IPPP3/4512-326/16-2/KP - VAT w zakresie zwolnienia od podatku VAT importu środków trwałych i wyposażenia.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 lipca 2016 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/4512-326/16-2/KP VAT w zakresie zwolnienia od podatku VAT importu środków trwałych i wyposażenia.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 kwietnia 2016 r. (data wpływu 29 kwietnia 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT importu środków trwałych i wyposażenia (pytanie 1) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 kwietnia 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT importu środków trwałych i wyposażenia (pytanie 1).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Przedsiębiorstwo funkcjonujące poza granicami Unii Europejskiej (w Kanadzie) (dalej jako: "Spółka") zamierza przenieść swoją działalność na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wraz z majątkiem, w tym urządzeniami, które były faktycznie używane przez okres przekraczający 12 miesięcy przed złożeniem wniosku o likwidację. Nie upłynął jeszcze okres 12 miesięcy od dnia zaprzestania prowadzenia działalności gospodarczej. W tym celu, na terytorium Polski zawiązana została nowa spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, która występuje z przedmiotowym wnioskiem - B. spółka z o.o. Przedsiębiorstwo z Kanady złożyło wniosek o likwidację Spółki. Majątek Spółki ma zostać wykorzystany do rozpoczęcia działalności gospodarczej w Polsce, zgodnie z przepisami kodeksu spółek handlowych. Zasadą jest, że przy przeniesieniu przedsiębiorstwa spoza Unii Europejskiej na jej teren, a co za tym idzie przy przeniesieniu składników przedsiębiorstwa (środków trwałych), powstaje obowiązek celny oraz obowiązek uiszczenia podatku VAT.

Import towarów podlega obowiązkowi podatku VAT zgodnie z art. 2 pkt 7 Ustawy o podatku VAT.

Dla faktycznego zaistnienia obowiązku uiszczenia podatku od towarów i usług, istotny jest faktyczny przywóz towarów lub usług. Nieistotny jest natomiast charakter przedmiotowy czynności, w następstwie których dochodzi do przemieszczenia towarów z jednego terytorium na drugie.

Import do Polski, stanowiącej część obszaru celnego UE, towarów z krajów nie będących członkami UE wiąże się z obowiązkiem dokonania odprawy celnej. Polega ona na sporządzeniu zgłoszenia celnego, wraz z przedstawieniem niezbędnej dokumentacji towarzyszącej oraz uiszczeniu należności celnych i podatkowych z tytułu przywozu towarów. Wnioskodawcy/Podatnikowi zależy na wydaniu indywidualnej interpretacji w zakresie zwolnienia go z obowiązku uiszczenia należności podatkowych, a to z uwagi na spełnienie przez niego przesłanek wynikających z Rozporządzenia Rady (WE) nr 1186/2009 z dnia 16 listopada 2009 r. ustanawiającego wspólnotowy system zwolnień celnych oraz z przepisu art. 53 Ustawy o podatku od towarów i usług.

Urządzenia, stanowiące majątek Spółki, które będą importowane na teren Polski były faktycznie używane przez okres ponad 12 miesięcy przed zlikwidowaniem Spółki kanadyjskiej, ponadto będą wykorzystywane do tych samych celów na terytorium RP i odpowiadają rodzajowi i skali przedsiębiorstwa. Nie nastąpi fuzja z przedsiębiorstwem mającym siedzibę na obszarze celnym Wspólnoty, ani przejęcie takiego przedsiębiorstwa. Podatnik podjął nową działalność, a urządzenia sprowadzone używane będą zgodnie z ich dotychczasowym przeznaczeniem. Sprowadzane urządzenia stanowić będą majątek Spółki, po ich wprowadzeniu do obrotu. Urządzenia są środkami trwałymi i wyposażeniem. Ani Podatnik, ani Spółka kanadyjska nie posiadają gospodarstwa rolnego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (oznaczone we wniosku nr 1):

Czy w związku z przeniesieniem majątku przedsiębiorstwa kanadyjskiego, które złożyło wniosek o likwidację, na teren Rzeczypospolitej Polskiej, gdzie została utworzona nowa spółka - B. sp. z o.o. której przedmiot działalności będzie tożsamy z przedmiotem działalności Spółki kanadyjskiej, a urządzenia wchodzące w jej skład były faktycznie używane przez okres przekraczający 12 miesięcy do dnia likwidacji firmy z Kanady - Podatnik będzie zwolniony z obowiązku uiszczenia należności podatkowych, tj. podatku od towarów i usług oraz podatku celnego, w oparciu o art. 53 Ustawy o podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy:

1. W ocenie Podatnika zachodzą podstawy do zwolnienia z podatku VAT w oparciu o art. 53 ustawy o podatku od towarów i usług.

Stosownie do treści ww. przepisu zwalnia się od podatku import środków trwałych i innego wyposażenia, należących do przedsiębiorcy wykonującego w celach zarobkowych i na własny rachunek działalność gospodarczą, który zaprzestał prowadzenia tej działalności na terytorium państwa trzeciego i zamierza wykonywać podobną działalność na terytorium kraju, jeżeli łącznie są spełnione następujące warunki:

1.

środki trwałe i inne wyposażenie były używane przez przedsiębiorcę w miejscu poprzedniego wykonywania działalności przez okres co najmniej 12 miesięcy przed dniem zaprzestania działalności przedsiębiorstwa na terytorium państwa trzeciego;

2.

środki trwałe i inne wyposażenie są przeznaczone na terytorium kraju do takiego samego celu, w jakim były używane na terytorium państwa trzeciego;

3.

rodzaj i ilość przywożonych rzeczy odpowiadają rodzajowi i skali działalności prowadzonej przez przedsiębiorcę.

Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego, Spółka kanadyjska zlikwidowała działalność na terenie Kanady, a zgłoszenie celne nastąpi przed upływem 12 miesięcy od tego zdarzenia. Urządzenia były używane przez Spółkę kanadyjską przez okres ponad 12 miesięcy przed dniem zaprzestania działalności przedsiębiorstwa na terytorium Kanady. Spółka kanadyjska ani Podatnik nie są właścicielami gospodarstwa rolnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,

2.

eksport towarów,

3.

import towarów na terytorium kraju,

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Towarami, według art. 2 pkt 6 ustawy są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W świetle art. 2 pkt 7 ustawy, przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ponadto w myśl art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne na których ciąży obowiązek uiszczenia cła, również w przypadku, gdy na podstawie przepisów celnych importowany towar jest zwolniony od cła albo cło na towar zostało zawieszone, w części lub w całości, albo zastosowano preferencyjną, obniżoną lub zerową stawkę celną.

Zgodnie z art. 53 ust. 1 ustawy zwalnia się od podatku import, z zastrzeżeniem ust. 3-5, środków trwałych i innego wyposażenia, należących do przedsiębiorcy wykonującego w celach zarobkowych i na własny rachunek działalność gospodarczą, który zaprzestał prowadzenia tej działalności na terytorium państwa trzeciego i zamierza wykonywać podobną działalność na terytorium kraju, jeżeli łącznie są spełnione następujące warunki:

1.

środki trwałe i inne wyposażenie były używane przez przedsiębiorcę w miejscu poprzedniego wykonywania działalności przez okres co najmniej 12 miesięcy przed dniem zaprzestania działalności przedsiębiorstwa na terytorium państwa trzeciego;

2.

środki trwałe i inne wyposażenie są przeznaczone na terytorium kraju do takiego samego celu, w jakim były używane na terytorium państwa trzeciego;

3.

rodzaj i ilość przywożonych rzeczy odpowiadają rodzajowi i skali działalności prowadzonej przez przedsiębiorcę.

Stosownie do art. 53 ust. 2 ustawy w przypadku korzystania ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1, przez właściciela gospodarstwa rolnego zwolniony od podatku jest także import żywego inwentarza.

Natomiast zgodnie z ust. 3 ww. artykułu zwolnienia od podatku nie stosuje się w przypadku zaprzestania działalności w związku z połączeniem się przedsiębiorców lub nabyciem albo przejęciem w posiadanie przez przedsiębiorcę krajowego zorganizowanej części mienia przedsiębiorcy zagranicznego, jeżeli nie powoduje to rozpoczęcia prowadzenia nowej działalności.

Ponadto stosownie do art. 53 ust. 4 ustawy zwolnienia od podatku nie stosuje się również do:

1.

środków transportu, które nie służą do wykonywania działalności gospodarczej;

2.

towarów przeznaczonych do spożycia przez ludzi lub zwierzęta;

3.

paliwa;

4.

zapasów surowców, półproduktów i wyrobów gotowych;

5.

inwentarza żywego stanowiącego własność przedsiębiorcy, który prowadzi działalność w zakresie obrotu zwierzętami hodowlanymi.

Środki trwałe i inne wyposażenie podlegają zwolnieniu od podatku, jeżeli zostały zgłoszone do procedury dopuszczenia do obrotu przed upływem 12 miesięcy, licząc od dnia zaprzestania działalności przedsiębiorstwa na terytorium państwa trzeciego (art. 53 ust. 5 ustawy).

Stosownie do art. 53 ust. 6 ustawy, środki trwałe i inne wyposażenie, zwolnione od podatku, przez 12 miesięcy, licząc od dnia zgłoszenia do procedury dopuszczenia do obrotu, nie mogą zostać oddane jako zabezpieczenie, sprzedane, wynajęte, użyczone, wydzierżawione lub w inny sposób odstąpione odpłatnie lub nieodpłatnie bez uprzedniego poinformowania o tym organu celnego. W odniesieniu do wypożyczenia lub przekazania okres ten może być w uzasadnionych przypadkach wydłużony do 36 miesięcy przez naczelnika urzędu skarbowego.

Zgodnie z art. 53 ust. 7 ustawy, w przypadku sprzedaży lub przeniesienia prawa własności w inny sposób, wynajmu, użyczenia, wydzierżawienia lub innego odstąpienia rzeczy zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 i 2, dokonanych przed upływem okresu, o którym mowa w ust. 6, rzeczy te są opodatkowane podatkiem według stawek obowiązujących w dniu tego odstąpienia, z uwzględnieniem wartości celnej ustalonej dla tego dnia przez organ celny.

Z powyższych przepisów wynika, że zwolnienie od podatku importu środków trwałych i innego wyposażenia należącego do przedsiębiorcy wykonującego w celach zarobkowych i na własny rachunek działalność gospodarczą, której prowadzenia zaprzestaje na terytorium państwa trzeciego i zamierza wykonywać podobną działalność na terytorium kraju, może mieć zastosowanie w sytuacji, gdy:

* były one używane przez przedsiębiorcę w miejscu poprzedniego wykonywania działalności przez okres co najmniej 12 miesięcy przed dniem zaprzestania działalności przedsiębiorstwa na terytorium państwa trzeciego;

* są przeznaczone na terytorium kraju do takiego samego celu, w jakim były używane na terytorium państwa trzeciego;

* rodzaj i ilość przywożonych rzeczy odpowiadają rodzajowi i skali działalności prowadzonej przez przedsiębiorcę

* jeżeli zostały zgłoszone do procedury dopuszczenia do obrotu przed upływem 12 miesięcy, licząc od dnia zaprzestania działalności przedsiębiorstwa na terytorium państwa trzeciego.

Przy tym zwolnienia od podatku nie stosuje się w przypadku zaprzestania działalności w związku z połączeniem się przedsiębiorców lub nabyciem albo przejęciem w posiadanie przez przedsiębiorcę krajowego zorganizowanej części mienia przedsiębiorcy zagranicznego, jeżeli nie powoduje to rozpoczęcia prowadzenia nowej działalności.

Z opisu sprawy wynika, że Przedsiębiorstwo funkcjonujące poza granicami Unii Europejskiej (w Kanadzie) zamierza przenieść swoją działalność na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wraz z majątkiem, w tym urządzeniami, które były faktycznie używane przez okres przekraczający 12 miesięcy przed złożeniem wniosku o likwidację. Przedsiębiorstwo z Kanady złożyło wniosek o likwidację Spółki. Majątek Spółki ma zostać wykorzystany do rozpoczęcia działalności gospodarczej w Polsce, zgodnie z przepisami kodeksu spółek handlowych. Urządzenia, stanowiące majątek Spółki, które będą importowane na teren Polski były faktycznie używane przez okres ponad 12 miesięcy przed zlikwidowaniem Spółki kanadyjskiej i będą wykorzystywane do tych samych celów na terytorium RP i odpowiadają rodzajowi i skali przedsiębiorstwa. Spółka kanadyjska zlikwidowała działalność na terenie Kanady, a zgłoszenie celne nastąpi przed upływem 12 miesięcy od tego zdarzenia. W opisanym zdarzeniu nie nastąpi fuzja z przedsiębiorstwem mającym siedzibę na obszarze celnym Wspólnoty, ani przejęcie takiego przedsiębiorstwa. Podatnik podjął nową działalność, a urządzenia sprowadzone używane będą zgodnie z ich dotychczasowym przeznaczeniem. Sprowadzane urządzenia stanowić będą majątek Spółki, po ich wprowadzeniu do obrotu. Urządzenia są środkami trwałymi i wyposażeniem. Ani Podatnik, ani Spółka kanadyjska nie posiadają gospodarstwa rolnego.

Na tle tak przedstawionego opisu sprawy Wnioskodawca ma wątpliwości czy do przedmiotowego importu środków trwałych i wyposażenia znajdzie zwolnienie od podatku na podstawie art. 53 ust. 1 ustawy.

Analiza powołanych przepisów prawa i przedstawionych okoliczności sprawy prowadzi do stwierdzenia, że import środków trwałych i innego wyposażenia będzie korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 53 ust. 1 ustawy, ponieważ zostaną spełnione warunki wynikające z tego przepisu. Środki trwałe i inne wyposażenie były faktycznie używane w działalności gospodarczej przedsiębiorcy przez okres ponad 12 miesięcy przed zlikwidowaniem Spółki kanadyjskiej. Ponadto Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że środki trwałe i inne wyposażenie będą wykorzystywane do tych samych celów na terytorium RP i odpowiadają rodzajowi i skali prowadzonego przedsiębiorstwa. Spółka kanadyjska zlikwidowała działalność na terenie Kanady, a zgłoszenie celne nastąpi przed upływem 12 miesięcy od tego zdarzenia. W opisanym zdarzeniu nie nastąpi fuzja z przedsiębiorstwem mającym siedzibę na obszarze celnym Wspólnoty, ani przejęcie takiego przedsiębiorstwa. Podatnik podjął nową działalność, a urządzenia sprowadzone używane będą zgodnie z ich dotychczasowym przeznaczeniem.

Zatem należy stwierdzić, że import środków trwałych i innego wyposażenia dokonywany w sposób i na warunkach przedstawionych w opisie sprawy, będzie korzystać ze zwolnienia wynikającego z przepisu art. 53 ust. 1 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, że w związku z tym, że niniejsza interpretacja dotyczy rozstrzygnięcia wyłącznie w zakresie pytania nr 1, w zakresie pytania nr 2 zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718).

Skargę do WSA wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcie naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy).

Skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym, a ponadto zawierać: wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia innego aktu lub czynności, oznaczenie organu, którego działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania skarga dotyczy, określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego, w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i § 4, dowód, że skarżący wezwał właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa (art. 57 § 1 pkt 1-4 ww. ustawy). Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydana w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl