IPPP3/4513-7/16-2/SM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 kwietnia 2016 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/4513-7/16-2/SM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 13 stycznia 2016 r. (data wpływu 25 stycznia 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie prawa do skorzystania ze zwolnienia od akcyzy od nabytej energii elektrycznej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 stycznia 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie prawa do skorzystania ze zwolnienia od akcyzy od nabytej energii elektrycznej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Przedmiotem przeważającej działalności Sp. z o.o. (dalej: "Spółka" albo "Wnioskodawca") jest działalność w zakresie przetwórstwa mleka i wyrobu serów (PKD: 1051.Z), która nie mieści się w katalogu działalności uprawniających do skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31d ustawy o podatku akcyzowym.

W jednym ze swoich zakładów produkcyjnych (zakład w E.; dalej: "Zakład produkcyjny") obok jego działalności głównej (tekst jedn.: wykonywanej w przeważającej części), która nie daje w świetle art. 31d ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym prawa do skorzystania ze zwolnienia z akcyzy, Spółka prowadzi również w pewnej części działalność w zakresie produkcji soków z owoców i warzyw (PKD: 1032.Z), która jest wymieniona w katalogu działalności uprawniających do skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31d ustawy o podatku akcyzowym.

Spółka w ramach prowadzonej w Zakładzie produkcyjnym działalności zużywa znaczne ilości energii elektrycznej.

Wnioskodawca prowadzi księgi rachunkowe w rozumieniu przepisów o rachunkowości.

Spółka nie korzysta w odniesieniu do zużywanej w swojej działalności energii elektrycznej ze zwolnienia od akcyzy, o którym mowa w art. 30 ust. 7a ustawy o podatku akcyzowym.

Zakład produkcyjny spełnia warunki do uznania go za "zakład energochłonny wykorzystujący energię elektryczną", o którym mowa w art. 31d ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Spółka może skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31d ustawy o podatku akcyzowym w odniesieniu do akcyzy zapłaconej od całości energii elektrycznej nabytej na potrzeby działalności prowadzonej w Zakładzie produkcyjnym, jeżeli wykonuje w nim działalność w zakresie produkcji soków z owoców i warzyw (PKD: 1032.Z), która jest wymieniona w katalogu działalności uprawniających do skorzystania z tego zwolnienia (wskazanym w art. 31d ust. 1 pkt 1 tej ustawy), ale przedmiot działalności przeważającej Spółki oraz przedmiot działalności głównej (tekst jedn.: wykonywanej w przeważającej części) Zakładu produkcyjnego nie zostały wymienione w przedmiotowym katalogu.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Spółka stoi na stanowisku, że w odniesieniu do akcyzy zapłaconej od całości energii elektrycznej zużytej w Zakładzie produkcyjnym spełnia warunki do skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31d ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym.

Zgodnie z art. 31d ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, zakładowi energochłonnemu wykorzystującemu energię elektryczną, który łącznie spełnia następujące warunki:

1.

wykonuje działalność gospodarczą oznaczoną następującymi kodami Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD): 0510, 0729, 0811, 0891, 0893, 0899, 1032, 1039, 1041, 1062, 1104, 1106, 1310, 1320, 1394, 1395, 1411, 1610,1621, 1711, 1712, 1722, 1920, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2060, 2110, 2221, 2222, 2311, 2312, 2313, 2314, 2319, 2320, 2331, 2342, 2343, 2349, 2399, 2410,2420, 2431, 2432, 2434, 2441, 2442, 2443, 2444, 2445, 2446, 2720, 3299, 2011, 2332, 2351, 2352, 2451, 2452, 2453, 2454, 2611, 2680 lub 3832,

2.

prowadzi księgi rachunkowe w rozumieniu przepisów o rachunkowości,

3.

nie korzysta w stosunku do tej energii elektrycznej ze zwolnienia od akcyzy, o którym mowa w art. 30 ust. 7a,

- przysługuje zwolnienie od akcyzy, realizowane przez zwrot części zapłaconej akcyzy od energii elektrycznej wykorzystanej przez ten zakład.

Z kolei zgodnie z art. 31d ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym, przez zakład energochłonny wykorzystujący energię elektryczną rozumie się podmiot, u którego udział kosztów wykorzystanej energii elektrycznej w wartości produkcji sprzedanej w roku podatkowym, za który składany jest wniosek, o którym mowa w ust. 5, wynosi ponad 3%. Zakład energochłonny wykorzystujący energię elektryczną nie może być mniejszy niż zorganizowana część przedsiębiorstwa rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

W pierwszej kolejności Wnioskodawca wskazuje, że prowadzi księgi rachunkowe w rozumieniu przepisów o rachunkowości oraz nie korzysta w stosunku do energii elektrycznej ze zwolnienia od akcyzy, o którym mowa w art. 30 ust. 7a ustawy o podatku akcyzowym, zatem spełnia warunki wskazane w art. 31d ust. 1 pkt 2 i 3 tej ustawy.

Spółka wskazuje również, że Zakład produkcyjny spełnia warunki przewidziane w ustawie o podatku akcyzowym do uznania go za "zakład energochłonny wykorzystujący energię elektryczną" oraz uznania go za zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Ponadto Wnioskodawca uważa, że w odniesieniu do Zakładu produkcyjnego spełniony jest warunek wskazany w art. 31d ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, tj. w zakresie przedmiotu wykonywanej działalności gospodarczej. Jak wskazano bowiem w opisie zdarzenia przyszłego, w Zakładzie produkcyjnym Spółka prowadzi działalność m.in. w zakresie produkcji soków z owoców i warzyw (PKD: 1032.Z), która jest wymieniona w katalogu działalności uprawniających do skorzystania z tego zwolnienia wskazanym w art. 31d ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym. Zdaniem Spółki bez znaczenia dla możliwości skorzystania ze zwolnienia z art. 31d ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym w odniesieniu do akcyzy zapłaconej od energii elektrycznej zużytej w Zakładzie produkcyjnym pozostaje fakt, iż rodzaje działalności będące przedmiotem przeważającej działalności Spółki oraz przedmiotem działalności głównej (tekst jedn.: wykonywanej w przeważającej części) Zakładu produkcyjnego nie mieszczą się w katalogu działalności uprawniających do skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31d ustawy o podatku akcyzowym.

Spółka wskazuje, że z literalnego brzmienia art. 31d ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym wynika, że zwolnienie z akcyzy dla energii elektrycznej przysługuje każdemu zakładowi energochłonnemu wykorzystującemu energię elektryczną, który wykonuje działalność gospodarczą oznaczoną którymkolwiek z kodów Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) wymienionym w pkt 1 tego przepisu.

W tym zakresie Spółka wskazuje na przytoczoną niżej wypowiedź legislatora Wojciecha Białończyka z Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu wygłoszoną podczas posiedzenia Komisji Finansów Publicznych (nr 504) z 21 lipca 2015 r.:

" (...) Następnie w lit. c) dodawany jest art. 31d, który brzmi następująco: "Zakładowi energochłonnemu wykorzystującemu energię elektryczną, który:

1. wykonuje działalność gospodarczą oznaczoną następującymi kodami:. "

Te kody oddzielone są od siebie średnikami. Następnie na końcu pkt 1 jest przecinek, pkt 2 kończy się wyrazem "oraz".

I teraz pytanie: jak należy rozumieć treść tego przepisu. Wydaje się, na podstawie intencji przedstawionych w uzasadnieniu, że chodzi o to, że zakład energochłonny musi spełniać wszystkie trzy warunki z tym, że spośród tych rodzajów działalności gospodarczej wymienionych w pkt 1 ma wykonywać przynajmniej jeden z rodzajów działalności a nie wszystkie wymienione, bo powstaje wrażenie, że można odczytywać ten spójnik "oraz " po pkt 2 jako odnoszący się również do dwóch poprzednich punktów, co oznaczałoby, że zakład ma wykonywać je wszystkie.

Więc nasza propozycja jest następująca, aby w ust. 1 na końcu napisać: "który łącznie spełnia następujące warunki:..", następnie w pkt 1 te kody Polskiej Klasyfikacji Działalności Gospodarczej oddzielić przecinkami (a nie średnikami) a przed ostatnim kodem wpisać wyraz "lub". To będzie oznaczało, że zakład musi wykonywać jedną z tych działalności oraz prowadzić księgi rachunkowe oraz nie korzystać w stosunku do tej energii elektrycznej ze zwolnienia".

Spółka wskazuje w tym miejscu, że sposób zapisu wyliczenia kodów PKD zawarty w uchwalonym brzmieniu art. 31d ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym jest zgodny z powyższą sugestią przedstawiciela Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu. Tym samym należy uznać, że dla skorzystania z przedmiotowego zwolnienia z podatku akcyzowego wystarczające jest, aby zakład energochłonny wykonywał przynajmniej jedną z działalności wymienionych w art. 31d ust. 1 pkt 1 ustawy i nie jest wymagane, aby działalność ta stanowiła przedmiot przeważającej działalności całej Spółki, ani działalności głównej tego zakładu energochłonnego.

W pierwszej kolejności należy wskazać, że sposób zdefiniowania na gruncie art. 31d ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym pojęcia "zakład energochłonny" wyklucza możliwość uznania, że dla skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31d tej ustawy przedmiot działalności wykonywanej przez zakład energochłonny, która uprawnia do skorzystania ze zwolnienia wskazanego w art. 31d ustawy o podatku akcyzowym musi być tożsamy z przedmiotem przeważającej działalności Spółki.

W tym zakresie Spółka wskazuje na brzmienie art. 52 ust. 6 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2015 r. poz. 478; dalej: "ustawa o OZE"), który dla określenia warunków uznania odbiorcy końcowego za odbiorcę przemysłowego odsyła do tego samego katalogu rodzajów działalności gospodarczej co art. 31d ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym:

"Przez odbiorcę przemysłowego rozumie się odbiorcę końcowego:

1. którego przeważającą działalnością gospodarczą jest działalność określona w Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) i oznaczona następującymi kodami: 0510; 0729; 0811; 0891; 0893; 0899; 1032; 1039; 1041; 1062; 1104; 1106; 1310; 1320; 1394; 1395; 1411; 1610; 1621; 1711; 1712; 1722; 1920; 2012; 2013; 2014; 2015; 2016; 2017; 2060; 2110; 2221; 2222; 2311; 2312; 2313; 2314; 2319; 2320; 2331; 2342; 2343; 2349; 2399; 2410; 2420; 2431; 2432; 2434; 2441; 2442; 2443; 2444; 2445; 2446; 2720; 3299; 2011; 2332; 2351; 2352; 2451; 2452; 2453; 2454; 2611; 2680; 3832;".

Wnioskodawca zaznacza również, że identyczny zapis znajduje się w art. 9a ust. 6 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz. U. z 2012 r. poz. 1059 z późn. zm.; dalej: "prawo energetyczne").

Spółka wskazuje, że ustawodawca w ustawie o OZE oraz w prawie energetycznym mógł uzależnić uzyskanie statusu odbiorcy przemysłowego od rodzaju jego "przedmiotu przeważającej działalności", bowiem status ten jest przyznawany wyłącznie podmiotom, a nie ich poszczególnym częściom, jak ma to miejsce przy uzyskiwaniu statusu zakładu energochłonnego na gruncie ustawy o podatku akcyzowym.

Zgodnie z art. 42 ust. 3 w związku z art. 42 ust. 1 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2012 r. poz. 591 z późn. zm.; dalej: "ustawa o statystyce publicznej"), obowiązek wskazania wykonywanej działalność, w tym rodzaju przeważającej działalności w Krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej - REGON dotyczy wyłącznie:

1.

osób prawnych;

2.

jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej;

3.

osób fizycznych prowadzących działalności gospodarczej.

Biorąc pod uwagę, że Wnioskodawca prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością podlega on również obowiązkowemu wpisowi w Rejestrze Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego. Zgodnie z art. 40 pkt 1 ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (Dz. U. z 2015 r. poz. 1142: dalej: "ustawa o KRS "), w dziale 3 rejestru przedsiębiorców podmiot podlegający wpisowi jest zobowiązany zamieścić swój przedmiot działalności według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) - nie więcej niż dziesięć pozycji, w tym jeden przedmiot przeważającej działalności na poziomie podklasy, z tym że w przypadku oddziałów przedsiębiorców zagranicznych, głównych oddziałów zagranicznych zakładów ubezpieczeń oraz głównych oddziałów zagranicznych zakładów reasekuracji przedmiot działalności i przedmiot przeważającej działalności określa się dla oddziału.

Tym samym, w świetle przytoczonych przepisów ustawy o statystyce publicznej oraz ustawy o KRS wynika, że obowiązek określenia przedmiotu przeważającej działalności odnosi się wyłącznie do osób prawnych, jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz na zasadzie wyjątku m.in. do oddziałów przedsiębiorców zagranicznych.

W tym miejscu podkreślić należy, że zakładem energochłonnym w rozumieniu art. 31d ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym może być każdy organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania, ale niezależnie od posiadania, bądź nie jakiegokolwiek statusu na gruncie np. prawa handlowego.

Na podstawie przepisów ustawy o podatku akcyzowym, która posługuje się pojęciem "zakład energochłonny" również w odniesieniu do warunków stosowania zwolnień z akcyzy m.in. dla gazu ziemnego (art. 31b ustawy o podatku akcyzowym) i wyrobów węglowych (art. 31a ustawy o podatku akcyzowym) za "zakład energochłonny" uznaje się m.in.:

1.

jeden spośród prowadzonych przez podatnika (sp. z o.o.) zakład produkcji ciepła (interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 24 września 2014 r., sygn. IBPP4/443-258/14/LG);

2.

prowadzoną przez podatnika (sp. z o.o.) kotłownię stanowiącą element całego przedsiębiorstwa (interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 29 maja 2014 r., sygn. IPPP3/443-230/14-2/SM);

3.

prowadzoną przez przedsiębiorcę rolnego gorzelnię rolniczą stanowiącą element całego przedsiębiorstwa (interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 7 października 2014 r., sygn. ILPP3/443-100/14-2/TW).

Tym samym, w świetle przepisów ustawy o podatku akcyzowym za zakład energochłonny uznaje się nie tylko podatników akcyzy rozumianych jako całe przedsiębiorstwa o określonych statusach formalno-prawnych (np. spółka z o.o.), ale również ich odpowiednio wydzielone i zorganizowane części (pojedyncze zakłady produkcyjne, instalacje), które ze swej natury takiego statusu formalno-prawnego nie mogą posiadać.

Biorąc powyższe pod uwagę należy uznać, że ustawodawca wprowadzając do ustawy o podatku akcyzowym zwolnienie z akcyzy zapłaconej od energii elektrycznej zużywanej przez zakłady energochłonne (określone w art. 31d) celowo i w zgodzie z przytoczonymi wyżej przepisami ustawy o statystyce publicznej, ustawy o KRS, ustawy o OZE oraz prawa energetycznego nie uzależnił jego stosowania od "przedmiotu przeważającej działalności podatnika", bowiem nie dopuszcza tego autonomiczny dla ustawy o podatku akcyzowym sposób przyznawania zwolnień z akcyzy zakładom energochłonnym - odnoszący się nie do podatnika jako całego przedsiębiorstwa, ale do jego poszczególnych części (zakładów produkcyjnych czy instalacji).

W konsekwencji, zdaniem Spółki dla skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31d tej ustawy, przedmiot działalności wykonywanej przez zakład energochłonny, która uprawnia do skorzystania ze zwolnienia wskazanego w art. 31d ustawy o podatku akcyzowym nie musi być tożsamy z przedmiotem przeważającej działalności określonym dla Spółki.

Spółka stoi również na stanowisku, że dla skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31d ustawy o podatku akcyzowym nie jest konieczne, aby w samym zakładzie energochłonnym przedmiot działalności głównej (tekst jedn.: wykonywanej w przeważającej części) stanowiła działalność wskazana w katalogu z art. 31d ust. 1 pkt 1 tej ustawy. Zdaniem Wnioskodawcy, z brzmienia art. 31d ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym wynika, że dla skorzystania z przedmiotowego zwolnienia wystarczające jest, aby w danym zakładzie energochłonnym była wykonywana w jakimkolwiek zakresie, którakolwiek z działalności wymienionych w tym przepisie.

Zdaniem Wnioskodawcy, gdyby zamierzeniem ustawodawcy było ograniczenie stosowania przedmiotowego zwolnienia wyłącznie do sytuacji, gdy przedmiot działalności głównej (tekst jedn.: wykonywanej w przeważającej części) zakładu energochłonnego został wymieniony w katalogu działalności z art. 31d ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, to zostałoby to jednoznacznie wysłowione w brzmieniu tego przepisu, analogicznie jak ma to miejsce w przytoczonych wyżej przepisach ustawy o OZE oraz prawa energetycznego odnoszących się do warunków uzyskania statusu odbiorcy przemysłowego.

Biorąc powyższe pod uwagę Spółka stoi na stanowisku, że może korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31d ustawy o podatku akcyzowym w odniesieniu do akcyzy zapłaconej od energii elektrycznej nabytej na potrzeby działalności prowadzonej w Zakładzie produkcyjnym, w którym wykonuje działalność w zakresie produkcji soków z owoców i warzyw (PKD: 1032.Z), która jest wymieniona w katalogu działalności uprawniających do skorzystania z tego zwolnienia (wskazanym w art. 31d ust. 1 pkt 1 tej ustawy) mimo, że przedmiot działalności przeważającej Spółki działalność w zakresie przetwórstwa mleka i wyrobu serów (PKD: 1051.Z) oraz przedmiot działalności głównej (tekst jedn.: wykonywanej w przeważającej części) Zakładu produkcyjnego nie zostały wymienione w przedmiotowym katalogu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2014 r. poz. 752, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", w przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

nabycie wewnątrzwspólnotowe energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

2.

sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju, w tym przez podmiot nieposiadający koncesji na wytwarzanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, który wyprodukował tę energię;

3.

zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję, o której mowa w pkt 2;

4.

zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię;

5.

import energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

6.

zużycie energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.

W myśl art. 11 ust. 1 ustawy, w przypadku energii elektrycznej obowiązek podatkowy powstaje:

1.

z dniem nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

2.

z momentem wydania energii elektrycznej nabywcy końcowemu, w przypadku sprzedaży energii elektrycznej na terytorium kraju;

3.

z dniem zużycia energii elektrycznej, w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6;

4.

z dniem powstania długu celnego, w przypadku importu energii elektrycznej przez nabywcę końcowego.

Stosownie do art. 13 ust. 1 ustawy, podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą (...).

Zgodnie z art. 31d ust. 1 ustawy, zakładowi energochłonnemu wykorzystującemu energię elektryczną, który łącznie spełnia następujące warunki:

1.

wykonuje działalność gospodarczą oznaczoną następującymi kodami Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD): 0510, 0729, 0811, 0891, 0893, 0899, 1032, 1039, 1041, 1062, 1104, 1106, 1310, 1320, 1394, 1395, 1411, 1610, 1621, 1711, 1712, 1722, 1920, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2060, 2110, 2221, 2222, 2311, 2312, 2313, 2314, 2319, 2320, 2331, 2342, 2343, 2349, 2399, 2410, 2420, 2431, 2432, 2434, 2441, 2442, 2443, 2444, 2445, 2446, 2720, 3299, 2011, 2332, 2351, 2352, 2451, 2452, 2453, 2454, 2611, 2680 lub 3832,

2.

prowadzi księgi rachunkowe w rozumieniu przepisów o rachunkowości,

3.

nie korzysta w stosunku do tej energii elektrycznej ze zwolnienia od akcyzy, o którym mowa w art. 30 ust. 7a

- przysługuje zwolnienie od akcyzy, realizowane przez zwrot części zapłaconej akcyzy od energii elektrycznej wykorzystanej przez ten zakład.

Przez zakład energochłonny wykorzystujący energię elektryczną, w myśl art. 31d ust. 2 ustawy, rozumie się podmiot, u którego udział kosztów wykorzystanej energii elektrycznej w wartości produkcji sprzedanej w roku podatkowym, za który składany jest wniosek, o którym mowa w ust. 5, wynosi ponad 3%. Zakład energochłonny wykorzystujący energię elektryczną nie może być mniejszy niż zorganizowana część przedsiębiorstwa rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Stosownie do art. 31d ust. 3 ustawy, kwotę zwrotu części zapłaconej akcyzy, o której mowa w ust. 1, zwanej dalej "kwotą zwracanej częściowo akcyzy", oblicza się według następującego wzoru:

K%-3%

Z = ----------- × (20 - 0,5 × W) × E × 0,85

K%

w którym poszczególne symbole oznaczają:

Z - kwotę zwracanej częściowo akcyzy (w złotych),

K - udział kosztów wykorzystanej energii elektrycznej w wartości produkcji sprzedanej, wyrażony w procentach (%), w roku podatkowym, za który składany jest wniosek, o którym mowa w ust. 5,

W - kurs euro w stosunku do złotego, obowiązujący w pierwszym dniu roboczym października roku poprzedzającego rok, w którym rozpoczął się rok podatkowy, za który składany jest wniosek, o którym mowa w ust. 5, opublikowany w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,

E - łączne zużycie energii elektrycznej wyrażone w megawatogodzinach (MWh) w roku podatkowym, za który składany jest wniosek, o którym mowa w ust. 5.

Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego w złożonym wniosku wynika, że przedmiotem przeważającej działalności Spółki jest działalność w zakresie przetwórstwa mleka i wyrobu serów (PKD: 1051.Z), która nie mieści się w katalogu działalności uprawniających do skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31d ustawy o podatku akcyzowym.

W jednym ze swoich zakładów produkcyjnych (zakład w E.; dalej: "Zakład produkcyjny") obok jego działalności głównej (tekst jedn.: wykonywanej w przeważającej części), która nie daje w świetle art. 31d ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym prawa do skorzystania ze zwolnienia z akcyzy, Spółka prowadzi również w pewnej części działalność w zakresie produkcji soków z owoców i warzyw (PKD: 1032.Z), która jest wymieniona w katalogu działalności uprawniających do skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31d ustawy o podatku akcyzowym.

Spółka w ramach prowadzonej w Zakładzie produkcyjnym działalności zużywa znaczne ilości energii elektrycznej.

Wnioskodawca prowadzi księgi rachunkowe w rozumieniu przepisów o rachunkowości.

Spółka nie korzysta w odniesieniu do zużywanej w swojej działalności energii elektrycznej ze zwolnienia od akcyzy, o którym mowa w art. 30 ust. 7a ustawy o podatku akcyzowym.

Zakład produkcyjny spełnia warunki do uznania go za "zakład energochłonny wykorzystujący energię elektryczną", o którym mowa w art. 31d ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym.

Wątpliwości Spółki dotyczą kwestii, czy może ona skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31d ustawy o podatku akcyzowym w odniesieniu do akcyzy zapłaconej od całości energii elektrycznej nabytej na potrzeby działalności prowadzonej w Zakładzie produkcyjnym, jeżeli wykonuje w nim działalność w zakresie produkcji soków z owoców i warzyw (PKD: 1032.Z), która jest wymieniona w katalogu działalności uprawniających do skorzystania z tego zwolnienia, ale przedmiot działalności przeważającej Spółki oraz przedmiot działalności głównej (tekst jedn.: wykonywanej w przeważającej części) Zakładu produkcyjnego nie zostały wymienione w przedmiotowym katalogu.

W tym miejscu należy zauważyć, że zgodnie z ugruntowanym orzecznictwem sądowym wszelkiego rodzaju przywileje podatkowe są w swojej istocie odstępstwem od jednej z głównych zasad podatkowych, a mianowicie zasady sprawiedliwości podatkowej, przejawiającej się w powszechności opodatkowania oraz równości podatkowej. Zatem rzeczą zupełnie wyjątkową jest sytuacja, w której pewna grupa podmiotów korzysta z uprawnień, których nie posiada większość. Z powyższego wynika, że wszelkiego rodzaju uprzywilejowanie w systemie prawa podatkowego jako wyjątek, odstępstwo od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości opodatkowania) nie może być oderwane od zasad wykładni gramatycznej i odbywać się według wykładni rozszerzającej. Zasadą jest bowiem, jak to sformułowano w wyroku Sądu Najwyższego z dnia 7 maja 1997 r. (III RN 22/97 - OSNAPU 1998 Nr 5, poz. 142), ścisła interpretacja przepisów wprowadzających przywileje podatkowe. Podkreślenia wymaga, że zgodnie z linią orzeczniczą sądów administracyjnych przepisy prawa podatkowego należy interpretować ściśle, zaś ich wykładnia rozszerzająca jest niedopuszczalna. Wszelkiego rodzaju ulgi podatkowe mają charakter ściśle określony. W szczególności zatem przepisy dotyczące ulg, będące odstępstwem od zasady płacenia podatków, nie powinny być interpretowane rozszerzająco (wyrok NSA z dnia 17 lipca 2002 r. sygn. akt I SA/Wr 469/00).

Z art. 31d ust. 1 wynika, że zakładowi energochłonnemu wykorzystującemu energię elektryczną, który spełnia m.in. następujący warunek - wykonuje działalność gospodarczą oznaczoną następującym kodem Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) - 1032, przysługuje zwolnienie od akcyzy, realizowane przez zwrot części zapłaconej akcyzy od energii elektrycznej wykorzystanej przez ten zakład.

Ww. przepis wiąże zatem zakład z wykonywaną przez niego działalnością gospodarczą (mowa jest o energii elektrycznej wykorzystywanej przez ten zakład, tj. zakład wykonujący działalność gospodarczą wymienioną w tym przepisie - w zakresie tej działalności). Zatem zwolniona od akcyzy nie będzie energia elektryczna wykorzystywana przez zakład, który wykonuje działalność oznaczoną innym kodem Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) niż wymieniona w art. 31d ust. 1 pkt 1 ustawy.

Spółka nie może zatem skorzystać ze zwolnienia od akcyzy zapłaconej od całości energii elektrycznej nabytej na potrzeby działalności prowadzonej w Zakładzie produkcyjnym, ale tylko od energii elektrycznej wykorzystywanej do działalności w zakresie produkcji soków i warzyw (PKD: 1032.Z), przy spełnieniu pozostałych warunków określonych w pkt 2-3 ww. art. 31d ust. 1 oraz przepisów art. 31d ust. 2 ustawy dotyczących zakładu energochłonnego, tj. aby udział kosztów wykorzystanej energii elektrycznej w wartości produkcji sprzedanej w roku podatkowym, za który składany jest wniosek, wyniósł ponad 3% oraz aby zakład energochłonny (w opisanej sytucji jest to prowadzący działalność w zakresie produkcji soków z owoców i warzyw) nie był mniejszy niż zorganizowana część przedsiębiorstwa.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za nieprawidłowe.

W zakresie powołanych przez Spółkę interpretacji indywidualnych znak: IBPP4/443-258/14/LG z dnia 24 września 2014 r., IPPP3/443-230/14-2/SM z dnia 29 maja 2014 r., nr ILPP3/443-100/14-2/TW z dnia 7 października 2014 r. zauważyć należy, że potwierdzają one stanowisko zaprezentowane w niniejszej interpretacji, tj. przyznają zwolnienie nie dla całej działalności danego podatnika, ale tylko wydzielonego zakładu (uznanego za energochłonny), np. dla zakładu produkcji ciepła, kotłowni, czy gorzelni rolniczej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl