IPPP3/4513-36/16-2/MC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 lipca 2016 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/4513-36/16-2/MC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 7 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 kwietnia 2016 r. (data wpływu 8 kwietnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie:

* możliwości określenia przeznaczenia wyrobów energetycznych opodatkowanych zerową stawką akcyzy, o której mowa w art. 89 ust. 2 pkt 2 ustawy na dokumencie dostawy, na fakturze VAT lub w umowie zawartej z odbiorą tych wyrobów - jest nieprawidłowe,

* ustalenia podmiotu zobowiązanego do zapłaty akcyzy w przypadku wykorzystania wyrobów energetycznych do celów innych niż uprawniające do zastosowania zerowej stawki akcyzy, o której mowa w art. 89 ust. 2 pkt 2 ustawy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 kwietnia 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie możliwości określenia przeznaczenia wyrobów energetycznych opodatkowanych zerową stawka akcyzy, o której mowa w art. 89 ust. 2 pkt 2 ustawy na dokumencie dostawy, na fakturze VAT lub w umowie zawartej z odbiorą tych wyrobów oraz ustalenia podmiotu zobowiązanego do zapłaty akcyzy w przypadku wykorzystania wyrobów energetycznych do celów innych niż uprawniające do zastosowania zerowej stawki akcyzy, o której mowa w art. 89 ust. 2 pkt 2 ustawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka jest podmiotem działającym w branży chemicznej, prowadzącym działalność w zakresie produkcji oraz obrotu produktami chemicznymi, głównie rozpuszczalnikami i rozcieńczalnikami oraz surowcami do ich produkcji. Spółka prowadzi skład podatkowy, w którym produkuje i magazynuje wyroby akcyzowe, jak również zużywa te wyroby do produkcji wyrobów nie akcyzowych.

Jako prowadząca skład podatkowy, w oparciu o art. 89 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym, Spółka uprawniona jest do stosowania stawki zerowej akcyzy dla wyrobów energetycznych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, innych niż określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13, przeznaczonych do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, dostarczanych (przemieszczanych) na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy ze składu podatkowego do podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy. Typowym przykładem takiego, przemieszczenia jest dostawa ze składu podatkowego Spółki do odbiorcy toluenu (CN 2707 20 90), ksylenu (CN 2707 30 90) lub benzyny lakierniczej (CN 2710 1121).

W przepisach akcyzowych brak jest szczegółowych zasad określania ani dokumentowania przez dostawców wyrobów opodatkowanych zerową stawką akcyzy - ich "zużycia do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy. Powszechną praktyką rynkową jest w tym zakresie:

* ujmowanie stosownej informacji (o przeznaczeniu do zużycia do celów innych niż opałowe lub napędowe) na dokumencie dostawy;

* ujmowanie stosownej informacji (o przeznaczeniu do zużycia do celów innych niż opałowe lub napędowe) na fakturze VAT; lub

* ujmowanie stosownej informacji (o przeznaczeniu do zużycia do celów innych niż opałowe lub napędowe) w umowie zawieranej z danym odbiorcą.

Spółka również - stosuje powyższe metody - opierając na nich zasadność stosowania zerowej stawki akcyzy. Niemniej jednak, jako dostawca i podmiot prawnie odrębny od swoich odbiorców nie jest ona w stanie wykluczyć ponad wszelką wątpliwość, iż którykolwiek z jej odbiorców wykorzysta nabyty od Spółki wyrób w sposób sprzeczny z przeznaczeniem zadeklarowanym lub potwierdzonym Spółce.

Przykładowo, Spółka może dostarczyć toluen do podmiotu produkującego farby, który oświadczy, iż wykorzysta je do produkcji tychże farb, a rzeczywiście toluen taki zdecyduje się odsprzedać do innego podmiotu. W ocenie Spółki, zgodnie z zasadami konstrukcyjnymi akcyzy, nie powinna ona odpowiadać za działania swoich odbiorców, na które nie ma wpływu i których może nie być w ogóle świadoma. W szczególności dotyczy to zasadności stosowania przez Spółkę stawki zerowej akcyzy dla dostaw opisanych wyrobów.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy w świetle art. 8 ust. 2 pkt 1 oraz art. 89 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym, wystarczającym dla zastosowania zerowej stawki akcyzy w odniesieniu do wyrobów energetycznych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, innych niż określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 (np. toluenu, ksylenu, benzyny ekstrakcyjnej), przeznaczonych do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy jest określenie przeznaczenia dostarczanych wyrobów przez Spółkę (jako ich dostawcę) w dowolnej spośród poniższych form:

* ujęcia stosownej informacji (o przeznaczeniu do zużycia do celów innych niż opałowe lub napędowe) na dokumencie dostawy;

* ujęcia stosownej informacji (o przeznaczeniu do zużycia do celów innych niż opałowe lub napędowe) na fakturze VAT; lub

* ujęcia stosownej informacji (o przeznaczeniu do zużycia do celów innych niż opałowe lub napędowe) w umowie zawieranej z danym odbiorcą.

2. Czy w świetle art. 8 ust. 2 pkt 1 oraz art. 89 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym, w sytuacji dostawy przez Spółkę jako prowadzącą skład podatkowy, wyrobów energetycznych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, innych niż określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 (np. toluenu, ksylenu, benzyny ekstrakcyjnej), przeznaczonych do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy ze składu podatkowego do podmiotu, który potwierdzi lub zadeklaruje Spółce, iż zamierza zużyć te wyroby w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy - w razie zmiany przeznaczenia tych wyrobów przez odbiorcę (tekst jedn.: w razie wykorzystania ich do celów innych niż uprawniające do stosowania zerowej stawki akcyzy), ewentualna kwota akcyzy należna od tych wyrobów może zostać nałożona na Spółkę jako ich dostawcę.

Zdaniem Wnioskodawcy:

1. W świetle art. 8 ust. 2 pkt 1 oraz art. 89 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym wystarczającym dla zastosowania zerowej stawki akcyzy w odniesieniu do wyrobów energetycznych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, innych niż określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 (np. toluenu, ksylenu, benzyny ekstrakcyjnej), przeznaczonych do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy jest określenie przeznaczenia dostarczanych wyrobów przez Spółkę (jako ich dostawcę) w dowolnej spośród poniższych form:

* ujęcia stosownej informacji (o przeznaczeniu do zużycia do celów innych niż opałowe lub napędowe) na dokumencie dostawy;

* ujęcia stosownej informacji (o przeznaczeniu do zużycia do celów innych niż opałowe lub napędowe) na fakturze VAT; lub

* ujęcia stosownej informacji (o przeznaczeniu do zużycia do celów innych niż opałowe lub napędowe) w umowie zawieranej z danym odbiorcą.

W świetle art. 8 ust. 2 pkt 1 oraz art. 89 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym, w sytuacji dostawy przez Spółkę jako prowadzącą skład podatkowy wyrobów energetycznych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, innych niż określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 (np. toluenu, ksylenu, benzyny ekstrakcyjnej), przeznaczonych do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy ze składu podatkowego do podmiotu, który potwierdzi lub zadeklaruje Spółce, iż zamierza zużyć te wyroby w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy - w razie zmiany przeznaczenia tych wyrobów przez odbiorcę (tekst jedn.: w razie wykorzystania ich do celów innych niż uprawniające do stosowania zerowej stawki akcyzy), ewentualna kwota akcyzy należna od tych wyrobów nie może zostać nałożona na Spółkę jako ich dostawcę.

Stanowisko Spółki w zakresie Pytania 1

W ocenie Spółki, w braku jasnych i precyzyjnych przepisów w zakresie określania i dokumentowania przeznaczenia wyrobów akcyzowych - wskazane formy są wystarczające dla zastosowania przez Spółkę zerowej stawki akcyzy.

Stanowisko to było wielokrotnie potwierdzane przez organy podatkowe. Tytułem przykładu Spółka pragnie wskazać na wydaną już w stanie prawnym aktualnym od 1 stycznia 2016 r.:

* Interpretację Dyrektora IS w Katowicach z dnia 8 lutego 2016 r. (sygn. IBPP4/4513-143/15/PK), zgodnie z którą:"obowiązujące przepisy prawa nie przewidują obowiązku składania oświadczeń o przeznaczeniu nabywanych wyrobów do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. Niemniej jednak w interesie Wnioskodawcy jest wykazanie, np. w toku kontroli lub prowadzonego postępowania, iż wyroby akcyzowe, od których akcyza nie została zapłacona, zostały faktycznie wykorzystane lub mają być wykorzystane do celów innych niż napędowe lub opałowe. W takim przypadku pomocne w ustaleniu, do jakich celów wyroby te zostały lub zostaną wykorzystane, może być odbieranie od odbiorcy stosownego oświadczenie bądź też umieszczanie tych informacji (oświadczeń) na fakturach podpisywanych przez odbiorę w przypadku sprzedaży wyrobów.

Ze względu na brak obwarowań formalnych do zastosowania stawki w wysokości 0 zł. Wnioskodawca może również zamieszczać informacje o przeznaczeniu oferowanych wyrobów - do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych - w ofercie Spółki jak i też na fakturach".

Podobna linia interpretacyjna ugruntowała się na gruncie regulacji obowiązujących przed ostatnią nowelizacją ustawy o podatku akcyzowym. Tytułem przykładu Spółka pragnie wskazać:

* Interpretację Dyrektora IS w Warszawie z dnia 29 marca 2013 r. (sygn. IPPP3/443-22/13-2/KB), zgodnie z którą:"W celu zastosowania - na podstawie art. 89 ust. 2 ustawy - stawki podatku wynoszącej 0 zł. Wnioskodawca nie jest zobowiązany do uzyskiwania od kontrahentów oświadczeń, iż wszystkie zakupione u Wnioskodawcy wyroby o symbolu CN XXX zostaną przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. Wnioskodawca sprzedając przedmiotowe wyroby akcyzowe oznaczone kodem CN XXX bez oświadczenia o przeznaczeniu, w sytuacji gdy faktycznie niniejsze wyroby są sprzedawane do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, jest uprawniony do opodatkowania ich podatkiem akcyzowym w wysokości 0 zł".

* Interpretację Dyrektora IS w Warszawie z dnia 28 marca 2013 r. (sygn. IPPP3/443-23/13-2/JK), zgodnie z którą:"Oświadczenie o przeznaczeniu nabytego wyrobu o symbolu CN 2713 20 00 złożone przez odbiorcę w umowie handlowej, jest wystarczające do zastosowania stawki akcyzy wynoszącej 0 zł, na podstawie art. 89 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym".

* Interpretację Dyrektora IS w Warszawie z dnia 27 marca 2013 r. (sygn. IPPP3/443-24/13-2/SM), zgodnie z którą:"Wystarczające będzie w zaistniałej sytuacji rozwiązanie zaproponowane przez Spółkę, tj. uzyskiwanie od swoich kontrahentów oświadczenia o przeznaczeniu nabytego wyrobu, składanym na złożonym zamówieniu w brzemieniu: "Oświadczam, że zamówione wyroby, oznaczone symbolem CN 2713 20 00 zostaną przeznaczone w całości do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych", podpisanego przez osobę upoważnioną do jego złożenia (bez względu na formę tego podpisu)".

Podsumowując zatem, w braku szczególnej formy wynikającej z przepisów akcyzowych w zakresie określania i dokumentowania przeznaczenia wyrobów akcyzowych, w tym w świetle art. 8 ust. 2 pkt 1 oraz art. 89 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym, wystarczającym dla zastosowania zerowej stawki akcyzy w odniesieniu do wyrobów energetycznych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, innych niż określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 (np. toluenu, ksylenu, benzyny ekstrakcyjnej), przeznaczonych do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy jest określenie przeznaczenia dostarczanych wyrobów przez Spółkę (jako ich dostawcę) w dowolnej spośród poniższych form:

* ujęcia stosownej informacji (o przeznaczeniu do zużycia do celów innych niż opałowe lub napędowe) na dokumencie dostawy;

* ujęcia stosownej informacji (o przeznaczeniu do zużycia do celów innych niż opałowe lub napędowe) na fakturze VAT; lub

* ujęcia stosownej informacji (o przeznaczeniu do zużycia do celów innych niż opałowe lub napędowe) w umowie zawieranej z danym odbiorcą.

Stanowisko Spółki w zakresie Pytania 2

W ocenie Spółki, z przepisów akcyzowych wprost wynika, iż w razie zmiany przeznaczenia oferowanych przez Spółkę wyrobów na inne niż określone przez Spółkę - ewentualną odpowiedzialność na gruncie akcyzy ponosił będzie odbiorca wyrobów, a nie Spółka.

Zgodnie bowiem z art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym:

2. Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:

1.

użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określona stawka akcyzy związana z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:

a.

było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania te i stawki akcyzy lub

b.

nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;

Z przepisów tych wynika wprost, iż odpowiedzialność za użycie wyrobów niezgodne z przeznaczeniem ponosi podmiot dokonujący tego użycia.

Jeżeli zatem przykładowo, podmiot zużywający (nieprowadzący składu podatkowego) deklarujący Spółce zużycie toluenu (CN 2707 20 90) np. do produkcji farb lub rozpuszczalników, następnie odsprzeda ten produkt innemu podmiotowi bez dokonywania jego jakichkolwiek modyfikacji - ewentualna akcyza od takiego toluenu może być dochodzona wyłącznie od takiego podmiotu, a nie od Spółki.

Innymi słowy - Spółka nie może ponosić odpowiedzialności za działania jej kontrahentów niezgodne z ich uprzednimi deklaracjami.

Stanowisko to potwierdzają jednoznacznie organy podatkowe. Tytułem przykładu Spółka wskazuje:

* Interpretację Dyrektora IS w Bydgoszczy z dnia 11 maja 2012 r. (sygn. ITPP3/443-60/12/JK), zgodnie z którą:"Gazowe węglowodory alifatyczne nasycone, objęte pozycją CN 2901 10, zalicza się do wyrobów energetycznych. Zgodnie z regułą określoną w art. 89 ust. 2 ustawy, stawka akcyzy dla przedmiotowego wyrobu klasyfikowanego do kodu CN 2901, przeznaczonego do wykorzystania w przemyśle farb i lakierów, rozpuszczalników, tworzyw sztucznych, kosmetycznym oraz jako środek spieniający, wynosi 0 zł. Zastosowanie stawki 0 zł w przedmiotowym przypadku nie jest uwarunkowane spełnieniem określonych warunków formalnych. Należy zatem zgodzić się z Wnioskodawcą, że faktyczne przeznaczenie wyrobów winno być oceniane na podstawie zgromadzonej przez Spółkę dokumentacji produkcyjnej bądź handlowej. Zmiana przeznaczenia przedmiotowych wyrobów przez kontrahenta Spółki nie spowoduje powstania zobowiązania podatkowego po stronie Wnioskodawcy".

Mając na uwadze zarówno treść cytowanych regulacji, jak i stanowisko prezentowane przez organy podatkowe, Spółka stoi na stanowisku, iż w świetle art. 8 ust. 2 pkt 1 oraz art. 89 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym, w sytuacji dostawy przez Spółkę jako prowadzącą skład podatkowy, wyrobów energetycznych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, innych niż określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 (np. toluenu, ksylenu, benzyny ekstrakcyjnej), przeznaczonych do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy ze składu podatkowego do podmiotu, który potwierdzi lub zadeklaruje Spółce, iż zamierza zużyć te wyroby w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy - w razie zmiany przeznaczenia tych wyrobów przez odbiorcę (tekst jedn.: w razie wykorzystania ich do celów innych niż uprawniające do stosowania zerowej stawki akcyzy), ewentualna kwota akcyzy należna od tych wyrobów nie może zostać nałożona na Spółkę jako ich dostawcę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie:

* możliwości określenia przeznaczenia wyrobów energetycznych opodatkowanych zerową stawką akcyzy, o której mowa w art. 89 ust. 2 pkt 2 ustawy na dokumencie dostawy, na fakturze VAT lub w umowie zawartej z odbiorą tych wyrobów jest nieprawidłowe,

* ustalenia podmiotu zobowiązanego do zapłaty akcyzy w przypadku wykorzystania wyrobów energetycznych do celów innych niż uprawniające do zastosowania zerowej stawki akcyzy, o której mowa w art. 89 ust. 2 pkt 2 ustawy jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2014 r. poz. 752, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W myśl art. 86 ust. 1 pkt 2 do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby energetyczne objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.

Stosownie do art. 89 ust. 2 pkt 2 ustawy stawka akcyzy na wyroby energetyczne wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł, jeżeli wyroby te są przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy ze składu podatkowego do podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy, lub do składu podatkowego od podmiotu, który posiadał je w celu zużycia do tych celów.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 18a ustawy dokument dostawy to dokument, na podstawie którego przemieszcza się na terytorium kraju wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyroby energetyczne wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

W myśl § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2015 r. w sprawie dokumentu dostawy, warunków i sposobu zwrotu wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz środków skażających alkohol etylowy (Dz. U. z 2015 r. poz. 2285), zwanego dalej "rozporządzeniem", rozporządzenie określa wzór i sposób stosowania dokumentu dostawy, w tym w przypadkach, o których mowa w art. 31a ust. 5, art. 42 ust. 1a i 1b oraz w art. 89 ust. 2 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, zwanej dalej "ustawą", oraz podmioty, które wystawiają dokument dostawy.

Stosownie do § 2 ust. 11 rozporządzenia wzór dokumentu dostawy określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.

Wzór dokumentu dostawy zawiera pole 11 "wyroby akcyzowe stanowiące przedmiot dostawy", w którym w kolumnie 6 należy wpisać "Przeznaczenie uprawniające do zwolnienia lub zastosowania zerowej stawki akcyzy (krótki opis i podst. prawna)".

Z okoliczności przedmiotowej sprawy wynika, że Wnioskodawca jest podmiotem działającym w branży chemicznej, prowadzącym działalność w zakresie produkcji oraz obrotu produktami chemicznymi, głównie rozpuszczalnikami i rozcieńczalnikami oraz surowcami do ich produkcji. Spółka prowadzi skład podatkowy, w którym produkuje i magazynuje wyroby akcyzowe, jak również zużywa te wyroby do produkcji wyrobów nieakcyzowych. Jako prowadząca skład podatkowy, w oparciu o art. 89 ust. 2 pkt 2 ustawy, Spółka uprawniona jest do stosowania stawki zerowej akcyzy dla wyrobów energetycznych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, innych niż określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13, przeznaczonych do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, dostarczanych (przemieszczanych) na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy ze składu podatkowego do podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy. Typowym przykładem takiego, przemieszczenia jest dostawa ze składu podatkowego Spółki do odbiorcy toluenu (CN 2707 20 90), ksylenu (CN 2707 30 90) lub benzyny lakierniczej (CN 2710 1121).

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą między innymi ustalenia czy wystarczającym dla zastosowania zerowej stawki akcyzy na podstawie art. 89 ust. 2 pkt 2 ustawy jest określenie przeznaczenia dostarczanych wyrobów przez Wnioskodawcę w dowolnej wpośród wskazanych form tj. ujęcie stosowanej informacji (o przeznaczeniu do zużycia do celów innych niż opałowe lub napędowe) na dokumencie dostawy, na fakturze VAT lub w umowie zawartej w z danym odbiorcą.

Odnosząc się do niniejszych kwestii wskazać należy, że na podstawie art. 89 ust. 2 pkt 2 ustawy zerowa stawka akcyzy na wyroby energetyczne wskazane w tym przepisie tj. wyroby energetyczne wymienione w załączniku nr 2 do ustawy (inne niż określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy, dla których została określona pozytywna stawka akcyzy) przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, może być stosowana, jeżeli wyroby te są przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy ze składu podatkowego do podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy. Wzór dokumentu dostawy określa załącznik nr 1 do rozporządzenia. Wzór przedmiotowego dokumentu zawiera pole 11 "wyroby akcyzowe stanowiące przedmiot dostawy", w którym w kolumnie 6 należy wpisać "Przeznaczenie uprawniające do zwolnienia lub zastosowania zerowej stawki akcyzy (krótki opis i podst. prawna)". Tym samym na dokumencie dostawy podmiot dokonujący dostawy wyrobów akcyzowych winień wskazać przeznaczenie uprawiające do zastosowania zerowej stawki akcyzy.

Mając zatem na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że w analizowanym przypadku dla zastosowania stawki akcyzy w wysokości 0 zł nie jest wystarczające określenie przeznaczenia dostarczanych przez Wnioskodawcę wyrobów akcyzowych (wyrobów energetycznych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, innych niż określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 (np. toluenu, ksylenu, benzyny ekstrakcyjnej), przeznaczonych do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych), w dowolnej spośród następujących form tj. na dokumencie dostawy, na fakturze VAT lub w umowie zawartej z danym odbiorcą. W świetle powołanych powyżej regulacji na dokumencie dostawy dołączanym do przemieszczanych wyrobów akcyzowych w polu 11 kolumnie 6 tego dokumentu należy wskazać przeznaczenie uprawniające do zastosowania zerowej stawki akcyzy. Zatem w każdym przypadku przemieszczenia wyrobów energetycznych na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy ze składu podatkowego do podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy na podstawie art. 89 ust. 2 pkt 2 ustawy konieczne jest aby dokument dostawy zawierał informację wskazującą na przeznaczenie uprawniające do zastosowania zerowej stawki akcyzy. Tym samym ujęcie stosowanej informacji o przeznaczeniu dostarczanych wyrobów akcyzowych do zużycia do celów innych niż opałowe lub napędowe wyłącznie na fakturze VAT lub w umowie zawartej z odbiorą wyrobów i niewskazywanie przedmiotowej informacji na dokumencie dostawy powoduje naruszenie wymogów stawianych dla dokumentu dostawy. Skoro zatem podmiot wystawiający dokument dostawy zobowiązany jest umieścić na tym dokumencie informację wskazującą przeznaczenie uprawniające do zastosowania zerowej stawki akcyzy to ujęcie tej informacji w innej formie nie jest wystarczające dla zastosowania preferencyjnej stawki akcyzy.

Tym samym stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie określenie przeznaczenia dostarczanych wyrobów przez Spółkę (jako ich dostawcę) w dowolnej spośród następujących form tj. ujęcie stosownej informacji (o przeznaczeniu do zużycia do celów innych niż opałowe lub napędowe) na dokumencie dostawy, na fakturze VAT lub w umowie zawieranej z danym odbiorcą nie jest wystarczającym dla zastosowania zerowej stawki akcyzy w odniesieniu do wyrobów energetycznych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, innych niż określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 (np. toluenu, ksylenu, benzyny ekstrakcyjnej), przeznaczonych do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy.

Odnosząc się natomiast do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 8 lutego 2016 r. sygn. IBPP4/4513-143/15/PK, Dyrektora Izby skarbowej w Warszawie z dnia 29 marca 2013 r. sygn. akt IPPP3/443-22/13-2/KB, Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 28 marca 2013 r. sygn. akt IPPP3/443-23/13-2/JK oraz Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 27 marca 2013 r. sygn. akt IPPP3/443-24/13-2/SM podnieść należy, że niniejsze interpretacje indywidualne zostały wydane w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2015 r. Wskazać należy, że od dnia 1 stycznia 2016 r. obowiązują nowe regulacje prawne dotyczące możliwości stosowania na podstawie art. 89 ust. 2 ustawy stawki akcyzy w wysokości 0 zł. Zatem w związku z tym, że powołane interpretacje indywidualne zawierają rozstrzygnięcia podjęte w odmiennym stanie prawnym nie mogą stanowić poparcia stanowiska Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 należało uznać za nieprawidłowe.

Ponadto przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest ustalenie czy w świetle art. 8 ust. 2 pkt 1 oraz art. 89 ust. 2 pkt 2 ustawy, w sytuacji dostawy przez Spółkę jako prowadzącą skład podatkowy, wyrobów energetycznych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, innych niż określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 (np. toluenu, ksylenu, benzyny ekstrakcyjnej), przeznaczonych do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy ze składu podatkowego do podmiotu, który potwierdzi lub zadeklaruje Spółce, iż zamierza zużyć te wyroby w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy - w razie zmiany przeznaczenia tych wyrobów przez odbiorcę (tekst jedn.: w razie wykorzystania ich do celów innych niż uprawniające do stosowania zerowej stawki akcyzy), ewentualna kwota akcyzy należna od tych wyrobów może zostać nałożona na Spółkę jako ich dostawcę.

Stosowanie do art. 8 ust. 1 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

produkcja wyrobów akcyzowych;

2.

wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

3.

import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;

4.

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

5.

wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

6.

wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:

1.

użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:

a.

było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub

b.

nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;

2.

dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;

3.

sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;

4.

nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

W myśl art. 13 ust. 1 ustawy podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą (...).

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca jako prowadzący skład podatkowy, w oparciu o art. 89 ust. 2 pkt 2 ustawy, uprawniony jest do stosowania stawki zerowej akcyzy dla wyrobów energetycznych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, innych niż określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13, przeznaczonych do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, dostarczanych (przemieszczanych) na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy ze składu podatkowego do podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy. Niemniej jednak, Wnioskodawca jako dostawca i podmiot prawnie odrębny od swoich odbiorców nie jest w stanie wykluczyć ponad wszelką wątpliwość, iż którykolwiek z jego odbiorców wykorzysta nabyty od Wnioskodawcy wyrób w sposób sprzeczny z przeznaczeniem zadeklarowanym lub potwierdzonym Spółce.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że w przypadku, gdy Wnioskodawca dochowa wszystkich warunków uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy, o której mowa w art. 89 ust. 2 pkt 2 ustawy, a odbiorca wyrobów energetycznych wykorzysta je do celów innych niż uprawniające do zastosowania zerowej stawki akcyzy, odbiorca ten na podstawie art. 13 ust. 1 z związku z art. 8 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy stanie się podatnikiem podatku akcyzowego zobowiązanym do zapłaty akcyzy z tytułu zużycia wyrobów akcyzowych niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zastosowania preferencyjnej stawki akcyzy. Tym samym w analizowanym przypadku ewentualna kwota akcyzy należna od wyrobów, o których mowa w przedmiotowym wniosku nie będzie mogła zostać nałożona na Spółkę jako dostawcę tych wyrobów akcyzowych.

Zatem w przedmiotowej sprawie w świetle art. 8 ust. 2 pkt 1 oraz art. 89 ust. 2 pkt 2 ustawy, w sytuacji dostawy przez Spółkę jako prowadzącą skład podatkowy, wyrobów energetycznych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, innych niż określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 (np. toluenu, ksylenu, benzyny ekstrakcyjnej), przeznaczonych do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy ze składu podatkowego do podmiotu, który potwierdzi lub zadeklaruje Spółce, iż zamierza zużyć te wyroby w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy w razie zmiany przeznaczenia tych wyrobów przez odbiorcę (tekst jedn.: w razie wykorzystania ich do celów innych niż uprawniające do stosowania zerowej stawki akcyzy), ewentualna kwota akcyzy należna od tych wyrobów nie może zostać nałożona na Spółkę jako ich dostawcę.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl