IPPP3/443-954/12-2/JK - Odliczenie podatku VAT w ramach pakietu konferencyjnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 października 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-954/12-2/JK Odliczenie podatku VAT w ramach pakietu konferencyjnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 14 września 2012 r. (data wpływu 14 września 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku VAT w ramach pakietu konferencyjnego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 września 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku VAT w ramach pakietu konferencyjnego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest firmą świadczącą usługi w zakresie indywidualnych zbiorowych wyjazdów turystycznych. Firma jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w związku z prowadzoną przez siebie między innymi działalnością gospodarczą na terenie Polski i Unii Europejskiej. Firma wykonuje również usługi poza Unią Europejską. W związku z mało stabilną sytuacją na rynku usług turystycznych Firma zamierza poszerzyć swoją działalność o usługi w zakresie organizacji konferencji i organizacji szeroko pojętych szkoleń.

Usługi organizacji konferencji oraz usługi organizacji szkoleń będą obejmować:

* wynajem miejsc noclegowych,

* wynajem miejsc parkingowych,

* usługi gastronomiczne,

* wynajem sal konferencyjnych/szkoleniowych,

* wynajem sprzętu audio-wizualnego,

* transport do miejsca organizacji konferencji/szkolenia.

Hotele za wykonaną usługę wystawią fakturę z podaniem szczegółowych informacji o rodzaju sprzedanych usług oraz zastosowanych stawkach podatku VAT. Wśród oferowanych przez hotele usług Firma spotkała się z sytuacją gdy hotel zaproponował sprzedaż świadczonych przez siebie usług jako pakiet konferencyjny opodatkowany stawką 23% VAT. W skład pakietu wchodzą:

* wynajem miejsc noclegowych,

* wynajem miejsc parkingowych,

* usługi gastronomiczne: (przerwa kawowa, obiad, napoje do obiadu, uroczysta kolacja, możliwość korzystania z baru, śniadanie),

* wynajem sal konferencyjnych/szkoleniowych,

* wynajem sprzętu audio-wizualnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w ramach oferowanego przez hotel pakietu konferencyjnego Firmie będzie przysługiwało prawo do odliczenia w całości podatku naliczonego związanego z zakupionymi usługami w ramach pakietu konferencyjnego opodatkowanego jedną stawką 23% VAT mimo, że część wynagrodzenia hotelu dotyczy usług hotelowych i usług gastronomicznych.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy na mocy przepisów ogólnych nie jest możliwe odliczenie podatku VAT w części dotyczącej nabytych w ramach oferowanego pakietu konferencyjnego usług związanych z wynajmem miejsc noclegowych i usług gastronomicznych. Wynika to z art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług - w myśl art. 8 ust. 1 ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Generalna zasada dotycząca możliwości odliczenia podatku naliczonego została sformułowana w art. 86 ust. 1 ustawy. W przepisie tym wskazano, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione następujące warunki: odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Zatem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy ponadto wskazać, iż pomimo tego, że spełnione są generalne przesłanki upoważniające podatnika do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, to przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują wiele sytuacji, w których podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług.

I tak, zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest firmą świadczącą usługi w zakresie indywidualnych i zbiorowych wyjazdów turystycznych. Firma jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w związku z prowadzoną przez siebie między innymi działalnością gospodarczą na terenie Polski i Unii Europejskiej. Firma wykonuje również usługi poza Unią Europejską. W związku z mało stabilną sytuacją na rynku usług turystycznych Firma zamierza poszerzyć swoją działalność o usługi w zakresie organizacji konferencji i organizacji szeroko pojętych szkoleń.

Usługi organizacji konferencji oraz usługi organizacji szkoleń będą obejmować:

* wynajem miejsc noclegowych,

* wynajem miejsc parkingowych,

* usługi gastronomiczne,

* wynajem sal konferencyjnych/szkoleniowych,

* wynajem sprzętu audio-wizualnego,

* transport do miejsca organizacji konferencji/szkolenia.

Hotele za wykonaną usługę wystawią fakturę z podaniem szczegółowych informacji o rodzaju sprzedanych usług oraz zastosowanych stawkach podatku VAT. Wśród oferowanych przez hotele usług Firma spotkała się z sytuacją gdy hotel zaproponował sprzedaż świadczonych przez siebie usług jako pakiet konferencyjny opodatkowany stawką 23% VAT. W skład pakietu wchodzą:

* wynajem miejsc noclegowych,

* wynajem miejsc parkingowych,

* usługi gastronomiczne: (przerwa kawowa, obiad, napoje do obiadu, uroczysta kolacja, możliwość korzystania z baru, śniadanie),

* wynajem sal konferencyjnych/szkoleniowych,

* wynajem sprzętu audio-wizualnego.

Odnosząc się do powyższego stwierdzić należy, iż w niniejszej sprawie najistotniejszą kwestią jest ustalenie istnienia lub nieistnienia podstaw do zastosowania przepisu art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych.

Zasadniczo każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być uznawane za odrębne i niezależne, jednak w sytuacji gdy kilka świadczeń obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia jedną usługę, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Jeżeli zatem dwa lub więcej niż dwa świadczenia (lub czynności) dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta są tak ściśle związane, że obiektywnie tworzą one w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jednolite świadczenie do celów stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Usługę należy uznać za usługę pomocniczą w stosunku do świadczenia zasadniczego, jeśli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie, lecz jest środkiem w skutecznym wykorzystaniu świadczenia zasadniczego. Ważne jest, czy świadczenia są ze sobą ściśle powiązane w taki sposób, że samodzielnie nie przynoszą wymaganej praktycznej korzyści z punktu widzenia przeciętnego konsumenta. Nie ma znaczenia subiektywny punkt widzenia dostawcy lub odbiorcy świadczenia. Istnienie jednego świadczenia złożonego nie jest wykluczone z tego powodu, że do poszczególnych elementów wykazane są odrębnie ceny. Jeżeli jednak w skład świadczonej usługi wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu usługi kompleksowej.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy prawa, oraz przedstawione zdarzenie przyszłe należy wskazać, iż w przedmiotowej sprawie można mówić o jednym świadczeniu głównym - organizacji konferencji, na które składają się inne świadczenia pomocnicze, w tym usługi noclegowe, wynajmu miejsc parkingowych, wynajmu sali konferencyjnej, wynajmu sprzętu audio-wizualnego czy usługi gastronomiczne. Z wniosku wynika, iż Wnioskodawca, nabywałby od jednego kontrahenta usługi obejmujące wynajem miejsc noclegowych, parkingowych, sali konferencyjnej/szkoleniowej, sprzętu audio-wizualnego a także usługi gastronomiczne, określane jako "pakiet konferencyjny".

Zatem w związku z nabyciem przedmiotowej usługi określanej jako "pakiet konferencyjny" udokumentowanej fakturą wykazującą nabycie usługi kompleksowej, nie zaś noclegowej czy gastronomicznej, zastosowania nie znajdzie art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy. Wnioskodawcy przysługiwać więc będzie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur w zakresie, o którym mowa w powołanym art. 86 ust. 1 ustawy, tj. nabywane usługi będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a także nie zajdą inne okoliczności wskazane w art. 88 ustawy.

Jeżeli chodzi o prawo do odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego wykazanego na fakturze VAT dokumentującej przedmiotowe usługi, których miejscem świadczenia będzie również terytorium poza Unią Europejską, przywołać należy art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy, w myśl którego podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Tak więc przepis art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy uzależnia możliwość skorzystania z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od spełnienia łącznie wskazanych w tym przepisie warunków, a mianowicie:

* kwota podatku naliczonego, która ma obniżać kwotę podatku należnego, musi być związana z importowanymi lub nabywanymi towarami i usługami, które dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju,

* podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

W związku z powyższym Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, związanego ze świadczeniem ww. usług na rzecz zleceniodawcy w zakresie, w jakim nabyte towary i usługi, dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl