IPPP3/443-925/09-3/MM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-925/09-3/MM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 października 2009 r. (data wpływu 23 października 2009 r.), uzupełnione pismem z dnia 9 listopada 2009 r. (data wpływu 12 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki 0% przy świadczeniu usługi spedycyjnej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 października 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki 0% przy świadczeniu usługi spedycyjnej. Wniosek zawierał braki w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym - brak przedłożenia oryginału lub urzędowo poświadczonej kopii dokumentu (odpowiednio wypisu z Krajowego Rejestru Sądowego), z którego wynika sposób reprezentacji Spółki w zakresie oświadczeń woli i podpisywania dokumentów, tj. stosowne umocowanie dla Pana x - Wiceprezesa Zarządu oraz Pana x - Dyrektora Finansowego - Prokurenta do udzielania pełnomocnictwa Panu x - Doradcy Podatkowemu w imieniu Spółki. W związku z powyższym tut. organ podatkowy pismem z dnia 29 października 2009 r., znak IPPP3/443-925/09-2/MM wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku o powyższe braki. Wniosek został uzupełniony w terminie prawidłowym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka świadczy usługi spedycyjne, polegające na organizacji transportu, odpraw, celnej i innych czynności mających na celu przeprowadzenie procedury importu.

Transport towarów odbywa się z Hong Kongu do Polski. Spółka dostarczyła towar do odbiorcy w procedurze tranzytu, a importer ten nie dokonał odprawy ostatecznej, ale złożył towar do składu celnego, z którego będzie dopuszczał towar do obrotu w późniejszym okresie, po wykonaniu usługi przez Spółkę. Towar był transportowany na warunkach dostawy DDU, z czego wynika fakt, że za usługi świadczone przez siebie Spółka obciąża swojego agenta (partnera biznesowego) spółkę zagraniczną z siedzibą w Hong Kongu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Kiedy do świadczonej usługi spedycyjnej można zastosować obniżoną stawkę podatku VAT w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku od towarów i usług.

2.

Czy spółka musi czekać do momentu dokonania odprawy celnej przez importera, aby mieć możliwość udokumentowania faktu wliczenia swojej usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów (i zastosowania stawki 22% w momencie wykonania usługi i skorygowania stawki podatku do stawki 0% dopiero po dokonaniu importu towarów przez importera), czy też wystarczającym dowodem jest fakt, iż w przyszłości wartość usługi zostanie wliczona do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów, co daje możliwość zastosowania stawki 0% bez konieczności oczekiwania na import towarów przez importera.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Na podstawie art. 83 ust. 1 ust. 23 do usług transportu międzynarodowego można zastosować stawkę 0%. Nie budzi wątpliwości, że Spółka świadczy usługi spedycji związane z usługą transportu międzynarodowego określonego w art. 83 ust. 3 ust. 1 pkt b pkt b (trasa: Hong-Kong - Polska). Spółka posiada dokumenty stanowiące dowód świadczenia usług tj. list przewozowy oraz fakturę (art. 83 ust. 5 punkt 1).

Problematycznym jest warunek narzucony przez art. 83 ust. 5 punkt 2, gdyż w momencie wykonania usługi spedytor (Spółka) nie będzie dysponował dokumentem potwierdzonym przez Urząd Celny, z którego jednoznacznie będzie wynikał fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów. Taki dokument będzie istniał dopiero po faktycznym odprawieniu towaru przez importera. Warunki transportu (DDU) wskazują jednoznacznie, że wartość usługi jest wliczana do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów. Stąd też zastosowanie stawki 0% na usługi spedytora nie budzi wątpliwości.

Problemem jest jednakże fakt, iż w momencie zafakturowania wykonania usługi spedytor nie posiada jeszcze dokumentu potwierdzającego wliczenie usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów, ponieważ taki import jeszcze nie nastąpił.

Należy zaznaczyć, iż transport towaru na warunkach DDU nie daje możliwości nie wliczenia wartości usługi to podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.

Dlatego zasadnym jest stwierdzenie, iż mimo że w momencie wystawienia faktury za usługi nie istnieje dokument określony w art. 83 ust. 5 punkt 2 ustawy należy już zastosować stawkę 0%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o VAT", opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego.

Natomiast przez usługi transportu międzynarodowego, na mocy art. 83 ust. 3 ustawy o VAT, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się:

1.

przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:

a.

z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty,

b.

z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,

c.

z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),

d.

z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju;

2.

przewóz lub inny sposób przemieszczania osób środkami transportu morskiego, lotniczego i kolejowego:

a.

z miejsca wyjazdu na terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju,

b.

z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu na terytorium kraju,

c.

z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt);

3.

usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami, o których mowa w pkt 1 i 2.

Stosownie do art. 83 ust. 5 ustawy o VAT, dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, są w przypadku transportu:

1.

towarów przez przewoźnika lub spedytora - list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2;

2.

towarów importowanych - oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów;

3.

towarów przez eksportera - dowód wywozu towarów;

4.

osób - międzynarodowy bilet lotniczy, promowy, okrętowy lub kolejowy, wystawiony przez przewoźnika na określoną trasę przewozu dla konkretnego pasażera.

Przez import - zgodnie z art. 2 pkt 7 ustawy o VAT - rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca świadczy usługi spedycyjne, polegające na organizacji transportu, odpraw, celnej i innych czynności mających na celu przeprowadzenie procedury importu. Transport towarów odbywa się z Hong Kongu do Polski. Wnioskodawca dostarczył towar do odbiorcy w procedurze tranzytu, a importer ten nie dokonał odprawy ostatecznej, ale złożył towar do składu celnego, z którego będzie dopuszczał towar do obrotu w późniejszym okresie, po wykonaniu usługi przez Wnioskodawcę. Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do tego czy ma możliwość zastosowania stawki 0% dla świadczonej przez siebie usługi spedycyjnej, która jest związana z usługą transportu międzynarodowego określoną w art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT.

Biorąc pod uwagę okoliczności przedstawione we wniosku oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ podatkowy stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe. Kluczowym przepisem, który pozwala rozwiązać wskazany we wniosku problem jest art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT czytany w powiązaniu z art. 83 ust. 3 pkt 3 oraz art. 83 ust. 5 pkt 1 i pkt 2 ustawy o VAT. Ze stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca świadczy usługę spedycji związaną z transportem międzynarodowym - stosownie do art. 83 ust. 3 pkt 1 lit. b) w powiązaniu z art. 83 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT (transport towarów odbywa się na trasie Hong Kong - Polska). Spółka posiada dokumenty stanowiące dowód świadczenia usług tj. list przewozowy oraz fakturę (czyli spełnia przesłankę z art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy o VAT). Jednakże nie posiada dokumentu potwierdzającego fakt wliczenia usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów (czyli nie spełnia przesłanki z art. 83 ust. 5 pkt 2 ustawy o VAT).

Reasumując, należy stwierdzić, iż z uwagi na fakt, że Wnioskodawca nie posiada dokumentu wymienionego w art. 83 ust. 5 pkt 2 ustawy o VAT, wystawiając fakturę VAT na świadczoną przez siebie usługę spedycyjną związaną z międzynarodowym transportem towarów nie ma prawa do zastosowania stawki 0%. Wnioskodawca jest zobowiązany zastosować dla swojej usługi 22% stawkę podatku VAT, którą może skorygować dopiero w momencie posiadania dokumentu potwierdzającego fakt wliczenia usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl