IPPP3/443-968/10-4/JK - Opodatkowanie podatkiem akcyzowym zużycia alkoholu etylowego w procesie produkcji wyrobów spożywczych i używanego do czyszczenia zdemontowanych urządzeń.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-968/10-4/JK Opodatkowanie podatkiem akcyzowym zużycia alkoholu etylowego w procesie produkcji wyrobów spożywczych i używanego do czyszczenia zdemontowanych urządzeń.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 23 września 2010 r. (data wpływu 30 września 2010 r.), uzupełnionym poprzez przesłanie wypisu z KRS nadanego za pośrednictwem Poczty Polskiej dnia 19 listopada 2010 r. (data wpływu 22 listopada 2010 r.) na wezwanie tut. Organu nr IPPP3/443-968/10-2/JK z dnia 16 listopada 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia alkoholu etylowego jest:

prawidłowe - w części dotyczącej alkoholu etylowego używanego w procesie produkcji wyrobów spożywczych;

nieprawidłowe - w części dotyczącej alkoholu etylowego używanego do czyszczenia zdemontowanych urządzeń podczas postoju.

UZASADNIENIE

W dniu 30 września 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia alkoholu etylowego.

Wniosek został uzupełniony poprzez przesłanie wypisu z KRS nadanego za pośrednictwem Poczty Polskiej dnia 19 listopada 2010 r. (data wpływu 22 listopada 2010 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu nr IPPP3/443-968/10-2/JK z dnia 16 listopada 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz związane z nim zdarzenie przyszłe:

Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej m.in. produkuje powszechnie znane wyroby o nazwie handlowej.... - czekoladowe i z orzechem w środku (dalej: "wyroby" lub słodycze), które nie zawierają alkoholu. Produkcja ta odbywa się w fabryce zlokalizowanej w S.

W związku z prowadzoną działalnością produkcyjną Spółka nabywa ze składu podatkowego nieskażony alkohol etylowy, który używa do procesów produkcyjnych. Nabywany przez Spółkę alkohol etylowy jest używany w ramach określonych etapów procesu produkcji wyrobów do czyszczenia i dezynfekcji:

1.

Matrycy głównej, rolek prowadzących, rynienek do farby drukarskiej, tj. elementów konstrukcyjnych drukarek nadrukowujących określone znaki na wyroby (chodzi tutaj głównie o znaczek na cukierkach).

W toku normalnego użycia drukarek, na poszczególnych jej elementach zostaje farba drukarska, która co pewien czas musi zostać usunięta (wyczyszczona), a poszczególne elementy drukarek wyczyszczone i zdezynfekowane. W innym razie nadrukowywane znaki wyrobu byłyby niewyraźne, zniekształcone. Tym samym, wyczyszczenie i dezynfekcja poszczególnych elementów drukarek są niezbędne w celu umożliwienia nadrukowania kolejnych znaków na słodycze. W tym celu używany jest nieskażony alkohol etylowy, jako że poszczególne elementy drukarki mają bezpośredni kontakt ze słodyczami, czyli wyrobami przeznaczonymi do spożycia przez ludzi.

Czyszczenie powyżej wymienionych elementów drukarek ma miejsce podczas bieżącej produkcji. Niemniej jednak, nabywany przez Spółkę nieskażony alkohol etylowy wykorzystywany jest również do czyszczenia i dezynfekcji poszczególnych elementów drukarek, zdemontowanych podczas postoju.

2.

Elementów wag, tj. tulejek oraz szalek zasypowych wag w systemie odważania produktu gotowego przed zapakowaniem.

Również tutaj, ze względu na fakt, że wyroby są przeznaczone do spożycia przez ludzi, Spółka wykorzystuje alkohol etylowy nieskażony.

3.

Taśm produkcyjnych używanych wewnątrz fabryki do transportowania wyrobów pomiędzy poszczególnymi etapami produkcji.

UZASADNIENIE dla użycia do czyszczenia tych elementów alkoholem nieskażonym jest również związane z faktem, że wyroby transportowane na taśmach są przeznaczone do spożycia przez ludzi. Czyszczenie alkoholem taśm produkcyjnych ma miejsce w szczególności (ale nie tylko) w sytuacji zmiany cyklu produkcji z wyrobu czekoladowego na orzechowy i odwrotnie. Chodzi tutaj o to, aby nie dopuścić do skażenia produkowanych wyrobów alergenami.

Nieskażony alkohol etylowy jest także dodawany przez Spółkę w trakcie bieżącej produkcji do rynienek na farbę drukarską w drukarkach nadrukowujących znaki na wyroby. Powyższe spowodowane jest tym, że jednym ze składników farb drukarskich jest także alkohol etylowy, który paruje podczas procesu drukowania, powodując zwiększenie gęstości farby. Aby farba drukarska była zdatna do ciągłego nadrukowywania znaków na wyroby (tekst jedn. w odpowiedniej konsystencji), do rynienek na farbę dodawany jest nieskażony alkohol etylowy, który zapobiega gęstnieniu farby drukarskiej, a tym samym umożliwia proces nadrukowywania. Również przy tym wykorzystaniu alkoholu etylowego istotne jest to, że jest to alkohol nieskażony, bowiem wyroby na które nadrukowywane są znaki są przeznaczane do spożycia przez ludzi.

Nieskażony alkohol etylowy, wykorzystywany do wszystkich powyższych celów, jest nabywany przez Spółkę w specjalnych pojemnikach (200 litrowych beczkach), które są następnie trzymane w pomieszczeniach z ograniczonym dostępem osób postronnych. Pomieszczenia te są zlokalizowane w pewnej odległości od fabryki, a klucze do nich mają upoważnieni pracownicy oraz kierownicy zmian.

W miarę potrzeb produkcyjnych, odpowiedzialni pracownicy pobierają określoną ilość alkoholu etylowego do tzw. rejonu zużycia, przeznaczając go następnie do ww. celów związanych z produkcją wyrobów. W rejonie zużycia alkoholu etylowego jest on przechowywany w stalowej szafie zamykanej na klucz.

Ponadto Spółka informuje, iż uzyskała indywidualną interpretację przepisów prawa podatkowego z dnia 26 lipca 2010 r. o sygn. IPPP3/443-381/10-4/KB w analogicznym stanie faktycznym na gruncie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2009 r. Nr 32, poz. 228).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy nieskażony alkohol etylowy, używany przez Spółkę w procesie produkcji wyrobów niezawierających alkoholu (w sposób opisany w stanie faktycznym wniosku), może korzystać ze zwolnienia z akcyzy na podstawie § 13 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia w sprawie zwolnień akcyzowych, przy założeniu spełnienia warunków, o których mowa w § 13 ust. 2 tego rozporządzenia.

Zdaniem Wnioskodawcy, nabywany przez niego alkohol etylowy, wykorzystywany następnie w sposób opisany w stanie faktycznym niniejszego wniosku, może korzystać ze zwolnienia od podatku akcyzowego na podstawie § 13 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia w sprawie zwolnień akcyzowych.

Dla potrzeb niniejszego wniosku Wnioskodawca przyjmuje założenie, że wszystkie warunki dla zastosowania zwolnienia, o których mowa w § 13 ust. 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień akcyzowych są spełnione.

Przepis § 13 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia w sprawie zwolnień akcyzowych stanowi, że:

"Zwalnia się od akcyzy napoje alkoholowe używane:

(...) 3) do procesów produkcyjnych, pod warunkiem, że produkt końcowy nie zawiera alkoholu".

Zacytowany przepis przewiduje trzy przesłanki, których łączne spełnienie jest konieczne dla zastosowania zwolnienia od akcyzy, tj.:

a.

używany wyrób musi być napojem alkoholowym;

b.

napój alkoholowy musi być używany do procesów produkcyjnych;

c.

produktem końcowym tych procesów produkcyjnych musi być wyrób niezawierający alkoholu.

Ad a)

Przede wszystkim, w przypadku alkoholu etylowego nabywanego przez Spółkę mamy do czynienia z napojem alkoholowym, o którym mowa w § 13 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień akcyzowych. Mając na uwadze systematykę oraz postulat spójności przepisów o podatku akcyzowym, sformułowanie "napoje alkoholowe" należy rozumieć w sposób przewidziany w art. 92 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. (Dz. U. z 2008 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm., dalej: "ustawa o podatku akcyzowym"). Przepis ten stanowi, że:

"Do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie."

Tym samym, nieskażony alkohol etylowy nabywany przez Spółkę w celu wykorzystania w procesie produkcji wyrobów jest napojem alkoholowym, o którym mowa w art. 92 ustawy o podatku akcyzowym oraz § 13 ust. 1 rozporządzania w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

Ad b)

Kolejnym warunkiem dla zastosowania omawianego zwolnienia od akcyzy jest użycie napoju alkoholowego do procesów produkcyjnych. Używając sformułowania "do procesów produkcyjnych", prawodawca odwołał się do pojęcia o bardzo szerokim zakresie. W konsekwencji dopuścił zastosowanie zwolnienia w sytuacji wykorzystania alkoholu etylowego na jakimkolwiek etapie produkcji oraz w jakimkolwiek celu, pod warunkiem że produkt finalny nie będzie zawierał alkoholu (pkt c).

Termin "produkcja", według internetowego słownika języka polskiego PWN (http:sjp.pwn.pl/lista.php...co=produkcja), oznacza "zorganizowaną działalność mającą na celu wytwarzanie jakichś towarów, usług lub dóbr kultury; też: to, co zostało wytworzone".

"Proces" natomiast, według tego samego słownika języka polskiego (http://sjp.pwn.pl/lista.php...co=proces) to "przebieg następujących po sobie i powiązanych przyczynowo określonych zmian".

Tym samym, pojęcie "proces produkcyjny" należy rozumieć szeroko, jako przebieg następujących po sobie i powiązanych zdarzeń, czynności, które mają na celu wytwarzanie m.in. towarów. O procesie produkcji mówić można od momentu pobrania surowca, aż do momentu wytworzenia wyrobu finalnego, gotowego do dalszej dystrybucji.

Mając na uwadze powyższe, każdy etap produkcji, w ramach którego Spółka używa alkoholu etylowego w celach czyszczenia i dezynfekcji taśm produkcyjnych, szalek wag oraz części drukarek, jak również do utrzymywania odpowiedniej konsystencji farby drukarskiej, jest elementem procesu produkcji, o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia w sprawie zwolnień akcyzowych.

Sformułowania "proces produkcyjny" nie należy zawężać dla potrzeb stosowania § 13 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień akcyzowych, bowiem można by dojść do wniosku, że tylko bezpośrednie wykorzystanie alkoholu etylowego w produkcji danego wyrobu (np. dodanie alkoholu do takiego wyrobu) uprawniałoby do zastosowania zwolnienia. Tym czasem, kolejnym warunkiem zwolnienia jest, żeby wyrób finalny nie zawierał alkoholu etylowego.

Z tego też względu, intencją Prawodawcy było szerokie rozumienie pojęcia "procesu produkcyjnego" tak, aby objął on swoim zakresem wszystkie etapy tego procesu. Gdyby intencją prawodawcy było uzależnienie zwolnienia od akcyzy, o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia w sprawie zwolnień akcyzowych, od użycia alkoholu w procesie produkcji w ujęciu wąskim, użyłby on sformułowania użytego w treści przepisu art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. d) ustawy o podatku akcyzowym. W przepisie tym wprost mówi się o zużyciu alkoholu bezpośrednIo do wytworzenia artykułów spożywczych, rozumiejąc przez to dodanie alkoholu etylowego do produkowanego wyrobu.

Jak Spółka wskazała w stanie faktycznym niniejszego wniosku nabywany przez nią alkohol etylowy jest używany do czyszczenia i dezynfekcji określonych elementów biorących udział w procesie produkcji wyrobów. Takie wykorzystanie alkoholu etylowego należy ponad wszelką wątpliwość uznać za "użycie do procesów produkcyjnych" o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia w sprawie zwolnień akcyzowych. Tym samym, takie użycie alkoholu etylowego nabywanego przez Spółkę determinuje możliwość zastosowania w stosunku do niego zwolnienia z akcyzy.

Ad c)

Ostatnim warunkiem, o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia w sprawie zwolnień akcyzowych jest warunek, aby produktem końcowym procesów produkcyjnych, do których użyto napojów alkoholowych był wyrób niezawierający alkoholu.

W tym miejscu należy podkreślić, że wyroby produkowane przez Spółkę nie zawierają alkoholu etylowego, a tym samym jest spełniony również ten warunek dla zastosowania zwolnienia od podatku akcyzowego.

Niezależnie od rozważań przeprowadzonych w pkt a), b) i c), należy pamiętać, mając na uwadze systematykę przepisów rozporządzenia a sprawie zwolnień akcyzowych, że § 13 ust. 1 pkt 3 tego rozporządzenia znajduje się w Rozdziale 3 tego rozporządzenia, zatytułowanym "Zwolnienia akcyzy wynikające z przepisów prawa Wspólnoty Europejskiej". Podstawą prawa wspólnotowego dla omawianego zwolnienia jest art. 27 ust. 2 lit. d) Dyrektywy Rady 92/83/EWG z dnia 19 października 1992 r. w sprawie harmonizacji struktury podatków akcyzowych od alkoholu i napojów alkoholowych (dalej: "dyrektywa alkoholowa").

Wskazany przepis dyrektywy alkoholowej stanowi, że:

"Państwa Członkowskie zwalniają produkty objęte niniejszą dyrektywą (w tym alkohol etylowy - przyp. Spółki) z ujednoliconego podatku akcyzowego na warunkach, które zostaną przez nie określone w celu zapewnienia prawidłowego i uczciwego stosowania tych zwolnień oraz zapobieganie wszelkim ewentualnym przypadkom uchylania się od tych przepisów oraz ich mijania lub naruszania, gdy produkty te są używane:

(...) d) do procesów produkcyjnych, pod warunkiem, że produkt końcowy nie zawiera alkoholu".

Przepis ten ma charakter obligatoryjny, co oznacza, że Państwa Członkowskie, na warunkach prze siebie przewidzianych, były zobligowane do wprowadzenia zwolnienia od podatku akcyzowego w sytuacji, w której alkohol etylowy jest wykorzystywany w procesach produkcyjnych, a efektem tych procesów jest wyrób, który nie zawiera alkoholu etylowego.

Z taką sytuacją właśnie mamy do czynienia w przypadku Spółki, gdzie alkohol etylowy jest używany do czyszczenia i dezynfekcji taśm produkcyjnych, szalek wag, elementów drukarek, biorących udział w procesach produkcji wyrobów czekoladowych, niezawierających alkoholu etylowego.

Tym samym, zakładając, że spełnione będą warunki z § 13 ust. 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień akcyzowych, alkohol etylowy używany przez Spółkę w sposób opisany w niniejszym wniosku powinien podlegać zwolnieniu od podatku akcyzowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz związanego z nim zdarzenia przyszłego uznaje się za:

prawidłowe - w części dotyczącej alkoholu etylowego używanego w procesie produkcji wyrobów spożywczych;

nieprawidłowe - w części dotyczącej alkoholu etylowego używanego do czyszczenia zdemontowanych urządzeń podczas postoju.

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2010 r. Nr 159, poz. 1070), zwanego dalej rozporządzeniem, zwalnia się od akcyzy napoje alkoholowe używane do procesów produkcyjnych, pod warunkiem że produkt końcowy nie zawiera alkoholu.

Stosownie do ust. 2 ww. paragrafu zwolnienia, o których mowa w ust. 1, stosuje się w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1 i 8 ustawy, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-11 ustawy.

W myśl art. 92 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.

Z przedstawionego stanu faktycznego oraz związanego z nim zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej produkuje wyroby czekoladowe i z orzechem w środku, które nie zawierają alkoholu. W związku z prowadzoną działalnością produkcyjną Spółka nabywa ze składu podatkowego nieskażony alkohol etylowy, który używa do procesów produkcyjnych. Nabywany przez Spółkę alkohol etylowy jest używany w ramach określonych etapów procesu produkcji wyrobów do czyszczenia i dezynfekcji:

1.

Matrycy głównej, rolek prowadzących, rynienek do farby drukarskiej, tj. elementów konstrukcyjnych drukarek nadrukowujących określone znaki na wyroby.

W toku normalnego użycia drukarek, na poszczególnych jej elementach zostaje farba drukarska, która co pewien czas musi zostać usunięta (wyczyszczona), a poszczególne elementy drukarek wyczyszczone i zdezynfekowane. W tym celu używany jest nieskażony alkohol etylowy, jako że poszczególne elementy drukarki mają bezpośredni kontakt ze słodyczami, czyli wyrobami przeznaczonymi do spożycia przez ludzi.

Czyszczenie powyżej wymienionych elementów drukarek ma miejsce podczas bieżącej produkcji. Niemniej jednak, nabywany przez Spółkę nieskażony alkohol etylowy wykorzystywany jest również do czyszczenia i dezynfekcji poszczególnych elementów drukarek, zdemontowanych podczas postoju.

2.

Elementów wag, tj. tulejek oraz szalek zasypowych wag w systemie odważania produktu gotowego przed zapakowaniem.

Również tutaj, ze względu na fakt, że wyroby są przeznaczone do spożycia przez ludzi, Spółka wykorzystuje alkohol etylowy nieskażony.

3.

Taśm produkcyjnych używanych wewnątrz fabryki do transportowania wyrobów pomiędzy poszczególnymi etapami produkcji.

Nieskażony alkohol etylowy jest także dodawany przez Spółkę w trakcie bieżącej produkcji do rynienek na farbę drukarską w drukarkach nadrukowujących znaki na wyroby w celu zachowania odpowiedniej konsystencji farby.

Z treści wniosku wynika, iż wątpliwości Spółki dotyczą możliwości zwolnienia od podatku akcyzowego na podstawie § 13 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia, przedmiotowego alkoholu etylowego używanego w ww. sposób.

Wnioskodawca słusznie zauważył, że ww. przepis przewiduje trzy przesłanki, których łączne spełnienie jest konieczne dla zastosowania zwolnienia od akcyzy, tj.:

* używany wyrób musi być napojem alkoholowym;

* napój alkoholowy musi być używany do procesów produkcyjnych;

* produktem końcowym tych procesów produkcyjnych musi być wyrób niezawierający alkoholu.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy jak również przedstawiony stan faktyczny oraz związane z nim zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, że alkohol etylowy zalicza się do napojów alkoholowych i produkty końcowe opisane we wniosku nie zawierają alkoholu etylowego, tak więc dwie z trzech ww. przesłanek zostały spełnione. Rozpatrując, czy także trzeci warunek został spełniony należy zauważyć, że nie wszystkie czynności opisane przez Wnioskodawcę w stanie faktycznym oraz związanym z nim zdarzeniu przyszłym można zaliczyć do etapów procesu produkcji.

Ponieważ, pojęcie "procesu produkcji" nie zostało zdefiniowane w przepisach prawa akcyzowego, należy w tym względzie posiłkować się jego potocznym rozumieniem. Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999) "produkować" to:

1.

zajmować się produkcją czegoś, wytwarzać coś,

2.

wydzielać, formować, powodować powstawanie, tworzenie się czegoś.

Natomiast poprzez "proces" rozumie się:

1.

przebieg regularnie po sobie następujących zjawisk, pozostających między sobą w związku przyczynowym (...) np. proces produkcyjny, proces nauczania;

2.

kolejno następujące po sobie zmiany fizykochemiczne (...).

Powszechnie przyjmuje się ponadto, iż proces produkcji to uporządkowany zestaw celowych działań wykonywanych w toku produkcji począwszy od pobrania materiału wejściowego z magazynu, aż do zdania gotowego wyrobu włącznie. Proces produkcyjny zawsze dotyczy określonego wyrobu (jest to suma operacji produkcyjnych wykonywanych w uporządkowanej kolejności i mających na celu wytworzenie określonego wyrobu).

Ponadto - co jest również istotne podczas ustalania katalogu czynności zwolnionych od akcyzy - na uwadze należy mieć fakt, że zasadą jest, iż wszelkie ulgi i zwolnienia powinny być interpretowane wąsko.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż w niniejszym przypadku (zwolnieniu od podatku akcyzowego) do procesu produkcji przedmiotowych wyrobów spożywczych należy zaliczyć regularnie po sobie następujące zjawiska zmierzające do ich wytworzenia. Tym samym, na skutek zespołu celowych działań wyznaczonych poprzez proces technologiczny, alkohol używany do ich wykonania może zostać zakwalifikowany jako zwolniony od akcyzy.

Z kolei te z procesów, które nie mieszczą się w ramach ustalonego procesu technologicznego i nie posiadają wskazanych powyżej cech (tekst jedn. regularnie po sobie następujących zjawisk, pozostających między sobą w związku przyczynowym lub mających na celu nie dopuszczenie do przerwania ciągłości tych zjawisk), nie mogą korzystać z przywileju zwolnienia od podatku akcyzowego.

Zatem, stwierdzić należy, iż z przedmiotowego zwolnienia nie może skorzystać alkohol etylowy wykorzystywany do czyszczenia i dezynfekcji poszczególnych elementów drukarek, zdemontowanych podczas postoju.

Są to bowiem takie czynności, które co prawda Wnioskodawca musi wykonać, jednak następują one już po zakończonym procesie produkcji lub przed kolejnym procesem produkcji.

Natomiast, do regularnie po sobie następujących zjawisk, pozostających między sobą w związku przyczynowym powodujących powstanie produktów końcowych (proces produkcji) zaliczyć można:

1.

czyszczenie i dezynfekcję elementów konstrukcyjnych drukarek nadrukowujących określone znaki na wyroby;

2.

czyszczenie i dezynfekcję elementów wag służących do odważania produktu gotowego przed zapakowaniem;

3.

czyszczenie i dezynfekcję taśm produkcyjnych używanych wewnątrz fabryki do transportowania wyrobów pomiędzy poszczególnymi etapami produkcji;

4.

dodawanie do rynienek na farbę drukarską w drukarkach;

- podczas bieżącej produkcji.

Reasumując, należy stwierdzić, iż alkohol wykorzystywany przez Wnioskodawcę w procesie produkcji wyrobów spożywczych (tekst jedn. do czyszczenia i dezynfekcji elementów urządzeń podczas bieżącej produkcji oraz dodawany do rynienek na farbę drukarską), który nie wchodzi w skład produktów końcowych podlega zwolnieniu z opodatkowania akcyzą, w myśl przepisu § 13 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia, przy uwzględnieniu ust. 2 tego przepisu.

Natomiast, alkohol wykorzystywany przez Wnioskodawcę do czyszczenia i dezynfekcji elementów zdemontowanych drukarek podczas postoju nie podlega zwolnieniu z opodatkowania akcyzą.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenie przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl