IPPP3/4512-138/16-2/ISZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 marca 2016 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/4512-138/16-2/ISZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 17 lutego 2016 r. (data wpływu 22 lutego 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku dla słonych przekąsek ziemniaczanych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 lutego 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku dla słonych przekąsek ziemniaczanych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

1. Zakres działalności Wnioskodawcy.

Wnioskodawca (dalej: Spółka) będąca zarejestrowanym w Polsce, czynnym podatnikiem VAT, w ramach.prowadzonej na terytorium Polski działalności gospodarczej prowadzi dystrybucję produktów żywnościowych, w tym, w szczególności, słonych przekąsek ziemniaczanych.

2. Skład oraz proces produkcji słonych przekąsek ziemniaczanych.

Głównym składnikiem produkowanych przez Spółkę słonych przekąsek ziemniaczanych, a tym samym decydującym o ich walorach smakowych oraz charakterze jako produktu ziemniaczanego są płatki ziemniaczane, których zawartość procentowa w gotowym produkcie zawiera się w przedziale 34,9% - 44,4%.

Wspomniane płatki ziemniaczane będące głównym składnikiem produktu finalnego stanowią efekt końcowy procesu produkcyjnego w ramach, którego: dokonywana jest selekcja/wybór ziemniaków wykorzystywanych w dalszej jego części. Następnie wyselekcjonowane ziemniaki podlegają myciu, sortowaniu oraz obieraniu. Kolejnym krokiem jest ich krojenie oraz wstępne gotowanie. Po zakończeniu gotowania wstępnego pokrojone ziemniaki są chłodzone, a następnie poddawane są właściwemu procesowi gotowania. Kolejnym etapem jest ubijanie ugotowanych oraz pokrojonych ziemniaków do postaci papki, do której dodawane są dodatki. Otrzymana w ten sposób papka podlega suszeniu oraz mieleniu.

W skład produktu finalnego wchodzą następujące składniki:

* Płatki ziemniaczane 34,9-44,4;

* Skrobia pszenna 8,2- 10,5;

* Mąka ryżowa 10,5-13,3;

* Maltodekstryna 2,9-3;

* Woda 1,8-3;

* Kwas cytrynowy 0,069-0,143;

* Emulgator 2,4-3,6;

* Olej (słonecznikowy oraz kukurydziany) 24,1-24,9;

* Sól 05-1,9.

Otrzymane w przedstawiony powyżej sposób płatki ziemniaczane wykorzystywane są następnie w procesie produkcji produktu finalnego, w ramach którego płatki ziemniaczane mieszane są z pozostałymi suchymi składnikami oraz emulgatorem i wodą. Z tak utrzymanego surowca, wyrabiane jest następnie ciasto, które rozwałkowywane jest do postaci cienkiego arkusza. Kolejnym etapem, jest wycinanie z otrzymanego arkusza ciasta poszczególnych płatków chipsów za pomocą wykrojnika. Płatki te są następnie poddawane procesowi smażenia w głębokim tłuszczu o temperaturze ok. 200°C przez około 8-20 sekund. Po zakończeniu smażenia, chipsy skrapiane są olejem oraz dodawana jest sól. Następnie wysmażone chipsy podlegają chłodzeniu oraz dodawane są aromaty oraz składniki smakowe. Po zakończeniu procesu produkcyjnego chipsy są pakowane bez użycia wysokiego ciśnienia.

Wnioskodawca pragnie również podkreślić, iż w trakcie procesu produkcji, produkt finalny nie jest poddawany procesowi ekstrudowania (tekst jedn.: wytłaczania) ani ekspandowania (tekst jedn.: rozszerzania), a do sprzedaży oferowany jest w postaci gotowych do spożycia cienkich płatków pakowanych w tekturowe pojemniki w kształcie tuby.

3. Klasyfikacja produktu na gruncie PKWiU.

Zgodnie z art. 5a ustawy o VAT, towary lub usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne. Do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (dalej: PKWiU) wprowadzoną Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.). Stosownie do Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11; dalej: komunikat GUS), zaliczenie określonego produktu do właściwego grupowania PKWiU należy zasadniczo do obowiązków producenta, bowiem posiada on wszystkie niezbędne informacje, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz zaprezentowany powyżej skład produktu finalnego oferowanego przez Spółkę jak również proces produkcji przedmiotowych słonych przekąsek, Spółka dokonała klasyfikacji sprzedawanych przez siebie przekąsek, wskazanych powyżej, do grupowania PKWiU 10.31.14.0 "Ziemniaki przetworzone lub zakonserwowane, gdzie indziej niesklasyfikowane".

4. Opinia eksperta.

Wnioskodawca pragnie również podkreślić, iż zastosowana przez niego klasyfikacja przedmiotowych produktów do wskazanego grupowania PKWiU znajduje odzwierciedlenie w posiadanych przez Spółkę opiniach towaroznawczych, które sporządzone zostały przez niezależnych ekspertów z zakresu towaroznawstwa oraz przetwórstwa żywności. Spółka jest w podsiadaniu opinii towaroznawczych przygotowanych przez:

* dr. inż., pracownika Uniwersytetu Ekonomicznego,

* prof. dr. hab., pracownika Uniwersytetu Przyrodniczego,

* dr inż. pracownika Wydziału Nauk o Żywności, Eksperta rzeczoznawcy Polskiego

- które zgodnie potwierdzają prawidłowość dokonanej przez Spółkę klasyfikacji.

Wnioskodawca, pragnie zwrócić uwagę, iż przedmiotowe opinie towaroznawcze wydane zostały przez wspomnianych ekspertów w oparciu o przeprowadzoną analizę całości zarówno składu (poszczególnych składników produktu finalnego), jak również procesu produkcji produktu finalnego.

Podkreślenia, w opinii Spółki wymaga również fakt, iż wspomniane powyżej opinie towaroznawcze sporządzone zostały pod patronatem renomowanych polskich ośrodków akademickich (Uniwersytetu Ekonomicznego, Uniwersytetu Przyrodniczego,), posiadających ogromne doświadczenie w zakresie przygotowywania podobnych analiz oraz wydawania opinii.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy dostawa dystrybuowanych przez Spółkę, przedstawionych w opisie zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, słonych przekąsek ziemniaczanych, w świetle klasyfikacji wskazanych towarów na gruncie PKWiU, powinna podlegać opodatkowaniu z zastosowaniem obniżonej 8% stawki VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, dostawa dystrybuowanych przez Spółkę, przedstawionych w opisie zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, słonych przekąsek ziemniaczanych, w świetle klasyfikacji wskazanych towarów na gruncie PKWiU, powinna podlegać opodatkowaniu z zastosowaniem obniżonej 8% stawki VAT.

1. Obowiązujące regulacje w zakresie stawek VAT na dostawę towarów spożywczych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jednolity z dnia 29 lipca 2011 r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm. dalej: ustawa o VAT), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (dalej: VAT), podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów na terytorium kraju;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zgodnie z brzmieniem art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Biorąc pod uwagę powyższe, Wnioskodawca pragnie wskazać, iż w jego opinii dokonywana przez Spółkę sprzedaż słonych przekąsek ziemniaczanych przedstawionych powyżej w opisie zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego stanowi dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, a w konsekwencji podlega opodatkowaniu z zastosowaniem stawki VAT odpowiedniej dla towaru będącego przedmiotem dostawy.

W myśl art. 41 ust. 1 (w powiązaniu z art. 146a pkt 1) ustawy o VAT stawka podatku wynosi zasadniczo 23%, przy czym zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT (powiązaniu z art. I46a pkt 2, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 8%.

Ustawodawca objął zakresem obniżonych stawek VAT m.in. dostawę określonych artykułów spożywczych, precyzując zakres stosowania preferencyjnych stawek poprzez odwołanie do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Zgodnie bowiem z art. 5a ustawy o VAT towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Mając powyższe na uwadze w procesie ustalania odpowiedniej stawki podatku VAT mającej zastosowanie dla oferowanych towarów lub świadczonych usług, klasyfikacja taka ma kluczowe znaczenie.

Od 1 stycznia 2011 r. dla celów VAT zastosowanie znajduje Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług z 2008 r. wprowadzona Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. z dnia 26 listopada 2008 r.). Spółka pragnie zaznaczyć, iż wskazane w stanie faktycznym klasyfikacje statystyczne towarów i usług dokonane zostały w oparciu o tę właśnie klasyfikację.

Zgodnie z pozycją 26 załącznika nr 3 do ustawy o VAT opodatkowaniu VAT obniżoną (8%) stawką VAT podlegają towary, które sklasyfikowane zostały do grupowania 10.3 PKWiU 2008 r. "Owoce i warzywa przetworzone i zakonserwowane, z wyłączeniem produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2%".

2. Klasyfikacja produktów Spółki na gruncie obowiązujących regulacji PKWiU.

Zgodnie z pkt 7.2 zasad metodycznych PKWiU przy ustalaniu właściwego grupowania PKWiU, do którego zalicza się określony produkt, należy kierować się zasadami budowy i logiki struktury PKWiU. W szczególności, przy zaliczaniu produktów do określonego grupowania PKWiU należy posługiwać się:

* zasadami metodycznymi PKWiU,

* nazwami grupowań końcowych PKWiU,

* wyjaśnieniami i wskazówkami zawartymi w osobnych wydawnictwach: "Wyjaśnienia do Taryfy Celnej" wydanymi rozporządzeniem Ministra Finansów oraz "Noty wyjaśniające do Nomenklatury Scalonej Wspólnot Europejskich" publikowanymi w Dzienniku Urzędowym UE seria C,

* ogólnymi regułami interpretacji Nomenklatury Scalonej (CN),

- przy czym wszystkie wymienione wyżej elementy mają dla ustalenia zakresu rzeczowego grupowań PKWiU jednakową moc stanowiącą.

Zgodnie z Zasadami Metodycznymi PKWiU, przy zaliczaniu danego produktu do określonego grupowania należy posługiwać się m.in. Ogólnymi regułami interpretacji Polskiej Scalonej Nomenklatury Towarowej Handlu Zagranicznego stanowiącymi załącznik do Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 16 grudnia 2003 r. w sprawie Polskiej Scalonej Nomenklatury Towarowej Handlu Zagranicznego (PCN).

Zgodnie z jedną z powyższych reguł, a mianowicie regułą 2 (b)"klasyfikowanie towarów stanowiących mieszaniny lub składających się z więcej niż jednego materiału lub substancji należy przeprowadzać według zasad określonych w regule 3". Zgodnie natomiast z tą regułą, jeżeli przez zastosowanie reguły 2 (b) lub z innego powodu, towary według wstępnej oceny mogą być zaklasyfikowane do dwu łub więcej pozycji, klasyfikowanie winno być dokonane w następujący sposób:

a.

pozycja, która zawiera najbardziej szczegółowy opis winna być uprzywilejowana w stosunku do pozycji dysponującej opisem bardziej ogólnym. Jednakże gdy mamy dwie lub więcej pozycji, z których każda odnosi się tylko do części materiałów czy substancji zawartych w towarach mieszanych lub złożonych albo tylko do części tych przedmiotów w zestawie pakowanym do sprzedaży detalicznej, to takie pozycje winny być uważane za równie szczegółowe w odniesieniu do tych towarów, nawet wówczas gdy jedna z nich daje bardziej pełny czy dokładny opis towarów,

b.

mieszaniny, towary złożone składające się z różnych materiałów lub zrobione z różnych komponentów, oraz towary w zestawach do sprzedaży detalicznej, które nie mogą być zaklasyfikowane z powołaniem się na punkt 3 (a), winny być klasyfikowane tak, jakby się składały z materiału czy komponentu, który nadaje im ich istotną cechę, w granicach możliwości zastosowania tego kryterium,

c.

jeżeli towary nie mogą być zaklasyfikowane z powołaniem się na punkt 3 (a) lub (b), winny być zaklasyfikowane do pozycji ostatniej iv porządku numerycznym spośród tych, które jednakowo zasługują na uwagę".

Powyższe reguły pozwalają prawidłowo zaklasyfikować towary, które składają się z więcej niż jednej substancji. Spółka pragnie zwrócić uwagę, iż dystrybuowane przez Spółkę słone przekąski ziemniaczane nie mają charakteru jednorodnego. Powoduje to, że istnieją dwie lub więcej pozycje PKWiU, które odnoszą się do części składników wskazanych produktów.

Należy podkreślić, że w sytuacji gdy nie istnieje taka pozycja PKWiU, która odnosiłaby się do wszystkich składników analizowanych produktów to zgodnie z regułą 3 (a) należy uznać za równorzędne te pozycje, które odnoszą się jedynie do części substancji zawartych w przekąskach. W sytuacji takiej, zgodnie z regułą 3 (b), zgodnie z którą analizowane przekąski powinny zostać zaklasyfikowane tak, jakby składały się z substancji, która nadaje im istotną cechę.

Zgodnie z przedstawionym w opisie zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego składem oferowanych przez Spółkę słonych przekąsek ziemniaczanych, jak również z przedstawionym opisem produkcyjnym, głównym składnikiem produktu finalnego są ziemniaki w formie płatków ziemniaczanych stanowiące 34,9% - 44,4% całości gotowego produktu. W opinii Wnioskodawcy (potwierdzonej opiniami wydanymi przez niezależnych ekspertów) to one decydują o charakterze całości produktu finalnego, jako produktu ziemniaczanego oraz ze względu na swój udział procentowy decydują o jego istocie.

Konsekwentnie w opinii Wnioskodawcy dokonana przez niego klasyfikacja znajduje uzasadnienie na gruncie przedstawionych powyżej regulacji.

Dodatkowo, Wnioskodawca pragnie wskazać, iż zgodnie z informacjami płynącymi z wyjaśnień publikowanych na stronie Głównego Urzędu Statystycznego do wskazanego grupowania PKWiU 10.31.14.0 "Ziemniaki przetworzone lub zakonserwowane, gdzie indziej niesklasyfikowane", obejmuje ono w szczególności:

* ziemniaki w postaci cienkich plasterków, smażone lub pieczone, nawet solone lub z przyprawami, w hermetycznych opakowaniach, nadające się do bezpośredniego spożycia,

* ziemniaki przetworzone lub zakonserwowane w formie mąki, mączki lub płatków.

Biorąc pod uwagę powyższe wyjaśnienia, Wnioskodawca pragnie wskazać, iż w jego opinii, potwierdzają one prawidłowość dokonanej przez Spółkę klasyfikacji do wspomnianego grupowania. Faktem o tym przesądzającym jest, w opinii Spółki, wskazanie, iż wspomniane grupowanie obejmuje swym zakresem ziemniaki w formie mąki, mączki lub płatków, które stanowią główny element składowy dystrybuowanego wyrobu finalnego oraz decydującego o jego charakterze oraz istocie. Ponadto należy podkreślić, iż grupowanie to zawiera też produkty o zbliżonym charakterze tj. chipsy ziemniaczane, czyli słone przekąski których głównym składnikiem są ziemniaki.

Spółka pragnie również przytoczyć treść wydanego w dniu 13 października 2011 r. precedensu, zgodnie z którym wspomniane grupowanie swym zakresem obejmuje również: "pellety ziemniaczane, w postaci suszu ziemniaczanego w formie płatków, formowanych z mieszaniny wysuszonych ziemniaków/skrobi z dodatkiem soli kuchennej, stanowiące półprodukt do wytwarzania prażynek ziemniaczanych." Precedens to opublikowana przez Główny Urząd Statystyczny przykładowa opinia w zakresie klasyfikacji statystycznej, która ma stanowić wskazówkę dla podmiotów dokonujących samodzielnej klasyfikacji swoich wyrobów lub usług.

Wskazany powyżej precedens klasyfikacyjny, w opinii Spółki, również potwierdza prawidłowość przyjętej klasyfikacji produktu finalnego do przedmiotowego grupowania PKWiU, ze względu na bardzo zbliżony skład pelletu ziemniaczanego i analizowanego produktu.

3. Klasyfikacja statystyczna PKWiU a stawka VAT.

Biorąc pod uwagę przedstawione powyżej regulacje dotyczące opodatkowania VAT dostawy produktów spożywczych oraz regulacje dotyczące metod klasyfikacji towarów na gruncie PKWiU 2008 Wnioskodawca pragnie podkreślić, iż zgodnie z cytowanym art. 41 ust. 2 ustawy o VAT dla konkretnych kategorii produktów, wymienionych w treści załącznika nr 3 do ustawy o VAT, zastosowanie znajduje obniżona (8%) stawka VAT.

Zgodnie z pozycją 26 niniejszego załącznika opodatkowaniu tą stawką podlegają towary mieszczące się w grupowaniu PKWiU 2008 10.3 - "Owoce i warzywa przetworzone i zakonserwowane, z wyłączeniem produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2%".

Wnioskodawca pragnie wskazać, iż dokonana przez niego klasyfikacja oferowanych słonych przekąsek ziemniaczanych do grupowania PKWiU 10.31.14.0 "Ziemniaki przetworzone lub zakonserwowane, gdzie indziej niesklasyfikowane", potwierdzona posiadanymi opiniami statystycznymi zawiera się w powyższej klasyfikacji. Tym samym wskazane we wspomnianej pozycji 26 załącznika ogólne grupowanie PKWiU obejmuje swoim zakresem, grupowanie szczególne właściwe dla oferowanych przez Spółkę przekąsek ziemniaczanych.

Powyższe zdaniem Spółki jednoznacznie wskazuje na prawidłowość opodatkowania sprzedaży przedmiotowych słonych przekąsek ziemniaczanych obniżoną 8% stawką VAT.

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy dostawa dystrybuowanych przez Spółkę, przedstawionych w opisie zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, słonych przekąsek ziemniaczanych, w świetle klasyfikacji wskazanych towarów na gruncie PKWiU, powinna podlegać opodatkowaniu z zastosowaniem obniżonej 8% stawki VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl