IPPP3/443-954/13-4/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-954/13-4/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 14 października 2013 r. (data wpływu 18 października 2013 r.), uzupełnionym w dniu 17 stycznia 2014 r. (data wpływu 17 stycznia 2014 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 16 stycznia 2014 r. (skutecznie doręczone w dniu 17 stycznia 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 października 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku.

Wniosek uzupełniony został w dniu 17 stycznia 2014 r. (data wpływu 17 stycznia 2014 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 16 stycznia 2014 r.

We wniosku przedstawiono następujące stany faktyczne:

Produkowane przez Wnioskodawcę wyroby metodą cięcia i profilowania objęte tą klasyfikacją to:

* arkusze blachodachówki długości od 45 cm do 700 cm,

* arkusze blachy trapezowej długości od 45 cm do 1000 cm,

* arkusze 125 cm x 200 cm z blachy płaskiej,

* gąsiory kalenicowe długości 194 cm.

Powyższe wyroby wyprodukowane są z surowca hutniczego (wrób płaski walcowany na zimno o szerokości >= 600 mm ze stali powlekane) taśma gr 0,5 mm, szer. 1250 mm w kręgach

* gatunek DX51, S250GD, 8220GD powlekanej ogniowo Z275, Z225, Z200 lub AZ150,

* obustronnie powłoką organiczną (warstwa spodnia ok. 7 mikrometrów, warstwa wierzchnia od 20 do 50 mikrometrów.

Dla wszystkich ww. wyrobów Wnioskodawca stosuje stawkę VAT 23%.

Wszystkie wyroby służą do wykonywania budowlanych konstrukcji pokryć dachowych i elewacyjnych.

Wszystkie wyroby Wnioskodawca zakwalifikował wg PKWiU 2008 jako: 25.11.23.0 - pozostałe konstrukcje i ich części, płyty, pręty, kątowniki, kształtowniki itp. z żeliwa, stali lub aluminium.

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 17 stycznia 2014 r. Wnioskodawca wskazał, że wyłącznym zastosowaniem wyrobów Wnioskodawcy a w szczególności:

* arkuszy blachodachówki długości od 45 do 700 cm

* arkuszy blachy trapezowej długości od 45 do 1000 cm

* gąsiorów kalenicowych długości 194 cm jest zastosowanie w budownictwie.

Wyroby są stosowane poprzez stałe przymocowanie ich do konstrukcji dachu wkrętami stalowymi.

W uzasadnionych wypadkach istnieje konieczność dopasowania arkusza do kształtu dachu poprzez jego przycięcie bezpośrednio na placu budowy przed montażem.

Montaż wykonuje się bezpośrednio na placu budowy poprzez wywiercenie otworów i przykręcenie do konstrukcji dachu, elewacji lub innego elementu budynku. W niektórych przypadkach dodatkowo dopasowuje się arkusze do kształtu dachu poprzez ich przycięcie przed przykręceniem. Wyroby podczas montażu podlegają wierceniu i nie stosuje się ich ponownego montażu na innym obiekcie czyli są w zasadzie artykułem jednorazowego stosowania.

Wobec jednoznacznego zastosowania wyrobów stosowanie stawki 23% Wnioskodawca uważa za prawidłowe.

Wnioskodawca informuje, że po dokonaniu powtórnej analizy możliwości zastosowań arkuszy blachy płaskiej dokonał zmiany klasyfikacji zamiast 25.11.23.0 stosuje klasyfikację 24.10.51.0 i sprzedaje wg procedury VAT odwróconego, zatem odstępuje od wniosku o wydanie interpretacji w zakresie wyrobu o nazwie arkusze 125cm x 200cm z blachy płaskiej (produkt ten nie stanowi przedmiotu zapytania niniejszego wniosku).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy dokonywana sprzedaż produkowanych przez Wnioskodawcę wyrobów (wymienionych i szczegółowo opisanych w opisie stanu faktycznego - p. 68) ze stawką VAT 23% jest zgodna z ustawą o VAT, a w szczególności z nowelizacją ustawy z dnia 26 lipca 2013 r. w zakresie stosowania procedury VAT odwróconego.

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku z dnia 17 stycznia 2014 r.):

Zdaniem Wnioskodawcy stosowanie stawki 23% dla blachodachówki, blachy trapezowej i gąsiorów opisanych w stanie faktycznym jest prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych stanów faktycznych jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 5a ustawy o VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług - PKWiU (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednak zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Wskazać przy tym należy, że art. 146a zdanie wstępne zostało zmienione przez art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 listopada 2013 r. zmieniającej m.in. ustawę o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1608) z dniem 31 grudnia 2013 r.

Zgodnie z nowym brzmieniem art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednocześnie zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

a.

dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,

b.

nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15,

c.

dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2.

Natomiast w myśl art. 17 ust. 2 ustawy o VAT w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

Powyższe regulacje wprowadzają mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia podatku należnego na podatnika, na rzecz którego dokonywana jest dostawa towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy o VAT. Zgodnie z ww. przepisami w przypadku gdy zarówno dostawcą jak i nabywcą towaru jest podatnik podatku VAT, przedmiotem dostawy jest towar wymieniony w załączniku nr 11 do ustawy o VAT i dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 transakcję opodatkowuje nabywający towar. Tym samym w przypadku dostawy towarów, które nie zostały wymienione w załączniku nr 11 do ustawy o VAT podatnikiem pozostaje sprzedawca.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca sprzedaje produkowane przez siebie arkusze blachodachówki długości od 45 cm do 700 cm, arkusze blachy trapezowej długości od 45 cm do 1000 cm oraz gąsiory kalenicowe długości 194 cm. Wszystkie wyroby służą do wykonywania budowlanych konstrukcji pokryć dachowych i elewacyjnych. Wyroby są stosowane poprzez stałe przymocowanie ich do konstrukcji dachu wkrętami stalowymi. W uzasadnionych wypadkach istnieje konieczność dopasowania arkusza do kształtu dachu poprzez jego przycięcie bezpośrednio na placu budowy przed montażem. Montaż wykonuje się bezpośrednio na placu budowy poprzez wywiercenie otworów i przykręcenie do konstrukcji dachu, elewacji lub innego elementu budynku. W niektórych przypadkach dodatkowo dopasowuje się arkusze do kształtu dachu poprzez ich przycięcie przed przykręceniem. Wyroby podczas montażu podlegają wierceniu i nie stosuje się ich ponownego montażu na innym obiekcie czyli są w zasadzie artykułem jednorazowego stosowania. Przedmiotowe arkusze blachodachówki długości od 45 cm do 700 cm, arkusze blachy trapezowej długości od 45 cm do 1000 cm oraz gąsiory kalenicowe długości 194 cm Wnioskodawca zakwalifikował wg PKWiU 2008 jako: 25.11.23.0 - pozostałe konstrukcje i ich części, płyty, pręty, kątowniki, kształtowniki itp. z żeliwa, stali lub aluminium.

Wnioskodawca powziął wątpliwość czy prawidłowo sprzedaży produkowanych arkuszy blachodachówki długości od 45 cm do 700 cm, arkuszy blachy trapezowej długości od 45 cm do 1000 cm oraz gąsiorów kalenicowych długości 194 cm dokonuje ze stawką VAT 23% czy też powinien stosować mechanizm odwrotnego obciążenia.

W świetle cytowanego art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT mechanizm odwrotnego obciążenia stosuje się w sytuacji, gdy przedmiotem dostawy są towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy o VAT.

W załączniku nr 11 do ustawy o VAT stanowiącym wykaz towarów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, ustawodawca wymienił w poz. 1-41 towary sklasyfikowane do określonego PKWiU.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy wskazać należy, iż arkusze blachodachówki długości od 45 cm do 700 cm, arkusze blachy trapezowej długości od 45 cm do 1000 cm oraz gąsiory kalenicowe długości 194 cm, które sprzedaje Wnioskodawca sklasyfikowane pod symbolem PKWiU - 25.11.23.0 "pozostałe konstrukcje i ich części, płyty, pręty, kątowniki, kształtowniki itp. z żeliwa, stali lub aluminium" nie zostały wymienione w załączniku nr 11 do ustawy o VAT, zawierającym katalog towarów, do których stosuje się mechanizm odwrotnego obciążenia. Tym samym w analizowanym przypadku norma przewidziana w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT nie znajduje zastosowania.

Zatem podmiotem zobowiązanym do rozliczenia podatku należnego z tytułu dostawy arkuszy blachodachówki długości od 45 cm do 700 cm, arkuszy blachy trapezowej długości od 45 cm do 1000 cm oraz gąsiorów kalenicowych długości 194 cm sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU - 25.11.23.0 jest sprzedawca tych towarów jako niewymienionych w załączniku nr 11 do ustawy o VAT, tj. Wnioskodawca. Dostawa tych wyrobów winna odbywać się na zasadach ogólnych wg właściwej stawki, tj. 23% w oparciu o art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT.

Tym samym opodatkowywanie przez Wnioskodawcę sprzedaży produkowanych arkuszy blachodachówki długości od 45 cm do 700 cm, arkuszy blachy trapezowej długości od 45 cm do 1000 cm oraz gąsiorów kalenicowych długości 194 cm podatkiem VAT w wysokości 23% jest zgodne z ustawą o VAT.

Równocześnie tut. Organ informuje, że nie jest uprawniony do klasyfikacji towarów i usług, do właściwego grupowania PKWiU ani też weryfikacji wskazanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji. Zgodnie z komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów lub usług a w razie wątpliwości może on w tym zakresie zwrócić się do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi. Zatem zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach. Tym samym niniejsza interpretacja została zatem wydana w oparciu o klasyfikację statystyczną wskazaną we wniosku przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy zaistniałych stanów faktycznych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionych stanach faktycznych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl