IPPP3/4513-70/16-4/ISK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 października 2016 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/4513-70/16-4/ISK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 7 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 6 lipca 2016 r. (data wpływu 11 lipca 2016 r.) uzupełnionym pismem z dnia 6 września 2016 r., nadanym 9 września 2016 r. (data wpływu 12 września 2016 r.) w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu z dnia 31 sierpnia 2016 r. (skutecznie doręczone 5 września 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie:

* obowiązku złożenia zgłoszenia rejestracyjnego - jest prawidłowe,

* posiadania numeru REGON w celu prawidłowej rejestracji - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lipca 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej uzupełniony pismem z dnia 6 września 2016 r., nadanym 9 września 2016 r. (data wpływu 12 września 2016 r.) w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu z dnia 31 sierpnia 2016 r. (skutecznie doręczone 5 września 2016 r.) dotyczący podatku akcyzowego w zakresie obowiązku złożenia zgłoszenia rejestracyjnego oraz posiadania numeru REGON w celu prawidłowej rejestracji.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Spółka A. (dalej: Spółka A. lub Spółka) posiada siedzibę działalności gospodarczej w Belgii, jest również polskim podatnikiem zarejestrowanym pod NIP. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka sprowadza do Polski towary, zarówno wspólnotowe jak i niewspólnotowe, które są następnie sprzedawane do odbiorców zlokalizowanych w Polsce jak również innych krajach Unii Europejskiej. W Polsce towary te są składowane w składzie celnym prowadzonym przez inną spółkę z grupy. Część towarów Spółki stanowią wyroby akcyzowe w rozumieniu ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 752 z późn. zm., dalej: ustawa o podatku akcyzowym). Z uwagi na fakt, iż towary te są towarami wspólnotowymi przemieszczanymi z Belgi do Polski, Spółka jest zobowiązana do rozliczenia w Polsce nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą. Wyroby te to preparaty dodawane do paliw silnikowych oznaczone kodem CN 3811 90 80. W konsekwencji, Spółka dokonała rejestracji dla potrzeb podatku akcyzowego w Polsce, na dowód czego posiada wydane przez Naczelnika Urzędu Celnego w Poznaniu potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku akcyzowego AKC-PR. Jednocześnie, Spółka A. dokonuje rozliczeń podatku akcyzowego w Polsce zgodnie z art. 78 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym.

W związku z wprowadzeniem w Polsce Platformy Usług Elektronicznych Służby Celnej (PUESC), stanowiącej kanał komunikacyjny podatników z administracją celną, powstała możliwość wypełniania obowiązków podatkowych w zakresie podatku akcyzowego (w tym m.in. składanie deklaracji) elektronicznie, za pośrednictwem PUESC. W konsekwencji, Spółka podjęła próby rozszerzenia obszaru działania w PUESC w zakresie podatku akcyzowego. Z uwagi na pojawiające się trudności w tym zakresie (system wskazuje na błąd, z którego wynika, że tylko firmy krajowe mogą działać w obszarze akcyzy), Spółka A. zgłosiła problem do systemu HelpDesk PUESC. W odpowiedzi uzyskanej od Izby Celnej w Poznaniu, będącej organem odpowiedzialnym za funkcjonowanie PUESC, w analogicznej sprawie zgłoszonej przez inną spółkę z grupy Spółka A. wskazano, iż rejestracji (a tym samym aktualizacji) w trybie art. 16 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym może podlegać podmiot zagraniczny, pod warunkiem, że posiada oddział z siedzibą na terytorium Polski, utworzony na warunkach i zasadach określonych w ustawie z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2015 r. poz. 584 z późn. zm.). Wcześniejsze wyjaśnienia Izby Celnej w tej samej sprawie powoływały zakres informacji, jaki powinien być zawarty w zgłoszeniu rejestracyjnym dla podatku akcyzowego. Zgodnie bowiem z pozycją 11 załącznika nr 1 (tekst jedn.: wzorem formularza AKC-R) do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2012 r. w sprawie wzorów dokumentów związanych z rejestracją w zakresie podatku akcyzowego (Dz. U. z 2012 r. poz. 1532), podmiot składający zgłoszenie rejestracyjne zobowiązany jest podać nr identyfikacyjny REGON. Te same informacje wymagane są również w pozycji nr 8 obecnie obowiązującego wzoru zgłoszenia rejestracyjnego stanowiącego załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie wzorów dokumentów związanych z rejestracją w zakresie podatku akcyzowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 2296). Z uwagi na fakt, iż numer ten posiadać mogą tylko podmioty z siedzibą w kraju lub podmioty zagraniczne, które zarejestrowały w Polsce oddział lub przedstawicielstwo, organ wywodzi, że rejestracji w akcyzie dokonać może wyłącznie podmiot tzw. krajowy.

Mając powyższe na uwadze, Spółka - podmiot zagraniczny nieposiadający w Polsce oddziału ani przedstawicielstwa, zarejestrowany jako podatnik akcyzy w Polsce powzięła wątpliwość dotyczącą poprawności swojej rejestracji w zakresie podatku akcyzowego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy spółka zagraniczna nieposiadająca w Polsce oddziału, dokonująca w Polsce czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, ma obowiązek złożenia zgłoszenia rejestracyjnego / aktualizacyjnego dla potrzeb tego podatku?

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 8 ust. 1 pkt 4 przedmiotem opodatkowania akcyzą jest nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych. Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 9 nabycie wewnątrzwspólnotowe to przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.

W myśl art. 16 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, podmiot prowadzący działalność gospodarczą jest obowiązany, przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą lub pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu celnego.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą.

Jak zostało wskazane w przedstawionym powyżej stanie faktycznym, Spółka przemieszcza z Belgii do Polski towary, z których część stanowią wyroby akcyzowe w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym. W konsekwencji, przemieszczenie takie spełnia definicję nabycia wewnątrzwspólnotowego powołaną powyżej. Stąd, Spółka dokonała rejestracji dla potrzeb podatku akcyzowego. Przepisy polskiej ustawy nie wskazują bowiem, iż podatnikiem podatku akcyzowego mogą być wyłącznie polskie podmioty.

W myśl art. 16 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym zgłoszenie rejestracyjne powinno zawierać dane dotyczące tego podmiotu i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, w szczególności imię i nazwisko lub nazwę podmiotu, adres jego siedziby lub zamieszkania oraz określenie rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej, a w przypadku działalności gospodarczej z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy - również adresy miejsc wykonywania działalności oraz określenie rodzaju i przewidywanej średniej miesięcznej ilości zużywanego wyrobu akcyzowego. Zgłoszenie rejestracyjne powinno zawierać dane dotyczące tego podmiotu i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, w szczególności imię i nazwisko lub nazwę podmiotu, adres jego siedziby lub zamieszkania oraz określenie rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej. Przepisy ustawy o podatku akcyzowym nie definiują pojęcia działalności gospodarczej. Jednakże, zgodnie z art. 3 pkt 9 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.), przez działalność gospodarczą należy rozumieć każdą działalność zarobkową w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, w tym wykonywanie wolnego zawodu, a także każdą inną działalność zarobkową wykonywaną we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek, nawet gdy inne ustawy nie zaliczają tej działalności do działalności gospodarczej lub osoby wykonującej taką działalność - do przedsiębiorców. Na podstawie art. 2 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, działalnością gospodarczą jest zarobkowa działalność wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż, a także działalność zawodowa, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły. W konsekwencji, Spółka, podmiot z Belgii przemieszczający z Belgii do Polski towary w celu ich późniejszej sprzedaży spełnia powołaną powyżej definicję działalności gospodarczej. Stąd, jeżeli taki podmiot dokonuje na terytorium Polski wewnątrzwspólnotowych nabyć, tj. czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, powinien być zarejestrowany jako podatnik dla potrzeb tego podatku. Ustawa o podatku akcyzowym w żaden sposób nie uzależnia bowiem rejestracji dla potrzeb podatku akcyzowego w Polsce od posiadania oddziału lub przedstawicielstwa na terytorium kraju.

Jednocześnie wskazać należy, iż zgodnie z art. 13 ust. 1 powołanej powyżej ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, osoby zagraniczne z państw członkowskich Unii Europejskiej, z państw członkowskich Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA) - stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym oraz osoby zagraniczne z państw niebędących stronami umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, które mogą korzystać ze swobody przedsiębiorczości na podstawie umów zawartych przez te państwa z Unią Europejską i jej państwami członkowskimi, mogą podejmować i wykonywać działalność gospodarczą na takich samych zasadach, jak obywatele polscy. Dodatkowo, w myśl art. 85 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, dla wykonywania działalności gospodarczej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przedsiębiorcy zagraniczni mogą, na zasadzie wzajemności, o ile ratyfikowane umowy międzynarodowe nie stanowią inaczej, tworzyć oddziały z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwane dalej "oddziałami". Oznacza to, że firmy zagraniczne posiadające siedzibę działalności gospodarczej w Unii Europejskiej mają prawo prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski na takich samych zasadach jak podmioty krajowe. Ponadto, utworzenie oddziału nie jest warunkiem niezbędnym do wykonywania takiej działalności na terytorium kraju. Cytowana powyżej ustawa o swobodzie działalności gospodarczej wyraźnie bowiem wskazuje, iż oddziały takie mogą, a nie muszą być tworzone. W konsekwencji, Spółka A., jako podmiot z siedzibą w Belgii nie był i nie jest w dalszym ciągu zobligowany do utworzenia oddziału w celu prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski.

Na podstawie art. 87 ust. 1 Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. z 1997 r. Nr 78, poz. 483), źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczpospolitej Polskiej są: Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe i rozporządzenia. Zgodnie z art. 97 ust. 1 Konstytucji, rozporządzenia są wydawane przez organy wskazane w Konstytucji, na podstawie szczegółowego upoważnienia zawartego w ustawie i w celu jej wykonania. Upoważnienie powinno określać organ właściwy do wydania rozporządzenia i zakres spraw przekazanych do uregulowania oraz wytyczne dotyczące treści aktu. Mając na uwadze powołane powyżej przepisy uznać należy, iż ustawa jest aktem prawnym wyższej rangi niż rozporządzenie. W konsekwencji, jeżeli ustawa o podatku akcyzowym nie uzależnia statusu podatnika od posiadania oddziału bądź przedstawicielstwa na terytorium Polski, warunku takiego nie można wysuwać z zakresu informacji jakie powinny być zawarte w zgłoszeniu rejestracyjnym dla podatku akcyzowego wynikającym z rozporządzenia. Zatem, nawet jeżeli wzór zgłoszenia rejestracyjnego zawiera pola, w które podmioty składające zgłoszenia rejestracyjne, powinny wpisywać REGON, czyli numer nadawany wyłącznie polskim podmiotom oraz oddziałom i przedstawicielstwom podmiotów zagranicznych, zdaniem Spółki brak tej informacji na zgłoszeniu rejestracyjnym nie może wpływać na status podatnika. Podsumowując, nieujęcie informacji dotyczącej REGON w zgłoszeniu rejestracyjnym, nie może być warunkiem uniemożliwiającym rejestrację na akcyzę podmiotu z Unii Europejskiej nieposiadającego w Polsce oddziału bądź przedstawicielstwa.

Spółka pragnie również nadmienić, iż polskie organy podatkowe wydały szereg interpretacji indywidualnych dotyczących stosowania przepisów ustawy o podatku akcyzowym w stosunku do spółek nieposiadających w Polsce siedziby (m.in. interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie nr IPPP3/443-40/09/12-5/S/JK z dnia 27 kwietnia 2012 r.). Interpretacje te wydane zostały w co prawda w indywidualnych sprawach innych podmiotów, niemniej jednak potwierdzają możliwość w której zagraniczne spółki mają status polskich podatników akcyzy.

Mając powyższe na uwadze, Spółka stoi na stanowisku, iż to Spółka A., tj. przedsiębiorca zagraniczny nieposiadający na terytorium Polski oddziału ani przedstawicielstwa, jest podmiotem zobowiązanym do rejestracji dla potrzeb podatku akcyzowego w Polsce. Zatem, zdaniem Spółki, odpowiedź na powyżej postawione pytanie winna brzmieć: spółka zagraniczna nieposiadająca w Polsce oddziału jest zobowiązana do rejestracji dla potrzeb podatku akcyzowego jeżeli dokonuje na terytorium Polski czynności opodatkowanych podatkiem akcyzowym. Odmienne stanowisko prowadziłoby do uznania, pomimo dokonywania na terytorium Polski czynności opodatkowanych podatkiem akcyzowym, Spółka nie ma obowiązku rejestracji dla potrzeb tego podatku i w konsekwencji jego rozliczenia na terytorium kraju.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest w zakresie:

* obowiązku złożenia zgłoszenia rejestracyjnego - prawidłowe,

* posiadania numeru REGON w celu prawidłowej rejestracji - nieprawidłowe.

Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2014 r. poz. 752 z późn. zm.), dalej zwana ustawą, określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy - art. 1 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Przedmiotem opodatkowania akcyzą zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, jest:

1.

produkcja wyrobów akcyzowych;

2.

wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

3.

import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;

4.

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

5.

wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

6.

wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Stosownie do art. 13 ust. 1 ustawy podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy podmiot prowadzący działalność gospodarczą jest obowiązany, przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą lub pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu celnego.

W myśl art. 16 ust. 2 ustawy zgłoszenie rejestracyjne powinno zawierać dane dotyczące tego podmiotu i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, w szczególności imię i nazwisko lub nazwę podmiotu, adres jego siedziby lub zamieszkania oraz określenie rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej, a w przypadku działalności gospodarczej z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy - również adresy miejsc wykonywania działalności oraz określenie rodzaju i przewidywanej średniej miesięcznej ilości zużywanego wyrobu akcyzowego.

Przy czym stosownie do art. 16 ust. 3 ustawy przepisy ust. 1-4a nie mają zastosowania do podmiotów prowadzących działalność z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, niemających na terytorium kraju siedziby, miejsca zamieszkania albo miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.

Jednocześnie na podstawie art. 20 ustawy minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzór zgłoszenia rejestracyjnego, wzór potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego oraz wzór zgłoszeń, o których mowa w art. 19 ust. 1 i 2, uwzględniając konieczność zapewniania organom podatkowym informacji o podatnikach lub podmiotach dokonujących czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych.

I tak, należy wskazać, iż formularz zgłoszenia rejestracyjnego AKC-R stanowił załącznik nr 1 do obowiązującego do 31 grudnia 2015 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2012 r. w sprawie wzorów dokumentów związanych z rejestracją w zakresie podatku akcyzowego (Dz. U. z 2012 r. poz. 1532) oraz obowiązującego od 1 stycznia 2016 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie wzorów dokumentów związanych z rejestracją w zakresie podatku akcyzowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 2296).

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca posiada siedzibę działalności gospodarczej w Belgii. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka sprowadza do Polski towary, zarówno wspólnotowe jak i niewspólnotowe, które są następnie sprzedawane do odbiorców zlokalizowanych w Polsce jak również innych krajach Unii Europejskiej. W Polsce towary te są składowane w składzie celnym prowadzonym przez inną spółkę z grupy. Część towarów Spółki stanowią wyroby akcyzowe - preparaty dodawane do paliw silnikowych oznaczone kodem CN 3811 90 80. Z uwagi na fakt, iż towary te są towarami wspólnotowymi przemieszczanymi z Belgi do Polski, Spółka jest zobowiązana do rozliczenia w Polsce nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą obowiązku złożenia zgłoszenia rejestracyjnego/aktualizacyjnego dla potrzeb podatku akcyzowego przez Wnioskodawcę tj. podmiot zagraniczny nieposiadający w Polsce oddziału, dokonujący w Polsce czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą.

Mając na uwadze powyższe okoliczności oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa należy stwierdzić, iż skoro Wnioskodawca dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 4 ustawy, to obowiązany jest do dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie obowiązku złożenia zgłoszenia rejestracyjnego należało uznać za prawidłowe.

W odniesieniu natomiast do posiadania numeru REGON w celu prawidłowej rejestracji należy wskazać, iż we wzorze zgłoszenia rejestracyjnego AKC-R stanowiącego załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie wzorów dokumentów związanych z rejestracją w zakresie podatku akcyzowego, w części B zgłoszenia "DANE PODMIOTU" wyjaśniono, że oznaczenie *** dotyczy podmiotu zagranicznego. I tak też, spośród danych zgłoszeniowych jakie winien wskazać podmiot zagraniczny, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy m.in. wskazano poz. 8 "Numer identyfikacyjny REGON oddziału".

Zatem do prawidłowej rejestracji podmiotu zagranicznego wymagane jest posiadanie numeru REGON oddziału zarejestrowanego w Polsce.

Kwestie dotyczące funkcjonowania oddziału podmiotu zagranicznego działającego w Polsce regulują przepisy ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2015 r. poz. 584 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o swobodzie działalności gospodarczej.

W myśl art. 4 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorcą w rozumieniu ustawy jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną - wykonująca we własnym imieniu działalność gospodarczą.

Natomiast oddział zdefiniowany został w art. 5 pkt 4 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, jako wyodrębniona i samodzielna organizacyjnie część działalności gospodarczej, wykonywana przez przedsiębiorcę poza siedzibą przedsiębiorcy lub głównym miejscem wykonywania działalności.

Stosownie do postanowień art. 85 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, dla wykonywania działalności gospodarczej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przedsiębiorcy zagraniczni mogą, na zasadzie wzajemności, o ile ratyfikowane umowy międzynarodowe nie stanowią inaczej, tworzyć oddziały z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W oparciu o postanowienia zawarte w art. 86 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca zagraniczny tworzący oddział może wykonywać działalność gospodarczą wyłącznie w zakresie przedmiotu działalności przedsiębiorcy zagranicznego.

Zgodnie z art. 88 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca zagraniczny może rozpocząć działalność w ramach oddziału po uzyskaniu wpisu oddziału do rejestru przedsiębiorców. Zasady wpisu do rejestru przedsiębiorców określają przepisy odrębnej ustawy.

Natomiast z art. 90 pkt 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej wynika również, że przedsiębiorca zagraniczny, który utworzył oddział, jest obowiązany używać do oznaczenia oddziału oryginalnej nazwy przedsiębiorcy zagranicznego wraz z przetłumaczoną na język polski nazwą formy prawnej przedsiębiorcy oraz dodaniem wyrazów "oddział w Polsce".

Oddział posiada więc jedynie samodzielność organizacyjną (jest wydzielony ze struktur firmy macierzystej), natomiast nie posiada on możliwości prowadzenia działalności gospodarczej we własnym imieniu i na własny rachunek, zaś prowadzona działalność stanowi jedynie część działalności gospodarczej przedsiębiorcy zagranicznego.

W świetle powołanych unormowań podmiot zagraniczny, prowadzący działalność na terytorium Polski w formie oddziału, traktowany jest jako jeden podmiot - przedsiębiorca zagraniczny. Rejestracja tego oddziału jest jednoznaczna z rejestracją przedsiębiorcy zagranicznego. Zatem

Zatem mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż jedynie posiadanie oddziału lub przedstawicielstwa w Polsce przez podmiot zagraniczny uprawnia do otrzymania przez niego numeru REGON. Wnioskodawca jako podmiot zagraniczny nie posiadający w Polsce oddziału lub przedstawicielstwa, a wykonujący czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem akcyzowym obowiązany jest do dokonania rejestracji, jednak nie posiadając numeru REGON nie będzie mógł wypełnić obowiązków rejestracyjnych, o których mowa w art. 16 ust. 1 ustawy.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie posiadania numeru REGON w celu prawidłowej rejestracji należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego tj. obowiązku złożenia zgłoszenia rejestracyjnego w tym posiadania numeru REGON w celu prawidłowej rejestracji. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym, a ponadto zawierać: wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia innego aktu lub czynności, oznaczenie organu, którego działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania skarga dotyczy, określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego, w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i 4, dowód, że skarżący wezwał właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa (art. 57 § 1 pkt 1 - 4 ww. ustawy). Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydana w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl