IPTPB1/415-114/14-2/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPB1/415-114/14-2/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 30 stycznia 2014 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Łodzi: 26 lutego 2014 r.; data wpływu do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim: 3 marca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania 19% podatkiem liniowym dochodów z tytułu świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług doradczych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca od 2010 r. pełni funkcję Prezesa Zarządu Spółki Akcyjnej na zasadzie powołania uchwałą Rady Nadzorczej i z tego tytułu pobiera należne wynagrodzenie, które zostało zakwalifikowane jako przychód, o którym mowa w art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. działalność wykonywana osobiście i opodatkowane podatkiem dochodowym na zasadach ogólnych - skala podatkowa.

Zakres obowiązków poza aktem powołania nie został określony odrębnym regulaminem, lecz z zapisu ogólnego aktu zawiązania Spółki Akcyjnej wynika, że Zarząd Spółki prowadzi wszelkie sprawy Spółki niezastrzeżone przepisami prawa, statusem, bądź regulaminem Zarządu. Stąd Wnioskodawca jako Prezes Zarządu zajmował się sprawami Spółki o charakterze zarządczym, tj. sprawowaniem bieżącego nadzoru nad pracą i udzieleniem wytycznych pracownikom Spółki, podejmowaniem decyzji personalnych, zatwierdzaniem umów handlowych, wyrażaniem zgody na rozporządzanie majątkiem Spółki, udziałem w posiedzeniach Zarządu Spółki, oraz reprezentowaniem jej na zewnątrz.

W 2014 r. Wnioskodawca chciałby podjąć działalność gospodarczą, świadcząc usługi doradcze dotyczące rynku wyrobów spożywczych, suplementów i odżywek, a usługi te polegałyby na formułowaniu opinii, podpowiedzi o konsultacji w oparciu o wiedzę ekspercką, uczestnictwie w negocjacjach handlowych, analizie i przygotowywaniu raportów na temat kształtowania się tendencji i cen na rynku.

W zakresie prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca zamierza podjąć współpracę doradczą ze spółką kapitałową, w której niezależnie od prowadzonej działalności gospodarczej pełni funkcję członka Zarządu (Prezesa Zarządu).

Świadczenie usług doradczych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej odbywałoby się na podstawie umowy podpisanej ze Spółką. Umowa ta określałaby rodzaj świadczonych usług mających charakter doradczy i ekspercki, a mianowicie:

* dokonywanie analiz rynku wyrobów spożywczych, suplementów diety i odżywek, ukierunkowane na wskazanie przewidywanych trendów popytu i podaży,

* wskazywanie korzystnych źródeł zakupu wyrobów spożywczych, suplementów diety i odżywek,

* opiniowanie kontraktów handlowych,

* uczestnictwo w negocjacjach handlowych,

* utrzymywanie i rozwój kontaktów z kluczowymi klientami Spółki,

* doradztwo w zakresie kształtowania polityki Spółki w zakresie dostaw towarów.

Ponadto w zawartej umowie ze Spółką, zawarte byłyby następujące zastrzeżenia:

* czynności objęte umową doradztwa nie byłyby wykonywane pod kierownictwem zlecającego te czynności,

* Spółka byłaby uprawniona do żądania uwzględnienia jej planów biznesowych przy świadczeniu usług doradczych,

* Spółka nie narzucałaby czasu i miejsca wykonywania usług doradczych,

* Wnioskodawca ponosiłby ryzyko gospodarcze związane z wykonywaniem usług doradztwa, jak też pełną odpowiedzialność za działania lub zaniechanie działań.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy przyszłe przychody uzyskane z tytułu wykonywanych usług doradczych realizowane na rzecz Spółki, w której obecnie Wnioskodawca pełni funkcję Prezesa Zarządu, mogą stanowić przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, określony w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

2. Czy przychody te mogą być opodatkowane, zgodnie z art. 30c tej ustawy, według 19% stawki, tzw. podatkiem liniowym.

Zdaniem Wnioskodawcy, przychody uzyskiwane w przyszłości z usług wykonywanych na podstawie umowy o świadczeniu usług doradczych, realizowanych przez Niego na rzecz Spółki, w której jest jednocześnie Prezesem Zarządu, mogą być zakwalifikowane do źródła przychodów jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, określona w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i mogą być opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Aby rozstrzygnąć kwestię kwalifikacji przychodów ze świadczonych usług doradczych należy ustalić, czy czynności wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach umowy doradczej można uznać za czynności spełniające przesłanki uznania ich za pozarolniczą działalność gospodarczą, zgodnie z art. 5a pkt 6 ww. ustawy, z uwzględnieniem wyłączeń określonych w art. 5b ww. ustawy.

Artykuł 5a pkt 6 tej ustawy określa, że za pozarolniczą działalnością gospodarczą uznaje się usługową działalność zarobkową prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły. Usługi doradcze, które Wnioskodawca zamierza świadczyć spełniają powyższy warunek. Nie będzie miało w tym przypadku zastosowania wyłączenie, o którym mowa w art. 5b ww. ustawy.

Warunek wynikający z treści art. 5b ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, w przypadku usług doradczych ma ograniczone praktycznie zastosowanie ze względu na charakter usług doradczych, które ze swej natury nie przewidują uwarunkowań, które mogłyby prowadzić do odpowiedzialności zlecającego wobec osób trzecich. Warunek wynikający z treści art. 5b ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, nie jest spełniony, gdyż umowa nie będzie określać miejsca, ani czasu wykonywania usług. Miejsce oraz czas wykonywania usługi będzie wymuszony przez charakter czynności doradczych, a sposób wykonywania usług doradczych wyznaczony jest przez standardy przyjęte przy wykonywaniu tego rodzaju umów i w żaden sposób nie można stwierdzić, że usługi doradcze są wykonywane pod kierownictwem zlecającego.

Warunek wynikający z treści art. 5b ust. 1 pkt 3 ww. ustawy również nie jest spełniony, gdyż jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego wskazanego we wniosku, Wnioskodawca będzie ponosił pełne ryzyko gospodarcze prowadzonej działalności gospodarczej.

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy, należy uznać, że czynności wykonywane przez Niego w ramach umowy doradczej będą czynnościami wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej.

Wątpliwość Wnioskodawcy budzi jedynie możliwość zakwalifikowania przychodów z usług doradczych, do źródeł przychodu z działalności wykonywanej osobiście, gdzie przywołać należy art. 13 ww. ustawy, z którego jedynym punktem wymagającym rozstrzygnięcia jest pkt 9, zgodnie z którym za przychody z działalności wykonywanej osobiście należy uznać przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawierane w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej. Stąd do rozstrzygnięcia i udzielenia odpowiedzi na pytanie postawione we wniosku, należy ocenić, czy umowę o świadczenie usług doradczych można zaklasyfikować, jako umowę o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontrakt menedżerski lub umowę o podobnym charakterze.

Wnioskodawca uważa, że zakres usług będących przedmiotem umowy o świadczenie usług doradczych w sposób jednoznaczny wskazywałby, że umowa ta nie miałaby charakteru kontraktu menadżerskiego, umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem lub podobnej do niej umowy. Usługi doradcze, które będą przez Wnioskodawcę świadczone będą miały charakter doradczy i nie będą przewidywały sprawowania zarządu przedsiębiorstwem, co wynika z własnej oceny, ale znajduje potwierdzenie w sposobie sklasyfikowania usług doradczych w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. PKWiU pod symbolem 70.22.1 klasyfikuje "usługi doradztwa związane z zarządzaniem". Grupowanie to obejmuje:

* 70.22.11 - usługi doradztwa związane z zarządzaniem strategicznym,

* 70.22.12 - usługi doradztwa związane z zarządzaniem finansami, z wyłączeniem podatków,

* 70.22.13 - usługi doradztwa związane z zarządzaniem rynkiem,

* 70.22.14 - usługi doradztwa związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi,

* 70.22.15 - usługi doradztwa związane z produkcją,

* 70.22.16 - usługi doradztwa związane z zarządzaniem łańcuchem dostaw i pozostałe usługi doradztwa związane z zarządzaniem,

* 70.22.17 - usługi zarządzania procesami gospodarczymi,

* 70.22.2 - pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,

* 70.22.3 - pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Grupowanie to jednoznacznie wyodrębnia usługi doradztwa od usług zarządzania w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej.

Z zakresu usług, które Wnioskodawca zamierza wykonywać na rzecz Spółki w ramach doradztwa, nie będzie wynikało, aby Spółka miała Mu powierzyć jakiekolwiek czynności kierowania (zarządzania).

Będzie to szereg czynności, których istotą będzie doradztwo niepokrywające się ze świadczonymi przez Wnioskodawcę na innej podstawie usługami zarządzania wykonywanymi w ramach funkcji członka zarządu (prezesa zarządu).

W ramach umowy o świadczeniu usług doradczych Wnioskodawcy nie będzie zlecane zarządzanie Spółką, a więc umowa ta pozbawiona będzie podstawowego elementu charakterystycznego dla umów mających za przedmiot usługi zarządzania. Ponadto dla wyraźnego dookreślenia zadań jako Prezesa Zarządu, zostanie zmieniony regulamin pracy Zarządu określający w sposób szczegółowy zakres obowiązków Prezesa Zarządu.

W świetle przedstawionych wyżej zdarzeń przyszłych, oraz przedstawionego uzasadnienia, należy uznać, że przychody uzyskane przez Wnioskodawcę z tytułu świadczonych w przyszłości usług doradczych na rzecz Spółki, w której jednocześnie jest członkiem Zarządu (Prezesem Zarządu), należy zaklasyfikować do źródła przychodów jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, określona w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a przychody te mogą być opodatkowane według art. 30c ww. ustawy - 19% podatkiem liniowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów. Stosownie do przepisów tej ustawy, odrębnymi źródłami przychodów są określone w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 3:

* stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta;

* działalność wykonywana osobiście;

* pozarolnicza działalność gospodarcza.

Podział ten ma istotny wpływ nie tylko na sposób prowadzenia dokumentacji finansowej, ustalenie podstaw opodatkowania, ale także na sposób opodatkowania i jego wysokość.

W myśl art. 12 ust. 1 cyt. ustawy, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej - z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7 - o czym stanowi art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Definicja pozarolniczej działalności gospodarczej zawarta została w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z jego treścią, działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza to działalność zarobkowa:

a.

wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa,

b.

polegająca na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegająca na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych,

- prowadzona we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

W myśl art. 9a ust. 1 ww. ustawy, dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolniczej działalności gospodarczej), są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym (...).

Zgodnie z art. 9a ust. 2 ww. ustawy, podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania. Jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, oświadczenie może złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, a jeżeli podatnik nie złożył oświadczenia na podstawie tych przepisów - pisemne oświadczenie składa właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

Na podstawie art. 30c ust. 1 cyt. ustawy, podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30 i 30d, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Deklarując wybór 19% podatku liniowego podatnik musi uwzględnić przesłanki określone w art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl tego przepisu, jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niemającej osobowości prawnej przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.

Zgodnie z powyższym, możliwość opodatkowania dochodu z działalności gospodarczej w sposób określony w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest wyłączona w stosunku do podatników, którzy uzyskują przychód z działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, jeśli usługi te są tożsame z czynnościami, które podatnik, lub przynajmniej jeden z jego wspólników, wykonywał lub wykonuje na rzecz tegoż pracodawcy w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy. Podkreślenia wymaga fakt, że w świetle wyżej wskazanego przepisu wykonywanie przez podatnika w ramach prowadzonej działalności gospodarczej jakiejkolwiek usługi, obejmującej swoim zakresem chociażby część czynności wykonywanych na rzecz pracodawcy w ramach stosunku pracy, wyklucza możliwość opodatkowania tzw. podatkiem liniowym. Istotnym na gruncie przedmiotowej sprawy jest zatem zdefiniowanie jakiego rodzaju czynności wykonuje podatnik w ramach stosunku pracy oraz w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, a także rozstrzygnięcie, czy istotnie dochody ze świadczenia usług należy kwalifikować do źródła - pozarolnicza działalność gospodarcza.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca od 2010 r. pełni funkcję Prezesa Zarządu Spółki Akcyjnej i z tego tytułu pobiera należne wynagrodzenie, które zostało zakwalifikowane jako przychód, o którym mowa w art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. działalność wykonywana osobiście i opodatkowane podatkiem dochodowym na zasadach ogólnych - skala podatkowa. Wnioskodawca jako Prezes Zarządu zajmował się sprawami Spółki o charakterze zarządczym. W 2014 r. Wnioskodawca chciałby podjąć działalność gospodarczą, świadcząc usługi doradcze dotyczące rynku wyrobów spożywczych, suplementów i odżywek, a usługi te polegałyby na formułowaniu opinii, podpowiedzi o konsultacji w oparciu o wiedzę ekspercką, uczestnictwie w negocjacjach handlowych, analizie i przygotowywaniu raportów na temat kształtowania się tendencji i cen na rynku. W zakresie prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca zamierza podjąć współpracę doradczą ze spółką kapitałową, w której niezależnie od prowadzonej działalności gospodarczej pełni funkcję członka Zarządu (Prezesa Zarządu). Świadczenie usług doradczych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej odbywałoby się na podstawie umowy podpisanej ze Spółką. Umowa ta określałaby rodzaj świadczonych usług mających charakter doradczy i ekspercki. Ponadto w zawartej umowie ze Spółką, zawarte byłyby następujące zastrzeżenia: czynności objęte umową doradztwa nie byłyby wykonywane pod kierownictwem zlecającego te czynności, Spółka byłaby uprawniona do żądania uwzględnienia jej planów biznesowych przy świadczeniu usług doradczych, Spółka nie narzucałaby czasu i miejsca wykonywania usług doradczych, Wnioskodawca ponosiłby ryzyko gospodarcze związane z wykonywaniem usług doradztwa, jak też pełną odpowiedzialność za działania lub zaniechanie działań.

O kwalifikacji wykonywanej działalności - na gruncie prawa podatkowego - do poszczególnego źródła przychodu decyduje rzeczywisty charakter wykonywanej działalności (faktyczny zakres świadczonych usług). Opierając się na opisie świadczonych usług doradczych w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej oraz na stwierdzeniu Wnioskodawcy, że czynności związane z wykonaniem umowy dotyczącej świadczenia usług doradczych nie będą czynnościami zarządczymi - uznać należy, że świadczonych przez Wnioskodawcę usług w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie można zakwalifikować jako uzyskiwanych w ramach kontraktu menedżerskiego, umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem, czy też umowy o podobnym charakterze. Wobec powyższego usługi doradcze w zakresie opisanym we wniosku można zakwalifikować jako przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dochody z tego tytułu - po złożeniu stosowanego oświadczenia, o którym mowa w art. 9a ust. 2 ww. ustawy - mogą być opodatkowane podatkiem liniowym, tj. zgodnie z art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Końcowo dodać należy, że przedmiotowy wniosek dotyczy jednego zdarzenia przyszłego. Zatem, opłata od złożonego wniosku powinna być uiszczona w kwocie 40 zł na rachunek Izby Skarbowej w Łodzi. W dniu 20 lutego 2014 r. dokonano opłaty od złożonego wniosku w kwocie 80 zł, w związku z tym kwota 40 zł stanowi nadpłatę i zostanie zwrócona na wskazany we wniosku adres zamieszkania Wnioskodawcy, w terminie określonym w art. 14f § 2a ustawy - Ordynacja podatkowa.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Podkreślić należy, że w przedmiotowej sprawie, mając na uwadze treść art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.), tutejszy Organ wydając interpretację prawa podatkowego dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych w trybie art. 14b ustawy - Ordynacja podatkowa nie jest ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe jest zgodne ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania dowodowego okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Jeżeli przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego będzie różnił się od zdarzenia przyszłego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl