IPPP3/443-96/10-2/IB - Opodatkowanie rekompensat otrzymanych z budżetu miasta.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-96/10-2/IB Opodatkowanie rekompensat otrzymanych z budżetu miasta.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 21 stycznia 2010 r. (data wpływu 1 lutego 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania rekompensat otrzymywanych z budżetu miasta - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lutego 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania rekompensat otrzymywanych z budżetu miasta.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Sp. z o.o. są spółką działającą na podstawie Kodeksu Spółek Handlowych. Spółka, mocą uchwały Rady Miasta, jest podmiotem wewnętrznym miasta C. Działalnością statutową Spółki jest świadczenie usług publicznych w zakresie lokalnego transportu zbiorowego na terenie miasta C.

W ramach swojej działalności Spółka uzyskuje przychody ze sprzedaży biletów (usług komunikacji miejskiej), z których częściowo pokrywa ponoszone koszty. Ceny biletów oraz ulgi w usługach komunikacji miejskiej są cenami urzędowymi ustalanymi przez Radę Miasta C.

Z uwagi na wejście w życie z dniem 3 grudnia 2009 r. Rozporządzenia Nr 1370/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady Europy, dotyczącego m.in. przyznawania rekompensat na pokrycie kosztów wynikających z wykonywania zobowiązań z tytułu przewozów pasażerskich w komunikacji miejskiej, dnia 30 grudnia 2009 r. została zawarta umowa wykonawcza pomiędzy miastem C. a Spółką.

Umowa została zawarta na podstawie:

1.

Rozporządzenia (WE) Nr 1370/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. dotyczącego usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego oraz uchylającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 1191/69 i (EWG) nr 1107/70;

2.

Ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 125, poz. 874 z późn. zm.);

3.

Uchwały Rady Miasta C. z dnia 15 grudnia 2009 r. w sprawie powierzenia funkcji podmiotu wewnętrznego Spółce z o.o. z siedzibą w C. w ramach zadań własnych gminy Miasta C.;

4.

Uchwały Rady Miasta C. z dnia 15 grudnia 2009 r. w sprawie upoważnienia Prezydenta Miasta C. do zawarcia wieloletniej umowy o świadczenie usług publicznych komunikacji miejskiej z Spółką z o.o. w C.;

5.

Umowy Spółki Spółka z o.o. w C. - tj. uwzględniający postanowienia Aktu notarialnego z dnia 9 listopada 2009 r., repertorium A Nr (...).

Z tytułu świadczenia usług w zakresie zbiorowej komunikacji miejskiej Miasto C. zobowiązuje się do wypłaty (w okresach miesięcznych) rekompensaty w wysokości niezbędnej do pokrycia kosztów poniesionych w trakcie wywiązywania się ze zobowiązań. Wysokość rekompensaty Spółka oblicza na podstawie wytycznych Ministerstwa Rozwoju Regionalnego w zakresie zasad dofinansowania z programów operacyjnych podmiotów realizujących obowiązek świadczenia usług publicznych w transporcie zbiorowym, z dnia 16 stycznia 2009 r., sygn. (...).

Rekompensata nie ma bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych przez Spółkę usług przewozowych, nie stanowi dopłaty do ceny świadczonej usługi, a jej istotą jest pokrycie kosztów działalności statutowej, tak więc zdaniem Spółki rekompensata nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 Ustawy o podatku od towarów i usług VAT, w związku z czym, nie podlega opodatkowaniu tymże podatkiem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy rekompensata kosztów za wykonaną usługę komunikacyjną (zgodnie z umową wykonawczą nr (...) zawartą pomiędzy Spółką a Miastem C.) będzie stanowiła obrót podlegający VAT w rozumieniu art. 29 ustawy o VAT i tym samym podlega opodatkowaniu tymże podatkiem.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniem podatkiem VAT podłoga odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Na podstawie art. 8 ust. 1 wyżej cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W ocenie Spółki w myśl art. 29 ust. 1 ww. ustawy podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należna) towarów dostarczonych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Tak więc włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tyko wówczas, gdy jest to celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru łub świadczeniem usługi. Rekompensata, o której mowa we wniosku otrzymywana przez Spółkę od Miasta C., nie wpływa na ceny urzędowe biletów, ustalone przez Radę Miasta. Rekompensata ta, przeznaczona jest na cele określone w statucie, a więc na finansowanie działalności Spółki, polegającej na planowaniu, organizacji i zarządzaniu miejskim transportem publicznym w C. Oznacza to, iż otrzymywana rekompensata ma charakter ogólny, a jej celem jest dotowanie całej działalności Spółki. Tym samym, zdaniem Spółki, nie stanowi dopłaty do ceny usługi, a co za tym idzie, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M. Curie-Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl