IPPP3/4512-600/16-2/IG - VAT w zakresie powstania obowiązku podatkowego w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 września 2016 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/4512-600/16-2/IG VAT w zakresie powstania obowiązku podatkowego w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 11 sierpnia 2016 r. (data wpływu 16 sierpnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie powstania obowiązku podatkowego w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 sierpnia 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie powstania obowiązku podatkowego w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Spółka Akcyjna (dalej: "Wnioskodawca") jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz podatnikiem VAT UE.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Wnioskodawca dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów do celów prowadzonej działalności od podmiotów będących zarejestrowanymi podatnikami w krajach członkowskich Unii Europejskiej.

Zdarzają się przypadki, w których przed wystąpieniem wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów Wnioskodawca płaci kontrahentom zaliczki na poczet przyszłych dostaw towarów. Przed zapłatą kwoty zaliczki, Wnioskodawca otrzymuje od kontrahentów faktury zaliczkowe/fakturę zaliczkową będącą podstawą wypłaty zaliczki przez Wnioskodawcę. Następnie, w miesiącu dostawy konkretnego towaru, wystawiana jest przez kontrahenta faktura "końcowa" dokumentująca dokonaną dostawę.

Jednocześnie, mają również miejsce sytuacje, w których kontrahent nie wystawia faktur "końcowych" dokumentujących faktyczną dostawę towarów. Ma to miejsce w przypadku, w którym kwota zaliczki zapłaconej przez Wnioskodawcę (wynikająca z wystawionych przed dostawą przez kontrahenta faktur zaliczkowych/faktury zaliczkowej) obejmuje 100% wartości zamówionych przez Wnioskodawcę towarów.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy na podstawie art. 20 ust. 5 ustawy o VAT, otrzymanie przez Wnioskodawcę faktur zaliczkowych/faktury zaliczkowej wystawionej przez kontrahenta nie powoduje powstania u Wnioskodawcy obowiązku podatkowego?

2. Czy na podstawie art. 20 ust. 5 ustawy o VAT, w sytuacji, w której przed wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów Wnioskodawca uiści na podstawie faktur zaliczkowych/faktury zaliczkowej całość należności za zamówione towary, a w konsekwencji kontrahent nie wystawi faktury "końcowej" dokumentującej wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, obowiązek podatkowy powstaje 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym miała miejsce dostawa towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia przez Wnioskodawcę?

Zdaniem Wnioskodawcy,

* na podstawie art. 20 ust. 5 ustawy o VAT, otrzymanie przez Wnioskodawcę faktur zaliczkowych/faktury zaliczkowej wystawionej przez kontrahenta nie powoduje powstania u Wnioskodawcy obowiązku podatkowego;

* na podstawie art. 20 ust. 5 ustawy o VAT, w sytuacji, w której przed wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów Wnioskodawca uiści na podstawie wystawionych przez kontrahenta faktur zaliczkowych/faktury zaliczkowej całość należności za zamówione towary, a w konsekwencji kontrahent nie wystawi faktury "końcowej" dokumentującej wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, obowiązek podatkowy powstaje 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym miała miejsce dostawa towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia przez Wnioskodawcę.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy w zakresie Pytania nr 1

Zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 20 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), zwanej ustawą o VAT, w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury przez podatnika podatku od wartości dodanej, nie później jednak niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia.

Tym samym, obowiązek podatkowy w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów powstaje z chwilą wystawienia faktury dokumentującej tą transakcję, nie później jednak niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia.

W opisie stanu faktycznego Wnioskodawca wskazał, że zdarzają się przypadki, w których przed wystąpieniem wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów Wnioskodawca płaci kontrahentom zaliczki na poczet przyszłych dostaw towarów. Przed zapłatą kwoty zaliczki, Wnioskodawca otrzymuje od kontrahentów faktury zaliczkowe/fakturę zaliczkową będącą podstawą wypłaty zaliczki przez Wnioskodawcę. Następnie, w miesiącu dostawy konkretnego towaru, wystawiana jest przez kontrahenta faktura "końcowa" dokumentująca dokonaną dostawę.

W związku z powyższym, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w sytuacji, w której przed wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów kontrahent wystawił faktury zaliczkowe/fakturę zaliczkową obowiązek podatkowy nie powstaje w momencie otrzymania przez Wnioskodawcę faktur zaliczkowych/faktury zaliczkowej wystawionych przez kontrahenta. Obowiązek podatkowy w zakresie wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów powstaje dopiero z chwila wystawienia faktury "końcowej" przez kontrahenta (tekst jedn.: faktury dokumentującej dokonana dostawę towarów).

Prawidłowość stanowiska Wnioskodawcy została potwierdzona w praktyce organów podatkowych, w tym w szczególności w:

* interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 14 maja 2015 r. (sygn. IPPP3/4512-166/15-2/JF), w której organ stwierdził, że: "(...) W odniesieniu do zaliczek należy wskazać, że ustawodawca nie łączy powstania obowiązku podatkowego z zapłatą czy też otrzymaniem zaliczki na poczet wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów".

* interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 29 października 2014 r. (sygn. IBPP4/443-343/14/BP), w której organ uznał, że: "(...) w związku z powyższym w sytuacji, w której przed wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów została wystawiona na poczet przyszłej dostawy faktura zaliczkowa lub też uiszczono część należności za towary obowiązek podatkowy nie powstaję ani w momencie wystawienia faktury zaliczkowej przed dostawą, ani w momencie zapłaty tej faktury zaliczkowej przez nabywcę. Tym samym obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury (dokonanej wewnątrzwspólnotowej dostawy towaru) przez podatnika podatku od wartości dodanej, nie później jednak niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia. (...)";

* interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 12 sierpnia 2014 r. (sygn. IPPP3/443-457/14-2/IG), w której organ stanął na stanowisku, że: "(...) zatem obowiązek podatkowy w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów powstaje tak jak dotychczas z chwilą wystawienia faktury dokumentującej tą transakcję, nie później jednak niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia. Natomiast z tytułu wpłaty zaliczki na poczet przyszłego wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów nie powstaję u polskiego podatnika obowiązek podatkowy. (...) W związku z powyższym, tylko wystawienie faktury dokumentującej wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów rodzi powstanie obowiązku podatkowego. (...)".

W konsekwencji, na podstawie art. 20 ust. 5 ustawy o VAT, otrzymanie przez Wnioskodawcę faktur zaliczkowych/faktury zaliczkowej wystawionej przez kontrahenta nie spowoduje powstania u Wnioskodawcy obowiązku podatkowego.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy w zakresie Pytania nr 2

W opisie stanu faktycznego Wnioskodawca wskazał, że mają również miejsce sytuacje, w których kontrahent nie wystawia faktur "końcowych" dokumentujących faktyczną dostawę towarów. Ma to miejsce w przypadku, w którym kwota zaliczki zapłaconej przez Wnioskodawcę (wynikająca z wystawionych przed dostawą przez kontrahenta faktur zaliczkowych/faktury zaliczkowej) obejmuje 100% wartości zamówionych przez Wnioskodawcę towarów.

W związku z powyższym, mając na uwadze brzmienie przytoczonego powyżej art. 20 ust. 5 ustawy o VAT, nie powinno ulegać wątpliwości, że w przypadku w którym nie jest wystawiana przez kontrahenta faktura "końcowa" obowiązek podatkowy powstałe 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym miała miejsce dostawa towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów przez Wnioskodawcę.

Prawidłowość stanowiska Wnioskodawcy potwierdza m.in. interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 11 lipca 2014 r. (sygn. IPPP3/443-367/14-2/KT), w której organ stwierdził, że: "(...) Analiza opisanej sytuacji w kontekście powołanych przepisów prawa prowadzi do wniosku, że jeśli przed wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów uiszczono całość należności za towary, oraz nie jest wystawiana faktura "końcowa" dokumentująca wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, obowiązek podatkowy nie powstaje w momencie wystawienia przez dostawcę faktury będącej podstawą do zapłaty zaliczki, ale powstaje - zgodnie z przepisem art. 20 ust. 5 ustawy - 15. dnia miesiąca następującego oo miesiącu, w którym miała miejsce dostawa towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia przez Spółkę".

W konsekwencji, na podstawie art. 20 ust. 5 ustawy o VAT, w sytuacji, w której przed wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów Wnioskodawca uiści na podstawie wystawionych przez kontrahenta faktur zaliczkowych/faktury zaliczkowej całość należności za zamówione towary, a w konsekwencji kontrahent nie wystawi faktury "końcowej" dokumentującej wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, obowiązek podatkowy powstaje 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym miała miejsce dostawa towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia przez Wnioskodawcę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym, a ponadto zawierać: wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia, innego aktu lub czynności, oznaczenie organu, którego działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania skarga dotyczy, określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego, w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i 4, dowód, że skarżący wezwał właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa (art. 57 § 1 pkt 1 - 4 ww. ustawy). Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydana w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl