IPPP3/4512-33/15-5/S/19/IG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 listopada 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej IPPP3/4512-33/15-5/S/19/IG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) oraz zgodnie z art. 223 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1948, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej po ponownym rozpatrzeniu sprawy w związku z wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 22 lutego 2019 r., sygn. akt I FSK 281/17, oddalającym skargę kasacyjną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie działającego z upoważnienia Ministra Rozwoju i Finansów od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 17 listopada 2016 r., sygn. akt III SA/Wa 2344/15 (data wpływu prawomocnego orzeczenia WSA w Warszawie 19 sierpnia 2019 r.), stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 stycznia 2015 r. (data wpływu 19 stycznia 2015 r.), uzupełnionym w dniu 20 kwietnia 2015 r. (data wpływu 23 kwietnia 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania planowanych usług na rzecz polskich podatników zarządzających przedsiębiorstwem zbiorowego inwestowania podstawową stawką podatku i prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami na rzecz brytyjskiego podatnika zarządzającego przedsiębiorstwem zbiorowego inwestowania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 stycznia 2015 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania planowanych usług na rzecz polskich podatników zarządzających przedsiębiorstwem zbiorowego inwestowania podstawową stawką podatku i prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami na rzecz brytyjskiego podatnika zarządzającego przedsiębiorstwem zbiorowego inwestowania. Wniosek został uzupełniony w dniu 20 kwietnia 2015 r. (data wpływu 23 kwietnia 2015 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 8 kwietnia 2015 r. do uzupełnienia wniosku, otrzymane przez Wnioskodawcę w dniu 13 kwietnia 2015 r.

Dotychczasowy przebieg postępowania:

W dniu 30 kwietnia 2015 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów wydał dla Wnioskodawcy indywidualną interpretację znak IPPP3/4512-33/15-4/IG, w której uznał stanowisko Wnioskodawcy w zakresie opodatkowania planowanych usług na rzecz polskich podatników zarządzających przedsiębiorstwem zbiorowego inwestowania podstawową stawką podatku i prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami na rzecz brytyjskiego podatnika zarządzającego przedsiębiorstwem zbiorowego inwestowania, za nieprawidłowe.

W dniu 22 lipca 2015 r. (data wpływu 24 lipca 2015 r.) na ww. interpretację złożono skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, w której wniesiono o uchylenie zaskarżonej interpretacji indywidualnej oraz zasądzenie na rzecz strony skarżącej kosztów postępowania, według norm przepisanych.

Wyrokiem z dnia 17 listopada 2016 r., sygn. akt III SA/Wa 2344/15, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uchylił zaskarżoną interpretację indywidualną. W dniu 23 stycznia 2017 r. Organ wniósł do Naczelnego Sądu Administracyjnego skargę kasacyjną od wyroku WSA w Warszawie.

Naczelny Sąd Administracyjny po rozpoznaniu skargi kasacyjnej Ministra Rozwoju i Finansów od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 17 listopada 2016 r., sygn. akt III SA/Wa 2344/15, wyrokiem z dnia 22 lutego 2019 r., sygn. akt I FSK 281/17, oddalił skargę kasacyjną Organu.

Odpis prawomocnego wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 17 listopada 2016 r., sygn. akt III SA/Wa 2344/15, wraz z aktami sprawy wpłynął do tut. Organu w dniu 19 sierpnia 2019 r.

W myśl art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2018 r. poz. 1302 z późn. zm.) ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie organy, których działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania było przedmiotem zaskarżenia, a także sądy, chyba że przepisy prawa uległy zmianie.

Wskutek powyższego, ww. wniosek Strony z dnia 14 stycznia 2015 r. (data wpływu 19 stycznia 2015 r.) wymaga ponownego rozpatrzenia przez tut. Organ.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest zarejestrowanym w Polsce czynnym podatnikiem VAT świadczącym usługi doradcze na rzecz brytyjskiej spółki (dalej: "Zarządzający"). Zarządzający prowadzi działalność w zakresie zarządzania przedsiębiorstwem zbiorowego inwestowania typu zamkniętego (dalej: "fundusz inwestycyjny zamknięty").

W celu zarządzania aktywami funduszu inwestycyjnego zamkniętego Zarządzający nabywa od Wnioskodawcy usługi doradcze związane z prowadzoną przez Zarządzającego aktywnością inwestycyjną (Zarządzający podejmuje decyzje dotyczące sposobu inwestowania środków finansowych funduszu inwestycyjnego zamkniętego). Oferowane przez Spółkę usługi doradcze związane są co do zasady z rozważanymi bądź podejmowanymi przez Zarządzającego inwestycjami na terytorium Polski. Przedmiotem zainteresowania Zarządzającego (a tym samym przedmiotem usług doradczych świadczonych przez Spółkę) mogą być inwestycje w przedsiębiorstwa prowadzące swą działalność na terytorium Polski, oferowane na polskim rynku instrumenty finansowe, akcje oraz obligacje przedsiębiorstw jak również obligacje emitowane przez Skarb Państwa (przy czym nie jest to lista wyczerpująca wszystkie możliwości inwestycyjne, którymi może być zainteresowany Zarządzający).

Niezależnie jednak od przedmiotu zainteresowania Zarządzającego, usługi doradcze świadczone przez A (dalej: "usługi doradcze") obejmują między innymi następujące czynności:

* identyfikacja potencjalnych celów inwestycyjnych,

* przygotowanie rekomendacji w zakresie planowanych działań inwestycyjnych,

* analiza potencjalnych ryzyk związanych z inwestycją,

* przygotowanie zestawień różnego rodzaju danych inwestycyjnych,

* przeprowadzanie analiz typu due diligence obejmujących badanie sytuacji prawnej i działalności operacyjnej podmiotu stanowiącego cel inwestycyjny Zarządzającego,

* przygotowanie wstępnych projektów umów kupna - sprzedaży dla Zarządzającego,

* informowanie i współpracowanie z innymi doradcami Zarządzającego w przedmiocie projektów inwestycyjnych,

* przygotowywanie projektów umów i innych dokumentów związanych z działalnością Zarządzającego,

* w sytuacjach gdy będzie to konieczne i niezbędne, kontaktowanie się z odpowiednimi władzami w Polsce w zakresie działalności Zarządzającego,

* monitorowanie i analizowanie sposobu realizacji inwestycji,

* przygotowywanie raportów podsumowujących dotyczących podjętych działań inwestycyjnych,

* reprezentowanie Zarządzającego w odniesieniu do realizacji jego uprawnień właścicielskich,

* ocena rentowności inwestycji Zarządzającego oraz okresowe aktualizowanie tego typu ocen.

Co istotne, Wnioskodawca nie prowadzi działalności inwestycyjnej, a jego usługi mają wyłącznie charakter doradczy, co oznacza, iż efekty tych usług (np. w postaci rekomendacji inwestycyjnych) mogą, lecz nie muszą być uwzględnione przez Zarządzającego. A nie ma żadnej mocy decyzyjnej jeżeli chodzi o podejmowanie ostatecznych decyzji inwestycyjnych, nie ma również możliwości wpływania na Zarządzającego w kontekście wykonania konkretnej rekomendacji inwestycyjnej. Spółka nie ma prawa do wykonywania czynności o charakterze zarządczym w odniesieniu do funduszu inwestycyjnego zamkniętego. Spółka nie jest również umocowana do zaciągania jakichkolwiek zobowiązań (w tym podpisywania umów) zarówno w imieniu Zarządzającego jak i funduszu inwestycyjnego zamkniętego.

Celem usług doradczych świadczonych przez Wnioskodawcę jest dostarczanie informacji o potencjalnych możliwościach inwestycyjnych oraz wykonywanie czynności o charakterze tzw. back office (przygotowywanie różnego rodzaju zestawień, podsumowań, informacji) związanych z działalnością Zarządzającego.

W uzupełnieniu wniosku, w celu sprecyzowania zdarzenia przyszłego Strona wyjaśniła, że planuje w przyszłości rozpoczęcie świadczenia usług doradczych również na rzecz podmiotów z Polski (podatników zarejestrowanych dla celów podatku VAT w Polsce, mających siedzibę działalności gospodarczej na terytorium Polski). Przedmiotowe usługi dotyczyć będą wsparcia podmiotów prowadzących działalność w zakresie zarządzania przedsiębiorstwami zbiorowego inwestowania typu zamkniętego na analogicznych (tożsamych) zasadach, jak ma to miejsce w odniesieniu do Zarządzającego, tj. brytyjskiej spółki prowadzącej działalność w zakresie zarządzania przedsiębiorstwem zbiorowego inwestowania typu zamkniętego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku:

1. Czy planowane świadczenie przez Spółkę usług doradczych na rzecz polskich podatników podatku VAT powinno być opodatkowane podstawową, 23% stawką VAT?

2. Czy w odniesieniu do usług doradczych świadczonych przez Spółkę na rzecz Zarządzającego, Wnioskodawcy powinno przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Ad. 1.

Planowane świadczenie przez Spółkę usług doradczych na rzecz polskich podatników podatku VAT powinno być opodatkowane podstawową, 23% stawką VAT.

Ad. 2.

W odniesieniu do usług doradczych świadczonych przez Spółkę na rzecz Zarządzającego, Wnioskodawcy powinno przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego.

Opodatkowanie VAT usługi świadczonej przez Wnioskodawcę

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Artykuł 7 ust. 1 ustawy o VAT wskazuje, iż przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Art. 8 ust. 1 ustawy o VAT pod pojęciem świadczenia usług definiuje natomiast każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do usług doradczych wykonywanych przez Spółkę na rzecz Zarządzającego bezspornym powinno być, iż na gruncie VAT, czynności tego typu należy rozpatrywać w kategorii świadczenia usług a nie w kategorii dostawy towarów.

Jedną z podstawowych zasad konstrukcyjnych podatku VAT jest jego powszechność, co oznacza, że zasadniczo opodatkowaniu VAT powinny podlegać wszystkie świadczenia wykonywane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Ustawa o VAT przewiduje jednak pewne wyjątki, w odniesieniu do których możliwe jest stosowanie zwolnienia od VAT w stosunku do wykonywanych świadczeń. Aby zatem ustalić, czy usługi doradcze świadczone przez Spółkę na rzecz Zarządzającego powinny być objęte zakresem opodatkowania VAT (lub z niego zwolnione), w ocenie Wnioskodawcy, należy przeanalizować katalog dopuszczalnych na gruncie przepisów ustawy o VAT zwolnień od tego podatku. Jeżeli usługi doradcze nie będą mieścić się w przewidzianym przez ustawę o VAT katalogu zwolnień od tego podatku oznaczać to będzie, iż usługi tego typu powinny zostać objęte zakresem opodatkowania VAT.

Usługa świadczona przez Wnioskodawcę w kontekście możliwości zastosowania zwolnienia od VAT

Ustawa o VAT przewiduje szereg zwolnień z opodatkowania podatkiem VAT. W szczególności, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. a zwalnia się od podatku m.in. usługi zarządzania funduszami inwestycyjnymi i zbiorczymi portfelami papierów wartościowych - w rozumieniu przepisów o funduszach inwestycyjnych.

Spółka nie będzie jednak świadczyć na rzecz funduszu inwestycyjnego zamkniętego usług zarządzania aktywami tego funduszu. Aktywność Spółki ograniczać się będzie wyłącznie do świadczenia usług doradczych na rzecz podmiotu (Zarządzającego), który będzie faktycznie wykonywał usługi zarządzania funduszem inwestycyjnym zamkniętym.

Wnioskodawca pragnie podkreślić, że art. 43 ust. 15 ustawy o VAT wyłącza możliwość stosowania zwolnienia od VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. a ustawy o VAT m.in. do usług doradczych wykonywanych w ramach zarządzania funduszem inwestycyjnym. Innymi słowy, w zakresie w jakim usługi zarządzania funduszem inwestycyjnym, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. a ustawy o VAT dotyczą czynności o charakterze doradczym, to w takim zakresie ustawa o VAT wprost uniemożliwia stosowanie zwolnienia od VAT.

W ocenie Wnioskodawcy poza wszelką wątpliwością powinno pozostać, iż usługi świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz Zarządzającego mają właśnie charakter usług doradczych. Przemawia za tym m.in. fakt, że Spółka nie ma możliwości wpływu na decyzje podejmowane przez Zarządzającego, nie jest umocowana do reprezentowania Zarządzającego bądź funduszu inwestycyjnego zamkniętego, nie ma możliwości do faktycznego zarządzania majątkiem funduszu inwestycyjnego zamkniętego. Co więcej, charakter usług świadczonych przez Spółkę wpisuje się w rozumienie czynności doradztwa, tj. istota czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę sprowadza się do wskazania Zarządzającemu możliwości inwestycyjnych, pomocy w kwestiach formalnych i administracyjnych związanych z podjęciem decyzji o rozpoczęciu bądź zakończeniu danej inwestycji, weryfikacji podjętych inwestycji (np. ustalenia wartości danej inwestycji, możliwości wyjścia z inwestycji).

Z uwagi na powyższe, zdaniem Wnioskodawcy usługa świadczona przez Spółkę na rzecz Zarządzającego, ze względu na swój doradczy charakter nie może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy o VAT.

Wnioskodawca podkreśla przy tym, iż doradczy charakter usługi świadczonej przez Spółkę powoduje, iż usługa ta nie może podlegać zwolnieniu od VAT również na podstawie regulacji wynikających z art. 43 ust. 1 pkt 37-41 ustawy o VAT. Również w odniesieniu do zwolnień określonych w tych pkt (tj. od 37 do 41), art. 43 ust. 15 ustawy o VAT wyłącza możliwość stosowania zwolnienia od VAT w odniesieniu do czynności o charakterze doradczym.

Z uwagi na powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, usługi doradcze nie mogą być objęte zakresem zwolnienia VAT.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 oraz art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, podstawowa stawka podatku VAT w okresie do 31 grudnia 2016 r. wynosi 23%. Zdaniem Spółki, usługi doradcze świadczone na rzecz Zarządzającego nie zostały objęte katalogiem świadczeń, w odniesieniu do których możliwe jest stosowanie obniżonych stawek VAT. W efekcie, za prawidłową należy przyjąć konkluzję, iż właściwym sposobem potraktowania dla celów VAT usługi doradczej świadczonej przez Spółkę, w przypadku gdyby miejsce świadczenia w odniesieniu do tej usługi było określone na terytorium Polski, jest opodatkowanie tej usługi z zastosowaniem podstawowej stawki VAT w wysokości 23%.

Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego

Zgodnie z podstawową zasadą podatku VAT zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Artykuł 86 ust. 8 pkt 1 wskazuje dodatkowo, że podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczanego podatku z tymi czynnościami.

Powyższy przepis stanowi w istocie, że w zakresie w jakim nabywane towary i usługi związane są ze świadczeniem usług opodatkowanych VAT (ale dla których miejsce opodatkowania jest poza terytorium kraju), podatnikowi świadczącemu tego typu usługi powinno przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego.

Zdaniem Wnioskodawcy, o tego typu sytuacji można mówić w przypadku usług doradczych świadczonych przez Spółkę. Miejscem świadczenia (opodatkowania VAT) tych usług, zgodnie z generalna zasadą wynikająca z art. 28b ustawy o VAT jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej. W analizowanej sytuacji, miejscem opodatkowania usług doradczych świadczonych przez Spółkę jest kraj siedziby Zarządzającego. Jednocześnie, jak zostało to dowiedzione we wcześniejszej części uzasadnienia stanowiska Wnioskodawcy, usługi doradcze powinny być uznane za czynności opodatkowane VAT (a nie zwolnione od tego podatku), w przypadku gdyby miejsce świadczenia było określone na terytorium Polski. W rezultacie, zdaniem Wnioskodawcy, w związku ze świadczeniem usług doradczych Spółce powinno przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w oparciu o art. 86 ust. 8 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że niniejszą interpretację oparto na przepisach prawa podatkowego obowiązujących w dniu wydania interpretacji uchylonej wyrokiem Sądu, ponieważ interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego. Niniejsza interpretacja stanowi ponowne rozstrzygnięcie tej samej sprawy w wyniku orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie oddalającego skargę kasacyjną Ministra Rozwoju i Finansów na wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 17 listopada 2016 r., sygn. akt III SA/Wa 2344/15.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 ustawy.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Natomiast stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w ustawie jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

I tak, stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy, zwalnia się od podatku usługi zarządzania:

a.

funduszami inwestycyjnymi i zbiorczymi portfelami papierów wartościowych - w rozumieniu przepisów o funduszach inwestycyjnych,

b.

portfelami inwestycyjnymi funduszy inwestycyjnych, o których mowa w lit. a, lub ich częścią,

c.

ubezpieczeniowymi funduszami kapitałowymi w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej,

d.

otwartymi funduszami emerytalnymi w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, a także Funduszem Gwarancyjnym utworzonym na podstawie tych przepisów,

e.

pracowniczymi programami emerytalnymi w rozumieniu przepisów o pracowniczych programach emerytalnych,

f.

obowiązkowym systemem rekompensat oraz funduszem rozliczeniowym utworzonymi na podstawie przepisów prawa o publicznym obrocie papierami wartościowymi, a także innymi środkami i funduszami, które są gromadzone lub tworzone w celu zabezpieczenia prawidłowego rozliczenia transakcji zawartych w obrocie na rynku regulowanym w rozumieniu tych przepisów albo w obrocie na giełdach towarowych w rozumieniu przepisów o giełdach towarowych, przez partnera centralnego, agenta rozrachunkowego lub izbę rozliczeniową w rozumieniu przepisów o ostateczności rozrachunku w systemach płatności i systemach rozrachunku papierów wartościowych oraz zasadach nadzoru nad tymi systemami.

Zgodnie z art. 43 ust. 15 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 7, 12 i 37-41 oraz w ust. 13, nie mają zastosowania do:

1.

czynności ściągania długów, w tym factoringu,

2.

usług doradztwa,

3.

usług w zakresie leasingu.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym w Polsce czynnym podatnikiem VAT świadczącym usługi doradcze na rzecz brytyjskiej spółki - Zarządzającego. Zarządzający prowadzi działalność w zakresie zarządzania przedsiębiorstwem zbiorowego inwestowania typu zamkniętego.

W celu zarządzania aktywami funduszu inwestycyjnego zamkniętego Zarządzający nabywa od Wnioskodawcy usługi doradcze związane z prowadzoną przez Zarządzającego aktywnością inwestycyjną - Zarządzający podejmuje decyzje dotyczące sposobu inwestowania środków finansowych funduszu inwestycyjnego zamkniętego. Oferowane przez Spółkę usługi doradcze związane są co do zasady z rozważanymi bądź podejmowanymi przez Zarządzającego inwestycjami na terytorium Polski. Przedmiotem zainteresowania Zarządzającego a tym samym przedmiotem usług doradczych świadczonych przez Spółkę mogą być inwestycje w przedsiębiorstwa prowadzące swą działalność na terytorium Polski, oferowane na polskim rynku instrumenty finansowe, akcje oraz obligacje przedsiębiorstw jak również obligacje emitowane przez Skarb Państwa, przy czym nie jest to lista wyczerpująca wszystkie możliwości inwestycyjne, którymi może być zainteresowany Zarządzający.

Niezależnie jednak od przedmiotu zainteresowania Zarządzającego, usługi doradcze świadczone przez Wnioskodawcę obejmują między innymi następujące czynności: identyfikacja potencjalnych celów inwestycyjnych, przygotowanie rekomendacji w zakresie planowanych działań inwestycyjnych, analiza potencjalnych ryzyk związanych z inwestycją, przygotowanie zestawień różnego rodzaju danych inwestycyjnych, przeprowadzanie analiz typu due diligence obejmujących badanie sytuacji prawnej i działalności operacyjnej podmiotu stanowiącego cel inwestycyjny Zarządzającego, przygotowanie wstępnych projektów umów kupna - sprzedaży dla Zarządzającego, informowanie i współpracowanie z innymi doradcami Zarządzającego w przedmiocie projektów inwestycyjnych, przygotowywanie projektów umów i innych dokumentów związanych z działalnością Zarządzającego, w sytuacjach gdy będzie to konieczne i niezbędne, kontaktowanie się z odpowiednimi władzami w Polsce w zakresie działalności Zarządzającego, monitorowanie i analizowanie sposobu realizacji inwestycji, przygotowywanie raportów podsumowujących dotyczących podjętych działań inwestycyjnych, reprezentowanie Zarządzającego w odniesieniu do realizacji jego uprawnień właścicielskich, ocena rentowności inwestycji Zarządzającego oraz okresowe aktualizowanie tego typu ocen.

Co istotne, Wnioskodawca nie prowadzi działalności inwestycyjnej, a jego usługi mają wyłącznie charakter doradczy, co oznacza, iż efekty tych usług np. w postaci rekomendacji inwestycyjnych mogą, lecz nie muszą być uwzględnione przez Zarządzającego. A nie ma żadnej mocy decyzyjnej jeżeli chodzi o podejmowanie ostatecznych decyzji inwestycyjnych, nie ma również możliwości wpływania na Zarządzającego w kontekście wykonania konkretnej rekomendacji inwestycyjnej. Spółka nie ma prawa do wykonywania czynności o charakterze zarządczym w odniesieniu do funduszu inwestycyjnego zamkniętego. Spółka nie jest również umocowana do zaciągania jakichkolwiek zobowiązań w tym podpisywania umów zarówno w imieniu Zarządzającego jak i funduszu inwestycyjnego zamkniętego.

Celem usług doradczych świadczonych przez Wnioskodawcę jest dostarczanie informacji o potencjalnych możliwościach inwestycyjnych oraz wykonywanie czynności o charakterze tzw. back office - przygotowywanie różnego rodzaju zestawień, podsumowań, informacji związanych z działalnością Zarządzającego.

Wnioskodawca planuje w przyszłości rozpoczęcie świadczenia usług doradczych również na rzecz podmiotów z Polski - podatników zarejestrowanych dla celów podatku VAT w Polsce, mających siedzibę działalności gospodarczej na terytorium Polski. Przedmiotowe usługi dotyczyć będą wsparcia podmiotów prowadzących działalność w zakresie zarządzania przedsiębiorstwami zbiorowego inwestowania typu zamkniętego na analogicznych (tożsamych) zasadach, jak ma to miejsce w odniesieniu do Zarządzającego, tj. brytyjskiej spółki prowadzącej działalność w zakresie zarządzania przedsiębiorstwem zbiorowego inwestowania typu zamkniętego.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą tego czy planowane świadczenie przez Spółkę usług doradczych na rzecz polskich podatników podatku VAT powinno być opodatkowane podstawową 23% stawką VAT.

Odnosząc się do powyższych wątpliwości oraz do przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego należy zauważyć, że powołany art. 43 ust. 15 pkt 2 ustawy wprost wskazuje, iż zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 12 nie ma zastosowania do usług doradztwa. Zatem z przepisów prawa krajowego wynika, iż usługi o charakterze doradczym, które świadczone są dla podmiotów zarządzających funduszami inwestycyjnymi, podlegają wyłączeniu z zakresu zwolnienia od podatku VAT i podlegają opodatkowaniu według stawki podstawowej na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy.

W opisanej sprawie Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że świadczy na rzecz Zarządzającego usługi doradcze. Spółka nie ma wpływu na decyzje podejmowane przez Zarządzającego, nie jest umocowana do reprezentowania Zarządzającego bądź funduszu inwestycyjnego zamkniętego, nie ma możliwości faktycznego zarządzania majątkiem funduszu inwestycyjnego zamkniętego, a jej działania mają wyłącznie charakter doradczy.

W takiej sytuacji należy stwierdzić, że planowane przez Spółkę świadczenie usług doradczych, takich jak opisane we wniosku, na rzecz polskich podatników VAT, podlegać będzie opodatkowaniu VAT z zastosowaniem podstawowej stawki podatku wynikającej z art. 41 ust. 1 w związku z art. 43 ust. 15 pkt 2 ustawy.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie objętym pytaniem nr 1 należy uznać za prawidłowe.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą również tego, czy w odniesieniu do usług doradczych świadczonych przez Spółkę na rzecz Zarządzającego, Wnioskodawcy powinno przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Ustęp 2 pkt 1 lit. a tego artykułu stanowi, że kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Artykuł 86 ust. 8 pkt 1 wskazuje dodatkowo, że podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczanego podatku z tymi czynnościami.

Z powołanych regulacji wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć można więc podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Co do zasady ustawa wyłącza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Ponadto na podstawie cyt. art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupów związanych z dokonywaną dostawą towarów bądź świadczeniem usług opodatkowanych poza terytorium kraju. Warunkiem odliczenia podatku naliczonego związanego z czynnościami dokonywanymi poza terytorium kraju jest to, aby - hipotetycznie - w przypadku wykonywania tych samych czynności w kraju podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Jednocześnie przepis ten wymaga, aby podatnik posiadał dokumenty, z których wynikać będzie związek odliczonego podatku z czynnościami wykonywanymi poza terytorium kraju. Powinny to być przede wszystkim dokumenty potwierdzające dokonanie określonych czynności poza terytorium kraju, które będą jednocześnie opisywać te czynności.

Zatem podatnik podatku od towarów i usług, który dokonuje dostawy towarów lub świadczenia usług poza terytorium kraju, zachowuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, przy spełnieniu określonych warunków. Przepis ten winien być rozumiany w ten sposób, że upoważnia do odliczenia podatku naliczonego nie tyle w sytuacji, gdy podatnik podatku od towarów i usług wykazuje podatek należny z tytułu wykonywania na terenie kraju czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, ale gdy wykazuje fakt dostawy towarów lub świadczenia usług, które z uwagi na przepisy dotyczące miejsca świadczenia opodatkowane są poza terytorium kraju.

W niniejszej sprawie Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT i świadczy usługi doradcze na rzecz Zarządzającego - spółki brytyjskiej. Z treści wniosku wynika, że miejscem świadczenia (a tym samym opodatkowania) przedmiotowych usług jest miejsce siedziby działalności gospodarczej usługobiorcy. Jednocześnie, jak ustalono powyżej w odpowiedzi na pytanie nr 1, usługi te - w przypadku ich świadczenia na terytorium kraju - zgodnie z przepisami ustawy nie korzystają ze zwolnienia od podatku i podlegają opodatkowaniu według podstawowej stawki VAT w wysokości 23%.

Mając na uwadze powyższe okoliczności oraz powołane regulacje prawne należy zatem stwierdzić, że Wnioskodawcy - na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy - przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia w Polsce towarów i usług, udokumentowanego fakturami VAT, w sytuacji, gdy koszty te są ściśle powiązane ze świadczeniem opisanych usług doradczych podlegających opodatkowaniu poza terytorium kraju ze względu na miejsce świadczenia i Spółka jest w posiadaniu dokumentów potwierdzających związek odliczanego podatku z tymi czynnościami.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie objętym pytaniem nr 2 należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania pierwotnej interpretacji.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl