IPPP3/4512-305/16-5/JŻ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 czerwca 2016 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/4512-305/16-5/JŻ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 19 kwietnia 2016 r. (data wpływu 22 kwietnia 2016 r.), uzupełnionym w dniu 13 czerwca 2016 r. (data wpływu 16 czerwca 2016 r.), na wezwanie tut. Organu z dnia 4 czerwca 2016 r. (skutecznie doręczone 9 czerwca 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nabywanej usługi specjalistycznej adaptacji pojazdu dla osoby niepełnosprawnej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 kwietnia 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nabywanej usługi specjalistycznej adaptacji pojazdu dla osoby niepełnosprawnej. Wniosek został uzupełniony w dniu 13 czerwca 2016 r. (data wpływu 16 czerwca 2016 r.), na wezwanie tut. Organu z dnia 4 czerwca 2016 r. (skutecznie doręczone 9 czerwca 2016 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Stowarzyszenie - S. jest organizacją pozarządową zajmującą się pomocą niepełnosprawnym kierowcom i pasażerom, w celu podniesienia ich mobilności indywidualnej (motoryzacyjnej), aby w ten sposób mogli być, w większym niż dotąd stopniu, aktywni zawodowo i społecznie.

Pomoc, jaką świadczy stowarzyszenie, polega na finansowym wspieraniu i organizowaniu: kursów nauki jazdy dla osób z niepełnosprawnościami, organizacji zakupu aut dla potrzeb takich osób oraz ich specjalistycznej, profesjonalnej technicznej adaptacji.

Ten obszar działalności Stowarzyszenia należy do kategorii NON PROFIT. Oznacza to, że wszystkie bez wyjątku środki, jakie uzyskuje organizacja od swoich darczyńców instytucjonalnych i indywidualnych, przeznacza w 100% na pomoc takim osobom.

Oprócz tego organizacja prowadzi ograniczoną, skromną działalność gospodarczą (reklama, marketing, ubezpieczenia, szkolenia, doradztwo itp.), która służy na pokrycie bieżących kosztów utrzymania organizacji. Stowarzyszenie, z zasady, nie korzysta z żadnych dotacji i zasileń pochodzących ze środków budżetowych państwa. Organizacja nie zatrudnia nikogo na etatach. Wszystkie osoby działające w Stowarzyszeniu wykonują tę pracę społecznie i nieodpłatnie. W tym obszarze działalności Stowarzyszenie funkcjonuje, jako podmiot życia gospodarczego (płaci należne podatki i jest płatnikiem VAT).

W roku 2016 Wnioskodawca ma (po raz pierwszy w historii) do czynienia z sytuacją kiedy Stowarzyszenie ma być zleceniodawcą usługi technicznej, która polega na zleceniu (za granicę) wykonania specjalistycznej adaptacji pojazdu samochodowego dla osoby z czterokończynowym porażeniem kręgosłupa. Osobą tą jest beneficjent Stowarzyszenia - M. (niedoszły panczenista i olimpijczyk). Jest to młody, niesłychanie ambitny i zdeterminowany pozytywnie młody człowiek, który chce być niezależny mobilnie (aktualnie student prawa). Przykład M. jest bardzo pozytywnym drogowskazem dla innych osób w podobnej sytuacji, które liczą, że w przyszłości, dzięki zaawansowanej technice, będą mogły same się przemieszczać.

Tego typu usług Wnioskodawca nie potrafi jeszcze wykonywać w Polsce (bardzo specjalistyczna i droga technologia). Wystarczy podkreślić, że auto to będzie kierowane nie za pomocą klasycznej kierownicy lecz systemu joysticków. Specjalny, elektryczny fotel takiej osoby będzie jednocześnie fotelem kierowcy. Niepełnosprawny kierowca będzie to auto obsługiwał w 100% samodzielnie, bez pomocy osób trzecich. Odpowiednie testy i badania biomechaniczne zostały już z powodzeniem przeprowadzone w Holandii, w firmie B., która będzie wykonawcą tej usługi. Będzie to pierwsze auto tego typu w Polsce, tak specjalistycznie dostosowane. Nic zatem dziwnego, że temat ten jest i będzie przedmiotem wielkiego zainteresowania mediów i licznej części społeczeństwa. Ta pierwsza współpraca z holenderskim partnerem sprawi, że już niebawem technologia adaptacji pojazdów dla takich osób trafi do Polski. Wówczas będziemy mogli już w naszym kraju samodzielnie wykonywać takie specjalistyczne usługi, co spowoduje obniżenie kosztów i zwiększenie tym samym takich możliwości dostępu do takich usług innym osobom.

Stowarzyszenie S. pozyskało na ten cel (od darczyńców) środki w wysokości 120 tys. Wnioskodawca chce te środki w całości przeznaczyć na zlecenie wykonania tej drogiej usługi. Wg opinii biura księgowego Wnioskodawcy i innych osób z branży podatkowej, na Stowarzyszeniu ciążyć będzie w takim przypadku obowiązek odprowadzenia podatku VAT (ponad 22.500 zł). Oznaczałoby to, że płacąc ten podatek w Polsce, zabraknie Wnioskodawcy na zapłatę wykonawcy takiej właśnie kwoty, a tym samym zmusi do organizowania dalszych, czasochłonnych działań i przedsięwzięć, aby pozyskać brakujące środki. Czas jest w naszym przypadku bardzo istotnym czynnikiem całego przedsięwzięcia.

Dlatego opisana sytuacja skłoniła Wnioskodawcę do podjęcia starań o uzyskanie decyzji o zwolnieniu Stowarzyszenia od zapłacenia kwoty podatku VAT, w tym konkretnym, jednostkowym przypadku.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie ostatecznie sformułowane w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu:

Czy istnieje przepis prawa podatkowego, na mocy którego podmiot o charakterze stowarzyszenia (Stowarzyszenie - S.) zlecający zagranicznej firmie usługowej (firma w Holandii) wykonanie specjalistycznej adaptacji pojazdu dla osoby niepełnosprawnej (naszego beneficjenta), może być zwolniony od zapłacenia podatku VAT od tej transakcji, w przypadku kiedy transakcja handlowa ma dla stowarzyszenia status NON PROFIT.

Stanowisko Wnioskodawcy ostatecznie sformułowane w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu:

Stowarzyszenie S. jest organizacją pomagającą osobom z niepełnosprawnościami narządów ruchu podnieść poziom mobilności motoryzacyjnej. Tego typu działalność stowarzyszenia nie jest działalnością gospodarczą, co oznacza, że zleceniodawca tej transakcji nie uzyska żadnego zysku. Zatem, stowarzyszeniu wydaje się, że operacja taka powinna być opatrzona "zerową" stawką VAT.

Środki na realizację tej transakcji organizacja zgromadziła na zasadzie darowizn i umów prewencyjnych (szeroko rozumiana profilaktyka bezpieczeństwa ruchu drogowego kierowców z niepełnosprawnościami) służących wyłącznie realizacji celów statutowych o statusie NON PROFIT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710), zwanej dalej "ustawą", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast, przez świadczenie usług - stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów (...).

W powyższym przepisie przyjęto generalną zasadę, że usługami są wszelkie odpłatne świadczenia, niebędące dostawą towarów. Stąd też stwierdzić należy, że definicja "świadczenia usług" ma charakter dopełniający definicję "dostawy towarów" i jest wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług, transakcji wykonywanych przez podatników w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W przypadku świadczenia usług, istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależy, czy dana usługa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Stosownie do art. 28a ustawy - na potrzeby stosowania Rozdziału 3 "Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług":

1.

ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2.

podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Działalność gospodarcza - zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Artykuł 28a ustawy wprowadza odrębną definicję podatnika, mającą zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest podmiot wykonujący samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel i rezultat takiej działalności. Przy czym, ustawodawca wskazując na działalność gospodarczą odnosi się do jej definicji ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Istotą tego przepisu jest odróżnienie podmiotów znajdujących się w sferze aktywności gospodarczej od konsumentów.

Zgodnie z zasadą ogólną zawartą w art. 28b ust. 1 ustawy - miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

W przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej (art. 28b ust. 2 ustawy).

Z powyższych przepisów wynika, że miejscem świadczenia usług na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy, jest miejsce, w którym podatnik ten posiada siedzibę swojej działalności gospodarczej. Jeżeli jednak usługi te są świadczone na rzecz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika znajdującego się w miejscu innym niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej. Tę zasadę ogólną należy stosować, gdy usługa jest świadczona na rzecz podatnika, a przepisy art. 28e, 28f ust. 1 i 1a, 28g ust. 1 i 1a, 28i, 28j ust. 1 i 2 oraz 28n ustawy nie będą przewidywać innych zasad ustalenia miejsca świadczenia.

Jednocześnie w myśl art. 2 pkt 9 ustawy - przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4.

Natomiast na mocy art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy - podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

a.

usługodawcą jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, a w przypadku usług, do których stosuje się art. 28e, podatnik ten nie jest zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4,

b.

usługobiorcą jest:

* w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b - podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4,

* w pozostałych przypadkach - podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, posiadająca siedzibę na terytorium kraju i zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest organizacją pozarządową zajmującą się pomocą niepełnosprawnym kierowcom i pasażerom, w celu podniesienia ich mobilności indywidualnej (motoryzacyjnej), aby w ten sposób mogli być, w większym niż dotąd stopniu, aktywni zawodowo i społecznie.

Pomoc, jaką świadczy stowarzyszenie, polega na finansowym wspieraniu i organizowaniu: kursów nauki jazdy dla osób z niepełnosprawnościami, organizacji zakupu aut dla potrzeb takich osób oraz ich specjalistycznej, profesjonalnej technicznej adaptacji.

Ten obszar działalności Stowarzyszenia należy do kategorii NON PROFIT. Oznacza to, że wszystkie bez wyjątku środki, jakie uzyskuje organizacja od swoich darczyńców instytucjonalnych i indywidualnych, przeznacza w 100% na pomoc takim osobom.

Oprócz tego organizacja prowadzi ograniczoną, skromną działalność gospodarczą (reklama, marketing, ubezpieczenia, szkolenia, doradztwo itp.), która służy na pokrycie bieżących kosztów utrzymania organizacji. Stowarzyszenie, z zasady, nie korzysta z żadnych dotacji i zasileń pochodzących ze środków budżetowych państwa. Organizacja nie zatrudnia nikogo na etatach. Wszystkie osoby działające w Stowarzyszeniu wykonują tę pracę społecznie i nieodpłatnie. W tym obszarze działalności Stowarzyszenie funkcjonuje, jako podmiot życia gospodarczego (płaci należne podatki i jest płatnikiem VAT).

W roku 2016 Wnioskodawca ma (po raz pierwszy w historii) do czynienia z sytuacją kiedy Stowarzyszenie ma być zleceniodawcą usługi technicznej, która polega na zleceniu (za granicę) wykonania specjalistycznej adaptacji pojazdu samochodowego dla osoby z czterokończynowym porażeniem kręgosłupa. Wykonawcą tej usługi będzie firma posiadająca siedzibę w Holandii.

Wątpliwości Stowarzyszenia dotyczą ustalenia czy zlecając zagranicznej firmie usługowej z Holandii wykonanie specjalistycznej adaptacji pojazdu dla osoby niepełnosprawnej, może być zwolnione od zapłacenia podatku VAT od tej transakcji, w przypadku kiedy transakcja handlowa ma dla Stowarzyszenia status NON PROFIT.

W analizowanym przypadku Wnioskodawca nabywa usługi od podmiotu posiadającego siedzibę poza terytorium kraju. Usługobiorca, tj. Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług, natomiast usługodawcą jest firma usługowa z Holandii. Przy tym, z wniosku nie wynika aby usługodawca posiadał stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terenie Polski.

Jak wskazano wyżej, w przypadku świadczenia usług, istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależy, czy dana usługa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Odnosząc cytowane przepisy dotyczące określenia miejsca świadczenia usług do opisu sprawy należy stwierdzić, że Stowarzyszenie jest podatnikiem w rozumieniu art. 28a ustawy. Jednocześnie, usługi związane z wykonaniem specjalistycznej adaptacji pojazdu dla osoby niepełnosprawnej świadczone przez firmę z Holandii na rzecz Wnioskodawcy nie należą do katalogu usług dla których w sposób szczególny ustalane jest miejsce świadczenia usług. W konsekwencji w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdzie zasada ogólna wskazana w art. 28b ust. 1 ustawy.

Zatem, miejscem świadczenia, a tym samym miejscem opodatkowania nabywanej przez Wnioskodawcę od firmy z Holandii usługi specjalistycznej adaptacji pojazdu dla osoby niepełnosprawnej jest miejsce siedziby działalności gospodarczej Wnioskodawcy (usługobiorcy), tj. w Polsce.

Zatem należy stwierdzić, że Wnioskodawca jako podatnik, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, zobowiązany jest do opodatkowania przedmiotowych usług od firmy z Holandii na zasadzie importu usług, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego na terytorium kraju.

Jak wynika z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zgodnie z art. 146a pkt 1, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednocześnie, w treści ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku oraz zwolnienie od podatku VAT.

Niemniej jednak, należy wskazać, że usługi specjalistycznej adaptacji pojazdu dla osoby niepełnosprawnej, nie zostały wskazane przez ustawodawcę jako usługi objęte opodatkowaniem stawką obniżoną lub objęte zwolnieniem z podatku. Zatem, odpłatne nabycie przedmiotowej usługi podlega opodatkowaniu według stawki podstawowej, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy w związku z art. 146a pkt 1 ustawy, tj. 23%.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl