IPPP3/4512-551/16-3/RM - Określenie stawki podatku dla mieszanek uzupełniających dla zwierząt.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 sierpnia 2016 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/4512-551/16-3/RM Określenie stawki podatku dla mieszanek uzupełniających dla zwierząt.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 21 lipca 2016 r. (data wpływu 28 lipca 2016 r.), uzupełnionym w dniu 4 sierpnia 2016 r. (data wpływu 8 sierpnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla mieszanek uzupełniających dla zwierząt - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lipca 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla mieszanek uzupełniających dla zwierząt.

Wniosek uzupełniony został w dniu 4 sierpnia 2016 r., (data wpływu 8 sierpnia 2016 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny, uzupełniony w dniu 4 sierpnia 2016 r.:

Przedmiotem działalności Spółki jest produkcja, przechowywanie i wprowadzanie do obrotu mieszanek paszowych uzupełniających oraz magazynowanie i dystrybucja materiałów paszowych, premiksów oraz dodatków paszowych z kategorii dodatków zootechnicznych i dietetycznych.

Decyzją z dnia 24 listopada 2015 r. Spółka nabyła uprawnienia do wprowadzania do obrotu dodatków paszowych z kategorii dodatków dietetycznych i zootechnicznych.

Spółka posiada numer weterynaryjny, wydany przez Powiatowego Lekarza Weterynarii, określony zgodnie z załącznikiem V rozdział II do Rozporządzenia (WE) Nr 183/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 stycznia 2005 r. oraz zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 16 marca 2007 r. w sprawie sposobu ustalania krajowego numeru referencyjnego (Dz. U. z 2007 r. Nr 58, poz. 394).

Spółka produkuje preparaty, w rodzaju stosowanych do karmienia zwierząt (z wyłączeniem karmy dla psów i kotów), które charakteryzuje jako mieszanki paszowe uzupełniające w formie płynnej, zawierające m.in. płynne ekstrakty roślinne i wyodrębnione z nich frakcje. Zastosowanie preparatów: wspomagające układ pokarmowy, krwiotwórczy, oddechowy i odpornościowy zwierząt hodowlanych.

Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) Spółka sklasyfikowała prowadzoną działalność, swoje produkty według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów.

Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. (Dz. U. z dnia 4 września 2015 r., poz. 1676) Spółka sklasyfikowała produkowane wyroby do grupowania PKWiU 10.91.10 "Gotowe pasze dla zwierząt gospodarskich, z wyłączeniem mączki i granulek lucerny (alfalfa)".

W oparciu o § 2 i 3 ww. rozporządzenia:

* w ewidencji i dokumentacji oraz rachunkowości, a także w urzędowych rejestrach i systemach informacyjnych administracji publicznej, do dnia 31 grudnia 2016 r. stosuje się równolegle Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.);

* do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2017 r. stosuje się równolegle Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.).

Spółka zwróciła się z pismem do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego z zapytaniem, czy produkowane wyroby zostały prawidłowo sklasyfikowane jako "Gotowe pasze dla zwierząt gospodarskich, z wyłączeniem mączki i granulek lucerny (alfalfa)", o symbolu PKWiU 10.91.10. W odpowiedzi Urząd nie podał jednoznacznego zaklasyfikowania, ponieważ Spółka ze względu na tajemnicę handlową nie udostępniła pełnych 100% składu wyrobów.

Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur potwierdził, że podobne do produkowanych przez Spółkę wyroby - preparaty do karmienia zwierząt, zgodnie z zasadami PKWiU były klasyfikowane do grupowania PKWiU 10.91.10 "Gotowe pasze dla zwierząt gospodarskich, z wyłączeniem mączki i granulek lucerny (alfalfa)".

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy zasadne jest stosowanie przez Spółkę obniżonej stawki VAT 8%, w przypadku sprzedawanych mieszanek uzupełniających dla zwierząt, zaklasyfikowanych do PKWiU 10.91.10?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Sprzedaż wyrobów mieszczących się w obrębie "Gotowych pasz dla zwierząt gospodarskich, z wyłączeniem mączki i granulek lucerny (alfalfa)", PKWiU 10.91.10 podlega stosowaniu obniżonej stawki podatku VAT 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zawierającego wykaz towarów opodatkowanych stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8%, w pozycji nr 49 znajduje się symbol PKWiU 10.91. "Gotowe pasze dla zwierząt gospodarskich".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Przez towary - według art. 2 pkt 6 ww. ustawy - należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów (...).

Według art. 2 pkt 22 ustawy o VAT przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zgodnie z art. 146a pkt 1, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże w treści ustawy o podatku od towarów i usług, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku oraz zwolnienie od podatku VAT.

I tak, w myśl art. 41 ust. 2 ustawy dla towarów wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy stawka podatku wynosi 7%, zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednakże na podstawie art. 146a pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy zawierającym wykaz towarów i usług, opodatkowanych w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r. stawką podatku w wysokości 8%, pod poz. 49 wskazane zostały sklasyfikowane w PKWiU 10.91 "Gotowe pasze dla zwierząt gospodarskich".

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji, przechowywania i wprowadzania do obrotu mieszanek paszowych uzupełniających oraz magazynowania i dystrybucji materiałów paszowych, premiksów oraz dodatków paszowych z kategorii dodatków zootechnicznych i dietetycznych. Decyzją z dnia 24 listopada 2015 r. Spółka nabyła uprawnienia do wprowadzania do obrotu dodatków paszowych z kategorii dodatków dietetycznych i zootechnicznych. Wnioskodawca produkuje preparaty, w rodzaju stosowanych do karmienia zwierząt (z wyłączeniem karmy dla psów i kotów), które charakteryzuje jako mieszanki paszowe uzupełniające w formie płynnej, zawierające m.in. płynne ekstrakty roślinne i wyodrębnione z nich frakcje. Preparaty wspomagają układ pokarmowy, krwiotwórczy, oddechowy i odpornościowy zwierząt hodowlanych. Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. (Dz. U. z dnia 4 września 2015 r., poz. 1676) Wnioskodawca sklasyfikował produkowane wyroby do grupowania PKWiU 10.91.10 "Gotowe pasze dla zwierząt gospodarskich, z wyłączeniem mączki i granulek lucerny (alfalfa)".

Wnioskodawca powziął wątpliwości w kwestii zastosowania właściwej stawki podatku od towarów i usług dla sprzedawanych mieszanek uzupełniających dla zwierząt, zaklasyfikowanych do PKWiU 10.91.10.

Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy dotyczących możliwości opodatkowania dostawy ww. towarów obniżoną stawką podatku VAT należy wskazać, że zgodnie z art. 5a ww. ustawy towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Od dnia 1 stycznia 2011 r. na potrzeby podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.). W myśl § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676) do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, do dnia 31 grudnia 2017 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Wnioskodawca wskazał, że produkowane wyroby sklasyfikowane są pod symbolem PKWiU 10.91.10.

Mając na uwadze ww. przepisy oraz przedstawiony stan faktyczny, należy stwierdzić, że z uwagi na fakt, że w załączniku nr 3 do ustawy pod poz. 49 wymienione zostały "Gotowe pasze dla zwierząt gospodarskich" sklasyfikowane w PKWiU 10.91, które podlegają opodatkowaniu preferencyjną stawką podatku VAT w wysokości 8%, a produkowane przez Wnioskodawcę produkty mieszczą się w ww. grupowaniu należy stwierdzić, że w odniesieniu do dostawy ww. produktów zastosowanie znajdzie preferencyjna stawka podatku VAT w wysokości 8%, na mocy art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług w związku z poz. 49 załącznika nr 3 do tej ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności zaklasyfikowania przez Wnioskodawcę sprzedawanych towarów do odpowiedniego grupowania PKWiU, ponieważ Organ podatkowy nie jest właściwy do dokonywania klasyfikacji statystycznej towarów bądź usług, ani do oceny poprawności klasyfikacji. Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi (...) według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Zatem interpretację wydano na podstawie wskazanej przez Wnioskodawcę w opisie sprawy klasyfikacji PKWiU.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718). Skargę do WSA wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcie naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy). Skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym, a ponadto zawierać: wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia innego aktu lub czynności, oznaczenie organu, którego działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania skarga dotyczy, określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego, w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i 4, dowód, że skarżący wezwał właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa (art. 57 § 1 pkt 1 - 4 ww. ustawy). Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydana w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl