IPPP3/443-955/13-2/SM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-955/13-2/SM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 15 października 2013 r. (data wpływu 18 października 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie stawki podatku i obowiązków związanych z nabyciem wyrobów o kodzie CN 3811 90 00 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 października 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie stawki podatku i obowiązków związanych z nabyciem wyrobów o kodzie CN 3811 90 00.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące stany faktyczne:

Sp. z o.o. (zwana dalej: "Spółka") prowadzi działalność w kilku segmentach, w tym w obszarze działalności związanej ze sprzedażą preparatów chemicznych oraz świadczeniem usług w zakresie kondycjonowania wody w obiegach chłodzenia i obiegach kotłowych dla ochrony tych instalacji przed korozją i osadami oraz ochrony przed korozją i osadami innych instalacji przemysłowych.

W ramach wyżej wymienionej działalności, Spółka nabywa preparaty o kodzie CN 3811 90 00 (SR1142, DA2393, DA2528, SR1234, DA2741, zwane dalej: "Preparaty"), w ramach wewnątrzwspółnotowego nabycia wyrobów akcyzowych od Dostawcy z kraju członkowskiego (Holandii), w którym stawka akcyzy na te wyroby jest wyższa niż 0 zł (0 euro). Preparaty te przeznaczone są do realizacji przez Spółkę następujących zamówień:

1. Zamówienie, które dotyczy usługi ochrony antykorozyjnej instalacji DRW II, DRW III, DRW IV i DRW VI,

2. Zamówienie, które dotyczy usługi ochrony antypolimeryzacyjnej sekcji depropanizerów, debutanizerów oraz wymienników podgrzewania frakcji C4/C5 instalacji Olefin II,

3. Zamówienie, które dotyczy usługi ochrony antypolimeryzacyjnej instalacji Wydzielania Butadienu sekcji I i II Destylacji Ekstrakcyjnej oraz Rektyfikacji na Instalacji Butadienu.

W ramach realizowania Zamówienia dotyczącego usługi ochrony antykorozyjnej instalacji DRW, Spółka prowadzi dozowanie, do instalacji przerobu ropy naftowej i jej frakcji za pomocą pomp dozujących Zamawiającego, następujących preparatów:

* Preparat SR1142, który jest używany do wspomagania procesu mycia surowej ropy naftowej z soli i zawiesiny nieorganicznej na etapie jej wstępnego przerobu na węźle odsalania ropy.

* Preparat SR1234, który jest używany do ochrony przed korozją szczytów kolumn destylacyjnych, rur oparowych i kondensatorów powietrznych w procesie destylacji ropy naftowej. Preparat na bazie amin filmujących.

W ramach realizacji Zamówień Spółka stosuje:

* preparaty DA2393 i DA2528 jako preparaty przeciwosadowe do zabezpieczenia instalacji Olefiny II i Butadienu przed powstawaniem polimerowych osadów wewnątrz kolumn destylacyjnych, wyparek i rurociągów. Instalacja Olefiny II oraz instalacja Butadienu nie produkują paliw tylko etylen, propylen i gazową frakcję C4 butadienową, które w wyniku następnych procesów produkcyjnych przerabiane są na innych instalacjach między innymi na tworzywa sztuczne typu polietylen, polipropylen czy polibutadien.

* Dodatkowo Spółka stosuje, na instalacji produkcji butadienu, preparat antypienny DA2741, zabezpieczający kolumny destylacyjne przed niepożądanym zjawiskiem pienienia się węglowodorów w kolumnach destylacyjnych i stabilizujący proces produkcji butadienu, który jest surowcem do produkcji polibutadienu i innych tworzyw sztucznych.

Nabywane preparaty mają zastosowanie procesowe - są one zużywane w trakcie procesu zapewnienia ochrony instalacji do przerobu ropy naftowej i jej frakcji. Niektóre preparaty pozostają na instalacji (pokrywają instalację cienką warstwą ochronną, tzw. "filmem").

Nabywane przez Spółkę Preparaty transportowane są z Holandii do wynajętego przez Spółkę magazynu w K. (województwo opolskie), z którego są rozchodowane, na podstawie dowodów wewnętrznych, do miejsc realizowanych przez Spółkę Zamówień (np. województwo mazowieckie).

Nabywane przez Spółkę Preparaty stanowią element kalkulacyjny wynagrodzenia Spółki z tytułu realizacji umów serwisowych zawartych z Zamawiającym. W ramach realizacji umów serwisowych, Spółka wykorzystuje Preparaty do świadczenia usług zapewnienia właściwej ochrony instalacji Zamawiającego.

Preparaty nie są w żadnym wypadku stosowane jako dodatki czy domieszki do paliw silnikowych oraz opałowych, czy jakichkolwiek innych paliw oraz nie są stosowane do napędu silników spalinowych. Preparaty nabywane przez Spółkę nie są dozowane do paliwa, nie stanowią tzw. uszlachetniaczy poprawiających właściwość paliwa (tekst jedn.: stabilność, odporność na utlenianie, zmniejszające korozyjność paliw). Preparaty te nie są przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. Preparaty nie są stosowane do celów opałowych czy napędowych. Preparaty nie są zużywane do produkcji innych wyrobów.

Spółka nie jest zarejestrowanym odbiorcą, w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 13 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm. - dalej: "ustawa o podatku akcyzowym"). Spółka nie nabywa przedmiotowych Preparatów z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy. Spółka nie prowadzi składu podatkowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy prawidłowym jest postępowanie Spółki polegające na zastosowaniu stawki akcyzy w wysokości 0 zł do nabywanych Preparatów z Holandii, które to Preparaty są przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.

2. Czy z uwagi, iż Spółka nabywa Preparaty w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia wyrobów akcyzowych z Holandii (gdzie podlegają one akcyzie) jest ona zobowiązana do dopełnienia następujących obowiązków określonych w art. 78 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, tj.:

* przed wprowadzeniem wyrobów na terytorium kraju dokonać zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym do właściwego naczelnika urzędu celnego;

* potwierdzić odbiór wyrobów na uproszczonym dokumencie towarzyszącym;

* prowadzić ewidencję nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobów.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Pytanie 1

Stanowisko Spółki

Zdaniem Spółki, do nabywanych przez nią Preparatów z Holandii ma zastosowanie stawka akcyzy w wysokości 0 zł, gdyż Preparaty te stanowią wyroby inne niż wymienione w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy o podatku akcyzowym oraz przeznaczone są do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. Ze względu na ich przeznaczenie do celów ochronnych, przeciwkorozyjnych a nie opałowych czy napędowych, oraz ze względu na fakt, iż nie stanowią one dodatków lub domieszek do paliw silnikowych/opałowych, stawka akcyzy dla tych Preparatów wynosi w Polsce 0 zł.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku akcyzowym, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, za wyroby akcyzowe uznaje się wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy. Pod poz. 38 załącznika nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym znajdują się wyroby o kodzie CN 3811, tj.: środki przeciwstukowe, inhibitory utleniania, inhibitory tworzenia się żywic, dodatki zwiększające lepkość, preparaty antykorozyjne oraz pozostałe preparaty dodawane do olejów mineralnych (włącznie z benzyną) lub do innych cieczy, stosowanych do tych samych celów, co oleje mineralne.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 pkt 6 oraz 9 ustawy o podatku akcyzowym, do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby:

* objęte pozycją CN 3811,

* pozostałe wyroby, z wyłączeniem substancji stosowanych do znakowania i barwienia, o którym mowa w art. 90 ust. 1, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych bez względu na kod CN.

Nabywane przez Spółkę Preparaty stanowią zatem wyroby akcyzowe (wyroby energetyczne).

Stawki akcyzy na wyroby energetyczne zostały określone w art. 89 ustawy o podatku akcyzowym. W przypadku Preparatów nabywanych przez Spółkę, ustawodawca nie określił dla nich odrębnej stawki akcyzy w przepisach art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy o podatku akcyzowym.

Zdaniem Spółki, do przedmiotowych Preparatów nie ma zastosowania art. 89 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatku akcyzowym, który określa stawki akcyzy dla pozostałych paliw silnikowych, gdyż Preparaty te nie mieszczą się w definicji paliw silnikowych. Preparaty te nie są przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych. Preparaty nie są dozowane/dodawane do paliw opałowych oraz paliw silnikowych, nie stanowią dodatków lub domieszek do paliw silnikowych czy opałowych. Przeznaczeniem Preparatów są cele inne niż opałowe.

Zgodnie z art. 89 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym, stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

Stawka akcyzy 0 zł ma zastosowanie jedynie w ograniczonym zakresie, a mianowicie wyłącznie do wyrobów innych niż wymienione w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy o podatku akcyzowym i to pod warunkiem, że wyroby te są przeznaczone do celów innych niż: opałowe, dodatki lub domieszki do paliw opałowych, napęd do silników spalinowych lub dodatki czy domieszki do paliw silnikowych.

Zdaniem Spółki stawka 0 zł ma zastosowanie do nabywanych przez nią Preparatów, gdyż stanowią one wyroby inne niż wymienione w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy o podatku akcyzowym oraz przeznaczone są do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.

Pytanie 2

Stanowisko Spółki

Zdaniem Spółki, z uwagi, iż nabywa ona Preparaty w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia wyrobów akcyzowych od Dostawcy z Holandii (który zobowiązany jest do zapłaty akcyzy w Holandii), oraz nie posiada statusu uprawniającego do nabywania tych Preparatów wysłanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy - jest ona zobowiązana do dopełnienia następujących obowiązków określonych w art. 78 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, tj.:

a.

przed wprowadzeniem wyrobów na terytorium kraju dokonać zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym do właściwego naczelnika urzędu celnego;

b.

potwierdzić odbiór wyrobów na uproszczonym dokumencie towarzyszącym;

c.

prowadzić ewidencję nabywanych wewnątrzwspółnotowo wyrobów.

Z uwagi na stosowaną na terytorium kraju zerową stawkę akcyzy, nie będzie miał zastosowania dokument potwierdzenia złożenia zabezpieczenia akcyzowego lub zapłaty akcyzy na terytorium kraju oraz z uwagi na fakt, iż Spółka nie zużywa Preparatów do produkcji innych wyrobów - nie jest ona zobowiązana, na podstawie art. 16 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego. W rezultacie Spółka nie jest zobowiązana składać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklarację uproszczoną, według ustalonego wzoru, oraz obliczać akcyzę i dokonać jej zapłaty na terytorium kraju, na rachunek właściwej izby celnej, w terminie 10 dni, licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 78 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, w przypadku gdy podatnik nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe na potrzeby wykonywanej działalności gospodarczej na terytorium kraju, w sytuacji gdy nabywca wewnątrzwspólnotowy nie posiada statusu uprawniającego do nabywania tych wyrobów w procedurze zawieszenia poboru akcyzy - jest obowiązany:

1.

przed wprowadzeniem wyrobów akcyzowych na terytorium kraju dokonać zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym do właściwego naczelnika urzędu celnego i złożyć zabezpieczenie akcyzowe;

2.

potwierdzić odbiór wyrobów akcyzowych na uproszczonym dokumencie towarzyszącym oraz wystawić i dołączyć do zwracanego uproszczonego dokumentu towarzyszącego dokument potwierdzenia złożenia zabezpieczenia akcyzowego lub zapłaty akcyzy na terytorium kraju;

3.

bez wezwania organu podatkowego, złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklarację uproszczoną, według ustalonego wzoru, oraz obliczyć akcyzę i dokonać jej zapłaty na terytorium kraju, na rachunek właściwej izby celnej, w terminie 10 dni, licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego;

4.

prowadzić ewidencję nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobów akcyzowych.

Podatnik, o którym mowa w art. 78 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, przed dołączeniem do zwracanego uproszczonego dokumentu towarzyszącego, dokumentu potwierdzenia złożenia zabezpieczenia akcyzowego lub zapłaty akcyzy na terytorium kraju, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, jest obowiązany uzyskać na tym dokumencie potwierdzenie przez właściwego naczelnika urzędu celnego złożenia zabezpieczenia akcyzowego lub zapłaty akcyzy.

W przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego Preparatów, które na terytorium kraju są opodatkowane zerową stawką akcyzy (są przeznaczone do celów innych niż napędowe lub opałowe), ich przemieszczanie może odbywać się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Z uwagi, iż Preparaty te są opodatkowane akcyzą w państwie członkowskim wysyłki (tu: Holandii) i wysłane są na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego, zdaniem Spółki jest ona obowiązana dopełnić określonych obowiązków, o których mowa w art. 78 ust. 1 ustawy, tj.:

a.

przed wprowadzeniem wyrobów na terytorium kraju dokonać zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym do właściwego naczelnika urzędu celnego;

b.

potwierdzić odbiór wyrobów na uproszczonym dokumencie towarzyszącym;

c.

prowadzić ewidencję nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobów.

Ponieważ w omawianym przypadku, z uwagi na stosowaną na terytorium kraju zerową stawkę akcyzy, nie będzie miał zastosowania dokument potwierdzenia złożenia zabezpieczenia akcyzowego lub zapłaty akcyzy na terytorium kraju (o którym mowa w art. 78 ust. 1 pkt 2 ustawy), zdaniem Spółki zasadnym byłoby dołączenie do zwracanego uproszczonego dokumentu towarzyszącego dokumentu (np. stosownego oświadczenia), że akcyza na terytorium kraju nie jest wymagana.

Zdaniem Spółki nie dotyczą jej przesłanki wynikające z art. 16 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, w myśl którego podmiot prowadzący działalność gospodarczą jest obowiązany, przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą lub pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu celnego. Zgodnie bowiem z art. 16 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym, przepis ust. 1 nie ma zastosowania w przypadku podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych objętych wyłącznie zerową stawką akcyzy, z zastrzeżeniem ust. 8.

Zgodnie z art. 16 ust. 8 podmiot zamierzający prowadzić działalność gospodarczą w zakresie wyrobów energetycznych, o których mowa w art. 89 ust. 2, niebędący podmiotem zarejestrowanym w trybie ust. 1, jest obowiązany przed dniem rozpoczęcia tej działalności powiadomić o tym właściwego naczelnika urzędu celnego, w celu ustalenia dopuszczalnych norm zużycia, o których mowa w art. 85 ust. 2 pkt 2. Właściwy naczelnik urzędu celnego, w drodze decyzji, wydanej z urzędu dla poszczególnych podmiotów ustala dopuszczalne normy zużycia wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy i objętych zerową stawką akcyzy, w przypadku ich zużycia do produkcji innych wyrobów. Zatem obowiązek ustalenia z urzędu dopuszczalnych norm zużycia odnosi się do tych podmiotów gospodarczych, które zużywają powyższe wyroby do produkcji innych wyrobów.

Jednakże w analizowanym stanie faktycznym nie znajdą zastosowanie ww. przypadki, ponieważ Spółka nie zużywa przedmiotowych Preparatów do produkcji innych wyrobów. W konsekwencji powyższego będzie brak konieczności rejestracji Spółki dla potrzeb podatku akcyzowego. Nie będzie miał zatem do Spółki zastosowania obowiązek wynikający z art. 78 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym.

Na potwierdzenie swojego stanowiska, Spółka pragnie powołać interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 9 lipca 2010 r. (sygn. IBPP3/443-294/10/PK).

Mając powyższe na względzie, z uwagi, iż Spółka nabywa Preparaty w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia wyrobów akcyzowych z Holandii, jest ona zobowiązana do dopełnienia następujących obowiązków określonych w art. 78 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, tj.:

a.

przed wprowadzeniem wyrobów na terytorium kraju dokonać zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym do właściwego naczelnika urzędu celnego;

b.

potwierdzić odbiór wyrobów na uproszczonym dokumencie towarzyszącym;

c.

prowadzić ewidencję nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanów faktycznych uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Od dnia 1 stycznia 2013 r. obowiązuje nowe brzmienie art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy (który został powołany przez Spółkę w interpretacji), tj. "Użyte w ustawie określenia oznaczają: wyroby akcyzowe - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy".

Powyższe nie ma jednak wpływu na przedmiotowe rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zaistniałych stanów faktycznych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl