IPTPB1/415-144/14-6/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB1/415-144/14-6/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 10 marca 2014 r. (data wpływu 11 marca 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 maja 2014 r. (data wpływu 19 maja 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania dochodów uzyskiwanych z hodowli zajęcy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz podatku od towarów i usług.

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 1 i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 7 maja 2014 r., Nr IPTPP4/443-187/14-2/JM, Nr IPTPB1/415-144/14-2/AP na podstawie art. 169 § 1 i § 2 w zw. z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano w dniu 7 maja 2014 r. (data doręczenia 9 maja 2014 r.). Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek pismem z dnia 15 maja 2014 r. (data wpływu 19 maja 2014 r.), nadanym do tut. Biura za pośrednictwem Dostawcy w dniu 15 maja 2014 r.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie PKWiU 41.20.Z - roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych. Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT i osiąga przychody z najmu prywatnego, od którego odprowadza podatek VAT.

Wnioskodawca jako osoba fizyczna planuje rozpocząć sprzedaż zajęcy żywych, na cele zasiedleń łowisk Kół Łowieckich. Posiada decyzję Ministra Środowiska, zezwalającą na chów - hodowlę zamkniętą zająca szaraka do celów zasiedleń. Zające hoduje w klatkach, które sam wykonuje z zakupionych materiałów. Wnioskodawca zające do stada podstawowego zakupił w koncesjonowanej hodowli. Sprzedaży będą podlegały młode osobniki pochodzące od zakupionych par rodzicielskich stada podstawowego.

Wnioskodawca ponosi koszty związane z wyżywieniem (pasza, odżywki) oraz z przestrzeganiem warunków weterynaryjno-sanitarnych.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 15 maja 2014 r. Wnioskodawca wskazał, że Jego przychody z działalności gospodarczej opodatkowane są w formie ryczałtu ewidencjonowanego oraz, że posiada zabudowaną działkę rolną o pow. 1,61 ha, od której płaci podatek rolny. Ziemię wraz z budynkiem wynajmuje firmie jako osoba fizyczna. Od przychodów z najmu odprowadza zryczałtowany podatek oraz podatek VAT. Hodowlę zajęcy (PKWiU 01.49.19.0) planuje prowadzić w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej. Ponadto, Wnioskodawca w 2012 r. jako osoba fizyczna zakupił 5 par zajęcy do stada podstawowego z koncesjonowanej hodowli, w celu prowadzenia hodowli. W 2013 r. pary rodzicielskie urodziły pierwsze młode zające, które będą nadawały się do sprzedaży w 2014 r. Cykl hodowli zajęcy trwa od 6 do 12 miesięcy. Młode zające będą sprzedawane Kołom Łowieckim, które to będą je zasiedlały w swoich obwodach łowieckich. Wnioskodawca wskazał dodatkowo, że hodowlę zajęcy prowadzi w miejscu zamieszkania w zbudowanych własnoręcznie klatkach. Ponoszone koszty związane z utrzymaniem stada zwierząt będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi przez dostawców.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy jako osoba fizyczna, Wnioskodawca będzie mógł zastosować stawkę podatku VAT 23%, przy sprzedaży młodych zajęcy oraz odliczać podatek VAT naliczony od dokonanych zakupów związanych z ww. hodowlą.

2. Czy przychód ze sprzedaży zajęcy Wnioskodawca będzie mógł opodatkować ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w stawce 3%.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest zagadnienie zawarte w pytaniu Nr 2, dotyczące zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania dochodów uzyskiwanych z hodowli zajęcy, natomiast w zakresie podatku od towarów i usług (pytanie Nr 1) zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy, należy opodatkować przychód ze sprzedaży w formie ryczałtu w wysokości 3%, zgodnie z art. 12 ust. 2 pkt 5.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 15 maja 2014 r. Wnioskodawca wskazał, że zamierza opodatkować przychód ze sprzedaży w formie ryczałtu w wysokości 3%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5, a nie jak wskazał we wniosku - zgodnie z art. 12 ust. 2 pkt 5.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.) - co do zasady - dotyczą opodatkowania wszelkich dochodów osób fizycznych. Przepisów tej ustawy, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1, nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

Definicję działalności rolniczej - dla potrzeb podatku dochodowego od osób fizycznych-zawiera art. 2 ust. 2 tej ustawy. Zgodnie z tym przepisem, działalnością rolniczą jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

1.

miesiąc - w przypadku roślin,

2.

16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,

3.

6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,

4.

2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt

- licząc od dnia nabycia.

Zauważyć należy, że ustawodawca precyzuje wyraźnie, co dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych należy rozumieć przez działalność rolniczą, a wyliczenie dokonane w ww. art. 2 ust. 2 cyt. ustawy ma charakter wyczerpujący. Zgodnie z przedstawioną definicją działalności rolniczej podstawową jej cechą jest uzyskiwanie produktów w stanie nieprzetworzonym, pochodzących z uprawy (produkty roślinne), chowu lub hodowli (produkty zwierzęce).

Przychodami z działalności rolniczej są więc tylko te przychody, które pochodzą z działalności rolniczej w rozumieniu zdefiniowanym w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do art. 2 ust. 3 ww. ustawy, działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.

Natomiast, w myśl art. 2 ust. 3a tej ustawy, nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy, zwanym "Załącznikiem nr 2".

Zatem, uprawa określonych roślin, hodowla lub chów zwierząt stanowi dział specjalny produkcji rolnej, o ile ich rozmiary przekraczają wielkości określone w ww. Załączniku. Informacje zawarte w tym Załączniku mają znaczenie w zakresie oceny, czy danego rodzaju działalność ma charakter działów specjalnych produkcji rolnej. Jeżeli dany rodzaj uprawy, czy też chów lub hodowla określonego gatunku zwierząt nie jest wymieniona w treści Załącznika, to należy uznać, że ta uprawa, hodowla, czy też chów jest działalnością rolniczą, niebędącą działem specjalnym produkcji rolnej.

W tabeli stanowiącej "Załącznik nr 2" do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w specyfice rodzajowej, hodowla zajęcy nie została wymieniona. W konsekwencji, do przychodów z tej działalności nie znajdują zastosowania przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie PKWiU 41.20.Z - roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych. Wnioskodawca posiada zabudowaną działkę rolną o pow. 1,61 ha, od której płaci podatek rolny. Ziemię wraz z budynkiem wynajmuje firmie jako osoba fizyczna. Hodowlę zajęcy (PKWiU 01.49.19.0) planuje prowadzić w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej. W 2012 r. jako osoba fizyczna zakupił 5 par zajęcy do stada podstawowego z koncesjonowanej hodowli, w celu prowadzenia hodowli. W 2013 r. pary rodzicielskie urodziły pierwsze młode zające, które będą nadawały się do sprzedaży w 2014 r. Cykl hodowli zajęcy trwa od 6 do 12 miesięcy. Młode zające będą sprzedawane Kołom Łowieckim, które to będą je zasiedlały w swoich obwodach łowieckich. Hodowla zajęcy prowadzona jest w miejscu zamieszkania Wnioskodawcy w zbudowanych własnoręcznie klatkach. Wnioskodawca posiada decyzję Ministra Środowiska, zezwalającą na chów - hodowlę zamkniętą zająca szaraka do celów zasiedleń.

Przystępując do oceny przedstawionego zdarzenia przyszłego w oparciu o obowiązujące uregulowania prawne w pierwszej kolejności zwrócić należy uwagę, że opisane we wniosku: chów i hodowla zajęcy stanowi - zgodnie z przepisem art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - działalność rolniczą. Jak bowiem wynika z wniosku, działalność ta będzie polegała na wytwarzaniu produktów zwierzęcych - w stanie nieprzetworzonym - z własnej hodowli.

Wobec takiej kwalifikacji, przychody z tytułu sprzedaży zajęcy, w warunkach opisanych we wniosku - nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Do przychodów z tego tytułu stosuje się bowiem wyłączenie przewidziane w art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z tym przychód ze sprzedaży zajęcy nie może być opodatkowany ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w stawce 3%.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl