IPTPB1/415-132/13-4/AG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB1/415-132/13-4/AG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20 lutego 2013 r. (data wpływu 22 lutego 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 maja 2013 r. (data wpływu 24 maja 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania świadczeń otrzymanych przez pracowników powiatowych urzędów pracy w związku z udziałem w szkoleniu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 lutego 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie istnienia obowiązków płatnika w przypadku świadczeń otrzymanych przez pracowników powiatowych urzędów pracy w związku z udziałem w szkoleniu.

Wniosek nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 1 i § 3 oraz art. 14f § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia....., Nr.... na podstawie art. 169 § 1 i § 2 w zw. z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano w dniu 15 maja 2013 r. (data doręczenia 20 maja 2013 r.), Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek w dniu 24 maja 2013 r. pismem z dnia 22 maja 2013 r. (data nadania w polskiej placówce operatora wyznaczonego 22 maja 2013 r.).

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca - Wojewódzki Urząd Pracy (dalej WUP) jest jednostką organizacyjną samorządu województwa, prowadzoną w formie jednostki budżetowej, nieposiadającą osobowości prawnej. WUP wykonuje zadania określone w art. 8 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415 z późn. zm.).

Na podstawie:

a.

art. 8 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 108 ust. 1 pkt 31a ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz

b.

art. 8 ust. 1 pkt 14 w związku z art. 108 ust. 1 pkt 38 ww. ustawy,

- na realizację przez wojewódzkie urzędy pracy ustawowych zadań samorządu województwa w zakresie polityki rynku pracy, Minister Pracy i Polityki Społecznej przyznaje środki: Funduszu Pracy, Grantu EURES (Porozumienie zawarte pomiędzy Ministrem Pracy a samorządem województwa), przeznaczone m.in. na finansowanie organizacji szkoleń (jedno bądź kilkudniowych), spotkań informacyjnych, konferencji, seminariów kadr publicznych służb zatrudnienia (w tym pracowników powiatowych urzędów pracy).

WUP w ramach realizacji swoich zadań, wynikających z ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, zamierza organizować szkolenia, spotkania informacyjne, konferencje, seminaria dla pracowników Powiatowych Urzędów Pracy (w tym: kierowników liniowych, doradców i asystentów EURES, pośredników pracy) oraz innych osób. Szkolenia, spotkania informacyjne, konferencje, seminaria mają na celu doskonalenie umiejętności i podnoszenie kwalifikacji zawodowych potrzebnych do wykonywania pracy na zajmowanych stanowiskach, problematyka ich zostanie uzgodniona z Dyrektorami Powiatowych Urzędów Pracy.

Pracodawcy (PUP) skierują swoich pracowników na ww. szkolenia. Koszty szkoleń w całości pokryje WUP ze środków Funduszu Pracy oraz Grantu EURES.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wartość świadczeń nieodpłatnych dla pracowników PUP biorących udział z inicjatywy pracodawcy w szkoleniach, spotkaniach informacyjnych, konferencjach, seminariach, finansowana przez WUP ze środków Funduszu Pracy oraz Grantu EURES, korzystać będzie ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 90 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 22 maja 2013 r. (data wpływu 24 maja 2013 r.) Wnioskodawca przeformułował powyższe pytanie i po zmianie brzmi ono:

Czy w świetle art. 31 oraz art. 21 ust. 1 pkt 90 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), Wojewódzki Urząd Pracy zobowiązany jest do obliczenia, pobrania i odprowadzenia do organu podatkowego zaliczki na podatek dochodowy od nieodpłatnych świadczeń dla pracowników PUP biorących udział z inicjatywy pracodawcy w szkoleniach, spotkaniach informacyjnych, konferencjach, seminariach, finansowana przez WUP ze środków Funduszu Pracy oraz Grantu EURES.

Zdaniem Wnioskodawcy, wartość nieodpłatnych świadczeń dla pracowników PUP biorących udział z inicjatywy pracodawcy w szkoleniach, spotkaniach informacyjnych, konferencjach, seminariach będzie korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 90 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 90 ww. ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość świadczeń, przyznanych zgodnie z odrębnymi przepisami przez pracodawcę na podnoszenie kwalifikacji zawodowych, z wyjątkiem wynagrodzeń otrzymywanych za czas zwolnienia z całości lub części dnia pracy oraz za czas urlopu szkoleniowego.

W przedmiotowym przypadku szkolenia, konferencje, spotkania informacyjne, seminaria organizowane będą za zgodą bądź z inicjatywy pracodawcy, na podstawie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz Kodeksu Pracy, będą służyć podniesieniu kwalifikacji zawodowych pracowników.

Podobne stanowisko zajął Minister Finansów w interpretacji indywidualnej z dnia 5 września 2012 oraz interpretacji indywidualnej z dnia 7 września 2012 r.

W uzupełnieniu wniosku Wojewódzki Urząd Pracy stwierdził, iż według Niego nie jest zobowiązany do obliczenia, pobrania i odprowadzenia do organu podatkowego zaliczki na podatek dochodowy od nieodpłatnych świadczeń dla pracowników PUP biorących udział z inicjatywy pracodawcy w szkoleniach, spotkaniach informacyjnych, konferencjach, seminariach, finansowana przez WUP ze środków Funduszu Pracy oraz Grantu EURES.

Powołał przy tym, iż zgodnie z art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zdaniem WUP należy tu wziąć pod uwagę, iż wartość nieodpłatnych świadczeń dla pracowników PUP biorących udział z inicjatywy pracodawcy w szkoleniach, spotkaniach informacyjnych, konferencjach, seminariach stanowi dla tych pracowników przychód, który będzie korzystać ze zwolnienia, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 90 ww. ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów zwolnionych na podstawie art. 21, 52, 52a i 52c wymienionej ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Treść powyższego przepisu wskazuje, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie, bądź, od których zaniechano poboru podatku.

Wyszczególnienia źródeł przychodów osiągniętych przez osoby fizyczne ustawodawca dokonał w art. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, źródłem przychodów jest stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.

W myśl art. 12 ust. 1 ww. ustawy, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty, niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

W świetle powyższego, przychodem ze stosunku pracy będzie każde przysporzenie majątkowe, w tym wynagrodzenia za pracę, a także otrzymane przez pracownika, w związku z łączącą go z zakładem pracy umową o pracę, inne świadczenie pieniężne, świadczenie rzeczowe lub też świadczenie nieodpłatne, czy częściowo odpłatne.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 90 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku dochodowego jest wartość świadczeń przyznanych zgodnie z odrębnymi przepisami przez pracodawcę na podnoszenie kwalifikacji zawodowych, z wyjątkiem wynagrodzeń otrzymywanych za czas zwolnienia z całości lub części dnia pracy oraz za czas urlopu szkoleniowego.

Powyższy przepis zwalnia od podatku wartość świadczeń przyznanych pracownikowi, zgodnie z odrębnymi przepisami, na podnoszenie kwalifikacji zawodowych.

W niniejszej sprawie, odrębnymi przepisami są zarówno przepisy ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, przewidujące m.in. organizowanie i finansowanie szkoleń pracowników publicznych służb zatrudnienia, jak i przepisy ustawy - Kodeks pracy (Rozdział III Kwalifikacje zawodowe pracowników w Dziale IV Obowiązki pracodawcy i pracownika).

W przedmiotowym wniosku Wnioskodawca wskazał, iż środki na realizację przez wojewódzkie urzędy pracy zadań z zakresu polityki rynku pracy przyznaje Minister Pracy i Polityki Społecznej z Funduszu Pracy, Grantu EURES (Porozumienia zawartego pomiędzy Ministrem Pracy a samorządem województwa) na podstawie art. 8 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 108 ust. 1 pkt 31a ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz art. 8 ust. 1 pkt 14 w związku z art. 108 ust. 1 pkt 38 ww. ustawy.

W celu realizacji zadań z zakresu rynku pracy, Wojewódzki Urząd Pracy zamierza organizować szkolenia, spotkania informacyjne, konferencje, seminaria dla pracowników powiatowych urzędów pracy (w tym: kierowników liniowych, doradców i asystentów EURES, pośredników pracy) oraz innych osób. Ich celem jest doskonalenie umiejętności i podnoszenie kwalifikacji zawodowych ww. osób, potrzebnych do wykonywania pracy na zajmowanych stanowiskach, a skierowanych na szkolenie przez Powiatowe Urzędy Pracy. Koszty szkoleń w całości pokryje Wojewódzki Urząd Pracy ze środków Funduszu Pracy oraz Grantu EURES.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415 z późn. zm.), do zadań samorządu województwa w zakresie polityki rynku pracy należy, między innymi:

* realizowanie zadań wynikających z prawa swobodnego przepływu pracowników między państwami, o których mowa w art. 1 ust. 3 pkt 2 lit. a-c, w szczególności przez:

a.

wspieranie, koordynowanie i realizację zadań sieci EURES na terenie województwa we współpracy z ministrem właściwym do spraw pracy, samorządami powiatowymi, związkami zawodowymi i organizacjami pracodawców,

b.

realizowanie zadań związanych z udziałem w partnerstwach transgranicznych EURES, na terenie działania tych partnerstw (art. 8 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy),

* organizowanie, prowadzenie i finansowanie szkoleń pracowników wojewódzkich i powiatowych urzędów pracy (art. 8 ust. 1 pkt 14 powyższej ustawy).

Przepis art. 108 ust. 1 pkt 31a ww. ustawy stanowi, iż środki Funduszu Pracy przeznacza się na opracowywanie, wydawanie lub rozpowszechnianie informacji o zadaniach i działaniach publicznych służb zatrudnienia realizowanych w ramach sieci EURES lub wynikających z reprezentacji wobec publicznych służb zatrudnienia innych państw.

Według art. 108 ust. 1 pkt 38 ww. ustawy, środki Funduszu Pracy przeznacza się na finansowanie kosztów szkolenia kadr publicznych służb zatrudnienia i kadr Ochotniczych Hufców Pracy.

W myśl art. 99b ww. ustawy, pracownicy publicznych służb zatrudnienia, o których mowa w art. 91 pkt 1-6 (tekst jedn.: pośrednicy pracy, doradcy zawodowi, specjaliści do spraw rozwoju zawodowego, specjaliści do spraw programów, liderzy klubów pracy, doradcy EURES i asystenci EURES), są obowiązani doskonalić kwalifikacje zawodowe, w szczególności przez uczestnictwo w szkoleniach z wykorzystaniem modułowych programów szkoleń dla kadr publicznych służb zatrudnienia dostępnych w bazach danych prowadzonych przez ministra właściwego do spraw pracy.

Zgodnie zaś z art. 1031 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.), przez podnoszenie kwalifikacji zawodowych rozumie się zdobywanie lub uzupełnianie wiedzy i umiejętności przez pracownika, z inicjatywy pracodawcy albo za jego zgodą.

W myśl art. 1033 Kodeksu pracy, pracodawca może przyznać pracownikowi podnoszącemu kwalifikacje zawodowe dodatkowe świadczenia, w szczególności pokryć opłaty za kształcenie, przejazd, podręczniki i zakwaterowanie.

W świetle powyższego, udział pracowników Powiatowych Urzędów Pracy w szkoleniach, na które kierowani będą przez pracodawcę, wypełniać będzie przesłanki definicji podnoszenia kwalifikacji zawodowych, o której mowa w ww. art. 1031 § 1 Kodeksu pracy. Należy tu wziąć pod uwagę, iż udział pracowników Powiatowego Urzędu Pracy w szkoleniach organizowanych przez Wojewódzki Urząd Pracy odbywać się będzie z inicjatywy Powiatowego Urzędu Pracy, pracownicy Powiatowego Urzędu Pracy na szkolenie wskazywani będą przez własnego pracodawcę, a nie przez Wojewódzki Urząd Pracy.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane wyżej przepisy prawa należy zatem stwierdzić, iż pracownicy Powiatowych Urzędów Pracy z tytułu udziału w szkoleniach, organizowanych i współfinansowanych przez Wojewódzki Urząd Pracy, uzyskiwać będą nieodpłatne świadczenia, których wartość korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 90 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji, na Wnioskodawcy nie będą ciążyły obowiązki płatnika, tj. od tego rodzaju przychodów Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do obliczenia, pobrania i odprowadzenia do organu podatkowego zaliczki na podatek dochodowy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl