IPPP3/443-934/13-4/KC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-934/13-4/KC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 października 2013 r. (data wpływu 10 października 2013 r.), uzupełnionym w dniu 20 stycznia 2014 r. (data wpływu 22 stycznia 2014 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 3 stycznia 2014 r. (skutecznie doręczone w dniu 14 stycznia 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia prawidłowego momentu powstania obowiązku podatkowego w związku z importem usług nabywanych przez Podatnika - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 października 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia prawidłowego momentu powstania obowiązku podatkowego w związku z importem usług nabywanych przez Podatnika. Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 20 stycznia 2014 r., złożonym w dniu 20 stycznia 2014 r. (data wpływu 22 stycznia 2014 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 3 stycznia 2014 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

(W.) oferuje kompleksową i spójną komunikację, wykorzystując wielokanałowe dotarcie do konsumenta. Agencja prowadzi działalność z zakresu Social Media, Buzz Marketingu, Public Relations oraz tworzenia aplikacji. Posiada doświadczenie wynikające z realizacji i analizy wielu kampanii w różnych kanałach Social Media. Prowadzi profile na: X, Y, Z, A, B i innych. Narzędzia oraz kanały Social Media dobiera w zależności od celów, jakie chce osiągnąć klient oraz grupy docelowej, do której chce dotrzeć. Tworzy aplikacje pro-sprzedażowe, wizerunkowe oraz oparte na zasadach rywalizacji na platformy I., A. oraz W.

Podmioty będące właścicielami marek takich jak X, Y posiadają siedzibę w kraju, należącym do Unii Europejskiej innym niż Polska. Wystawiają Wnioskodawcy faktury za zlecone im wyżej wymienione usługi po zakończeniu miesiąca (np. 4 lipca 2013 r.) podając okres objęty fakturą (np. czerwiec 2013 r.).

W uzupełnieniu z dnia 20 stycznia 2014 r. (data wpływu 22 stycznia 2014 r.) Wnioskodawca wskazał, że dla nabywanych usług ustalone są miesięczne terminy rozliczeń a Wnioskodawca dokonuje płatności po wykonaniu usługi przez kontrahenta.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w związku z importem usług nabywanych od właścicieli marek takich jak X, Y.

Zdaniem Wnioskodawcy;

Zdaniem Wnioskodawcy, opisane usługi fakturowane przez właścicieli marek takich jak X, Y podlegają opodatkowaniu w kraju, w którym nabywca ma siedzibę (art. 28b ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług).

W związku z tym, obowiązek podatkowy powstaje w ostatnim dniu miesiąca bez względu na to, kiedy następuje płatność za usługi i bez względu na to, kiedy sprzedawca wystawi fakturę. Wynika, to z art. 19 ust. 19 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, który ma zastosowanie w sytuacji Wnioskodawcy, w przeciwieństwie do przepisów art. 19 ust. 1 (moment wykonania usługi), 4 (moment wystawienia faktury) czy 11 (moment zapłaty przed wykonaniem usług).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stosownie do art. 2 pkt 9 ustawy, przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

a.

usługodawcą jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, a w przypadku usług, do których stosuje się art. 28e, podatnik ten nie jest zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4,

b.

usługobiorcą jest:

* w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b - podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4,

* w pozostałych przypadkach - podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, posiadająca siedzibę na terytorium kraju i zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jako polski podatnik, oferuje kompleksową i spójną komunikację, wykorzystując wielokanałowe dotarcie do konsumenta. Prowadzi działalność z zakresu Social Media, Buzz Marketingu, Public Relations oraz tworzenia aplikacji. w zależności od celów, jakie chce osiągnąć klient oraz grupy docelowej. Wnioskodawca tworzy aplikacje pro-sprzedażowe, wizerunkowe oraz oparte na zasadach rywalizacji na platformy I., A. oraz W. Podmioty, będące właścicielami marek takich jak X, Y posiadające siedzibę w kraju należącym do Unii Europejskiej innym niż Polska, wystawiają Wnioskodawcy faktury za zlecone im wyżej usługi po zakończeniu miesiąca.

Dla nabywanych usług ustalane są miesięczne terminy rozliczeń a Wnioskodawca dokonuje płatności po wykonaniu usług przez kontrahenta.

W związku z tak przedstawionym stanem faktycznym, wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia prawidłowego momentu powstania obowiązku podatkowego w związku z importem usług nabywanych przez Wnioskodawcę od właścicieli marek takich jak X, Y.

Stosownie do treści art. 19 ust. 19 ustawy, przepisy ust. 1, 4, 5, 11, ust. 13 pkt 1 lit. b i c, pkt 2, 4 i 7-9 oraz ust. 14-16 stosuje się odpowiednio do importu usług, z zastrzeżeniem ust. 19a i 19b.

Zgodnie z art. 19 ust. 19a ustawy, w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b, stanowiących import usług, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wykonania usług, z tym że:

1.

usługi, dla których, w związku z ich świadczeniem, ustalane są następujące po sobie terminy płatności lub rozliczeń, uznaje się za wykonane z upływem każdego okresu, do którego odnoszą się te rozliczenia lub płatności, do momentu zakończenia świadczenia tych usług;

2.

usługi świadczone w sposób ciągły przez okres dłuższy niż rok, dla których, w związku z ich świadczeniem, w danym roku nie upływają terminy rozliczeń lub płatności, uznaje się za wykonane z upływem każdego roku podatkowego, do momentu zakończenia świadczenia tych usług.

Ważne jest również to, że dla tego szczególnego momentu powstania obowiązku podatkowego, nie ma znaczenia moment wykonania usługi, czy wystawienia faktury.

Do usług, o których mowa w ust. 19a, przepis ust. 11 stosuje się odpowiednio (art. 19b ustawy). Oznacza to, że jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części.

Treść przepisu art. 19 ust. 19a ustawy, wskazuje zatem moment powstania obowiązku podatkowego przy świadczeniu usług na rzecz podmiotów będących podatnikami z tytułu ich importu, dla których miejsce świadczenia ustalane jest na podstawie art. 28b ustawy.

Trzeba tutaj zauważyć, że stosownie do art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania Rozdziału 3 "Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług":

1.

ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2.

podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

W oparciu o zasadę ogólną zawartą w art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n. Usługi, o których mowa we wniosku, nabywane są przez Wnioskodawcę, który działa jako podmiot prowadzący działalność gospodarczą, zatem miejscem opodatkowania usług będzie miejsce, gdzie usługodawca ma siedzibę, czyli Polska.

Wnioskodawca wskazuje, że dla nabywanych usług ustalone są miesięczne terminy rozliczeń a płatności dokonuje po wykonaniu usługi przez kontrahenta. Zatem dla ustalenia momentu powstania obowiązku podatkowego dla importu usług dokonywanego przez Wnioskodawcę znajdą zastosowanie przepisy art. 19 ust. 19a pkt 1 ustawy, natomiast nie ma tutaj zastosowania przepis art. 19 ust. 19b ustawy, bowiem jak wyjaśnił Wnioskodawca, dokonuje płatności dopiero po wykonaniu usługi przez kontrahenta.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl