IPPP3/4512-470/16-8/ISK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 września 2016 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/4512-470/16-8/ISK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 czerwca 2016 r. (data wpływu 27 czerwca 2016 r.) uzupełnionym w dniu 5 sierpnia 2016 r. (data wpływu 8 sierpnia 2016 r.) w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu z dnia 26 lipca 2016 r. (skutecznie doręczone 29 lipca 2016 r.) oraz uzupełnionym w dniu 29 sierpnia 2016 r. (data wpływu 1 września 2016 r.) w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu z dnia 16 sierpnia 2016 r. (skutecznie doręczone 22 sierpnia 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawi podatku dla prażynek - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 czerwca 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego uzupełniony w dniu 5 sierpnia 2016 r. (data wpływu 8 sierpnia 2016 r.) w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu z dnia 26 lipca 2016 r. (skutecznie doręczone 29 lipca 2016 r.) oraz uzupełniony w dniu 29 sierpnia 2016 r. (data wpływu 1 września 2016 r.) w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu z dnia 16 sierpnia 2016 r. (skutecznie doręczone 22 sierpnia 2016 r.) dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie stawi podatku dla prażynek.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny ostatecznie przedstawiony w piśmie z dnia 1 września (data wpływu):

Wnioskodawca - Sp. z o.o. (dalej: Spółka) będąca zarejestrowanym w Polsce, czynnym podatnikiem VAT, w ramach prowadzonej na terytorium Polski działalności gospodarczej w zakresie m.in.: (10.89.Z), produkcja pozostałych artykułów spożywczych, gdzie indziej nieklasyfikowanych, (10.31.Z) przetwarzanie i konserwowanie ziemniaków, (10.72.Z) produkcja sucharów i herbatników, produkcja konserwowanych wyrobów ciastkarskich i ciastek, (10.82.Z) produkcja kakao, czekolady i wyrobów cukierniczych, (10.85.Z) wytwarzanie gotowych posiłków i dań.

Spółka w ramach prowadzonej przez siebie działalności chce prowadzić dystrybucję produktów żywnościowych takich jak prażynki ziemniaczane solone i prażynki ziemniaczano-pszenne o smaku bekonu, zgodnie z procesami produkcyjnymi:

(tabela nieczytelna w źródle: http://sip.mf.gov.pl/faces/views/szczegoly/szczegoly-interpretacji-indywidualnej.xhtml?dokumentId=486900&poziomDostepu=PUB&indexAccordionPanel=-1#tresc)

Technologia:

Głównym składnikiem produkowanych przez Spółkę przekąsek ziemniaczanych, a tym samym decydującym o ich walorach smakowych oraz charakterze jako produktu ziemniaczanego będą płatki ziemniaczane i skrobia ziemniaczana, których zawartość w gotowym produkcie zawiera się w przedziale od 36,5 do 55,9%. Tak otrzymane płatki będą poddane procesowi smażenia w oleju roślinnym, doprawiane preparatem smakowo-aromatyzującym.

Zgodnie z art. 5a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: z dnia 29 lipca 2011 r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm. (dalej: ustawa o VAT), towary lub usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne. Do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2017 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (dalej: PKWiU) wprowadzoną Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.). Stosownie do Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11; dalej: unikat GUS), zaliczenie określonego produktu do właściwego grupowania PKWiU należy zasadniczo do obowiązków producenta, bowiem posiada on wszystkie niezbędne informacje, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz zaprezentowany powyżej skład produktu finalnego, jaki będzie oferowany przez Spółkę jak również proces produkcji przedmiotowych przekąsek, Spółka dokonała klasyfikacji oferowanych przez siebie przekąsek, wskazanych powyżej, do grupowania PKWiU 10.31.14.0 "Ziemniaki przetworzone lub zakonserwowane, gdzie indziej niesklasyfikowane".

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 1 września (data wpływu):

Czy dla produkowanych przez Spółkę prażynek ziemniaczanych solonych i prażynek ziemniaczano-pszennych o smaku bekonu i o składzie podanym przez Wnioskodawcę, jak w niniejszym wniosku Wnioskodawca będzie miał prawo stosować obniżoną stawkę VAT wynoszącą 8%?

Zdaniem Wnioskodawcy ostatecznie sformułowanym w piśmie z dnia 1 września (data wpływu), Spółka dla produkowanych prażynek, w świetle klasyfikacji wskazanych towarów na gruncie PKWiU, powinna podlegać opodatkowaniu z zastosowaniem obniżonej 8% stawki VAT.

Wskazać należy, że istniejące rozbieżności, różne klasyfikacje statystyczne oraz wnioski, które Spółka wyciąga z lektury przepisów w zakresie VAT są powodami, dla których Spółka, pragnie wyjaśnić jaka stawka będzie miała zastosowanie do jej produktów. Ponadto, zdaniem Wnioskodawcy, wszystkie konkurencyjne względem siebie produkty powinny być objęte jednolitą stawką VAT, w tym konkretnym przypadku 8%. Opodatkowanie jednego rodzaju produktów inną stawką VAT, niż podobnych lub konkurencyjnych do nich produktów jest w sposób rażący sprzeczne z zasadą neutralności podatkowej oraz zasadą równego opodatkowania towarów, co powoduje, że Spółka ma prawo do zastosowania obniżonej stawki VAT wynoszącej 8%.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT podlegają:

* odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

* eksport towarów;

* import towarów na terytorium kraju;

* wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

* wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zgodnie z brzmieniem art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Biorąc pod uwagę powyższe, Wnioskodawca pragnie wskazać, iż w jego opinii dokonywana przez Spółkę sprzedaż przekąsek ziemniaczanych przedstawionych powyżej w opisie zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego stanowi dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, a w konsekwencji podlega opodatkowaniu z zastosowaniem stawki VAT odpowiedniej dla towaru będącego przedmiotem dostawy.

W myśl art. 41 ust. 1 (w powiązaniu z art. 146a pkt 1) ustawy o VAT stawka podatku wynosi zasadniczo 23%, przy czym zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT (powiązaniu z art. 146a pkt 2), dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 8%. Ustawodawca objął zakresem obniżonych stawek VAT m.in. dostawę określonych artykułów spożywczych, precyzując zakres stosowania preferencyjnych stawek poprzez odwołanie do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Zgodnie bowiem z art. 5a ustawy o VAT towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne. Mając powyższe na uwadze w procesie ustalania odpowiedniej stawki podatku VAT mającej zastosowanie dla oferowanych towarów lub świadczonych usług, klasyfikacja taka ma kluczowe znaczenie.

Od 1 stycznia 2011 r. dla celów VAT zastosowanie znajduje Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług z 2008 r. wprowadzona Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. z dnia 26 listopada 2008 r.). Spółka pragnie zaznaczyć, iż wskazane w stanie faktycznym klasyfikacje statystyczne towarów i usług dokonane zostały w oparciu o tę właśnie klasyfikację.

Zgodnie z poz. 26 zał. nr 3 do ustawy o VAT opodatkowaniu 8% stawką podlegają towary, które sklasyfikowane zostały do 10.3 PKWiU z 2008 r. Natomiast, przy zaliczaniu produktów do określonego grupowania PKWiU należy posługiwać się: zasadami metodycznymi PKWiU, nazwami grupowań końcowych PKWiU, wyjaśnieniami i wskazówkami zawartymi w osobnych wydawnictwach: "Wyjaśnienia do Taryfy Celnej" wydanymi rozporządzeniem Ministra Finansów oraz "Noty wyjaśniające do Nomenklatury Scalonej Wspólnot Europejskich" publikowanymi w Dzienniku Urzędowym UE seria C, ogólnymi regułami interpretacji Nomenklatury Scalonej (CN) - przy czym wszystkie wymienione wyżej elementy mają dla ustalenia zakresu rzeczowego grupowań PKWiU jednakową moc stanowiącą. Zgodnie z Zasadami Metodycznymi PKWiU, przy zaliczaniu danego produktu do określonego grupowania należy posługiwać się m.in. Ogólnymi regułami interpretacji Polskiej Scalonej Nomenklatury Towarowej Handlu Zagranicznego stanowiącymi załącznik do Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 16 grudnia 2003 r. w sprawie Polskiej Scalonej Nomenklatury Towarowej Handlu Zagranicznego (PCN). Zgodnie z regułą 2 (b)"klasyfikowanie towarów stanowiących mieszaniny lub składających się z więcej niż jednego materiału lub substancji należy przeprowadzać według zasad określonych w regule 3". Wobec czego, jeżeli przez zastosowanie reguły 2 (b) lub z innego powodu, towary według wstępnej oceny mogą być zaklasyfikowane do dwu lub więcej pozycji, klasyfikowanie winno być dokonane tak, aby pozycja, która zawiera najbardziej szczegółowy opis winna być uprzywilejowana w stosunku do pozycji dysponującej opisem bardziej ogólnym. Jeśli mamy dwie lub więcej pozycji, z których każda odnosi się tylko do części materiałów czy substancji zawartych w towarach mieszanych lub złożonych albo tylko do części tych przedmiotów w zestawie pakowanym do sprzedaży detalicznej, to takie pozycje winny być uważane za równie szczegółowe w odniesieniu do tych towarów, nawet gdy jedna z nich daje bardziej pełny czy dokładny opis towarów, mieszaniny, towary złożone składające się z różnych materiałów lub zrobione z różnych komponentów, oraz towary w zestawach do sprzedaży detalicznej, które nie mogą być zaklasyfikowane z powołaniem się na punkt 3 (a), winny być klasyfikowane tak, jakby się składały z materiału czy komponentu, który nadaje im ich istotną cechę, w granicach możliwości zastosowania tego kryterium, jeżeli towary nie mogą być zaklasyfikowane z powołaniem się na punkt 3 (a) lub (b), winny być zaklasyfikowane do pozycji ostatniej IV porządku numerycznym spośród tych, które jednakowo zasługują na uwagę.

Wnioskodawca wskazuje, że produkty, które Spółka chce dystrybuować nie mają charakteru jednorodnego. Zatem, mogą istnieć dwie lub więcej pozycji PKWiU, które odnoszą się do części składników ww. produktów. W związku z czym, gdy nie istnieje jedna pozycja, która odnosiłaby się do wszystkich składników produktu, to należy uznać za równorzędne te pozycje, które odnoszą się jedynie do części substancji zawartych w przekąskach (reguła 3a). Wobec czego, produkty winny być zaklasyfikowane tak, jakby składały się z substancji, która daje im istotną cechę (reguła 3b). Zgodnie z przedstawionym składem zaprezentowanym przez Spółkę produktów płatki ziemniaczane i skrobia ziemniaczana, których zawartość w gotowym produkcie zawiera się w przedziale od 36,5 do 55,9%, są głównym składnikiem produktu finalnego i to one decydują o jego charakterze.

Zauważyć trzeba, że zgodnie z informacjami publikowanymi na stronie GUS do wskazanego grupowania PKWiU 10.31.14.0 "Ziemniaki przetworzone lub zakonserwowane, gdzie indziej niesklasyfikowane", obejmuje ono w szczególności:

* ziemniaki w postaci cienkich plasterków, smażone lub pieczone, nawet solone lub z przyprawami, w hermetycznych opakowaniach, nadające się do bezpośredniego spożycia,

* ziemniaki przetworzone lub zakonserwowane w formie mąki, mączki lub płatków.

Zatem, powyższe także potwierdza prawidłowość klasyfikacji dokonanej przez Spółkę, bowiem grupowanie to obejmuje swym zakresem ziemniaki w formie mąki, mączki lub płatków, które stanowią główny element składowy dystrybuowanego wyrobu finalnego oraz decydującego o jego charakterze oraz istocie. Grupowanie to zawiera też produkty o zbliżonym charakterze tj. chipsy ziemniaczane.

Na uwagę w tym miejscu zasługuje także treść wydanego w dniu 13 października 2011 r. precedensu GUS, zgodnie z którym ww. grupowanie obejmuje również: "pellety ziemniaczane, w postaci suszu ziemniaczanego w formie płatków, formowanych z mieszaniny wysuszonych ziemniaków/skrobi z dodatkiem soli kuchennej, stanowiące półprodukt do wytwarzania prażynek ziemniaczanych." Precedens ten został opublikowany przez GUS, jako przykładowa opinia w zakresie klasyfikacji statystycznej, która ma stanowić wskazówkę dla podmiotów dokonujących samodzielnej klasyfikacji swoich wyrobów lub usług. W związku z czym, także powyższe potwierdza prawidłowość przyjętej klasyfikacji produktu finalnego do przedmiotowego grupowania PKWiU.

Wobec czego, zgodnie z art. 41 ustawy o VAT dla kategorii produktów, wymienionych w treści zał. nr 3 do ustawy o VAT, zastosowanie znajduje obniżona 8% stawka VAT. Zgodnie z poz. 26 przedmiotowego zał. opodatkowaniu tą stawką podlegają towary mieszczące się w grupowaniu PKWiU 2008 10.3 - "Owoce i warzywa przetworzone i zakonserwowane, z wyłączeniem produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2%". Natomiast klasyfikacja oferowanych przez Spółkę produktów do PKWiU 10.31.14.0 zawiera się w powyższej klasyfikacji, co w konsekwencji wskazuje na prawidłowość opodatkowania sprzedaży przedmiotowych produktów obniżoną 8% stawką VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy - przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postaci energii.

Stosownie do art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zauważyć należy, iż przepisy ustawy oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia odwołują się do grupowań PKWiU przy ustalaniu preferencyjnych stawek podatkowych i zwolnień przedmiotowych. Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania podatkiem VAT w stosunku do towarów i usług, dla których przepisy VAT powołują stosowną klasyfikację statystyczną.

Klasyfikacją statystyczną dotyczącą towarów i usług, która ma zastosowanie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2–12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Przy czym, na podstawie art. 146a pkt 1 cyt. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o VAT, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział obniżone stawki podatku oraz zwolnienia od podatku dla dostaw niektórych towarów lub świadczenia niektórych usług, a także określił warunki stosowania tych obniżonych stawek i zwolnień.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Natomiast na podstawie art. 146a pkt 2 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 stanowiącym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką 8%, umieszczono w poz. 26 - PKWiU ex 10.3 - Owoce i warzywa przetworzone i zakonserowowane, z wyłączeniem produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2%.

Ponadto zgodnie z pkt 1 objaśnień do załącznika nr 3, wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

Natomiast w załączniku nr 10 do ustawy, stanowiącym wykaz towarów opodatkowanych stawką podatku w wysokości 5%, zostały wymienione w pozycji 19 - PKWiU ex 10.3 - "Owoce i warzywa przetworzone i zakonserwowane - wyłącznie:

1.

ziemniaki zamrożone (PKWiU 10.31.11.0),

2.

soki z owoców i warzyw (PKWiU 10.32)

3.

warzywa zamrożone (PKWiU 10.39.11.0),

4.

owoce i orzechy zamrożone, gotowane lub nie, z wyłączeniem orzechów (ex 10.39.21.0)"

Należy wskazać, że w myśl art. 2 pkt 30 ustawy o podatku od towarów i usług, przez PKWiU ex - rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia, obniżonej stawki podatku lub wyłączenia tylko do towarów lub usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce - nazwa towaru lub usługi. Wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT, zwolnienie bądź wyłączenie dotyczy wyłącznie danego towaru lub danej usługi z danego grupowania - konkretnego towaru lub konkretnej usługi wymienionej obok symbolu PKWiU.

W związku z powyższym, istotnym w przedmiotowej sprawie jest właściwe zaklasyfikowanie według PKWiU sprzedawanych przez Wnioskodawcę wyrobów.

Stosownie do Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z faktu, że właśnie m.in. producent, bądź usługodawca posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu, czy usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania lub przeznaczenia wyrobu, bądź zakresu świadczonych usług.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zajmuje się produkcją prażynek ziemniaczano-solonych i prażynek ziemniaczano-pszennych o smaku bekonu. Głównym składnikiem produkowanych przez Spółkę przekąsek ziemniaczanych, a tym samym decydującym o ich walorach smakowych oraz charakterze jako produktu ziemniaczanego są płatki ziemniaczane i skrobia ziemniaczana, których zawartość w gotowym produkcie zawiera się w przedziale od 36,5 do 55,9%. Tak otrzymane płatki są poddane procesowi smażenia w oleju roślinnym, doprawiane preparatem smakowo-aromatyzującym. Spółka dokonała klasyfikacji wskazanych powyżej oferowanych przez siebie przekąsek, do grupowania PKWiU 10.31.14.0 "Ziemniaki przetworzone lub zakonserwowane, gdzie indziej niesklasyfikowane".

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą zastosowania właściwej stawki podatku dla sprzedaży opisanych we wniosku prażynek ziemniaczanych solonych i prażynek ziemniaczano-pszennych o smaku bekonu.

Mając na uwadze opis stanu faktycznego oraz powołane w tym przedmiocie przepisy prawa należy wskazać, iż skoro produkowane przez Wnioskodawcę prażynki ziemniaczane solone i prażynki ziemniaczano-pszenne o smaku bekonu mieszczą się w grupowaniach PKWiU 10.31.14.0 "Ziemniaki przetworzone lub zakonserwowane, gdzie indziej niesklasyfikowane", to sprzedaż tych produktów będzie korzystać z obniżonej stawki 8%, określonej w art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 i poz. 26 załącznika nr 3 do ustawy.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie należy podkreślić, że analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę we wniosku klasyfikacji towarów do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.). Minister Finansów nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów i usług do grupowania klasyfikacyjnego, w związku z czym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane w złożonym wniosku.

Wskazać należy, że to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem i zaklasyfikowaniem produkowanych towarów.

W konsekwencji, tut. Organ nie dokonywał klasyfikacji wyrobów będących przedmiotem wniosku, przyjmując klasyfikację wskazaną przez Wnioskodawcę tj. PKWiU 10.31.14.0 "Ziemniaki przetworzone lub zakonserwowane, gdzie indziej niesklasyfikowane".

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym, a ponadto zawierać: wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia innego aktu lub czynności, oznaczenie organu, którego działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania skarga dotyczy, określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego, w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i 4, dowód, że skarżący wezwał właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa (art. 57 § 1 pkt 1 - 4 ww. ustawy). Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydana w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl