IPTPB1/415-165/13-3/MD - Określenie obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych w związku z wypłatą wynagrodzenia z tytułu poręczenia kredytu na podstawie weksla in blanco.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB1/415-165/13-3/MD Określenie obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych w związku z wypłatą wynagrodzenia z tytułu poręczenia kredytu na podstawie weksla in blanco.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 4 marca 2013 r. (data wpływu 6 marca 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 marca 2013 r. (data wpływu 28 marca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w części dotyczącej:

* zaliczenia do właściwego źródła przychodów wypłaconego wynagrodzenia z tytułu poręczenia kredytu na podstawie weksla in blanco - jest prawidłowe,

* podstawy prawnej obowiązków Wnioskodawcy jako płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 marca 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zaliczenia do właściwego źródła przychodów wynagrodzenia z tytułu poręczenia kredytu na podstawie weksla in blanco.

W dniu 28 marca 2013 r. do tut. Organu wpłynęło pismo z dnia 26 marca 2013 r., stanowiące uzupełnienie ww. wniosku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Akcjonariusz/Prezes Spółki, zatrudniony w Spółce na umowę o pracę oraz Akcjonariusz niezatrudniony w Spółce, otrzymali wynagrodzenie w listopadzie i grudniu 2012 r. za poręczenie Spółce kredytu przeznaczonego na działalność obrotową Spółki. Poręczenie nastąpiło na podstawie wystawionego weksla in blanco.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jeżeli z tytułu poręczenia, Akcjonariusz otrzymał wynagrodzenie, to czy będzie to dochód o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, i czy Wnioskodawca, jako płatnik, będzie miał obowiązek naliczyć i pobrać podatek dochodowy za podatnika (art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), czy też podatek będzie płacił podatnik w rocznym rozliczeniu, zgodnie z tabelą (art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Zdaniem Wnioskodawcy, będzie to dochód z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W przypadku otrzymania wynagrodzenia za poręczenie, płatnik nie będzie potrącał podatku. Podatnik rozliczy podatek przy zeznaniu rocznym, stosując tabelę podatkową.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w części dotyczącej:

* zaliczenia do właściwego źródła przychodów wypłaconego wynagrodzenia z tytułu poręczenia kredytu na podstawie weksla in blanco - uznaje się za prawidłowe,

* podstawy prawnej obowiązków Wnioskodawcy jako płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych - uznaje się za nieprawidłowe.

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), jest zasada powszechności opodatkowania. W myśl tej zasady, wyrażonej w art. 9 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Wyrazem jej praktycznej realizacji jest art. 11 ust. 1 ww. ustawy, z którego treści wynika, że przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, odrębnym źródłem przychodów są tzw. inne źródła.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Wskazać należy, że użyty przez ustawodawcę zwrot "w szczególności" wskazuje na to, że katalog ten nie jest katalogiem zamkniętym i w związku z tym poza wymienionymi w tym przepisie, także inne przychody mogą być przychodami "z innych źródeł". O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy mówić w każdym przypadku, w którym u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe. Do tego rodzaju źródła przychodu należy zaliczyć te wszystkie przychody (korzyści majątkowe), które nie mieszczą się w ściśle określonych kategoriach przychodów, wymienionych w pkt 1-8 ust. 1 art. 10 cyt. ustawy.

Zgodnie z art. 30 ustawy z dnia 28 kwietnia 1936 r. - Prawo wekslowe (Dz. U. Nr 37, poz. 282 z późn. zm.), zapłatę weksla można zabezpieczyć poręczeniem wekslowym (aval) co do całości sumy wekslowej lub do jej części. Poręczenie wekslowe może dać osoba trzecia lub nawet osoba podpisana na wekslu.

Zgodnie natomiast z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Jak wynika z opisanego we wniosku stanu faktycznego, Akcjonariusz/Prezes Spółki, zatrudniony w Spółce na umowę o pracę oraz Akcjonariusz niezatrudniony w Spółce, otrzymali wynagrodzenie w listopadzie i grudniu 2012 r. za poręczenie Wnioskodawcy kredytu przeznaczonego na działalność obrotową Spółki. Poręczenie nastąpiło w postaci weksla in blanco.

W związku z powyższym, należy stwierdzić, iż wynagrodzenie wypłacane przez Wnioskodawcę Akcjonariuszowi zatrudnionemu w Spółce na umowę o pracę oraz Akcjonariuszowi niezatrudnionemu w Spółce, za poręczenie Wnioskodawcy kredytu, w postaci podpisania weksla in blanco, stanowić będzie dla tych Akcjonariuszy przychód z innych źródeł, zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a co za tym idzie na Wnioskodawcy będzie ciążył obowiązek wystawienia informacji PIT-8C, zgodnie z postanowieniami zawartymi w art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a nie jak wskazano we wniosku na podstawie art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast stosownie do postanowień art. 45 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoba która otrzymała taki przychód jest zobowiązana wykazać go w zeznaniu podatkowym, jako przychód z innych źródeł i obliczyć podatek według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl