IPPP3/4512-353/16-4/JŻ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 lipca 2016 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/4512-353/16-4/JŻ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 oraz art. 14r. ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku wspólnym z dnia 10 maja 2016 r. (data wpływu 12 maja 2016 r.), uzupełnionym w dniu 3 czerwca 2016 r. (data wpływu 6 czerwca 2016 r.), na wezwanie tut. Organu z dnia 20 maja 2016 r. (skutecznie doręczone dnia 30 maja 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy sieci ciepłowniczej wraz z towarzyszącą infrastrukturą oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 maja 2016 r. wpłynął ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy sieci ciepłowniczej wraz z towarzyszącą infrastrukturą oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego. Wniosek został uzupełniony w dniu 3 czerwca 2016 r. (data wpływu 6 czerwca 2016 r.), na wezwanie tut. Organu z dnia 20 maja 2016 r. (skutecznie doręczone dnia 30 maja 2016 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

V. Spółka Akcyjna (dalej: V.) jest czynnym podatnikiem VAT, który prowadzi swoją podstawową działalność gospodarczą w zakresie dystrybucji i sprzedaży ciepła na obszarze miasta.

P. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: P.) jest czynnym podatnikiem VAT.

W ramach planowanej transakcji, V. zamierza nabyć od P. zespół składników majątkowych tworzących sieci ciepłownicze wraz z towarzyszącą infrastrukturą (dalej: Sieć).

Przedmiotowy majątek, jako aktywa o charakterze przesyłowym, będą wykorzystywane przez V. do wykonywania czynności opodatkowanych VAT. Należy wskazać, że w momencie sprzedaży na rzecz V., Sieć posiadać będzie status ruchomości i stanowić będzie urządzenia w rozumieniu art. 49 Kodeksu cywilnego. W szczególności, Sieć nie będzie częścią składową nieruchomości gruntowych, w granicach których została wybudowana, lecz będzie stanowiła aktywa, które mogą być przedmiotem odrębnego obrotu.

Idąc dalej, w momencie sprzedaży Sieci na rzecz V., Sieć nie będzie przedsiębiorstwem ani jego zorganizowaną częścią w rozumieniu ustawy o VAT. Sieć nie jest wyodrębniona organizacyjnie oraz finansowo. W rezultacie, przedmiotem planowanej sprzedaży na rzecz V. będą budowle w rozumieniu Prawa budowlanego, niestanowiące jednocześnie przedsiębiorstwa albo jego zorganizowanej części w rozumieniu ustawy o VAT. Sprzedaż Sieci na rzecz V. zostanie udokumentowana poprzez wystawienie faktury przez P.

Co istotne w przedmiotowej sprawie, przed planowaną transakcją pomiędzy P. i V., Sieć zostanie zakupiona przez P. jako jeden z elementów przedsiębiorstwa, które zostanie nabyte przez P. na podstawie umowy sprzedaży od syndyka masy upadłości E. sp. z o.o. (dalej: E.) w ramach prowadzonego postępowania upadłościowego.

Nabyte przedsiębiorstwo prowadzi działalność w zakresie: wytwarzania, przesyłu i dystrybucji ciepła, przesyłu i dystrybucji energii elektrycznej, przesyłu i dystrybucji gazu oraz poboru i rozprowadzania wody na cele bytowe i p-poż., odprowadzania ścieków bytowych i deszczowych oraz oczyszczania ścieków przemysłowych. Głównym przedmiotem działalności jest działalność koncesjonowana w zakresie obrotu i dystrybucji energii elektrycznej i cieplnej odbiorcom końcowym, wśród których są m.in. urzędy, przychodnie lekarskie, przedsiębiorstwa produkcyjne i usługowo-handlowe oraz tysiące odbiorców indywidualnych.

Przedsiębiorstwo obejmuje m.in.:

* 186 km sieci energetycznej,

* 7 studni głębinowych czwartorzędowych,

* 32 km rurociągów wodnych,

* 46 km sieci kanalizacji sanitarnej i wód opadowych zmodernizowana stacja uzdatniania wody, laboratorium do analiz wody, ścieków i węgla, sieć ulicznych hydrantów przeciwpożarowych,

* 5 km własnej sieci gazowej z zapleczem technicznym do dystrybucji gazu ziemnego,

* 11 km doskonale utrzymanych torów kolejkowych,

* 70 miejsc noclegowych na kwatery pracownicze,

* ok. 100 zatrudnionych osób (jeden z największych pracodawców w dzielnicy).

Działalność przedsiębiorstwa charakteryzują następujące parametry:

* 143 MW - moc cieplna nominalna Elektrociepłowni,

* 252 MW - łączna moc elektryczna czterech stacji zasilających,

* Ponad 100 Klientów w sektorze biznesowym.

Sieć będzie wchodzić w skład przedsiębiorstwa nabytego przez P. Nabycie przedsiębiorstwa będzie pozostawało poza zakresem opodatkowania VAT, zgodnie z treścią art. 6 pkt 1 ustawy o VAT. W związku z nabyciem przedsiębiorstwa P. planuje przeprowadzenie czynności restrukturyzacyjnych, obejmujących zbycie niektórych z aktywów, w tym Sieci. Przedsiębiorstwo nabyte przez P. obejmuje również inne aktywa, które nie zostaną nabyte przez V., a w szczególności sieć wodno - kanalizacyjną, sieć gazową oraz ok. 100 pracowników. Sieć wodno - kanalizacyjna oraz sieć gazowa jest i nadal będzie wykorzystywana do doprowadzania wody do osiedli mieszkaniowych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Sieć gazowa jest i nadal będzie wykorzystywana również do przesyłu gazu do podmiotu zewnętrznego wykorzystującego gaz w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Działalność gospodarcza nabytego przez P. przedsiębiorstwa będzie kontynuowana.

Należy zaznaczyć, że od momentu zakupu Sieci do momentu planowanej sprzedaży na rzecz V., P. nie poniesie żadnych wydatków na ulepszenie składników majątkowych tworzących Sieć. Dodatkowo, składniki majątkowe tworzące Sieć od momentu ich wybudowania nie były oddane do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu (w szczególności nie były przedmiotem najmu lub dzierżawy). Jednocześnie, po zakupie przedsiębiorstwa, P. nie zawrze żadnej umowy najmu/dzierżawy albo umowy o podobnym charakterze, której przedmiotem będzie Sieć. Dodatkowo Wnioskodawca pragnie wskazać, że P. nie będzie wykorzystywało Sieci na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

U. w stosunku do składników majątkowych tworzących Sieć przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Jeden z fragmentów sieci ciepłowniczej, który nie przedstawia istotnej wartości rynkowej został wybudowany około 30 lat temu, w związku z czym nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Nie były poniesione żadne wydatki na ulepszenie tego składnika.

W przedmiotowej sprawie wątpliwości Zainteresowanych dotyczą tego czy:

a.

należy zastosować zwolnienie z podatku VAT przy dostawie Sieci przez P. na rzecz V.;

b.

w przypadku uznania przez Organ, że jest to czynność niepodlegająca zwolnieniu, która powinna zostać opodatkowana stawką 23%, czy V. przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia Sieci.

Spółka odpowiadając na wezwanie wskazała, że mająca być przedmiotem sprzedaży Sieć stanowiąca budowle w rozumieniu ustawy - Prawo Budowlane była wykorzystywana przez E. Sp. z o.o. w ramach prowadzonej działalności.

Spółka potwierdza, że od dnia, w którym przedmiotowa Sieć zaczęła być wykorzystywana w działalności E. Sp. z o.o., a planowaną przez Wnioskodawcę sprzedażą na rzecz V. miną co najmniej 2 lata.

Dodatkowo Spółka wskazała, że kwestia upływu dwóch lat od momentu rozpoczęcia wykorzystywania w działalności E. Sp. z o.o. nie może mieć znaczenia dla oceny stanowiska Wnioskodawców przedstawionego w złożonym wniosku.

Dokonanie oceny pierwszego zasiedlenia zgodnie ze Stanowiskiem Wnioskodawców powinno odbyć się na gruncie przepisów ustawy o VAT, które zostały wskazane we wniosku. Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy o VAT przez pierwsze zasiedlenie należy rozumieć oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. W związku z tym, nie rozpoczęcie wykorzystywania Sieci, a oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu powinno być decydujące dla oceny pierwszego zasiedlenia.

Powyższe potwierdzają interpretacje indywidualne. W interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie 9 listopada 2015 r. (znak: IPPP1/4512-784/15-4/AŻ) stwierdzono, że "definicja pierwszego zasiedlenia zawarta jest w tzw. słowniczku ustawowym, zamieszczonym w przepisach ogólnych ustawy. Umieszczenie zaś jakiejś definicji w przepisach ogólnych danej ustawy przesądza o zasięgu, który obejmuje obszar całego tekstu ustawy. Oznacza to, że na gruncie ustawy o VAT nie jest możliwe posługiwanie się pojęciem pierwszego zasiedlenia w innym znaczeniu niż to, które zostało określone w ww. art. 2 pkt 14 ustawy. Nie można zatem rozumieć tego terminu w sposób potoczny. Aby zatem można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania budynków, budowli lub ich części do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Jeżeli zatem podatnik użytkował nieruchomość do działalności gospodarczej, nie oznacza to, że została ona zasiedlona".

W związku z tym, okoliczność rozpoczęcia wykorzystywania Sieci w działalności E. Sp. z o.o. nie ma znaczenia na gruncie polskich przepisów ustawy o VAT, o których interpretację wnioskowano w złożonym do Organu wniosku.

Powyższe potwierdza orzecznictwo sądowe. W wyroku WSA w Warszawie stwierdzono, że "prawo do powoływania się bezpośrednio na postanowienia dyrektywy, w przypadku błędnej implementacji prawa wspólnotowego do porządku krajowego, nie przysługuje organom państwowym, a jedynie obywatelom" (wyrok WSA w Warszawie z dnia 8 listopada 2010 r., III SA/Wa 731/10). W wyroku z dnia 15 maja 2015 r. (sygn. akt I FSK 693/14) stwierdzono, że "prawo do bezpośredniego stosowania dyrektywy z pominięciem przepisów krajowych nie może być wykorzystywane przez organy państwa w celu ograniczenia praw wynikających z przepisów krajowych; jeżeli podatnik stosuje niezgodne z dyrektywą przepisy krajowe, organy państwowe nie mogą tego kwestionować na podstawie dyrektywy

Dodatkowo w wyroku z dnia 24 lutego 2016 r. (sygn. akt III SA/Wa 1151/15) WSA w Warszawie stwierdził: "jeżeli dyrektywa przyznaje podatnikom pewne prawa, a prawa te im nie przysługują na podstawie przepisów krajowych (lub przysługują w mniejszym zakresie), to podatnik ma prawo do pominięcia przepisów krajowych i wywodzenia pełni swoich praw bezpośrednio z dyrektywy. Jeśli zaś podatnik stosuje niezgodne z dyrektywą przepisy krajowe, organy państwowe nie mogą tego kwestionować na podstawie dyrektyw". Także w wyroku WSA w Warszawie z dnia 2 czerwca 2009 r. (sygn. akt III SA/Wa 329/09) potwierdzono, że Skarżącej przysługuje prawo do poprzestania na treści samego prawa krajowego i wywodzenia z tego prawa korzystnych dla siebie skutków, gdyż prawo wspólnotowe jest dla podatnika mniej korzystne niż krajowe.

Spółce znana jest najnowsza wykładnia przedstawiona w interpretacji z dnia 14 kwietnia 2016 r. (znak: IPPP3/4512-873/15-3/S/RD) dotycząca pierwszego zasiedlenia na gruncie przepisów Dyrektywy 2006/112, zgodnie z którą za pierwsze zasiedlenie należy uznać także rozpoczęcie wykorzystywania w działalności. Interpretacja ta została jednak wydana po wniesieniu przez podatnika skargi do WSA, a więc podatnik powołał się na przepisy Dyrektywy 2006/112 i z przepisów unijnych wywodził skutki prawne.

Przedstawiony opis zdarzenia przyszłego we wniosku był wyczerpujący, tj. zawierał wszystkie istotne elementy niezbędne z punktu widzenia przepisów, których interpretacji Wnioskodawca oczekuje w zakresie wykładni przepisów ustawy o VAT. Spółka we wniosku nie powołała się w tym zakresie na przepisy Dyrektywy 2006/112, lecz na przepisy prawa krajowego, tj. przepisy ustawy o VAT. Spółka podtrzymuje zawarte we wniosku stanowisko oraz przepisy ustawy o VAT, których wniosek dotyczy w tym zakresie.

W związku z tym, bezprzedmiotowe jest badanie okoliczności rozpoczęcia wykorzystywania Sieci w działalność E. Sp. z o.o. w zakresie oceny pierwszego zasiedlenia na gruncie przepisów wskazanych we wniosku.

Biorąc powyższe pod uwagę oraz przepisy ustawy o VAT, do pierwszego zasiedlenia dojdzie z chwilą zawarcia umowy sprzedaży Sieci przez P. Sp. z o.o. z V. W. Spółka Akcyjna. W ocenie Spółki, umowa sprzedaży nie podlega zwolnieniu z VAT na gruncie art. 43 ust. 1 pkt 2, 10 i 10a ustawy o VAT. W związku z tym, za prawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawców, zgodnie z którym zbycie Sieci przez P. Sp. z o.o. powinno zostać rozpoznane jako czynność opodatkowana VAT według stawki 23% na gruncie przepisów ustawy o VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy dostawa Sieci przez P. na rzecz V. będzie podlegała zwolnieniu od podatku VAT?

2. W przypadku uznania przez Organ, że nie zostały spełnione przesłanki warunkujące uznanie czynności za podlegającą zwolnieniu i uznaniu przez Organ, że czynność powinna zostać opodatkowana stawką 23%, czy V. przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z nabyciem Sieci?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Ad. pyt. 1)

Zdaniem Wnioskodawcy, dostawa Sieci przez P. na rzecz V. nie będzie podlegała zwolnieniu od podatku VAT.

Ad. pyt. 2)

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku uznania przez Organ, że nie zostały spełnione przesłanki warunkujące uznanie czynności za podlegającą zwolnieniu i uznaniu przez Organ, że czynność powinna zostać opodatkowana stawką 23%, V. będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z nabyciem Sieci.

UZASADNIENIE do pytania 1

Zakres i zasady zwolnienia od podatku VAT dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy o VAT. Zdaniem Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie konieczna jest analiza zwolnień wskazanych w art. 43 ust. 1 pkt 2, 10 oraz 10a ustawy o VAT.

Zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT

Zgodnie z ww. przepisem, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z przedstawionego powyżej zdarzenia przyszłego wynika jednak, że P. nie będzie wykorzystywało Sieci na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

W związku z powyższym nie jest możliwe zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.

Zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT

Zgodnie z ww. przepisem, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Definicja pierwszego zasiedlenia zawarta jest w art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, zgodnie z którym ilekroć mowa jest o pierwszym zasiedleniu rozumie się przez to oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z przedstawionego powyżej zdarzenia przyszłego wynika jednak, że:

* składniki majątkowe tworzące Sieć od momentu ich wybudowania nie były oddane do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu (w szczególności nie były przedmiotem najmu lub dzierżawy),

* P. nabędzie Sieć jako element przedsiębiorstwa - transakcja ta nie będzie podlegać VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT,

* po zakupie przedsiębiorstwa, P. nie zawrze żadnej umowy najmu/dzierżawy albo umowy o podobnym charakterze, której przedmiotem będzie Sieć,

* w momencie sprzedaży na rzecz V., Sieć nie będzie przedsiębiorstwem ani jego zorganizowaną częścią w rozumieniu ustawy o VAT.

Planowana sprzedaż Sieci przez P. na rzecz V. będzie zatem pierwszą czynnością dotyczącą składników majątkowych tworzących Sieć (po ich wybudowaniu) podlegającą opodatkowaniu VAT. W związku z tym, planowana transakcja sprzedaży Sieci przez P. na rzecz V. będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia.

W rezultacie, nie jest zatem możliwe zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT

Zgodnie z ww. przepisem zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosi ł wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Odnosząc powyższe do przedstawionego zdarzenia przyszłego należy wskazać, że P. nabędzie Sieć jako element przedsiębiorstwa. Przy nabyciu Sieci przez P. nie wystąpi podatek naliczony, gdyż transakcja ta będzie pozostawała poza zakresem opodatkowania VAT, zgodnie z treścią art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą zastosowania zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10a w stosunku do dostawy obiektów budowlanych nabytych w ramach przedsiębiorstwa albo jego zorganizowanej części, w przypadku gdy prawo do odliczenia przysługiwało U., tj. zbywcy przedsiębiorstwa.

Zdaniem Wnioskodawcy, w takim przypadku na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT mamy do czynienia z sukcesją generalną praw i obowiązków w zakresie VAT w związku z nabytym przedsiębiorstwem. W związku z tym nie jest spełniona przesłanka warunkująca zastosowanie zwolnienia, określona w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, bowiem U. jako poprzedniemu właścicielowi, w stosunku do składników majątkowych tworzących Sieć, przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Tym samym, na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, P. przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, na zasadzie przejścia praw i obowiązków.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych oraz orzecznictwie sądów administracyjnych.

Dla przykładu Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 24 listopada 2015 r., nr IPPP2/4512-1036/15-4/RR wskazał że: "Jednak, jak wynika z powołanych wyżej przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, na gruncie tej ustawy istnieje szczególne rozwiązanie, niezależne od unormowań zawartych w Ordynacji podatkowej regulujące prawa i obowiązki następców prawnych. Norma wynikająca z art. 6 pkt 1 ustawy stanowi bowiem lex specialis wobec rozwiązań zawartych w Ordynacji podatkowej. W konsekwencji podatnik, który nabył przedsiębiorstwo (jego zorganizowaną część) nadal je prowadzi, może korzystać w zakresie podatku od towarów i usług z uprawnień służących zbywcy tego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części.

W analizowanej sprawie w związku z zakupem przedsiębiorstwa Wnioskodawca wstąpił we wszystkie prawa i obowiązki które przysługiwały podmiotowi sprzedającemu włącznie z prawem do odliczenia podatku od wybudowania budynku biurowego.

Zatem, skoro podmiotowi, który zbył przedsiębiorstwo przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od budowanego obiektu, to przyjąć należy, że takie prawa także przysługiwały Wnioskodawcy - na zasadzie przejścia praw i obowiązków.

Takie stanowisko znajduje również potwierdzenie w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 23 kwietnia 2015 r. (sygn. IBPP2/4512-34/15/IK), "sprzedaż budynku myjni wraz z instalacjami i urządzeniami związanymi z tym obiektem budowlanym, które zapewniają możliwość użytkowania tego obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem powinna zostać opodatkowana zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, z uwagi na niespełnienie warunku określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a ustawy (poprzednikowi prawnemu w odniesieniu do wydatków związanych z wytworzeniem przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego".

Biorąc powyższe pod uwagę, w przedmiotowej sprawie nie jest możliwe zastosowanie ww. zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, bowiem U. jako poprzedniemu właścicielowi, w stosunku do składników majątkowych i tworzących Sieć, przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W związku z tym zbycie przez P. Sieci powinno zostać rozpoznane jako czynność opodatkowana VAT według stawki 23%.

UZASADNIENIE do pytania 2

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

* nabycia towarów i usług,

* dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

Z przepisów ustawy o VAT wynika, iż dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług, a prowadzoną działalnością. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.

O pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa, mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym osiąganymi przez podatnika przychodami. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo - skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić, gdy zakupy towarów i usług nie przyczyniają się bezpośrednio do uzyskania przychodu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczyniają się do generowania przez podmiot obrotów.

Z przedstawionego powyżej zdarzenia przyszłego wynika, że:

* w momencie sprzedaży Sieci na rzecz V., Sieć nie będzie przedsiębiorstwem ani jego zorganizowaną częścią w rozumieniu ustawy o VAT,

* sprzedaż Sieci na rzecz V. zostanie udokumentowana poprzez wystawienie faktury przez P.,

* V. będzie wykorzystywać Sieć do wykonywania czynności opodatkowanych VAT - działalności w zakresie dystrybucji, przesyłu oraz obrotu energią cieplną.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że V. będzie uprawniona do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury wystawionej przez P. dokumentującej sprzedaż Sieci - w przypadku uznania przez Organ, że nie zostały spełnione przesłanki warunkujące uznanie czynności za podlegającą zwolnieniu, a tym samym czynność powinna zostać opodatkowana stawką 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Towarami, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jak wynika z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zgodnie z art. 146a pkt 1, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże w treści ustawy o podatku od towarów i usług, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku oraz zwolnienie od podatku VAT.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Definicję pierwszego zasiedlenia zawiera art. 2 pkt 14 ustawy, zgodnie z którym, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich powstało pierwsze zasiedlenie, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.

Jednocześnie należy zwrócić uwagę, że zwolnienie uregulowane w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy ma charakter zwolnienia fakultatywnego, gdyż w myśl art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Zgodnie z art. 43 ust. 11 ustawy oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

1.

imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2.

planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;

3.

adres budynku, budowli lub ich części.

Tak więc ustawodawca daje podatnikom, dokonującym dostawy budynków, budowli lub ich części spełniających przesłanki do korzystania ze zwolnienia od podatku wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy po spełnieniu określonych warunków - możliwość rezygnacji ze zwolnienia i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych. Niniejsze prawo zostało zawężone tylko do rezygnacji ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Ponadto stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego;

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów".

Jednakże, w myśl ust. 7a cytowanego artykułu warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie określone w ww. przepisie dotyczy wszystkich towarów zarówno nieruchomości jak i ruchomości, przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu), których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych - niezależnie od okresu ich używania przez podatnika - wyłącznie na cele działalności zwolnionej z podatku VAT.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że z uwagi na brak definicji "budynków" i "budowli" w ustawie o podatku od towarów i usług należy korzystać z definicji budynków i budowli, które zostały zawarte w przepisach ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2016 r. poz. 290).

Zgodnie z art. 3 pkt 1 Prawa budowlanego, przez obiekt budowlany należy rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych. Z kolei, w myśl pkt 2 ww. artykułu, przez budynek należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Stosownie zaś do art. 3 pkt 3 Prawa budowlanego przez budowlę należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych, elektrowni jądrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

W myśl natomiast art. 3 pkt 9 ww. ustawy, przez urządzenia budowlane należy rozumieć urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków, a także przejazdy, ogrodzenia, place postojowe i place pod śmietniki.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że V. w ramach planowanej transakcji zamierza nabyć od P. zespół składników majątkowych tworzących sieci ciepłownicze wraz z towarzyszącą infrastrukturą.

Przedmiotowy majątek, jako aktywa o charakterze przesyłowym, będą wykorzystywane przez V. do wykonywania czynności opodatkowanych VAT. W momencie sprzedaży na rzecz V., Sieć posiadać będzie status ruchomości i stanowić będzie urządzenia w rozumieniu art. 49 Kodeksu cywilnego. W szczególności, Sieć nie będzie częścią składową nieruchomości gruntowych, w granicach których została wybudowana, lecz będzie stanowiła aktywa, które mogą być przedmiotem odrębnego obrotu.

W momencie sprzedaży Sieci na rzecz V., Sieć nie będzie przedsiębiorstwem ani jego zorganizowaną częścią w rozumieniu ustawy o VAT. Sieć nie jest wyodrębniona organizacyjnie oraz finansowo. W rezultacie, przedmiotem planowanej sprzedaży na rzecz V. będą budowle w rozumieniu Prawa budowlanego, niestanowiące jednocześnie przedsiębiorstwa albo jego zorganizowanej części w rozumieniu ustawy o VAT. Sprzedaż Sieci na rzecz V. zostanie udokumentowana poprzez wystawienie faktury przez P.

Przed planowaną transakcją pomiędzy P. i V., Sieć zostanie zakupiona przez P. jako jeden z elementów przedsiębiorstwa, które zostanie nabyte przez P. na podstawie umowy sprzedaży od syndyka masy upadłości E. sp. z o.o. w ramach prowadzonego postępowania upadłościowego.

Nabyte przedsiębiorstwo prowadzi działalność w zakresie: wytwarzania, przesyłu i dystrybucji ciepła, przesyłu i dystrybucji energii elektrycznej, przesyłu i dystrybucji gazu oraz poboru i rozprowadzania wody na cele bytowe i p-poż., odprowadzania ścieków bytowych i deszczowych oraz oczyszczania ścieków przemysłowych. Głównym przedmiotem działalności jest działalność koncesjonowana w zakresie obrotu i dystrybucji energii elektrycznej i cieplnej odbiorcom końcowym, wśród których są m.in. urzędy, przychodnie lekarskie, przedsiębiorstwa produkcyjne i usługowo-handlowe oraz tysiące odbiorców indywidualnych w dzielnicy.

Sieć będzie wchodzić w skład przedsiębiorstwa nabytego przez P. Nabycie przedsiębiorstwa będzie pozostawało poza zakresem opodatkowania VAT, zgodnie z treścią art. 6 pkt 1 ustawy. W związku z nabyciem przedsiębiorstwa P. planuje przeprowadzenie czynności restrukturyzacyjnych, obejmujących zbycie niektórych z aktywów, w tym Sieci. Przedsiębiorstwo nabyte przez P. obejmuje również inne aktywa, które nie zostaną nabyte przez V., a w szczególności sieć wodno-kanalizacyjną, sieć gazową oraz ok. 100 pracowników. Sieć wodno-kanalizacyjna oraz sieć gazowa jest i nadal będzie wykorzystywana do doprowadzania wody do osiedli mieszkaniowych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Sieć gazowa jest i nadal będzie wykorzystywana również do przesyłu gazu do podmiotu zewnętrznego wykorzystującego gaz w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Działalność gospodarcza nabytego przez P. przedsiębiorstwa będzie kontynuowana.

Od momentu zakupu Sieci do momentu planowanej sprzedaży na rzecz V., P. nie poniesie żadnych wydatków na ulepszenie składników majątkowych tworzących Sieć. Dodatkowo, składniki majątkowe tworzące Sieć od momentu ich wybudowania nie były oddane do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu (w szczególności nie były przedmiotem najmu lub dzierżawy). Jednocześnie, po zakupie przedsiębiorstwa, P. nie zawrze żadnej umowy najmu/dzierżawy albo umowy o podobnym charakterze, której przedmiotem będzie Sieć. Dodatkowo P. nie będzie wykorzystywało Sieci na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

* w stosunku do składników majątkowych tworzących Sieć przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Jeden z fragmentów sieci ciepłowniczej, który nie przedstawia istotnej wartości rynkowej został wybudowany około 30 lat temu, w związku z czym nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Nie były poniesione żadne wydatki na ulepszenie tego składnika.

Mająca być przedmiotem sprzedaży Sieć stanowiąca budowle w rozumieniu ustawy - Prawo Budowlane była wykorzystywana przez E. Sp. z o.o. w ramach prowadzonej działalności. Od dnia, w którym przedmiotowa Sieć zaczęła być wykorzystywana w działalności E. Sp. z o.o., a planowaną przez Wnioskodawcę sprzedażą na rzecz V. miną co najmniej 2 lata.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii opodatkowania dostawy sieci ciepłowniczej wraz z towarzyszącą infrastrukturą.

W celu ustalenia czy w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdzie zwolnienie z opodatkowania czy też opodatkowanie stawką podstawową należy w pierwszej kolejności rozstrzygnąć czy względem Sieci nastąpiło pierwsze zasiedlenie.

Należy zauważyć, że w kwestii rozumienia definicji pierwszego zasiedlenia wypowiedział się NSA w wyroku z dnia 14 maja 2014 r. o sygn. I FSK 382/14. Sąd w wyroku tym stwierdził, że "Wykładnia językowa, systematyczna i celowościowa dyrektywy 112 wskazuje wyraźnie, że ww. pojęcie należy rozumieć szeroko jako "pierwsze zajęcie budynku, używanie". Zatem w taki sposób powinna być odczytywana definicja przewidziana w treści art. 2 pkt 14 ustawy o VAT". W świetle wykładni językowej, jak i celowościowej systemu VAT, w ocenie NSA, należy więc przyjąć, że jeżeli podatnik użytkował dany budynek, budowlę lub ich części i spełnia warunek korzystania z budynku, budowli lub ich części przez wymagany czas, to do sprzedaży prawa własności tego budynku, budowli lub ich części zastosowanie znajdzie fakultatywne zwolnienie przewidziane w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług.

Wobec przywołanych wyżej przepisów i przedstawionych okoliczności sprawy należy stwierdzić, że planowana sprzedaż Sieci opisanej we wniosku będzie korzystała ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Z wniosku wynika, że w odniesieniu do Sieci, która ma być przedmiotem planowanej transakcji doszło do jej pierwszego zasiedlenia, bowiem doszło do korzystania z tej Sieci w prowadzonej działalności gospodarczej. Jak wskazano w treści wniosku Wnioskodawca przed planowaną transakcją pomiędzy P. i V., zakupi Sieć jako jeden z elementów przedsiębiorstwa, które zostanie nabyte przez P. na podstawie umowy sprzedaży od syndyka masy upadłości E. sp. z o.o. w ramach prowadzonego postępowania upadłościowego. Nabyte przedsiębiorstwo prowadzi działalność w zakresie: wytwarzania, przesyłu i dystrybucji ciepła, przesyłu i dystrybucji energii elektrycznej, przesyłu i dystrybucji gazu oraz poboru i rozprowadzania wody na cele bytowe i p-poż., odprowadzania ścieków bytowych i deszczowych oraz oczyszczania ścieków przemysłowych. U. w stosunku do składników majątkowych tworzących Sieć przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Jeden z fragmentów sieci ciepłowniczej, który nie przedstawia istotnej wartości rynkowej został wybudowany około 30 lat temu, w związku z czym nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Nie były poniesione żadne wydatki na ulepszenie tego składnika. Sieć była wykorzystywana przez E. Sp. z o.o. w ramach prowadzonej działalności oraz od dnia, w którym Sieć zaczęła być wykorzystywana w działalności, a planowaną przez Wnioskodawcę sprzedażą na rzecz V. miną co najmniej 2 lata. Oznacza to, że w przypadku Sieci, do pierwszego zasiedlenia doszło w momencie zajęcia budowli (używania w prowadzonej działalności gospodarczej) przed jego nabyciem przez P. Zatem, planowana dostawa Sieci przez P. na rzecz V. nastąpi po pierwszym zasiedleniu w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy oraz od momentu pierwszego zasiedlenia do momentu planowanej sprzedaży Sieci upłynie okres dłuższy niż 2 lata. W związku z tym, dostawa Sieci stanowiącej przedmiot dostawy będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Wobec zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy do planowanej sprzedaży brak jest podstaw do analizy zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy oraz zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Przy czym, zauważyć należy, że Zainteresowani przy spełnieniu warunków wynikających z art. 43 ust. 10 i 11 ustawy będą mieli możliwość rezygnacji z niniejszego zwolnienia od podatku i wyboru opodatkowania planowanej dostawy Sieci. Rezygnując ze zwolnienia, zamierzona sprzedaż Sieci, będzie podlegać opodatkowaniu podstawową stawką podatku VAT, tj. 23%, na mocy art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 tej ustawy.

W myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Jak wskazano w opisie sprawy, V. jest czynnym podatnikiem VAT, który prowadzi swoją podstawową działalność gospodarczą w zakresie dystrybucji i sprzedaży ciepła na obszarze miasta. P. jest czynnym podatnikiem VAT. Przedmiotowy majątek (Sieć), jako aktywa o charakterze przesyłowym, będą wykorzystywane przez V. do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Zatem, w przypadku, gdy na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy, Strony transakcji zrezygnują ze zwolnienia z opodatkowania Sieci, której dostawa mogłaby korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z otrzymanej faktury VAT z tytułu nabycia Sieci.

Natomiast, w przypadku gdy, Zainteresowani nie zrezygnują z powyższego zwolnienia, dostawa Sieci zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy będzie podlegała zwolnieniu i na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia Sieci.

Zatem, oceniając całościowo, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę wyroków i interpretacji indywidualnych w celu poparcia własnego stanowiska zauważyć należy, iż przytoczone orzeczenia Organ potraktował jako element argumentacji Strony, lecz nie mogły mieć one wpływu na ocenę prawną przedmiotowej sprawy. Nie negując tych orzeczeń jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego należy zwrócić uwagę, iż organ podatkowy jest zobowiązany traktować indywidualnie każdą sprawę. Tut. Organ wziął pod uwagę orzeczenia wskazane przez Wnioskodawcę, jednakże uznał, iż w przedmiotowej sprawie nie mają one zastosowania z uwagi na wydanie prawomocnego wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 14 maja 2014 r. sygn. I FSK 382/14, w którym Sąd wypowiedział się w kwestii rozumienia definicji pierwszego zasiedlenia. I tak, zdaniem Sądu wykładnia językowa, systematyczna i celowościowa dyrektywy 112 wskazuje wyraźnie, że pojęcie pierwszego zasiedlenia należy rozumieć szeroko jako "pierwsze zajęcie budynku, używanie". Zatem w taki sposób powinna być odczytywana definicja przewidziana w treści art. 2 pkt 14 ustawy. W przedmiotowej sprawie, w odniesieniu do Sieci, która ma być przedmiotem planowanej transakcji doszło do jej pierwszego zasiedlenia, bowiem doszło do korzystania z tej Sieci w prowadzonej działalności gospodarczej. Tym samym, w ocenie tut. Organu powołane orzeczenia nie mogą stanowić podstawy przy rozstrzygnięciu w sprawie Wnioskodawcy.

Stronie oraz Zainteresowanemu niebędącemu Stroną przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym, a ponadto zawierać: wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia, innego aktu lub czynności, oznaczenie organu, którego działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania skarga dotyczy, określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego, w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i 4, dowód, że skarżący wezwał właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa (art. 57 § 1 pkt 1 - 4 ww. ustawy). Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl