IPPP3/443-991/13-3/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-991/13-3/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 21 października 2013 r. (data wpływu 28 października 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 października 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

X.Y. (dalej: Spółka, Wnioskodawca) prowadzi działalność w zakresie zbierania i transportu odpadów niebezpiecznych i innych niż niebezpieczne, określonych w decyzji Prezydenta Miasta, wydanej na podstawie ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. Nr 62, poz. 628 z późn. zm.; dalej: ustawa o odpadach), ustawy z 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 z późn. zm) oraz Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 27 września 2001 r. w sprawie katalogu odpadów (Dz. U. Nr 112, poz. 1206).

Wnioskodawca na podstawie powyższej decyzji uzyskał także pozwolenie na wytwarzanie:

* określonych w decyzji odpadów niebezpiecznych;

* określonych w decyzji odpadów innych niż niebezpieczne, wytwarzanych w wyniku segregowania zmieszanych odpadów metalowych oraz wytwarzanych w wyniku segregowania zmieszanych odpadów papierowych i z tworzyw sztucznych.

Wnioskodawca w toku prowadzonej działalności skupuje oraz zbywa odpady mieszczące się w zakresie ww. decyzji. Spółka skupuje odpady w postaci:

* wielkogabarytowych urządzeń gospodarstwa domowego (np. chłodziarki, zamrażarki, pralki, zmywarki, grzejniki elektryczne);

* małogabarytowych urządzeń gospodarstwa domowego (np. odkurzacze, żelazka, tostery, młynki do kawy, wagi);

* sprzętu teleinformatycznego i telekomunikacyjnego, w tym:

o sprzętu wykorzystywanego do scentralizowanego przetwarzania danych (np. duże komputery, jednostki drukujące);

o komputerów osobistych (np. komputery osobiste stacjonarne i laptopy wraz z osprzętem - klawiatura, mysz, procesor; drukarki, kalkulatory kieszonkowe i biurowe; faksy, telefony);

* sprzętu audiowizualnego (np. odbiorniki radiowe i telewizyjne, sprzęt hi-fi, sprzęt video, inny sprzęt do celów nagrywania lub odtwarzania dźwięku lub obrazów);

* sprzętu oświetleniowego (np. oprawy oświetleniowe do lamp fluorescencyjnych, z wyjątkiem opraw oświetleniowych stosowanych w gospodarstwach domowych, lampy fluorescencyjne);

* narzędzi elektrycznych i elektronicznych, z wyjątkiem wielkogabarytowych, stacjonarnych narzędzi przemysłowych (np. wiertarki, piły, narzędzia do spawania, lutowania lub podobnych zastosowań, maszyny do szycia, narzędzia do koszenia trawy lub innych prac ogrodniczych);

* zabawek, sprzętu rekreacyjnego i sportowego (np. kolejki elektryczne lub tory wyścigowe, kieszonkowe konsole do gier video, gry video);

* przyrządów medycznych, z wyjątkiem wszystkich wszczepianych i skażonych produktów (np. sprzęt do radioterapii, urządzenia medyczne wykorzystujące technikę nuklearną, zamrażarki laboratoryjne);

* przyrządów do nadzoru i kontroli (np. czujniki dymu, termostaty, urządzenia pomiarowe ważące lub do nastawu używane w gospodarstwie domowym lub jako sprzęt laboratoryjny);

* automatów do wydawania (np. automaty do wydawania napojów gorących, automaty do wydawania butelek lub puszek z napojami, bankomaty).

Zakupione odpady są klasyfikowane przez Wnioskodawcę - w zależności od ich składu -.jako odpady niebezpieczne lub jako odpady inne niż niebezpieczne w rozumieniu Rozporządzenia (WE) Nr 2150/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 25 listopada 2002 r. w sprawie statystyk odpadów (Dz.Urz.UE.Lz 2010 r. nr 253 poz. 2 z późn. zm.).

Na podstawie wskazanego rozporządzenia każdemu z nabywanych odpadów Spółka przyporządkowuje odpowiedni kod odpadu.

Wymienione wyżej odpady, które Spółka oceniając ich skład zalicza do odpadów innych niż niebezpieczne, klasyfikowane są do następujących grup odpadów innych niż niebezpieczne, zgodnie z Rozporządzeniem z dnia 27 września 2001 r. w sprawie katalogu odpadów (dalej: Rozporządzenie w sprawie katalogu odpadów):

* 09 01 10 - "Aparaty fotograficzne jednorazowego użytku bez baterii";

* 09 01 12 - "Aparaty fotograficzne jednorazowego użytku zawierające baterie inne niż wymienione w 09 01 11";

* 16 02 14 - "Zużyte urządzenia inne niż wymienione w 16 02 09 do 16 02 13" (tekst jedn.: zużyte urządzenia stanowiące odpady urządzeń elektrycznych i elektronicznych inne niż: Transformatory i kondensatory zawierające PCB; Zużyte urządzenia zawierające PCB albo nimi zanieczyszczone inne niż wymienione w 16 02 09; Zużyte urządzenia zawierające freony, HCFC, HFC; Zużyte urządzenia zawierające wolny azbest; Zużyte urządzenia zawierające niebezpieczne elementy inne niż wymienione w 16 02 09 do 16 02 12);

* 16 02 16 - "Elementy usunięte ze zużytych urządzeń inne niż wymienione w 16 02 15" (tekst jedn.: inne niż: Niebezpieczne elementy lub części składowe usunięte z zużytych urządzeń elektrycznych i elektronicznych);

* 16 80 01 - "Magnetyczne i optyczne nośniki informacji";

* 20 01 36 - "Zużyte urządzenia elektryczne i elektroniczne inne niż wymienione w 20 01 21, 20 01 23, 20 01 35 (tekst jedn.: inne niż: Lampy fluorescencyjne i inne odpady zawierające rtęć; Urządzenia zawierające freony; Zużyte urządzenia elektryczne i elektroniczne inne niż wymienione w 20 01 21 i 20 01 23 zawierające niebezpieczne składniki).

Sklasyfikowane w powyższy sposób odpady inne niż niebezpieczne są następnie sprzedawane przez Wnioskodawcę. Wnioskodawca odpady te sprzedaje albo w postaci niezmienionej (po zakupie i ich klasyfikacji następuje od razu ich sprzedaż), bądź też dokonuje najpierw ich segregacji na odpady zwierające wyłącznie elementy plastykowe, odpady zawierające wyłącznie elementy metalowe oraz typowe śmieci, a następnie sprzedaje odpady zwierające wyłącznie elementy plastykowe oraz odpady zawierające wyłącznie elementy metalowe, przy czym odpady te podczas segregacji są zazwyczaj cięte na mniejsze elementy. Odpady stanowiące typowe śmieci są natomiast oddawane przez Wnioskodawcę do utylizacji.

Poza towarami wskazanymi powyżej Wnioskodawca dokonuje również zakupu odpadów mających postać typowego złomu wsadowego, niewsadowego, żeliwnego i metali kolorowych. Stanowi on odpad inny niż niebezpieczny zawierający wyłącznie metal. Odpady te po ich zakupie podlegają cięciu na mniejsze elementy, po czym są sprzedawane na rzecz kontrahentów.

W dniu 20 grudnia 2011 r. Spółka zwróciła się z wnioskiem o wydanie opinii klasyfikacyjnej, skierowanym do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi (dalej: Urząd Statystyczny). Wniosek dotyczył prawidłowej klasyfikacji nabywanych i zbywanych przez Wnioskodawcę towarów, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (dalej: PKWiU).

W odpowiedzi na wyżej wymienione pismo, Urząd Statystyczny wydał w dniu 9 stycznia 2012 r. opinię klasyfikacyjną, znak. Zgodnie z tą opinią, wyroby wymienione przez Wnioskodawcę w piśmie z dnia 20 grudnia 2011 r. mieszczą się w następujących grupowaniach:

* PKWiU 38.11.58.0 "Odpady inne niż niebezpieczne zawierające metal" (frakcje odpadów zawierające w swoim składzie metale żelazne i nieżelazne, powstałe w wyniku demontażu urządzeń AGD, RTV, komputerów, narzędzi elektrycznych, przyrządów medycznych itp.; odpady złomu (żeliwne, z metali kolorowych));

* PKWiU 38.11.55.0 "Odpady z tworzyw sztucznych" (odpady z tworzyw sztucznych powstałe z demontażu urządzeń AGD, RTV, komputerów, narzędzi elektrycznych, przyrządów medycznych itp.);

* PKWiU 38.11.49.0 "Wraki przeznaczone do złomowania inne niż statki i pozostałe konstrukcje pływające" (nabywany przez Wnioskodawcę zużyty sprzęt i urządzenia - AGD, RTV, komputery, narzędzia elektryczne, przyrządy medyczne itp.).

Zarówno Spółka jak i podmioty nabywające od Spółki towary, o których mowa w przedstawionym stanie faktycznym (opisie zdarzenia przyszłego) są podatnikami w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT. Wnioskodawca nie jest zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT. Dokonywane przez Wnioskodawcę dostawy towarów, o których mowa w przedstawionym stanie faktycznym (opisie zdarzenia przyszłego), nie są objęte zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy nabycie i sprzedaż przez Wnioskodawcę towarów, o których mowa w przedstawionym zdarzeniu przyszłym i które, zgodnie z otrzymaną przez Wnioskodawcę interpretacją GUS, Wnioskodawca kwalifikuje do grupowań PKWiU 38.11.49.0, PKWiU 38.11.55.0, PKWiU 38.11.58.0, podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 17 ust. 2 w zw. z art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy, zarówno nabycie przez Wnioskodawcę, jak i sprzedaż przez Wnioskodawcę towarów, o których mowa w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego, podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 17 ust. 2 w zw. z art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlega odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju. Przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT). Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast w myśl art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o którym mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).

Jak wynika z art. 17 ust. 2 ustawy o VAT, w przypadku określonym w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT, dostawca towarów nie rozlicza podatku VAT należnego.

Z kolei w myśl art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy o VAT, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

* dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT,

* nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT,

* dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.

Powołane powyżej przepisy wprowadzają mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku zapłaty podatku VAT należnego na podatnika, na rzecz którego jest dokonywana dostawa towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy o VAT. Podmiot ten jednocześnie jest uprawniony do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu dokonanej transakcji (mechanizm tzw. "odwrotnego obciążenia").

W załączniku nr 11 do ustawy o VAT, ustawodawca enumeratywnie wymienia towary, których dostawę należy opodatkować zgodnie z zasadami określonymi w art. 17 ust. 2 w zw. z art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT. W załączniku tym znajdują się m.in. takie towary jak:

* w poz. 29 - PKWiU 38.11.49.0 - "Wraki przeznaczone do złomowania inne niż statki i pozostałe konstrukcje pływające"

* w poz. 33 - PKWiU 38.11.55.0. - "Odpady z tworzyw sztucznych"

* w poz. 34 - PKWiU 38.11.58.0 - "Odpady inne niż niebezpieczne zawierające metal".

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego (opisu zdarzenia przyszłego), zgodnie z opinią klasyfikacyjną Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi z dnia 9 stycznia 2012 r., zarówno nabywane jak i sprzedawane przez Wnioskodawcę towary, wskazane w przedstawionym stanie faktycznym (opisie zdarzenia przyszłego), mieszczą w grupowaniach PKWiU 38.11.49.0, PKWiU 38.11.55.0, PKWiU 38.11.58.0. (tekst jedn.: w grupowaniach, które zostały wymienione w poszczególnych pozycjach załącznika nr 11 do ustawy o VAT).

W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy, zarówno nabycie przez Wnioskodawcę, jak i sprzedaż przez Wnioskodawcę towarów, o których mowa w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego, podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 17 ust. 2 w zw. z art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 5a ustawy o VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług - PKWiU (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Jednocześnie zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

a.

dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,

b.

nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15,

c.

dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2.

Natomiast w myśl art. 17 ust. 2 ustawy o VAT w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

Powyższe regulacje wprowadzają mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia podatku należnego na podatnika, na rzecz którego dokonywana jest dostawa towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy o VAT. Zgodnie z ww. przepisami w przypadku gdy zarówno dostawcą jak i nabywcą towaru jest podatnik podatku VAT, przedmiotem dostawy jest towar wymieniony w załączniku nr 11 do ustawy o VAT i dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 transakcję opodatkowuje nabywający towar.

W załączniku nr 11 do ustawy o VAT stanowiącym wykaz towarów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, ustawodawca wymienił w pozycjach 1-41 towary sklasyfikowane do określonego PKWiU. Wśród pozycji 1-41 pod pozycją 29 wskazano na towary oznaczone PKWiU 38.11.49.0 - "wraki przeznaczone do złomowania inne niż statki i pozostałe konstrukcje pływające, pod pozycją 33 wskazano na towary oznaczone PKWiU 38.11.55.0 - "odpady z tworzyw sztucznych" oraz pod pozycją 34 wskazano na towary oznaczone PKWiU 38.11.58.0 - "odpady inne niż niebezpieczne zawierające metal".

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie zbierania i transportu odpadów niebezpiecznych i innych niż niebezpieczne, określonych w decyzji Prezydenta Miasta. Wnioskodawca w toku prowadzonej działalności skupuje oraz zbywa odpady mieszczące się w zakresie ww. decyzji. Spółka skopuje odpady w postaci:

* wielkogabarytowych urządzeń gospodarstwa domowego (np. chłodziarki, zamrażarki, pralki, zmywarki, grzejniki elektryczne);

* małogabarytowych urządzeń gospodarstwa domowego (np. odkurzacze, żelazka, tostery, młynki do kawy, wagi);

* sprzętu teleinformatycznego i telekomunikacyjnego, w tym:

o sprzętu wykorzystywanego do scentralizowanego przetwarzania danych (np. duże komputery, jednostki drukujące);

o komputerów osobistych (np. komputery osobiste stacjonarne i laptopy wraz z osprzętem - klawiatura, mysz, procesor; drukarki, kalkulatory kieszonkowe i biurowe; faksy, telefony);

* sprzętu audiowizualnego (np. odbiorniki radiowe i telewizyjne, sprzęt hi-fi, sprzęt video, inny sprzęt do celów nagrywania lub odtwarzania dźwięku lub obrazów);

* sprzętu oświetleniowego (np. oprawy oświetleniowe do lamp fluorescencyjnych, z wyjątkiem opraw oświetleniowych stosowanych w gospodarstwach domowych, lampy fluorescencyjne);

* narzędzi elektrycznych i elektronicznych, z wyjątkiem wielkogabarytowych, stacjonarnych narzędzi przemysłowych (np. wiertarki, piły, narzędzia do spawania, lutowania lub podobnych zastosowań, maszyny do szycia, narzędzia do koszenia trawy lub innych prac ogrodniczych);

* zabawek, sprzętu rekreacyjnego i sportowego (np. kolejki elektryczne lub tory wyścigowe, kieszonkowe konsole do gier video, gry video);

* przyrządów medycznych, z wyjątkiem wszystkich wszczepianych i skażonych produktów (np. sprzęt do radioterapii, urządzenia medyczne wykorzystujące technikę nuklearną, zamrażarki laboratoryjne);

* przyrządów do nadzoru i kontroli (np. czujniki dymu, termostaty, urządzenia pomiarowe ważące lub do nastawu używane w gospodarstwie domowym lub jako sprzęt laboratoryjny);

* automatów do wydawania (np. automaty do wydawania napojów gorących, automaty do wydawania butelek lub puszek z napojami, bankomaty).

Odpady inne niż niebezpieczne są następnie sprzedawane przez Wnioskodawcę. Wnioskodawca odpady te sprzedaje albo w postaci niezmienionej (po zakupie i ich klasyfikacji następuje od razu ich sprzedaż), bądź też dokonuje najpierw ich segregacji na odpady zwierające wyłącznie elementy plastykowe, odpady zawierające wyłącznie elementy metalowe oraz typowe śmieci, a następnie sprzedaje odpady zwierające wyłącznie elementy plastykowe oraz odpady zawierające wyłącznie elementy metalowe, przy czym odpady te podczas segregacji są zazwyczaj cięte na mniejsze elementy. Odpady stanowiące typowe śmieci są natomiast oddawane przez Wnioskodawcę do utylizacji.

Wnioskodawca dokonuje również zakupu odpadów mających postać typowego złomu wsadowego, niewsadowego, żeliwnego i metali kolorowych. Stanowi on odpad inny niż niebezpieczny zawierający wyłącznie metal. Odpady te po ich zakupie podlegają cięciu na mniejsze elementy, po czym są sprzedawane na rzecz kontrahentów.

W dniu 20 grudnia 2011 r. Spółka zwróciła się z wnioskiem o wydanie opinii klasyfikacyjnej, skierowanym do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi. Wniosek dotyczył prawidłowej klasyfikacji nabywanych i zbywanych przez Wnioskodawcę towarów, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (dalej: PKWiU). W odpowiedzi na wyżej wymienione pismo, Urząd Statystyczny wydał w dniu 9 stycznia 2012 r. opinię klasyfikacyjną, Zgodnie z tą opinią, wyroby wymienione przez Wnioskodawcę w piśmie z dnia 20 grudnia 2011 r. mieszczą się w następujących grupowaniach:

* PKWiU 38.11.58.0 "Odpady inne niż niebezpieczne zawierające metal" (frakcje odpadów zawierające w swoim składzie metale żelazne i nieżelazne, powstałe w wyniku demontażu urządzeń AGD, RTV, komputerów, narzędzi elektrycznych, przyrządów medycznych itp.; odpady złomu (żeliwne, z metali kolorowych);

* PKWiU 38.11.55.0 "Odpady z tworzyw sztucznych" (odpady z tworzyw sztucznych powstałe z demontażu urządzeń AGD, RTV, komputerów, narzędzi elektrycznych, przyrządów medycznych itp.);

* PKWiU 38.11.49.0 "Wraki przeznaczone do złomowania inne niż statki i pozostałe konstrukcje pływające" (nabywany przez Wnioskodawcę zużyty sprzęt i urządzenia - AGD, RTV, komputery, narzędzia elektryczne, przyrządy medyczne itp.).

Zarówno Spółka jak i podmioty nabywające od Spółki towary, o których mowa w przedstawionym zdarzeniu przyszłym są podatnikami w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT. Wnioskodawca nie jest zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT. Dokonywane przez Wnioskodawcę dostawy towarów, o których mowa w przedstawionym stanie faktycznym, nie są objęte zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.

Wnioskodawca powziął wątpliwość czy nabycie i sprzedaż przez niego towarów, o których mowa w przedstawionym zdarzeniu przyszłym kwalifikowanych do grupowań PKWiU 38.11.49.0, PKWiU 38.11.55.0, PKWiU 38.11.58.0 podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 17 ust. 2 w zw. z art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy wskazać należy, iż towary, które nabywa i sprzedaje Wnioskodawca sklasyfikowane pod symbolami PKWiU 38.11.49.0, 38.11.55.0 oraz 38.11.58.0 zostały wymienione w załączniku nr 11 do ustawy o VAT, zawierającym katalog towarów, do których stosuje się mechanizm odwrotnego obciążenia. Jednocześnie, jak wskazał Wnioskodawca, zarówno Wnioskodawca jak i podmioty nabywające od niego towary są podatnikami w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT. Wnioskodawca nie jest zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT. Ponadto dokonywane przez Wnioskodawcę dostawy towarów, o których mowa w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, nie są objęte zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.

Tym samym w analizowanym przypadku norma przewidziana w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT znajduje zastosowanie.

Zatem podmiotem zobowiązanym do rozliczenia podatku należnego z tytułu dostawy towarów, o których mowa w przedstawionym zdarzeniu przyszłym kwalifikowanych do grupowań PKWiU 38.11.49.0, PKWiU 38.11.55.0, PKWiU 38.11.58.0 jest nabywca tych towarów. Tym samym nabycie przedmiotowych towarów przez Wnioskodawcę od innych podatników powoduje po stronie Wnioskodawcy obowiązek rozliczenia podatku należnego z tytułu tej transakcji. Natomiast sprzedaż przedmiotowych towarów przez Wnioskodawcę na rzecz innych podatników nie rodzi po stronie Wnioskodawcy obowiązku rozliczenia podatku należnego z tytułu tej transakcji.

Równocześnie tut. Organ informuje, że nie jest uprawniony do klasyfikacji towarów i usług, do właściwego grupowania PKWiU ani też weryfikacji wskazanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji. Zgodnie z komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów lub usług a w razie wątpliwości może on w tym zakresie zwrócić się do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi. Zatem zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach. Tym samym niniejsza interpretacja została zatem wydana w oparciu o klasyfikację statystyczną wskazaną we wniosku przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie tut. Organ informuje, że w zakresie stanu faktycznego zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl