IPPP3/443-956/09-2/MM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-956/09-2/MM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 23 października 2009 r. (data wpływu 30 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania czynności, za które wypłacane są premie pieniężne - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 października 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności, za które wypłacane są premie pieniężne.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Spółka z o.o. (dalej "Spółka") jest dystrybutorem na rynku polskim koncentratów spożywczych wykorzystywanych w branży produkującej napoje.

Odbiorcami towarów Spółki są przede wszystkim producenci napojów bezalkoholowych (dalej "Odbiorcy"). Odbiorcy są polskimi podatnikami VAT. Spółka podpisuje z Odbiorcami umowy, w których określane są indywidualne zasady przyznawania im przez Spółkę premii pieniężnych. Premie pieniężne mają wyłącznie charakter pieniężny.

Jedynym jednak warunkiem przyznania Odbiorcom przez Spółkę premii pieniężnych w ogóle jest osiągnięcie pewnego minimalnego obrotu w określonym czasie (zazwyczaj okresem tym jest rok lub półrocze). Na przyznanie Odbiorcom premii pieniężnych nie mają wpływu żadne inne, dodatkowe działania (z wyjątkiem wystawienia przez Odbiorcę na rzecz Spółki faktury), jak np. terminowe regulowanie należności, odpowiednie eksponowanie towarów, reklama towarów czy np. posiadanie pełnego asortymentu towarów. Przyznawanie Odbiorcom premii pieniężnej nie jest również uzależnione od obowiązku zamawiania od Spółki określonych asortymentów towarów. Obrót, od którego zależy przyznanie Odbiorcy premii pieniężnej, dotyczy wszystkich bez wyjątku towarów oferowanych przez Spółkę i nie jest odnoszony do żadnych konkretnych dostaw, lecz do ogółu towarów oferowanych przez Spółkę w danym okresie czasu.

Jednocześnie w zamian za udzielenie Odbiorcom premii pieniężnej nie będzie miało miejsce świadczenia innych usług, w tym np. usług o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym czy lojalnościowym. W konsekwencji przyznanie Odbiorcom premii pieniężnych zależy wyłącznie od przekroczenia przez nich określonego progu minimalnych obrotów w danym okresie rozliczeniowym.

Jeżeli Odbiorcy nie przekroczą danego obrotu minimalnego w danym okresie czasu, nie otrzymają od Spółki premii pieniężnej. Wielkość minimalnych obrotów jest każdorazowo ustalana i określana w podpisanej między Odbiorcą a Spółką umowie.

Ponadto w umowach zawarty jest zapis, iż wysokość premii pieniężnej zostanie powiększona o należny podatek VAT wg stawki 22%. Natomiast wypłata premii pieniężnej za dany okres rozliczeniowy nastąpi na podstawie wystawionej przez Odbiorcę faktury VAT.

Jak już wskazano powyżej, podpisana między Odbiorcą a Spółką umowa określa indywidualne zasady przyznawania premii pieniężnych. Wysokość przyznanej premii pieniężnej ustala się zasadniczo kwotowo lub na bazie wskaźnika procentowego uzależnionych od minimalnej wartości obrotów netto z danym Odbiorcą w danym okresie rozliczeniowym. Okres rozliczeniowy został każdorazowo określony w podpisanych z Odbiorcami umowach o współpracy. Co do zasady obejmuje on jednak rok lub półrocze.

Jednocześnie umowy z Odbiorcami zawierają postanowienie, iż jeżeli wartość sprzedaży faktycznie zrealizowanej z danym Odbiorcą będzie mniejsza o z góry ustalony procentowy wskaźnik (nie przekraczający jednak pewnego procentowego poziomu), nastąpi wypłata przez Spółkę na rzecz tego Odbiorcy premii pieniężnej, ale proporcjonalnie zmniejszonej do pierwotnie ustalonej wysokości tej premii.

Procent lub kwotę proporcjonalnego zmniejszenia każdorazowo określa podpisana przez Spółkę z Odbiorcą umowa. Jako przykłady zapisów wskazać można na następujące uregulowania umów (z tym, że faktyczne nazwy odbiorców Spółki zastąpiono określeniem "Odbiorca", a spółkę W.F Sp. z o.o. zastąpiono konsekwentnie określeniem "Spółka"; ponadto wartości liczbowe zastąpiono znakiem "<...>"):

pierwszy przykład:

1.

Jeżeli Odbiorca w danym okresie rozliczeniowym (12 miesięcy) osiągnie ustalony w § 1 ust. 2 obrót minimalny lub większy, będzie mu wypłacona premia pieniężna w wysokości stanowiącej równowartość w złotych kwoty <...> EUR netto.

2.

W przypadku, gdy zakupy Odbiorcy w danym okresie rozliczeniowym (12 miesięcy) będą mniejsze o nie więcej niż o 20% ustalonego obrotu minimalnego, Spółka zapłaci Odbiorcy premie pieniężną proporcjonalnie zmniejszoną jednakże nie mniejszą niż równowartość kwoty EUR netto tj. 80% premii wskazanej w ust. 1.

3.

W przypadku, gdy zakupy Odbiorcy w danym okresie rozliczeniowym (12 miesięcy) będą mniejsze o nie więcej niż 50% ustalonego obrotu minimalnego, Spółka zapłaci Odbiorcy premię pieniężną proporcjonalnie zmniejszoną jednakże nie mniejszą niż równowartość kwoty <...> EUR netto tj. 50% premii wskazanej w ust. 1.

4.

Jeżeli zakupy Odbiorcy w okresie rozliczeniowym będą mniejsze niż 50% od ustalonego obrotu minimalnego, premia nie przysługuje.

5.

Należna Odbiorcy premia wypłacana będzie za każdy rok obowiązywania umowy z dołu, na podstawie wystawionej przez Odbiorcę faktury VAT najpóźniej do 31. lipca każdego kolejnego roku umowy.

6.

Kwota premii powiększona o podatek VAT przeliczana będzie każdorazowo wg kursu średniego NBP EUR/PLN z dnia 30.06. każdego kolejnego roku obowiązywania umowy."

drugi przykład:

1.2. Spółka zobowiązuje się do sprzedawania a Odbiorca zobowiązuje się do zakupienia w Spółce w każdym kolejnym roku kalendarzowym obowiązywania umowy, zapraw i esencji do produkcji napojów o wartości co najmniej równej równowartości w złotych kwot:

* w odniesieniu do roku 2005: <...> EUR netto, po przeliczeniu wg średniego kursu NBP EUR/PLN z dnia 31 grudnia 2005;

* w odniesieniu do lat 2006 - 2009: <...> EUR netto rocznie, po przeliczeniu wg średniego kursu NBP EUR/PLN z dnia 30 czerwca dla pierwszego półrocza i z dnia 31 grudnia dla drugiego półrocza roku kalendarzowego, do którego odnoszą się zakupy.

Minimalna wartość zakupów w każdym kolejnym roku kalendarzowym (OBRÓT MINIMALNY) stanowi więc równowartość w złotych kwot:

rok 2005: <...> EUR

rok 2006: <...> EUR

rok 2007: <...> EUR

rok 2008: <...> EUR

rok2009: <...> EUR

po przeliczeniu wg średniego kursu NBP EUR/PLN z dnia 31 grudnia 2005 w odniesieniu do roku 2005, w odniesieniu do lat 2006 -2009 z dnia 30 czerwca dla pierwszego półrocza i z dnia 31 grudnia dla drugiego półrocza roku kalendarzowego, do którego odnoszą się zakupy.

1.3 Jeżeli Odbiorca w danym roku kalendarzowym osiągnie przynajmniej ustalony powyżej OBRÓT MINIMALNY, będzie mu wypłacona premia pieniężna w wysokości <...>% od wartości OBROTU MINIMALNEGO.

1.4 W przypadku, gdy zakupy Odbiorcy w danym roku kalendarzowym będą mniejsze o nie więcej niż 20% od ustalonego OBROTU MINIMALNEGO, Spółka wypłaci Odbiorcy premię w wysokości 10% od wartości obrotu netto. Jeżeli zaś zakupy Odbiorcy w danym roku kalendarzowym będą niższe o więcej niż 20% od ustalonego OBROTU MINIMALNEGO, premia nie zostanie wypłacona.

1.5. Począwszy od roku 2006 premia będzie wypłacana w dwóch półrocznych ratach z dołu, na podstawie wystawianych przez Odbiorcę faktur VAT pierwszej najpóźniej do dnia 30 czerwca oraz drugiej najpóźniej do dnia 31 grudnia każdego roku kalendarzowego. Raty premii będą obliczane proporcjonalnie do wykonanego obrotu w danym półroczu. Ustalone w ten sposób kwoty rat premii będą każdorazowo powiększane o należny podatek VAT.

1.6. W odniesieniu do roku 2005 strony uzgadniają, iż okresem rozliczeniowym będzie okres od dnia 1 stycznia 2005 do dnia 31 grudnia 2005 r.. Do tego też dnia Odbiorca wystawi Spółce fakturę VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy w świetle powołanych przepisów ustawy o VAT:

1.

spełnienie przez danego Odbiorcę warunków uprawniających go do otrzymania od Spółki premii pieniężnej stanowi świadczenie usług w rozumieniu przepisu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT wg stawki 22%, przy czym premia pieniężna stanowi wynagrodzenie należne Odbiorcy od Spółki za tak rozumianą usługę.

2.

zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur VAT wystawionych przez Odbiorców w zw. ze świadczeniem ww. usług, a więc w odniesieniu do tego podatku nie znajduje zastosowania wyłączenie prawa do odliczenia, o którym mowa w art. 88 ust. 3a. pkt 2) ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy:

1.

Spełnienie przez Odbiorcę warunków uprawniających ich do otrzymania od Spółki stanowi świadczenie usług w rozumieniu przepisu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT wg stawki 22%, przy czym premia pieniężna stanowi wynagrodzenie należne Odbiorcy od Spółki za tak rozumianą usługę;

2.

Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur VAT wystawionych przez Odbiorców w zw. ze świadczeniem ww. usług, a tym samym w odniesieniu do Spółki nie znajduje zastosowania wyłączenie prawa do odliczenia, o którym mowa w art. 88 ust. 3a pkt 2) ustawy o VAT.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy:

Z punktu widzenia podatku VAT premie pieniężne przyznawane przez podatników kontrahentom mogą zostać potraktowane, w zależności od okoliczności, jako:

1.

wynagrodzenie za świadczenie usług

2.

świadczenie nie stanowiące rabatu ani wynagrodzenia za świadczenie usług (świadczenie "poza VAT")

3.

rabat

Ad.1) Premia pieniężna jako wynagrodzenie za usługę

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez "świadczenie usług" rozumie się "każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów."

Zacytowany przepis ma charakter przepisu otwartego i odnosi się do nieograniczonej liczby zdarzeń. W uproszczeniu przyjąć można, iż jeżeli coś nie je jest traktowane jako dostawa towarów, to stanowi to świadczenie usług.

Nie ulega wątpliwości, iż dokonanie przez beneficjenta premii zakupu w określonym okresie czasu towarów o określonej wartości, stanowi świadczenia na rzecz podmiotu przyznającego premię. Tym samym beneficjenci świadczą "usługi" w rozumieniu ww. przepisu, opodatkowane VAT, a premia pieniężna stanowi wynagrodzenie za tę usługę.

Powyższy pogląd jest zgodny ze stanowiskiem Ministra Finansów, na co wskazują w szczególności następujące interpretacje:

1.

interpretacja ogólna Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 2004 r., PP3-812-1222/2004/AP/4026 - "podatnicy kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę np. nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą W takich przypadkach należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach."

2.

pismo z 15 maja 2007 r., PT3-812-230/127/AK/07/AP-2965 oraz pismo z 28 grudnia 2007 r., PT3/0602/34/599/LBE/07/MB7-16001, na które powołują się urzędnicy Krajowej Informacji Podatkowej w informacjach udzielanych telefonicznie.

Pogląd taki zaprezentowany został także w interpretacjach indywidualnych wydanych z upoważnienia Ministra Finansów, np. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 10 września 2007 r., ILPP1/443-88/07-2/TW:

"premie pieniężne podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług";

Ad. 2) Premia "poza VAT"

Premia pieniężna, która nie jest powiązana ani z konkretnymi dostawami wzgl. usługami przyznającego premię pieniężną ani z określonym zachowaniem beneficjenta (Odbiorcy), należy traktować jako świadczenie neutralne z punktu widzenia VAT. Przykładem takiej premii pieniężnej jest premia uznaniowa przyznana kontrahentowi za dobrą współpracę". Taką premię pieniężną należy udokumentować notą księgową.

Ad. 3) Premia pieniężna jako rabat

Jako rabat należy traktować takie premie pieniężne, które można powiązać z konkretnymi dostawami wzgl. usługami przyznającego premie pieniężne na rzecz beneficjenta premii pieniężnej. Przyznanie takich premii pieniężnych prowadzi w istocie do pomniejszenia ceny (wynagrodzenia) należnego przyznającemu premię pieniężną od beneficjenta.

Przyznanie premii pieniężnej będącej rabatem prowadzi do zmniejszenia obrotu (podstawy opodatkowania VAT) z tytułu dostaw wzgl. usług nabywanych przez beneficjenta premii pieniężnej od przyznającego premię pieniężną. Przyznanie takiej premii pieniężnej należy zatem udokumentować poprzez wystawienie faktury korygującej przez przyznającego premię pieniężną.

W przedmiotowej sprawie Spółka zobowiązana jest zapłacić premię pieniężną w przypadku, gdy Odbiorca dokonana w uzgodnionym czasie zakupu towarów Spółki o uzgodnionej minimalnej wartości. Tym samym mamy niewątpliwie do czynienia z sytuacją opisaną powyżej w pkt 1), tj. ze świadczeniem przez Odbiorców usług na rzecz Spółki.

Odbiorcy postępują zatem prawidłowo wystawiając dla udokumentowania ww. usług na Spółkę faktury VAT obejmujące podatek należny wg stawki 22%. Spółce przysługuje zatem prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur VAT wystawianych przez Odbiorców w powyższych okolicznościach. Spełniony jest bowiem warunek z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, a mianowicie zakup usługi od Odbiorcy pozostaje każdorazowo w związku z czynnościami Spółki opodatkowanymi podatkiem VAT, tj. dostawami produktów na rzecz Odbiorców.

Pogląd ten podzielił także Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z 31 stycznia 2008 r., IP-PP2-443-581/07-2/PS stwierdzając, że Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego w fakturach za odpłatne świadczenie usług dokonywanych przez beneficjentów premii, pod warunkiem jednakże, że zakup tych usług może być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy".

Ponadto premie pieniężne stanowią wynagrodzenie za świadczenie przez Odbiorców usług podlegających VAT, wobec czego nie znajduje zastosowania wyłączenie prawa do odliczenia, które wynika z przepisu art. 88 ust. 3a pkt 2) ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2008 r., zgodnie, z którym:

"Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy: (...) 2) transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku";

Podsumowując, Spółka stoi na stanowisku, że:

1.

wypłacane przez Spółkę premie pieniężne stanowią wynagrodzenie dla Odbiorców za świadczenie przez nich na rzecz Spółki usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT;

2.

Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur VAT wystawianych przez Odbiorców, dokumentujących otrzymanie przez Odbiorców premii pieniężnych.

Z "ostrożności procesowej" Spółka chciałaby dodać, że w ostatnim czasie sądy administracyjne wydały kilka orzeczeń, zgodnie z którymi premie pieniężne wypłacane w zamian za dokonanie przez kontrahentów zakupów o określonej wartości w określonym okresie nie stanowią wynagrodzenia za świadczenie usług w rozumieniu ustawy o VAT.

Zdaniem Spółki ww. stanowisko sądów nie jest prawidłowe. Gdyby jednak organ wydający interpretacje nie podzielił zdania Spółki w powyższej kwestii, uznając, iż Odbiorcy w opisanych okolicznościach nie świadczą na rzecz Spółki usług opodatkowanych VAT, w konsekwencji należałoby zdaniem Spółki uznać, iż:

(1) zarówno spełnianie przez Odbiorców warunków przyznania premii pieniężnych, jak i przyznawanie i wypłata premii pieniężnych przez Spółkę, są działaniami neutralnymi z punktu widzenia podatku VAT i nie powinna zostać udokumentowana fakturą VAT, lecz notą księgową (sytuacja scharakteryzowana powyżej w pkt 2);

(2) brak jest natomiast podstaw dla przyjęcia, że przyznanie przez Spółkę premii pieniężnej jest tożsame z udzieleniem przyznania rabatu (sytuacja 2)); premia nie jest bowiem odnoszona do żadnych konkretnych dostaw wzgl. usług dokonywanych przez Spółkę na rzecz Odbiorców.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o VAT", w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi - zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu - suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z zastrzeżeniem ust. 3 do 7.

Z powyższego wynika, ze ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

I tak, z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT wynika, iż nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu tym podatkiem podlegają odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast w świetle postanowień art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, poprzez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

* przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

* zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

* świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2 22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Także art. 24 ust. 1 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L . 347 z późn. zm.) wskazuje, że "świadczenie usług" oznacza każdą transakcję, która nie stanowi dostawy towarów.

Uwzględniając powołane wyżej przepisy art. 5 i art. 8 ustawy o VAT, wskazać należy, iż każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu, czy określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powołanej ustawy. Usługa w rozumieniu ust. 1 powołanego wyżej artykułu oraz art. 24 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE, to transakcja gospodarcza, co oznacza, iż stosunek prawny łączący strony musi wiązać się ze świadczeniem wzajemnym.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a jej odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść dla świadczącego usługę.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie te zostały wypłacone, tzn. czy podatnik otrzymuje je w związku z zachowaniem stanowiącym usługę w rozumieniu wskazanych wyżej przepisów.

Dodać należy, iż zgodnie art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Z opisu przestawionego we wniosku stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie dystrybucji na rynku polskim koncentratów spożywczych wykorzystywanych w branży produkującej napoje. Spółka zawiera z kontrahentami stosowne umowy, w których określone są indywidualne zasady przyznawania kontrahentom premii pieniężnych. Premie pieniężne wypłacane są na podstawie obrotów uzyskanych w ciągu ustalonych okresów rozliczeniowych (zazwyczaj jest to rok lub półrocze), mają charakter procentowy i nie są związane z żadną konkretną dostawą lub usługą. Ponadto przyznanie przez Wnioskodawcę premii pieniężnych nie wiąże się z żadnymi dodatkowymi działaniami jak, np. terminowym regulowaniem należności, odpowiednim eksponowaniem towarów, reklamą towarów czy np. posiadaniem pełnego asortymentu towarów. Przyznawanie Odbiorcom premii pieniężnej nie jest również uzależnione od obowiązku zamawiania od Spółki określonych asortymentów towarów. Obrót, od którego zależy przyznanie Odbiorcy premii pieniężnej, dotyczy wszystkich bez wyjątku towarów oferowanych przez Spółkę i nie jest odnoszony do żadnych konkretnych dostaw, lecz do ogółu towarów oferowanych przez Spółkę w danym okresie czasu. Wątpliwości Zainteresowanego sprowadzają się do tego czy otrzymanie od Wnioskodawcy na rzecz kontrahenta premii pieniężnej stanowi świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz czy Spółka ma prawo do odliczenia podatku VAT wykazanego na wystawionej przez Odbiorców fakturze VAT dokumentującą otrzymaną przez nich premię pieniężną.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że otrzymywane przez Odbiorców premie pieniężne nie są w żaden sposób związane z uzyskaniem przez Wnioskodawcę świadczenia wzajemnego, gdyż za takie świadczenie nie można uznać osiągnięcia przez Odbiorców określonego minimalnego pułapu obrotów w ciągu ustalonych okresów rozliczeniowych (roku lub półrocza). Ponadto otrzymywane przez Odbiorców premie pieniężne nie są uzależnione od spełnienia dodatkowych warunków tj. terminowym regulowaniem należności, odpowiednim eksponowaniem towarów, reklamą towarów czy np. posiadaniem pełnego asortymentu towarów, brak jest również obowiązku zamawiania od Spółki określonych asortymentów towarów. Premia przyznana przez Wnioskodawcę stanowi w istocie rabat obniżający wartość konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami - zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT - zmniejszający podstawę opodatkowania.

Reasumując należy uznać, iż w sytuacji przedstawionej w przedmiotowym wniosku otrzymujący premie nie świadczy na rzecz Spółki usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, a zatem czynność ta nie podlega u niego opodatkowaniu i nie powinna być dokumentowana fakturą VAT. W konsekwencji, jeżeli Odbiorcy nie świadczyli usług na rzecz Spółki, to wystawione przez nich faktury, zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, nie stanowią dla Wnioskodawcy podstawy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w nich wykazanego.

Odnosząc się do powołanego przez Wnioskodawcę pisma Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 2004 r. wskazać należy, że zostało ono wydane na podstawie art. 14 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926, z późn. zm.), w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej. W piśmie tym Minister wyjaśnił, że skutki podatkowe w podatku od towarów i usług dotyczące wypłacanych nabywcom premii pieniężnych powinny być ustalane w odniesieniu do konkretnego stanu faktycznego występującego u podatnika, przy uwzględnieniu wszystkich okoliczności wiążących się z dokonaniem tych wypłat, m.in. od ustalenia za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone. Jednocześnie w przedmiotowym piśmie Minister Finansów zwrócił uwagę, iż "z uwagi jednak na różnorodny charakter wykonywanych czynności lub zachowań, w wyniku których są wypłacane premie pieniężne (...) należy mieć na uwadze określony stan faktyczny występujący u podatnika (...)".

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-ego Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl