IPPP3/4512-200/15-2/RD - VAT w zakresie opodatkowania usług transportu międzynarodowego w stanie prawnym obowiązującym w 2010 r.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 kwietnia 2015 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/4512-200/15-2/RD VAT w zakresie opodatkowania usług transportu międzynarodowego w stanie prawnym obowiązującym w 2010 r.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 marca 2015 r. (data wpływu 10 marca 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług transportu międzynarodowego w stanie prawnym obowiązującym w 2010 r. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 marca 2015 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług transportu międzynarodowego w stanie prawnym obowiązującym w 2010 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

W roku 2010 Wnioskodawca zaczął świadczyć usługi transportowe do Turcji. Jednym z klientów była firma H., turecka firma logistyczno-transportowa, posiadająca swoje oddziały na terenie Europy, która oferowała ładunki z własnych magazynów w Turcji do różnych miejsc do Polski.

Zlecenia transportowe firma otrzymywała wg wzoru tureckiej centrali, jednak wysyłane były one z polskiego oddziału firmy H. Sp. z o.o. Zgodnie z ustaleniami poczynionymi z pracownikiem centrali firmy H. faktury miały być wystawiane na oddział Polski z 0% stawką VAT. Oddział Polski dokonywał też płatności za faktury transportowe. Pomimo licznych upomnień firma H. nie wywiązywała się z obowiązku dostarczenia koniecznych kopii dokumentów SAD, wobec czego firma P. wystawiła faktury korygujące z naliczeniem stawki VAT 22% i wysłała do kontrahenta pocztą (22% ponieważ sprawa dotyczy roku 2010), dopominając się tym samym o zapłatę kwoty podatku VAT.

Wobec braku zapłaty i braku chęci do współpracy firma wystąpiła na drogę sądową przeciwko zleceniodawcy - firmie H. Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, a wobec przeciągającej się sprawy firma P. zaczęła dochodzić ściągania dokumentów SAD we własnym zakresie. Do faktur za usługę transportową, do których uzyskano dokumenty SAD firma PPH P. sporządziła korekty i ograniczyła żądanie w pozwie sądowym przeciwko firmie H. Sp. z o.o. Brakujące dokumenty SAD są aktualnie dla firmy niemożliwe do uzyskania z powodu braku współpracy z odbiorcami towaru (osoby trzecie nie związane żadną umową z firmą PPH P.).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy jeżeli świadcząc usługi transportu międzynarodowego, firma nie jest w stanie uzyskać dokumentów wymienionych w art. 83 ust. 5 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, są w przypadku transportu:

1.

towarów przez przewoźnika lub spedytora - list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2;

2.

towarów importowanych - oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów;

3.

towarów przez eksportera - dowód wywozu towarów;

4.

osób - międzynarodowy bilet lotniczy, promowy, okrętowy lub kolejowy, wystawiony przez przewoźnika na określoną trasę przewozu dla konkretnego pasażera

- to nie można zastosować stawki opodatkowania 0%, lecz należy zastosować stawkę 22% (są to czynności wykonane w 2010 r).

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z przepisem zawartym w art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego i zgodnie z art. 83 ust. 3 tejże ustawy przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 23, rozumie się m.in. przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:

1.

z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej,

2.

z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,

3.

z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt) oraz

4.

z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przejazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przejazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju.

Usługi transportowe, które świadczyła firma PPH P. na rzecz H. Sp. z o.o. polegające na międzynarodowym transporcie towaru z terytorium Republiki Turcji na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej (państwa członkowskiego Unii Europejskiej), wypełniają ustawową definicję usług transportu międzynarodowego i tym samym objęte są stawką podatku w wysokości 0%. Zaznaczają także, iż w przypadku świadczenia przez firmę PPH P. usług transportu międzynarodowego polegających na przewozie towaru z Rzeczpospolitej do Republiki Tureckiej stawka podatku VAT również wynosi 0%.

Zastosowanie stawki 0% byłoby możliwe w przypadku gdyby firma P. w przypadku transportu towarów importowanych, oprócz dokumentów wskazanych w art. 83 ust. 5 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), posiadała dokument wydany przez urząd celny stanowiący dowód, iż świadczenie usługi transportu zostało wliczone do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.

W przypadku braku posiadania dokumentu z urzędu celnego nie ma możliwości zastosowania stawki 0%, ale zastosowanie stawki 22% (usługi wykonane w 2010 r).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przepisy obowiązujące w 2010 r.

Zgodnie z brzmieniem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Podstawowa stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej ustawodawca przewidział obniżone stawki podatku oraz zwolnienia od podatku dla dostaw niektórych towarów lub świadczenia niektórych usług, a także określił warunki stosowania tych obniżonych stawek i zwolnień.

I tak stosownie do art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego.

Przy czym zgodnie z art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy o VAT przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:

a.

z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty,

b.

z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,

c.

z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),

d.

z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju.

W myśl art. 83 ust. 5 ustawy o VAT dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, są w przypadku transportu:

1.

towarów przez przewoźnika lub spedytora - list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2;

2.

towarów importowanych - oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów,

3.

towarów przez eksportera - dowód wywozu towarów,

4.

osób - międzynarodowy bilet lotniczy, promowy, okrętowy lub kolejowy, wystawiony przez przewoźnika na określoną trasę przewozu dla konkretnego pasażera.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że w 2010 r. Wnioskodawca zaczął świadczyć usługi transportowe do Turcji. Jednym z klientów była firma H., turecka firma logistyczno-transportowa, posiadająca swoje oddziały na terenie Europy, która oferowała ładunki z własnych magazynów w Turcji do różnych miejsc do Polski. Zlecenia transportowe firma otrzymywała wg. wzoru tureckiej centrali, jednak wysyłane były one z polskiego oddziału firmy H. Sp. z o.o. Faktury wystawiane były na oddział Polski z 0% stawką VAT. Oddział Polski dokonywał też płatności za faktury transportowe. Pomimo licznych upomnień firma H. nie wywiązywała się z obowiązku dostarczenia koniecznych kopii dokumentów SAD, wobec czego firma P. wystawiła faktury korygujące z naliczeniem stawki VAT 22% (sprawa dotyczy 2010 r.). Wobec braku zapłaty i braku chęci do współpracy firma wystąpiła na drogę sądową przeciwko zleceniodawcy - firmie H. Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, a wobec przeciągającej się sprawy firma P. zaczęła dochodzić ściągania dokumentów SAD we własnym zakresie. Do faktur za usługę transportową, do których uzyskano dokumenty SAD firma PPH P. sporządziła korekty i ograniczyła żądanie w pozwie sądowym przeciwko zleceniodawcy. Brakujące dokumenty SAD są aktualnie dla firmy niemożliwe do uzyskania.

W związku z powyższym opisem, wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia czy świadcząc usługi transportowe na zlecenie kontrahenta firmy H. Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie w przypadku braku dokumentów o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 i 2 ustawy o VAT ma możliwość zastosowania 0% stawki VAT.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa należy stwierdzić, że zarówno opisana usługa transportowa obejmująca trasę z terytorium Republiki Turcji na terytorium Polski jak również usługa transportowa z Polski do Republiki Tureckiej spełnia przesłanki do uznania jej za usługę transportu międzynarodowego, o którym mowa odpowiednio w art. 83 ust. 3 pkt 1 lit. b ustawy o VAT oraz art. 83 ust. 3 pkt 1 lit. a ustawy o VAT. Jednakże wskazany w opisie sprawy sposób udokumentowania usługi transportu międzynarodowego nie uprawnia Wnioskodawcy do zastosowania preferencyjnej 0% stawki podatku VAT na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT. Jak wskazuje Wnioskodawca nie jest w stanie uzyskać dokumentów wymienionych w art. 83 ust. 5 pkt 1 i 2 ustawy o VAT. Świadcząc usługę transportu międzynarodowego w przypadku towarów importowanych brak dokumentu wydanego przez urząd celny z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów, powoduje że Wnioskodawca nie ma prawa do zastosowania stawki 0%. Zatem Wnioskodawca w przypadku braku stosownych dokumentów jest zobowiązany zastosować w odniesieniu do przedmiotowej usługi 22% stawkę podatku VAT w myśl art. 41 ust. 1 ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, iż w przypadku braku dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 i 2, powinien zastosować stawkę 22% VAT, należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl