IPPP3-443-968/09-4/JF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3-443-968/09-4/JF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 29 października 2009 r. (data wpływu 2 listopada 2009 r.) uzupełniony pismem z dnia 19 listopada 2009 r. (data wpływu 23 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych usług - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 listopada 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych usług. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19 listopada 2009 r. (23 listopada 2009 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie do uzupełnienia IPPP3-443-968/09-2/JF z dnia 16 listopada 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Towarzystwo jest Stowarzyszeniem członkowskim, zostało powołane i prowadzi działalność ukierunkowaną na wspieranie materialne i niematerialne Klubu Sportowego "O", który jest organizacją pożytku publicznego "non-profit". Towarzystwo Przyjaciół O świadczy usługi w zakresie udostępniania powierzchni reklamowych na ogrodzeniu stadionu, organizacji imprez sportowych, sprzedaży biletów wstępu na imprezy sportowe, organizacja balu sportowca, zgodnie z załączonym statutem.

Działalność Towarzystwa nie jest ukierunkowana na osiąganie zysków z prowadzonej działalności, cały uzyskany dochód jest przekazywany do Klubu Sportowego "O" na wspieranie działalności statutowej.

Wnioskodawca świadczone usługi sklasyfikował pod symbolem PKWiU 91 - usługi świadczone przez organizacje członkowskie, gdzie indziej niesklasyfikowane (wyłącznie statutowe) zgodnie z § 2 rozporządzenia z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 89, poz. 844 z późn. zm.) w brzmieniu wynikającym z rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług - Dz. U. Nr 42 poz. 264 z późn. zm.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy usługi świadczone przez Towarzystwo winny opodatkowane podatkiem VAT, czy zwolnione.

Zdaniem Wnioskodawcy organizacja działająca na rzecz tych osób. Naszym zdaniem istotnym dla oceny jest Wyrok Europejskiego Trybunał Sprawiedliwości z dnia 16 października 2008 r. w sprawie zwolnienia z VAT na podstawie art. 132 ust. 1 lit. m) Dyrektywy 2006/112/WE jeżeli zwolnienie przysługuje faktycznym beneficjentem usługi są osoby uprawiające sport, wówczas nawet jeśli nabywa je klub sportowy lub inna organizacja działająca na rzecz tych osób.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Działalność gospodarcza w ujęciu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub innych usługodawców, w tym również podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, jak również działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo, w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub dóbr niematerialnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy). Takie ujęcie działalności gospodarczej wskazuje, że podatnikami VAT są podmioty zajmujące się profesjonalnie obrotem gospodarczym. Natomiast podstawową grupą podatników VAT, określoną w art. 15 ust. 1 ustawy, są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą (zdefiniowaną w ust. 2 art. 15 ustawy), bez względu na cel czy też rezultat takiej działalności.

Zdaniem tut. organu użycie przez ustawodawcę określenia "bez względu na cel i rezultat" oznacza, że działalność gospodarcza podatnika VAT może, lecz wcale nie musi być nakierowana na osiągnięcie zysku, gdyż w jej ramach podatnik może dążyć do osiągnięcia celów innych niż zarobkowe. Tym samym podatnikiem VAT mogą być również podmioty typu non profit, realizując np. zadania oświatowe, zdrowotne, kulturalne, charytatywne itp.

Powyższy pogląd zgodny jest z art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855), zgodnie z którym stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Mając na uwadze cytowane wyżej przepisy należy stwierdzić, że stowarzyszenie jako osoba prawna, posiada status podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy i prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Dla prawidłowego określenia wysokości stawki podatku od towarów i usług od czynności, których przedmiotem są poszczególne towary i usługi, ustawodawca odsyła do klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej (art. 2 pkt 6, art. 8 ust. 3 ustawy).

Do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z koniecznością prawidłowego zaklasyfikowania określonych czynności do właściwych grupowań statystycznych, obowiązany jest podatnik.

Stosownie do art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119. Zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji statystycznych - na podstawie Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania, w tym także dla usług według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź w celu uzyskania informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

Z uwagi na przywołane uregulowania, tylko w przypadku prawidłowego zaklasyfikowania danej czynności do właściwego grupowania PKWiU możliwe jest rozstrzygnięcie odnośnie opodatkowania danej usługi podatkiem od towarów i usług.

Z treści art. 41 ust. 1 ustawy wynika, że stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem wyjątków określonych w przedmiotowej ustawie. Zgodnie z przepisem art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Treść pozycji nr 10 ww. załącznika brzmi: "usługi świadczone przez organizacje członkowskie, gdzie indziej niesklasyfikowane (wyłącznie statutowe)" o symbolu PKWiU 91. Wobec tego wynikające z konkretnego załącznika zwolnienie dotyczy wyłącznie usługi z danego grupowania. W rozpatrywanym przypadku będą to usługi wymienione w grupowaniu PKWiU o symbolu 91 oraz takie, które są jednocześnie celami wymienionymi w statucie organizacji i ponadto nie zostały gdzie indziej sklasyfikowane.

Ze stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jako organizacja pożytku publicznego (stowarzyszenie) powołana została i prowadzi działalność ukierunkowaną na wspieranie materialne i niematerialne Łukowskiego Klubu Sportowego "Orlęta Luków". Stowarzyszenie świadczy również usługi w zakresie udostępniania powierzchni reklamowych na ogrodzeniu stadionu, organizacji imprez sportowych, sprzedaży biletów wstępu na imprezy sportowe oraz organizację balu sportowca. W odpowiedzi na wezwanie do uzupełnienia wniosku poprzez wskazanie dla świadczonych przez Towarzystwo usług udostępniania powierzchni reklamowych na ogrodzeniu stadionu, organizacji imprez sportowych, sprzedaży biletów wstępu na imprezy sportowe, organizacji balu sportowca symbolu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) stosowanej dla celów podatku od towarów i usług na podstawie na podstawie § 2 rozporządzenia z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 89, poz. 844 z późn. zm.) w brzmieniu wynikającym z rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - Dz. U. Nr 42 poz. 264 z późn. zm., Wnioskodawca wskazał symbol grupowania PKWiU 91 - "usługi świadczone przez organizacje członkowskie, gdzie indziej niesklasyfikowane (wyłącznie statutowe)" zgodnie z § 2 rozporządzenia z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 89, poz. 844 z późn. zm.) w brzmieniu wynikającym z rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług - Dz. U. Nr 42 poz. 264 z późn. zm.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, iż zwolnienie z podatku od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 10 załącznika nr 4 do ustawy obejmuje jedynie usługi sklasyfikowane przez Wnioskodawcę w grupowaniu PKWiU 91 jako "usługi świadczone przez organizacje członkowskie, gdzie indziej niesklasyfikowane (wyłącznie statutowe)". Celem statutowym Stowarzyszenie jest wspieranie materialne i niematerialne miejscowego klubu sportowego. Zatem, w przypadku, gdy Wnioskodawca świadczy usługi udostępniania powierzchni reklamowych na ogrodzeniu stadionu, organizacji imprez sportowych, sprzedaży biletów wstępu na imprezy sportowe, organizacji balu sportowca, które nie należą do usług statutowych Stowarzyszenia należy uznać, iż nie podlegają one zwolnieniu na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, jako usługi wymienione w poz. 10 załącznika nr 4 ustawy.

Należy uznać stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl