IPTPB1/415-139/14-4/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB1/415-139/14-4/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko #61485; przedstawione we wniosku z dnia 7 marca 2014 r. (data wpływu 10 marca 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 maja 2014 r. (data wpływu 20 maja 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania przychodów z tytułu najmu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych #61485; jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wniosek nie spełniał wymogów, o których mowa m.in. w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 9 maja 2014 r., Nr IPTPB1/415-139/14-2/AP na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 12 maja 2014 r., następnie w dniu 20 maja 2014 r. (data nadania 19 maja 2014 r.) uzupełniono ww. wniosek.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Mama Wnioskodawcy wynajmowała mieszkanie studentom. Przychód z najmu był opodatkowany ryczałtem 8,5%. Mama zmarła 2 lutego 2013 r. Wnioskodawca jako jedyny spadkobierca nabył prawo własności ww. mieszkania postanowieniem Sądu z dnia 8 kwietnia 2013 r. Postanowienie stało się prawomocne 30 kwietnia 2013 r., a Wnioskodawca odebrał je z Sądu 10 maja 2013 r.

Umowy najmu zawarte przez mamę Wnioskodawcy skończyły się z końcem czerwca 2013 r. Przychód z tych umów stanowił od lutego 2013 r. Jego dochód. Dochód ten od lutego do końca czerwca 2013 r. Wnioskodawca rozliczył na zasadach ogólnych w deklaracji rocznej.

Po wygaśnięciu umów zawieranych przez nieżyjącą matkę Wnioskodawca rozważał zamianę tego mieszkania na mniejsze, lecz transakcja nie doszła do skutku. W związku z tym, Wnioskodawca postanowił ponownie wynająć przedmiotowe mieszkanie i w sierpniu 2013 r. podpisał nowe umowy najmu z nowymi najemcami już jako właściciel przedmiotowego mieszkania.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 18 maja 2014 r. Wnioskodawca wskazał, że prowadził działalność gospodarczą do 31 grudnia 2013 r. Przedmiotem Jego działalności był handel oraz wynajem pomieszczeń w budynku specjalnie wybudowanym do tego rodzaju działalności. Wskazane we wniosku mieszkanie nie jest w żaden sposób związane z prowadzoną do końca ubiegłego roku działalnością gospodarczą. Wnioskodawca jest właścicielem przedmiotowego mieszkania wraz z ułamkową działką gruntu pod budynkiem. Dla mieszkania tego jest założona księga wieczysta. Przedmiotowe mieszkanie Wnioskodawca wynajmuje wyłącznie na cele mieszkaniowe osobom fizycznym. Natomiast dodatkowo wynajmuje specjalnie w tym celu zbudowaną nieruchomość podmiotom gospodarczym na działalność gospodarczą. Wnioskodawca we wrześniu 2013 r. złożył oświadczenie o opodatkowaniu przychodów z najmu przedmiotowego mieszkania w formie ryczałtu ewidencjonowanego. Oświadczenie to nie dotyczyło najmu lokali użytkowych prowadzonego w ramach działalności gospodarczej. Po śmierci matki nie został podpisany aneks, gdyż do czasu otrzymania wyroku Sądu o uznaniu spadku Wnioskodawca nie był formalnym właścicielem przedmiotowego mieszkania. W okresie od końca czerwca 2013 r. do sierpnia 2013 r. przedmiotowe mieszkanie nie było wynajmowane. Umowy najmu zawarte jeszcze przez matkę wygasły, a Wnioskodawca podpisał nowe umowy z nowymi najemcami dopiero w sierpniu 2013 r. Przez cały ten czas Wnioskodawca prowadził najem lokali użytkowych podmiotom gospodarczym w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Wnioskodawca wskazał, też że w sprawie, której dotyczy wniosek, nie było prowadzone postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani postępowanie organu kontroli skarbowej. Nie było w tej sprawie decyzji, ani postanowienia żadnego organu podatkowego ani kontroli skarbowej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku).

Czy właściwym postępowaniem jest zgłoszenie dochodu z najmu lokalu mieszkalnego na cele mieszkaniowe osobom fizycznym do opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego wg stawki 8,5% dopiero po uzyskaniu prawa własności przedmiotowego lokalu i po zawarciu nowych umów z nowymi najemcami.

Zdaniem Wnioskodawcy, umowy najmu zawarte w sierpniu 2013 r. z nowymi najemcami podpisał już jako właściciel mieszkania i wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu ewidencjonowanego wg stawki 8,5%.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 18 maja 2014 r. Wnioskodawca wskazał, że pierwszy przychód z najmu, już jako właściciel, osiągnął w sierpniu 2013 r., więc zgodnie z art. 9 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930, z późn. zm.) we wrześniu 2013 r. złożył pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z przepisami art. 10 ust. 1 pkt 3 i 6 ww. ustawy, źródłami przychodów są m.in.: pozarolnicza działalność gospodarcza oraz najem.

Definicja pozarolniczej działalności gospodarczej zawarta została w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z jej treścią, działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza to działalność zarobkowa: wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa, polegająca na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż, polegająca na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych, prowadzona we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Wyłączenie to obejmuje więc m.in. najem, zdefiniowany jako odrębne źródło przychodów, wymieniony w art. 10 ust. 1 pkt 6 cytowanej powyżej ustawy.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy, źródłem przychodów jest najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.

Zgodnie z art. 9a ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochody osiągane przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6, są opodatkowane na zasadach określonych w ustawie, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemne oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

W myśl art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930, z późn. zm.), ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 6 ust. 1a ww. ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają również otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Dla ustalenia wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu tych umów, stosuje się art. 11 ust. 2-2b ustawy o podatku dochodowym.

Natomiast w myśl art. 9 ust. 1 i 4 cyt. ustawy, pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, nie później niż do dnia 20 stycznia roku podatkowego. Jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, oświadczenie może złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, a jeżeli podatnik nie złożył oświadczenia na podstawie tych przepisów - pisemne oświadczenie składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Jeżeli do dnia 20 stycznia roku podatkowego podatnik nie zgłosił likwidacji działalności gospodarczej lub nie dokonał wyboru innej formy opodatkowania, uważa się, że nadal prowadzi działalność opodatkowaną w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. W przypadku osiągania przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a, przepisy dotyczące oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych stosuje się odpowiednio, z tym że podatnik rozpoczynający osiąganie takich przychodów w trakcie roku podatkowego składa pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za dany rok podatkowy naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika nie później niż do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. a ww. ustawy, do przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5%.

Z powyższego wynika, że co do zasady, podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych mogą wybrać, czy najem nieruchomości będzie przez nich prowadzony w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, czy też w ramach tzw. najmu prywatnego. Od wyboru dokonanego przez podatnika zależy kwalifikacja uzyskiwanych z tego tytułu przychodów do odpowiedniego źródła przychodów (z pozarolniczej działalności gospodarczej, bądź z najmu określonego w art. 10 ust. 1 pkt 6 cyt. ustawy).

Wskazać również należy, że w świetle przepisów powyższej ustawy wybór kwalifikacji i sposobu rozliczania przychodów w ramach źródła przychodów jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, bądź najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, zależy od podatnika.

Zatem, przychód uzyskany z wynajmu lokalu mieszkalnego może stanowić przychód ze źródła określonego w cyt. art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego oraz jego uzupełnienia wynika, że Wnioskodawca prowadził działalność gospodarczą do 31 grudnia 2013 r., której przedmiotem był handel oraz wynajem pomieszczeń w budynku specjalnie wybudowanym do tego rodzaju działalności. Mama Wnioskodawcy wynajmowała mieszkanie studentom. Przychód z najmu był opodatkowany ryczałtem 8,5%. Mama zmarła 2 lutego 2013 r. Wnioskodawca jako jedyny spadkobierca nabył prawo własności ww. mieszkania na mocy postanowieniem Sądu z dnia 8 kwietnia 2013 r., które stało się prawomocne 30 kwietnia 2013 r. Umowy najmu zawarte przez mamę Wnioskodawcy skończyły się z końcem czerwca 2013 r. Przychód z tych umów stanowił od lutego 2013 r. Jego dochód. Dochód ten od lutego do końca czerwca 2013 r. Wnioskodawca rozliczył na zasadach ogólnych w deklaracji rocznej. Po wygaśnięciu umów zawieranych przez nieżyjącą matkę Wnioskodawca postanowił ponownie wynająć przedmiotowe mieszkanie i w sierpniu 2013 r. podpisał nowe umowy najmu z nowymi najemcami już jako właściciel przedmiotowego mieszkania. Wnioskodawca we wrześniu 2013 r. złożył oświadczenie o opodatkowaniu przychodów z najmu przedmiotowego mieszkania w formie ryczałtu ewidencjonowanego.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny, w świetle obowiązujących przepisów prawa, należy uznać, że przychód uzyskiwany przez Wnioskodawcę z tytułu najmu lokalu mieszkalnego może podlegać opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, według stawki 8,5% dopiero po uzyskaniu prawa własności przedmiotowego lokalu i po zawarciu nowych umów z nowymi najemcami.

W tym miejscu zastrzec należy, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy Organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie, czy prowadzony najem spełnia znamiona prowadzenia działalności gospodarczej, bowiem stanowi to domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Jeżeli w toku ewentualnego postępowania organ uzna, że stan faktyczny będzie różnić się od stanu faktycznego, który wystąpi w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydawania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl