych m.in. z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych, i z realizacji praw z nich wynikających podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

Natomiast odpowiednio do art. 39 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej są obowiązane, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, przesłać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2, sporządzone według ustalonego wzoru, tj. informację PIT-8C.

Mając na uwadze przedstawioną powyżej kwalifikację uzyskiwanych przez Uczestników przychodów z realizacji praw z Opcji jako przychodów z kapitałów pieniężnych, zdaniem Wnioskodawcy, w przedmiotowym zakresie nie będzie On zobowiązany do pełnienia obowiązków płatnika. Natomiast, zgodnie z art. 39 ust. 3 w zw. z art. 30b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, po stronie Wnioskodawcy wystąpi obowiązek sporządzenia dla Uczestników uzyskujących przychód z kapitałów pieniężnych informacji imiennej PIT-8C i przekazania jej Uczestnikom oraz właściwemu urzędowi skarbowemu w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, w którym nastąpi realizacja Opcji.

Wnioskodawca nadmienia, że Jego stanowisko w tym zakresie znajduje odzwierciedlenie w wydanych interpretacjach indywidualnych. Przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 17 kwietnia 2013 r., Nr IPPB2/415-77/13-2/MK, wskazał: "Reasumując, przyznanie pracownikom w ramach programu motywacyjnego odroczonych pochodnych instrumentów finansowych w postaci jednostek instrumentów finansowych powoduje powstanie po ich stronie przychodu podlegającego opodatkowaniu dopiero w momencie realizacji praw wynikających z jednostek instrumentów finansowych (a nie na żadnym wcześniejszym etapie), który w konsekwencji stanowić będzie przychód z kapitałów pieniężnych w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegający opodatkowaniu z zastosowaniem 19% stawki podatkowej, zgodnie z art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w związku z tym na Spółce nie ciążą obowiązki płatnika w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ani w momencie przyznania jednostek instrumentów finansowych, ani w chwili realizacji praw z nich wynikających przez uprawnionego. Na Spółce będą jednak ciążyć obowiązki informacyjne w rozumieniu art. 39 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jako podmiocie wypłacającym świadczenie z tytułu realizacji przez uprawnionego praw wynikających z jednostek instrumentów finansowych".

Biorąc powyższe pod uwagę, w ocenie Wnioskodawcy, przychód z realizacji praw z Opcji stanowi dla Uczestników przychód z kapitałów pieniężnych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku z czym, po stronie Wnioskodawcy nie powstaną obowiązki płatnika, lecz będą na nim ciążyły obowiązki informacyjne, wynikające z art. 39 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zaznaczyć należy, że niniejsza interpretacja oparta została na przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.).

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl