IPTPB1/415-124/12-5/KSU - Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów pozarolniczej działalności gospodarczej wartości podatku od towarów i usług naliczonego w fakturach dokumentujących prace remontowe oraz ustalenie wartości początkowej nabytych środków trwałych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 maja 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB1/415-124/12-5/KSU Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów pozarolniczej działalności gospodarczej wartości podatku od towarów i usług naliczonego w fakturach dokumentujących prace remontowe oraz ustalenie wartości początkowej nabytych środków trwałych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 13 lutego 2012 r. (data wpływu 14 lutego 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 kwietnia 2012 r. (data wpływu 30 kwietnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych:

* w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów podatku od towarów i usług:

* w części dotyczącej środków trwałych - jest nieprawidłowe,

* w pozostałej części - jest prawidłowe,

* w zakresie ujęcia w ewidencji środków trwałych wartości brutto środka trwałego i możliwości dokonywania odpisów amortyzacyjnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lutego 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa m.in. w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 23 kwietnia 2012 r., Nr IPTPB1/415-124/12-2/KSU, na podstawie art. 169 § 1 i § 2 w zw. z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie z dnia 23 kwietnia 2012 r. skutecznie doręczono w dniu 26 kwietnia 2012 r., następnie w dniu 30 kwietnia 2012 r. uzupełniono ww. wniosek (data nadania w polskiej placówce pocztowej 27 kwietnia 2012 r.). Ponadto w dniu 27 kwietnia 2012 r. na konto Izby Skarbowej w Łodzi wpłynęła brakująca opłata w kwocie 40 zł.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca podaje, iż nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizacji projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług - będą wykorzystywane do działań związanych z usługami stomatologicznymi, a te są zwolnione z podatku od towarów i usług. Faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji ww. projektu wystawione będą na Wnioskodawcę jako osobę prowadzącą działalność gospodarczą. Z faktur takich nie przysługuje Wnioskodawcy odliczenie podatku od towarów i usług.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 27 kwietnia 2012 r. Wnioskodawca podaje, iż jest stomatologiem, prowadzącym praktykę stomatologiczną, wpisaną do ewidencji działalności gospodarczej i jest opodatkowany wg skali podatkowej. Prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów. Dodaje, iż nie otrzymał dotacji, został natomiast obligatoryjnie wezwany do uzupełnienia wniosku o dotację w kwestii zaliczenia wartości brutto faktur (łącznie z podatkiem od towarów i usług, którego nie jest płatnikiem) do wypłaty. Był to konkurs nr RPLD.03.06.00-3/11 na nabór wniosków o dofinansowanie projektów w ramach działania III.6 Rozwój mikro-i małych przedsiębiorstw, Oś priorytetowa III: Gospodarka, innowacyjność, Przedsiębiorczość, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Jak podaje Wnioskodawca zakup towarów i usług sfinansowany został ze środków własnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy w związku z zakupem towarów i usług w ramach realizowanego projektu, naliczony podatek od towarów i usług będzie kosztem podatkowym.

2.

Czy będzie zwiększał wartość środków trwałych i stanowił koszt zakupu tych środków, przed wprowadzeniem ich wartości do ewidencji środków trwałych.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 27 kwietnia 2012 r. Wnioskodawca przeformułował ww. pytania i zadał następujące pytania:

1.

Czy w związku z tym, że Wnioskodawca nie jestem płatnikiem podatku od towarów i usług, może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wartości brutto z faktur (prace remontowe).

2.

Czy wartość początkowa zakupionych środków trwałych to wartość brutto stanowiąca podstawę do wpisania do rejestru środków trwałych i naliczenia amortyzacji.

W ww. uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca poinformował, iż pytanie nr 1 poz. 69 dotyczy środków trwałych, jak również modernizacji gabinetu stomatologicznego (prace: malowanie, tapetowanie, hydrauliczne - doprowadzenie wody i elektryczne).

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z nieprzysługującym Mu prawem do odliczenia podatku od towarów i usług z faktur związanych z realizacja ww. projektu, jego nieodliczona część stanowi koszt zakupu tych towarów i usług. W przypadku środków trwałych podwyższa ona wartość środka trwałego i jest podstawą do wpisania wartości wraz z podatkiem do ewidencji środków trwałych.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku z dnia 27 kwietnia 2012 r. Wnioskodawca podaje, iż w związku z nieprzysługującym Mu prawem do odliczenia podatku od towarów i usług z faktur związanych z realizacją wniosku o dotację, jego nieodliczona wartość stanowi koszt zakupu tych towarów i usług zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 43 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast w przypadku środków trwałych nieodliczony podatek VAT podwyższa wartość środka trwałego i jest podstawą do wpisania wartości wraz z podatkiem do ewidencji środków trwałych (wartość brutto = wartość początkowa), zgodnie z art. 22g ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego:

* w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów nieodliczonego podatku od towarów i usług:

* w części dotyczącej środków trwałych - jest nieprawidłowe,

* w pozostałej części - jest prawidłowe,

* w zakresie ujęcia w ewidencji środków trwałych wartości brutto środka trwałego i możliwości dokonywania odpisów amortyzacyjnych - jest prawidłowe.

Zgodnie z ogólną zasadą zdefiniowaną w art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Oznacza to, że do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki, po wyłączeniu wymienionych w zamkniętym katalogu kosztów negatywnych, związane z funkcjonowaniem firmy, które bezpośrednio lub pośrednio związane są z przychodem osiąganym z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej.

Z powyższego przepisu wynika również, że kwalifikacji, czy dany wydatek można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, dokonuje podatnik, który ten koszt poniósł.

Jednocześnie w myśl art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137.

Z kolei, jak stanowi art. 23 ust. 1 pkt 43 lit. a) ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów podatku od towarów i usług, z tym że jest kosztem uzyskania przychodów podatek naliczony:

* jeżeli podatnik zwolniony jest od podatku od towarów i usług lub nabył towary i usługi w celu wytworzenia albo odprzedaży towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku od towarów i usług,

* w tej części, w której zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku od towarów i usług - jeżeli naliczony podatek od towarów i usług nie powiększa wartości środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej.

Generalna zasada nieuznawania podatku od towarów i usług za koszt podatkowy wynika z konstrukcji prawnej tego podatku, który z założenia jest neutralny dla przedsiębiorców. Zgodnie bowiem z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi (osobie prawnej, jednostce organizacyjnej niemającej osobowości prawnej oraz osobie fizycznej, wykonującej samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności), przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest stomatologiem, prowadzącym praktykę stomatologiczną, wpisaną do ewidencji działalności gospodarczej i jest opodatkowany wg skali podatkowej. Prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów. Wnioskodawca nie otrzymał dotacji, został natomiast obligatoryjnie wezwany do uzupełnienia wniosku o dotację w kwestii zaliczenia wartości brutto faktur (łącznie z podatkiem od towarów i usług, którego nie jest płatnikiem) do wypłaty. Był to konkurs nr RPLD.03.06.00-3/11 na nabór wniosków o dofinansowanie projektów w ramach działania III.6 Rozwój mikro-i małych przedsiębiorstw, Oś priorytetowa III: Gospodarka, innowacyjność, Przedsiębiorczość, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Jak podaje Wnioskodawca zakup towarów i usług sfinansowany został ze środków własnych.

Biorąc pod uwagę wyżej przytoczone regulacje w odniesieniu do zdarzenia przyszłego wynikającego z wniosku stwierdzić należy, iż w przypadku gdy Wnioskodawca jest zwolniony od podatku od towarów i usług lub nabył towary (usługi) w celu świadczenia usług zwolnionych oraz nie przysługuje Mu obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku od towarów i usług, a naliczony podatek od towarów i usług nie powiększa wartości środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej, będzie On uprawniony - na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 43 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - do uznania za koszt uzyskania przychodów kwoty naliczonego podatku od towarów i usług, pod warunkiem, że nie był on bezpośrednio finansowany z dochodów zwolnionych z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy).

Zatem, Wnioskodawca nie będzie mógł zaliczyć bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów podatku od towarów i usług naliczonego jedynie od zakupu środków trwałych, gdyż jak wynika z informacji zawartych we wniosku, powiększa on wartość środków trwałych.

Stosownie do treści art. 22 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z art. 22a-22o, z uwzględnieniem art. 23. Odpisów amortyzacyjnych dokonuje się od wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

W świetle art. 22g ust. 1 pkt 1 tej ustawy, za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-18, uważa się w razie odpłatnego nabycia - cenę ich nabycia.

Pojęcie ceny nabycia zawiera przepis art. 22g ust. 3 ww. ustawy, zgodnie z którym jest to kwota należna zbywcy, powiększona o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszona o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku importu cena nabycia obejmuje cło i podatek akcyzowy od importu składników majątku.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż w przypadku, gdy Wnioskodawca jest zwolniony od podatku od towarów i usług (...), będzie On uprawniony do ujęcia w ewidencji środków trwałych wartości początkowej przedmiotowych środków trwałych w wartości brutto, tj. wraz z podatkiem od towarów i usług.

Jak wskazano powyżej, kosztami uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych (odpisy amortyzacyjne) z uwzględnieniem art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednakże należy zauważyć, że w myśl art. 23 ust. 1 pkt 45 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Oznacza to, iż jeżeli zakup środków trwałych został sfinansowany (w całości lub w części) z dotacji, nie jest możliwe zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej (odpowiednio w całości lub w części) odpisów amortyzacyjnych od tego środka trwałego.

Reasumując, biorąc pod uwagę opisane we wniosku zdarzenie przyszłe oraz wyżej przytoczone przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Wnioskodawca będzie miał prawo do wpisania do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych środków trwałych, których zakup sfinansowany został z własnych środków, w wartości początkowej wg ceny nabycia, uwzględniającej podatek od towarów i usług (wartość brutto). Natomiast odpisy amortyzacyjne dokonywane od ww. środków trwałych będą stanowiły dla Wnioskodawcy koszt uzyskania przychodów w pozarolniczej działalności gospodarczej przy spełnieniu warunków określonych w ww. przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Należy przy tym podkreślić, iż ciężar co do prawidłowego udokumentowania wydatku, jak i wykazania związku przyczynowo - skutkowego pomiędzy poniesionym wydatkiem a uzyskaniem przychodu spoczywa na podatniku. Podatnik bowiem musi wykazać, że poniósł koszt celowy i zasadny z punktu widzenia prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl