IPTPB1/415-152/13-4/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB1/415-152/13-4/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 5 lutego 2013 r. (data wpływu 28 lutego 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 maja 2013 r. (data wpływu 31 maja 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie możliwości zwolnienia z podatku dochodowego otrzymywanych przez Wnioskodawcę środków pieniężnych, uzyskanych w związku z realizacją projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej i budżetu państwa w 2011 r. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lutego 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania dotacji w latach 2011 - 2013.

Wniosek nie spełniał wymogów, o których mowa m.in. w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 15 maja 2013 r., Nr IPTPB1/415-152/13-2/AP, na podstawie art. 169 § 1 w związku z art. 14h ww. ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie z dnia 15 maja 2013 r. skutecznie doręczono w dniu 21 maja 2013 r., następnie w dniu 31 maja 2013 r. uzupełniono ww. wniosek (data nadania w polskiej placówce pocztowej 28 maja 2013 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi wraz ze swoimi wspólnikami działalność gospodarczą w formie Spółki cywilnej. Obecnie realizują dwa projekty, tj.: "Nowe kwalifikacje - nowe możliwości" - priorytet VIII - Regionalne Kadry Gospodarki - działanie 8.1. - "Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie" - poddziałanie 8.1.2. - "Wsparcie procesów adaptacyjnych i modernizacyjnych w regionie" oraz "Aktywni na rynku pracy" - działanie 8.1. Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie - poddziałanie 8.1.1. - "Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwa dla przedsiębiorców."

Projekty są współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego z Wojewódzkim Urzędem Pracy, zwanej w dalszej części umowy Instytucją Pośredniczącą II stopnia. Przedmiotowa umowa przewiduje, że Instytucja Pośrednicząca II stopnia przyznaje Beneficjentowi wsparcie w formie: 85% płatność ze środków europejskich, a 15% jako dotacja celowa z budżetu krajowego. Środki przekazywane są transzami. Rozliczenie transzy poprzedniej uruchamia transzę następną. Otrzymane kwoty są dzielone na dotację celową przekazywaną przez Wojewódzki Urząd Pracy oraz środki europejskie przekazywane przez Ministerstwo Finansów. Dofinansowanie do projektu wypłacane jest na wyodrębnione konto Spółki cywilnej. Dotacja wypłacana jest w formie zaliczki w terminach i wysokości określonych w harmonogramach płatności.

W przypadku projektu "Aktywni na rynku pracy" pierwsza transza zaliczki przekazana została 12 października 2011 r., a ostatnia transza zaliczki przekazana zostanie w marcu 2013 r. W przypadku projektu "Nowe kwalifikacje - nowe możliwości" pierwsza transza zaliczki przekazana została 4 lutego 2013 r., a ostatnia transza zaliczki przekazana zostanie w lipcu 2014 r. Otrzymane transze dotacji przekazane zostały na wsparcie uczestników projektów w formie szkoleń oraz doradztwa zawodowego. Zgodnie z zawartymi umowami o dofinansowanie projektów w formie dotacji, wspólnicy są Beneficjentami otrzymanych środków.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 27 maja 2013 r. Wnioskodawca wskazał, iż do umowy dołączany jest kosztorys, w którym dokładnie są określone zadania i przyporządkowana im kwota wydatków. Wobec powyższego, wydatkowanie środków odbywa się ściśle wg kosztorysu. Dodatkowo poinformował, że zgodnie z zawartą umową, otrzymuje wynagrodzenie na podstawie noty księgowej, a zawarty w pytaniu nr 2 zwrot "otrzymane dofinansowanie" oznacza otrzymaną dotację.

W związku z powyższym zadano następujące pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):

1.

Czy kwoty dotacji, które wpływają na wyodrębnione dla celów projektów rachunki bankowe Spółki cywilnej realizującej projekt "Aktywni na rynku pracy" oraz projekt "Nowe kwalifikacje - nowe możliwości", współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, są przychodem firmy korzystającym ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych i co za tym następuje, nie powinny być ujmowane w książce przychodów i rozchodów prowadzonej przez Spółkę Wnioskodawcy jako przychód firmy, a koszty z niej sfinansowane nie powinny być uznawane za koszty uzyskania przychodów firmy i również nie powinny być zapisywane w KPiR.

2.

Czy otrzymana dotacja nie stanowi wynagrodzenia dla Wnioskodawcy jako wspólnika Spółki cywilnej, lecz w części nieprzeznaczonej na nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych - stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129, 136 i 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

3.

Czy w przypadku osiągnięcia wynagrodzenia przez Wnioskodawcę jako wspólnika Spółki i osoby realizującej projekt na podstawie noty księgowej bez podpisywania umów o pracę lub zlecenia, będzie również korzystał ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytania Nr 2 i Nr 3, dotyczące 2011 r., natomiast w pozostałym zakresie zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na fakt, że Spółka cywilna realizuje bezpośrednio cel programu, a środki stanowiące dofinansowanie pochodzą częściowo z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżetu państwa jako dotacja celowa, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 i 136 i 137 są przychodami zwolnionymi z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Odnosząc się natomiast do możliwości zwolnienia z opodatkowania wynagrodzenia wspólnika uzyskanego w związku z realizacją wskazanego we wniosku projektu, Wnioskodawca sądzi, że wspólnicy prowadząc działalność gospodarczą w formie Spółki cywilnej uzyskują przychody i ponoszą koszty uzyskania przychodu, które są rozliczane proporcjonalnie do wysokości posiadanych wkładów w tej Spółce. Wspólnicy realizują projekty współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach prowadzonej działalności gospodarczej i otrzymana dotacja nie jest dochodem osobistym każdego ze wspólników.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 31 maja 2013 r. Wnioskodawca wskazał, iż realizując projekty współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach prowadzonej działalności gospodarczej otrzymana dotacja nie jest Jego dochodem osobistym. Ponadto, w przypadku otrzymywanego wynagrodzenia na podstawie noty księgowej, dotyczącego koordynacji projektu, również te przychody będą zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie możliwości zwolnienia z podatku dochodowego otrzymywanych przez Wnioskodawcę środków pieniężnych, uzyskanych w związku z realizacją projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej i budżetu państwa w 2011 r. - jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolnicza działalność gospodarcza), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Stosownie natomiast do przepisu art. 14 ust. 2 pkt 2 powołanej ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu należy stwierdzić, iż ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.:

* dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych - zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,

* ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych - nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawna, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału) oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródła, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 129 cyt. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Przepisem art. 12 pkt 1 lit. a tiret pięć ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241), do art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dodany został pkt 136, obowiązujący od 1 stycznia 2010 r., zgodnie z którym wolne od podatku są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców. Natomiast art. 23 ust. 1 pkt 56 tej ustawy, od dnia 1 stycznia 2010 r. otrzymał nowe brzmienie, zgodnie z którym nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 6, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137.

Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów (Narodowej Strategii Spójności) służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r. Program ten jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego. Funkcję Instytucji Zarządzającej pełni minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego.

Ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.), z dniem 1 stycznia 2010 r., wprowadzono szereg zmian w zakresie przepływu środków przeznaczonych na finansowanie programów operacyjnych.

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych, ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

Stosownie do treści art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W myśl art. 5 ust. 3 tej ustawy, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b), tj.:

* programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna, o których mowa w rozdziale III rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1080/2006 z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1783/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z 31 lipca 2006 r., str. 1),

* programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z 9 listopada 2006 r., str. 1).

Zgodnie z art. 117 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej oraz środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 4 lit. b tiret drugie.

W budżecie środków europejskich - w myśl art. 117 ust. 2 ww. ustawy - ujmuje się:

1.

dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich,

2.

wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

Przy czym, w myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 tej ustawy, wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które na podstawie art. 186 cytowanej ustawy o finansach publicznych mogą być przeznaczone na:

1.

realizację projektów przez jednostki budżetowe,

2.

płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich,

3.

dotacje celowe dla beneficjentów,

4.

realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe,

5.

realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

Zgodnie z art. 187 ustawy o finansach publicznych, za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej "płatnościami", odpowiada Minister Finansów. Przepis art. 200 ust. 1 ww. ustawy stanowi natomiast, iż obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów. Na podstawie art. 202 ust. 1 ww. ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych. Zauważyć należy, iż zgodnie z art. 204 tej ustawy, środki, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, są przeznaczone wyłącznie na cele określone w umowie międzynarodowej, przepisach odrębnych lub deklaracji dawcy.

Podkreślić również należy, iż w świetle znowelizowanych przepisów ustawy o finansach publicznych, środki pochodzące z Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowych z udziałem środków europejskich. Jednak zgodnie z cytowanym wyżej przepisem art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, wydatki z budżetu środków europejskich, są wydatkami budżetu państwa, które mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Nowa ustawa o finansach publicznych zmieniła również sposób dystrybucji środków finansowych na realizację programów, wprowadzając odrębny podmiot - płatnika dokonującego płatności na rzecz beneficjentów. Płatnikiem tym ustanowiono Bank Gospodarstwa Krajowego, który otrzymuje środki z budżetu państwa (z Ministerstwa Finansów), a następnie przekazuje płatność beneficjentowi. Nowy obieg środków na finansowanie programów przedstawia się następująco: budżet państwa (Ministerstwo Finansów) - Bank Gospodarstwa Krajowego - beneficjent.

Na podstawie art. 188 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, podstawą dokonania płatności na rzecz beneficjenta jest zlecenie płatności wystawione przez instytucję, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie projektu, oraz pisemna zgoda dysponenta części budżetowej na dokonanie płatności (...).

Zgodnie z art. 126 ustawy o finansach publicznych, dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych. Przy czym, zgodnie z art. 127 ust. 2 pkt 5 tej ustawy, dotacjami celowymi są także środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Zauważyć przy tym należy, iż osoba fizyczna prowadząca pozarolniczą działalność gospodarczą, uzyskująca wynagrodzenie w związku z realizacją projektów finansowanych ze środków unijnych oraz z budżetu państwa, uzyskuje z tego tytułu przychód zaliczany do źródła wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej a nie do źródła wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 1 tej ustawy.

Z przedstawionych we wniosku informacji wynika, że Wnioskodawca prowadzi wraz ze swoimi wspólnikami działalność gospodarczą w formie Spółki cywilnej. Obecnie realizują dwa projekty, tj.: "Nowe kwalifikacje - nowe możliwości" - priorytet VIII - Regionalne Kadry Gospodarki - działanie 8.1. - "Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie" - poddziałanie 8.1.2. - "Wsparcie procesów adaptacyjnych i modernizacyjnych w regionie" oraz "Aktywni na rynku pracy" - działanie 8.1. Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie - poddziałanie 8.1.1. - "Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwa dla przedsiębiorców." Projekty są współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego z Wojewódzkim Urzędem Pracy (zwanym Instytucją Pośredniczącym II stopnia). Przedmiotowa umowa przewiduje, że Instytucja Pośrednicząca II stopnia przyznaje Beneficjentowi wsparcie w formie: 85% płatność ze środków europejskich, a 15% jako dotacja celowa z budżetu krajowego. Środki przekazywane są transzami. Rozliczenie transzy poprzedniej uruchamia transzę następną. Otrzymane kwoty są dzielone na dotację celową przekazywaną przez Wojewódzki Urząd Pracy oraz środki europejskie przekazywane przez Ministerstwo Finansów. Dofinansowanie do projektu wypłacane jest na wyodrębnione konto Spółki cywilnej, w której Wnioskodawca jest wspólnikiem. Dotacja wypłacana jest w formie zaliczki w terminach i wysokości określonych w harmonogramach płatności. Zgodnie z zawartymi umowami o dofinansowanie projektów w formie dotacji, wspólnicy są Beneficjentami otrzymanych środków. Zgodnie z zawartą umową, Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenia na podstawie noty księgowej. Środki pieniężne na realizację projektu "Aktywni na rynku pracy" zostały przekazane w terminie od 12 października 2011 r. do marca 2013 r. W przypadku projektu "Nowe kwalifikacje - nowe możliwości" w terminie od 4 lutego 2013 r. do lipca 2014 r. Otrzymane transze dotacji przekazane zostały na wsparcie uczestników projektów w formie szkoleń oraz doradztwa zawodowego.

Reasumując, na tle przedstawionego stanu faktycznego oraz powołanych przepisów prawa stwierdzić należy, iż wspólnicy Spółki cywilnej realizują ww. Projekty w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, a nie jako pracownicy Spółki, czyli zleceniobiorcy. Zatem, otrzymane przez Wnioskodawcę środki pieniężne w 2011 r. - przekazane na realizację Projektów - stanowią dla Wnioskodawcy przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 (dotyczy dotacji celowej z budżetu krajowego) i pkt 136 (dotyczy środków europejskich) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Konsekwencją zwolnienia z opodatkowania otrzymanych przez Wnioskodawcę środków, jest brak możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu prowadzonej działalności gospodarczej, wydatków sfinansowanych z tych środków. Zgodnie bowiem z cytowanym art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137.

Reasumując, mając na względzie cyt. wyżej przepisy stwierdzić należy, iż otrzymane środki pieniężne, które pochodzą ze środków pozyskanych z Unii Europejskiej oraz budżetu państwa, będą w 2011 r. stanowiły u Wnioskodawcy przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, proporcjonalnie do udziału w przychodach Spółki cywilnej, zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie wyżej wskazanego art. 21 ust. 1 pkt 129 i pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Tut. Organ wydając niniejszą interpretację uznał stanowisko w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego za prawidłowe, mimo iż Wnioskodawca poza wyżej wymienionymi przepisami powołał dodatkowo art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania.

Końcowo należy nadmienić, iż zgodnie z przepisem art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.), Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Zatem interpretacje indywidualne prawa podatkowego wydawane są wyłącznie na pisemny wniosek zainteresowanego i tylko w jego indywidualnej sprawie. Zainteresowanym jest każdy, kto złoży wniosek w sprawie indywidualnej, która jego dotyczy.

W związku z tym, zaznacza się, że interpretacja odnosi się tylko i wyłącznie do Wnioskodawcy i nie ma zastosowania do pozostałych wspólników Spółki cywilnej.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl