IPPP3/443-999/13-2/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-999/13-2/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby X. rbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 13 września 2013 r. (data wpływu 31 października 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania prefinansowania projektu otrzymywanego w formie zaliczek i przekazywanego na konto Spółki przez Koordynatora Projektu oraz wystawienia faktury - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 października 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania prefinansowania projektu otrzymywanego w formie zaliczek i przekazywanego na konto Spółki przez Koordynatora Projektu oraz wystawienia faktury.

We wniosku przedstawiono następujące stany faktyczne:

Firma X. Polska Sp. z o.o. jest partnerem międzynarodowego Konsorcjum, które zawarło kontrakt z Komisją Europejską (KE) w ramach Programu Ramowego 7 na prace przy realizacji projektu badawczego nr F... (akronim L). Jest to kontrakt na realizację projektu badawczego typu Research for SME's (Badania dla Małych i Średnich Przedsiębiorstw) w sposób bezzwrotny dofinansowany ze środków wspólnotowych poprzez Program Ramowy Unii Europejskiej PR7.

Tytuł projektu w języku angielskim: Lens that mIGHT be a Satisfactory Way Of Reducing age Degradation of Sight. Tytuł projektu w języku polskim: Soczewki korekcyjne dla starczowzroczności.

Projekt ma charakter międzynarodowy. Uczestniczy w nim łącznie 7 przedsiębiorstw i jednostek badawczych z czterech państw Unii Europejskiej. Projekt jest finansowany zgodnie z instrumentem finansowym: "Badania na rzecz małych i średnich przedsiębiorstw". W skład Konsorcjum wchodzą jednostki odpowiedzialne za prowadzenie prac badawczo-rozwojowych oraz małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP) odpowiedzialne za wdrożenie wyników projektu.

Integralną częścią umowy z KE jest Umowa Konsorcjum, zawarta pomiędzy partnerami Projektu regulująca wzajemne zobowiązania dotyczące sposobu realizacji Projektu - w tym określająca tryb finansowania prac badawczych zgodnie z budżetem Projektu.

Zgodnie z tą umową środki finansowe Projektu są zarządzane przez Koordynatora projektu - firmę X.Y. który rozlicza Projekt w zakresie merytorycznym i finansowym, bezpośrednio przed Generalną Dyrekcją Badań i Rozwoju Komisji Europejskiej w Brukseli.

Usługi badawcze wykonywane przez partnerów odpowiedzialnych za prowadzenie prac badawczych na rzecz partnerów MŚP projektu są, na mocy umowy z KE, w 100% finansowane ze środków KE. Dotacja dla Spółki jest przeznaczona na pokrycie ściśle określonych w umowie z KE wydatków ponoszonych przez Spółkę w związku z realizacją Projektu ("wydatki kwalifikowane") i nie obejmuje m.in. podatku VAT. Usługi badawcze, zrealizowane w zakresie objętym umową z KE, są rozliczane przez MŚP na podstawie przyjętych przez nie faktur.

Realizacja projektu rozpoczęła się 1 listopada 2012 r.

Spółka jest beneficjentem Projektu pełniącym rolę partnera prowadzącego prace badawcze. Tacy partnerzy odpowiadają za wykonanie określonych w projekcie prac badawczych, które są zamawiane przez partnerów MŚP. MŚP są odpowiedzialne za wdrożenie wyników tych badań. Rozliczanie usług badawczych wykonywanych przez Spółkę na rzecz partnerów MŚP projektu odbywa się w sposób następujący:

1. Prace badawcze są prefinansowane ze środków KE zgodnie z harmonogramem płatności określonym w umowie z KE. Koordynator Projektu przelewa w 3 transzach na konto Spółki środki otrzymane od KE na realizację prac badawczych prowadzonych przez Spółkę zamawianych przez MŚP w ramach projektu.

2. Od otrzymanej pierwszej raty zaliczkowej Spółka nie odprowadziła podatku VAT.

3. Partnerzy MŚP Projektu zamawiają w firmie Spółki wykonanie określonej w umowie z KE (w zakresie technicznym i finansowym) usługi badawczej, w szczególności usługę taką zamawia również polski Koordynator Projektu (MŚP).

4. Po wykonaniu usługi badawczej na rzecz MŚP, zgodnie z umową z KE, Spółka wystawiła partnerom MŚP Projektu faktury z uwzględnieniem otrzymanej wcześniej zaliczki. W szczególności faktura wystawiona dla polskiego partnera projektu (Koordynatora Projektu), uwzględniała podatek VAT 23% naliczony od wartości wykonanych prac badawczych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy prefinansowanie projektu ramowego przez Komisję Europejską, otrzymywane w formie zaliczek i przekazywane na konto Spółki przez Koordynatora Projektu, będącego podmiotem prawnym polskim, podlega opodatkowaniu VAT i wymaga wystawienia faktury zaliczkowej.

2. Czy faktury za wykonywane usługi badawcze finansowane ze środków KE na rzecz polskiego partnera projektu, rozliczające otrzymane prefinansowanie powinny zawierać podatek VAT naliczony od wartości tej usługi.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy, prefinansowanie projektu ramowego przez Komisję Europejską, otrzymane w formie zaliczek przekazywane na konto Spółki przez Koordynatora Projektu nie podlega opodatkowaniu VAT; brak wystawiania faktury zaliczkowej, Wnioskodawca uznaje za prawidłowy ze względu na to, że otrzymana transza jest bezpośrednią dotacją KE i nie podlega ustawie o VAT.

Wnioskodawca zastosowany sposób wystawiania faktury rozliczającej prace badawcze prowadzone w ramach projektu, to jest z uwzględnieniem 23% VAT, uznaje za nieprawidłowy w świetle ustawy o VAT.

Otrzymana dotacja z KE na realizację projektu stanowi pokrycie poniesionych kosztów kwalifikowalnych i stanowi dotację podmiotową nie mającą bezpośredniego wpływu na cenę wykonywanej w ramach projektu usługi badawczej. Cena jest jednoznacznie określona w Umowie grantowej z Komisją Europejską. Wykonana usługa ma charakter niepowtarzalny i dotacja nie ma wpływu na jej cenę z uwagi na fakt, że jest ona zdefiniowana w Umowie z KE. Kwalifikowalność dotacji w sensie art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie zależy również od procedury jej przekazywania na rzecz Spółki - czy dotacja ta jest przekazywana bezpośrednio przez KE czy też pośrednio (zgodnie z umową z Komisją Europejską) przez Koordynatora Projektu. W związku z tym otrzymana dotacja nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym zarówno otrzymywane transze finansowania w formie zaliczek jak i sfinansowana przez dotację usługa, nie podlegają opodatkowaniu VAT jako czynności nie wymienione w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych stanów faktycznych jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Należy wyjaśnić, że pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć jednak należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna. Na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług nie występują czynności częściowo odpłatne. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane "po kosztach" ich świadczenia, bądź poniżej tych koszów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie.

W istocie okoliczność, czy transakcja została dokonana po cenie niższej, czy też wyższej od kosztu świadczenia, nie ma znaczenia dla zakwalifikowania transakcji jako "transakcji odpłatnej" w rozumieniu art. 5, bowiem to ostatnie pojęcie wymaga wyłącznie istnienia bezpośredniego związku między dostawą towarów lub świadczeniem usług, a świadczeniem wzajemnym (wynagrodzeniem) rzeczywiście otrzymanym przez podatnika.

Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze (art. 29 ust. 2 ustawy).

Cytowany powyżej przepis stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L 347 str. 1 z późn. zm.), z treści którego wynika, że w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Analiza cytowanych regulacji jednoznacznie wskazuje, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tyko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usługi. Elementem zasadniczym wpływającym na objęcie uzyskanej przez podatnika dotacji definicją podstawy opodatkowania jest stwierdzenie, czy dotacja udzielana jest w celu sfinansowania czy też dofinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług. Oznacza to, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają dotacje o charakterze przedmiotowym, a nie te, które mają charakter podmiotowy. W sytuacji, gdy podatnik dla konkretnej dostawy towarów lub konkretnego świadczenia usług otrzymuje od innego podmiotu dofinansowanie, np. w postaci dotacji stanowiącej dopłatę do ceny towaru lub usługi - tego rodzaju dofinansowanie stanowi, obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia. Natomiast dotacje mające na celu dofinansowanie ogólnych kosztów działalności, nieuzależnione od ilości i wartości dostarczanych towarów lub świadczonych usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Istotne zatem dla określenia, czy dana dotacja jest, czy nie jest opodatkowana, są szczegółowe warunki jej przyznania, określające cel realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Jednocześnie zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Pod pojęciem sprzedaży - w myśl art. 2 pkt 22 ustawy - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca jest partnerem międzynarodowego Konsorcjum, które zawarło kontrakt z Komisją Europejską (KE) w ramach Programu Ramowego 7 na prace przy realizacji projektu badawczego. W skład Konsorcjum wchodzą jednostki odpowiedzialne za prowadzenie prac badawczo-rozwojowych oraz małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP) odpowiedzialne za wdrożenie wyników projektu. Integralną częścią umowy z KE jest Umowa Konsorcjum, zawarta pomiędzy partnerami Projektu regulująca wzajemne zobowiązania dotyczące sposobu realizacji Projektu - w tym określająca tryb finansowania prac badawczych zgodnie z budżetem Projektu. Zgodnie z tą umową środki finansowe Projektu są zarządzane przez Koordynatora projektu - firmę X.Y. który rozlicza Projekt w zakresie merytorycznym i finansowym, bezpośrednio przed Generalną Dyrekcją Badań i Rozwoju Komisji Europejskiej w Brukseli. Usługi badawcze wykonywane przez partnerów odpowiedzialnych za prowadzenie prac badawczych na rzecz partnerów MŚP projektu są, na mocy umowy z KE, w 100% finansowane ze środków KE. Dotacja dla Spółki jest przeznaczona na pokrycie ściśle określonych w umowie z KE wydatków ponoszonych przez Spółkę w związku z realizacją Projektu i nie obejmuje m.in. podatku VAT. Usługi badawcze, zrealizowane w zakresie objętym umową z KE, są rozliczane przez MŚP na podstawie przyjętych przez nie faktur. Spółka jest beneficjentem Projektu pełniącym rolę partnera prowadzącego prace badawcze. Tacy partnerzy odpowiadają za wykonanie określonych w projekcie prac badawczych, które są zamawiane przez partnerów MŚP. MŚP są odpowiedzialne za wdrożenie wyników tych badań.

Wnioskodawca powziął wątpliwość czy prefinansowanie projektu ramowego przez Komisję Europejską, otrzymywane w formie zaliczek i przekazywane na konto Spółki przez Koordynatora Projektu podlega opodatkowaniu VAT i wymaga wystawienia faktury zaliczkowej oraz czy faktury za wykonywane usługi badawcze finansowane ze środków KE na rzecz polskiego partnera projektu, rozliczające otrzymane prefinansowanie powinny zawierać podatek VAT naliczony od wartości tej usługi.

Mając na uwadze opis sprawy oraz przedstawiony wyżej stan prawny nie można zgodzić się z Wnioskodawcą, że otrzymana dotacja z KE na realizację projektu stanowi dotację podmiotową i nie ma bezpośredniego wpływu na cenę wykonywanej w ramach projektu usługi badawczej. Należy stwierdzić, że otrzymane za pośrednictwem Koordynatora Projektu w ramach realizacji przedmiotowego Projektu dofinansowanie, przeznaczone na pokrycie kosztów związanych z realizacją przez Wnioskodawcę zadań wykonywanych w ramach Projektu, tj. prac badawczych stanowi dotację o charakterze przedmiotowym i ma wpływ na cenę świadczonych usług. Komisja Europejska. przez przekazanie Wnioskodawcy dotacji wypłacanej przez Koordynatora Projektu niejako "pokrywa" koszty wykonanych przez Wnioskodawcę prac badawczych. Jednocześnie jak wynika ze stanu faktycznego dotacja dla Wnioskodawcy jest przeznaczona na pokrycie ściśle określonych w umowie z KE wydatków ponoszonych przez Wnioskodawcę w związku z realizacją Projektu, tj. wydatków ponoszonych przez Wnioskodawcę w związku z realizacją określonych prace badawczych. Zatem otrzymana dotacja z KE nie ma na celu dofinansowania ogólnych kosztów działalności lecz udzielana jest w celu sfinansowania świadczenia konkretnych usług. Tym samym otrzymana za pośrednictwem Koordynatora Projektu w ramach realizacji przedmiotowego Projektu dotacja z KE stanowi obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji, gdy Wnioskodawca otrzymuje dofinansowanie przeznaczone na pokrycie kosztów związanych z realizacją zadań wykonywanych w ramach Projektu jest zobowiązany do wystawienia faktury.

Zatem prefinansowanie projektu ramowego przez Komisję Europejską, otrzymywane w formie zaliczek i przekazywane na konto Spółki przez Koordynatora Projektu podlega opodatkowaniu VAT i wymaga wystawienia faktury zaliczkowej. Jednocześnie faktury za wykonywane usługi badawczej rozliczające otrzymane prefinansowanie powinny zawierać podatek VAT naliczony od wartości tej usługi według stawki właściwej dla świadczonej usługi.

Interpretacja dotyczy zaistniałych stanów faktycznych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionych stanach faktycznych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia Skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym X. rżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem Skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl