IPTPB1/415-160/12-4/AG - Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej wydatków związanych z zakupem kasku oraz odzieży ochronnej do jazdy motocyklem.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 czerwca 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB1/415-160/12-4/AG Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej wydatków związanych z zakupem kasku oraz odzieży ochronnej do jazdy motocyklem.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 lutego 2012 r. (data wpływu 1 marca 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 maja 2012 r. (data wpływu 31 maja 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania wydatków związanych z zakupem kasku oraz odzieży ochronnej do jazdy motocyklem - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 marca 2012 r. do tut. Organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku od towarów i usług.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa m.in. w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia Nr., Nr., na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie wysłano w dniu 23 maja 2012 r. Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek pismem z dnia 29 maja 2012 r. (data wpływu 31 maja 2012 r.), nadanym w polskiej placówce operatora publicznego w dniu 30 maja 2012 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, w ramach której świadczy usługi informatyczne, wykonuje prezentacje oraz różnego rodzaju analizy biznesowe. Usługi świadczy w siedzibie firmy, w siedzibie firmy zleceniodawcy oraz w siedzibach, bądź w miejscach prowadzenia działalności klientów, Jego głównego zleceniodawcy. Główny klient posiada siedzibę oddaloną od miejsca prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności o 250 km, natomiast klienci Jego klienta, na potrzeby których świadczy usługi, posiadają siedziby na obszarze całej Polski.

Wnioskodawca ma zamiar w najbliższym czasie kupić na potrzeby prowadzonej działalności motocykl. Posiada prawo jazdy kategorii A, uprawniające do prowadzenia pojazdów jednośladowych. Zakupiony pojazd chciałby wprowadzić do ewidencji środków trwałych. Uważa, że dzięki inwestycji w środek trwały jakim będzie motocykl, będzie mógł oszczędniej oraz mobilniej świadczyć usługi.

W piśmie z dnia 29 maja 2012 r., stanowiącym uzupełnienie ww. wniosku, Wnioskodawca wyjaśniał, iż:

* prowadzona przez Niego działalność gospodarcza opodatkowana jest podatkiem liniowym,

* zdarzenia gospodarcze związane z prowadzoną działalnością gospodarczą ewidencjonuje w podatkowej księdze przychodów i rozchodów,

* jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, a zakupiony motocykl będzie wykorzystywany do świadczenia usług podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług,

* w sprawie podatku dochodowego od osób fizycznych występuję jako podatnik podatku dochodowego od osób fizycznych; wypełniając dokument ORD-IN w pozycji 14 popełnił błąd zaznaczając, że występuję jako płatnik.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy po zakupie motocykla Wnioskodawca może odliczyć pełną wartość podatku od towarów i usług jaki zapłaci przy jego nabyciu.

2.

Czy od zakupu paliwa, zużywanego w związku z eksploatacją motocykla, Wnioskodawca może odliczać podatek od towarów i usług.

3.

Czy Wnioskodawca może uznać za koszty uzyskania przychodów koszty związane z nabyciem kasku oraz odzieży ochronnej: rękawiczek, butów, kurtki, spodni.

4.

Czy od nabycia kasku oraz odzieży ochronnej wymienionej w pytaniu Nr 3 Wnioskodawca może odliczyć podatek od towarów i usług.

Przedmiot niniejszej interpretacji stanowi odpowiedź na pytanie nr 3, dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych, natomiast w zakresie podatku od towarów i usług (pytanie Nr 1, 2, 4) wydane zostaną odrębne rozstrzygnięcia.

Zdaniem Wnioskodawcy, mając na uwadze fakt, że Jego główny klient prowadzi działalność oddaloną od miejsca prowadzonej przez Niego działalności o 250 km słusznym wydaje się zakup motocykla.

Korzystanie z motocykla bez kasku nie jest prawnie dozwolone, a zatem w państwie polskim obowiązkowa jest jazda w kasku na motocyklu. W takiej sytuacji logicznym wydaje się zaliczenie wydatków na jego zakup do kosztów uzyskania przychodów. O konieczności korzystania z kasku podczas jazdy na motocyklu wprost mówi art. 40 ustawy - Prawo o ruchu drogowym.

Również wydatek poniesiony na zakup odzieży specjalistycznej powinien być, w ocenie Wnioskodawcy, kosztem uzyskania przychodu. Należy tu wziąć pod uwagę, iż zakupiony motocykl, wprowadzony będzie do środków trwałych i wykorzystywany na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. Zakupiona odzież specjalistyczna wraz z usztywnieniami, protektorami, zabezpieczeniami, odblaskami, wykonana ze specjalistycznych tworzyw chroniących zdrowie i życie kierującego pojazdem, nie może być wykorzystywana w innym celu aniżeli jazda na motorze, przeznaczona będzie tylko i wyłącznie do jazdy na tym motocyklu. W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy, wydatki poniesione na jej zakup stanowią koszt uzyskania przychodu.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, iż w kwestii uznania za koszty uzyskania przychodów wydatków związanych z nabyciem kasku oraz odzieży ochronnej, takiej jak rękawiczki, buty, kurtka, spodnie itp., stanowisko zajął w oparciu o art. 40 Prawa o ruchu drogowym oraz art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Według Wnioskodawcy, konkurencyjność na rynku jest podstawą egzystencji małych i średnich firm, a punktualność i gotowość do wykonania pracy jest niezbędnym elementem świadczonych usług. Zakup motocykla na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej sprawi, że Wnioskodawca będzie bardziej niezawodnym i mobilnym usługodawcą. W sytuacji bowiem, gdy Wnioskodawca nie będzie w stanie dostać się do klienta na czas, mogą zmniejszyć się Jego przychody. Dlatego Wnioskodawca ciągle pracuję nad podniesieniem jakości świadczonych usług i robi wszystko, aby zyskać nowych klientów, ale jednocześnie nie stracić obecnych. Zatem, zakup motocykla pozwala wpłynąć w znacznym stopniu na zachowanie oraz zabezpieczenie źródła przychodów. Jeżeli jazda na tymże środku lokomocji nie jest możliwa bez kasku oraz odzieży ochronnej, to w ocenie Wnioskodawcy, wydatek na zakup ww. akcesoriów powinien być zaliczony do kosztów uzyskania przychodu jako koszt poniesiony w celu osiągnięcia lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Zgodnie z generalną zasadą zawartą w cytowanym przepisie, aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, to pomiędzy tym wydatkiem a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek tego typu, że poniesienie wydatku ma lub może mieć wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodu, lub zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów.

W oparciu o kryterium stopnia tego powiązania wyróżnia się koszty podatkowe bezpośrednio związane z przychodami, których poniesienie przekłada się wprost na uzyskanie konkretnych przychodów (możliwe jest ustalenie, w jakim okresie i w jakiej wysokości powstał związany z nimi przychód) oraz inne niż bezpośrednio z nimi związane, których nie można wprost przypisać do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako zmierzające do ich osiągnięcia (tzw. koszty pośrednie). W przypadku kosztów pośrednich brak jest możliwości ustalenia, w jakim okresie i w jakiej wysokości powstał związany z nimi przychód. Do tego rodzaju kosztów zalicza się m.in. koszty ogólnego zarządu, koszty administracyjne, wydatki na utrzymanie obiektów, obsługę prawną, ubezpieczenie, świadczenia na rzecz pracowników, koszty promocji i reklamy.

Przy ustalaniu kosztów uzyskania przychodów, każdy wydatek - poza wyraźnie wskazanym w ustawie - wymaga indywidualnej oceny pod kątem związku z przychodami i racjonalności działania dla osiągnięcia przychodu.

Zatem, podatnik ma możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wszelkich wydatków pod warunkiem:

* faktycznego poniesienia wydatku,

* istnienia związku przyczynowego pomiędzy wydatkiem a przychodami,

* braku dokonanego wydatku na liście negatywnej, zawartej w art. 23 ustawy,

* odpowiedniego udokumentowania poniesionego wydatku.

Przy czym, obowiązek wskazania związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy poniesionym wydatkiem a przychodem uzyskanym z działalności gospodarczej, zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów, spoczywa na podatniku.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług informatycznych, a ponadto wykonuje prezentacje oraz różnego rodzaju analizy biznesowe. W celu zapewnienia sobie szybkiego dostępu do klienta Wnioskodawca zamierza zakupić motocykl i wykorzystywać go w prowadzonej działalności gospodarczej. Zakup pojazdu chciałby wprowadzić do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych. Ponadto zamierza zakupić kask i odzież ochronną do jazdy motocyklem, w tym: rękawiczki, buty, kurtkę, spodnie.

Wydatki poniesione na zakup kasku i odzieży ochronnej do jazdy motocyklem planuje ująć w podatkowej księdze przychodów i rozchodów prowadzonej dla potrzeb działalności gospodarczej, jako koszt uzyskania przychodu.

Zgodnie z art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908 z późn. zm.), kierujący motocyklem, czterokołowcem lub motorowerem oraz osoba przewożona takimi pojazdami są obowiązani używać w czasie jazdy kasków ochronnych odpowiadających właściwym warunkom technicznym.

W myśl art. 40 ust. 2 ww. ustawy, przepisu ust. 1 nie stosuje się do motocykli fabrycznie wyposażonych w pasy bezpieczeństwa.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż zakup kasku, o którym mowa w ww. przepisie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz odzieży ochronnej służącej do jazdy motocyklem ma na celu ochronę zdrowia użytkownika tego środka transportu. Bezpośrednim zatem celem tego rodzaju zakupów jest więc ochrona zdrowia. Wydatki poniesione na ochronę zdrowia należą do wydatków o charakterze osobistym. Dotyczą one zakupu rzeczy, które każdy dobiera indywidualnie, stosownie do wymiarów, tak jak ubiór do pracy. Są to wydatki związane z funkcjonowaniem danej jednostki w życiu społecznym, a ich poniesienie uwarunkowanie jest innymi względami, aniżeli uzyskiwanie przychodów z działalności gospodarczej. Uzyskiwanie przychodów w ramach działalności gospodarczej nie jest uzależnione od rodzaju noszonej przez Wnioskodawcę w trakcie jazdy motocyklem odzieży i kasku.

Zauważyć należy, iż nie każdy wydatek ponoszony przez podatnika w prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, może zostać zaliczony, zgodnie z prawem podatkowym, do kosztów uzyskania przychodu. Aby można było wydatki na zakup kasku i specjalistycznej odzieży służącej do jazdy motocyklem uznać za koszty uzyskania przychodów, kask oraz odzież taka musiałaby spełniać określone wymogi, tj. utracić charakter odzieży osobistej.

Powyższego w złożonym wniosku Wnioskodawca nie wykazał.

Mając na uwadze przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, iż Wnioskodawca nie będzie mógł zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej wydatków związanych z zakupem kasku oraz odzieży ochronnej do jazdy motocyklem, gdyż nie mają one związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl