IPPP3/443-921/12-4/KB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 grudnia 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-921/12-4/KB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 11 września 2012 r. (data wpływu 14 września 2012 r.) uzupełniony pismem z dnia 28 listopada 2012 r. (data wpływu 3 grudnia 2012 r.) na wezwanie tut. organu z dnia 15 listopada 2012 r. doręczone w dniu 24 listopada 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania sprzedaży samochodu osobowego zarejestrowanego na terytorium kraju - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 września 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania samochodu osobowego zarejestrowanego na terytorium kraju.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 listopada 2012 r. (data wpływu 3 grudnia 2012 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. Organu z dnia 15 listopada 2012 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie sprecyzowane w uzupełnieniu wniosku):

Wnioskodawca zastanawia się nad kupnem samochodu osobowego o kodzie XXX zarejestrowanego w Polsce jako auto osobowe. Samochód ten został sprowadzony do kraju jako auto z homologacją auta specjalnego (pomoc drogowa) kod XXX. Importer zgodnie z obowiązującymi przepisami nie zapłacił akcyzy w momencie wprowadzenia pojazdu na polski obszar celny ponieważ pojazdy specjalne typu pomoc drogowa są z opłaty akcyzowej zwolnione. Po jakimś czasie, importer dostosował pojazd do homologacji auta osobowego co potwierdził stosownymi badaniami na okręgowej stacji badań pojazdów. Następnie złożył wniosek do wydziału komunikacji o zmianę wpisu w dowodzie rejestracyjnym z auta specjalnego (pomoc drogowa) na auto osobowe. Wydział komunikacji wydał dowód rejestracyjny z wpisem samochód osobowy.

Importer zapewniał Wnioskodawcę, że wszystko jest zgodnie z prawem, że pojazd w momencie wprowadzenia na polski obszar celny był pojazdem specjalnym więc akcyza nie była wymagana. Natomiast gdy pojazd miał zmienioną specyfikacje na auto osobowe znajdował się już na polskim terenie więc akcyza także nie mogła być wymagana.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy kupując taki samochód Wnioskodawca nie będzie w przyszłości pociągnięty do odpowiedzialności za niezapłaconą akcyzę przez importera.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Kupując taki samochód Wnioskodawca nie będzie w przyszłości pociągnięty do odpowiedzialności za niezapłaconą akcyzę przez Urząd Celny ani Urząd Skarbowy, ponieważ za płatność akcyzy odpowiada importer. Pojazd w momencie wprowadzenia na polski obszar celny był pojazdem specjalnym więc akcyza nie była wymagana. Natomiast gdy pojazd miał zmienioną specyfikacje na auto osobowe znajdował się już na polskim terenie więc akcyza także nie mogła być wymagana.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), zwana dalej "ustawą", określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy (art. 1 ust. 1).

W myśl art. 3 ustawy, do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.).

Zmiany w Nomenklaturze Scalonej (CN) nie powodują zmian w opodatkowaniu akcyzą wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych, jeżeli nie zostały określone w niniejszej ustawie.

Zgodnie z art. 100 ust. 1 ustawy, w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

import samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;

2.

nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;

3.

pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym:

a.

wyprodukowanego na terytorium kraju,

b.

od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu czynności, o których mowa w pkt 1 albo 2.

Jednakże w myśl art. 100 ust. 3 ww. ustawy jeżeli w stosunku do samochodu osobowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności podlegającej opodatkowaniu to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości.

Stosownie do art. 100 ust. 4 ustawy, samochody osobowe są to pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją XXX przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem pojazdów samochodowych i pozostałych pojazdów, które nie wymagają rejestracji zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

Natomiast za sprzedaż samochodu osobowego w rozumieniu ww. ustawy, stosownie do art. 100 ust. 5, uznaje się jego:

1.

sprzedaż, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;

2.

zamianę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;

3.

wydanie w zamian za wierzytelności;

4.

wydanie w miejsce świadczenia pieniężnego;

5.

darowiznę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;

6.

wydanie w zamian za dokonanie określonej czynności;

7.

przekazanie lub wykorzystanie na potrzeby reprezentacji albo reklamy;

8.

przekazanie przez podatnika na potrzeby osobiste podatnika, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, a także zatrudnionych przez niego pracowników oraz byłych pracowników;

9.

użycie na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zastanawia się nad kupnem samochodu osobowego o kodzie XXX zarejestrowanego w Polsce jako auto osobowe. Samochód ten został sprowadzony do kraju jako auto z homologacją auta specjalnego (pomoc drogowa) kod CN 8705 90 80. Importer zgodnie z obowiązującymi przepisami nie zapłacił akcyzy w momencie wprowadzenia pojazdu na polski obszar celny ponieważ pojazdy specjalne typu pomoc drogowa są z opłaty akcyzowej zwolnione. Po jakimś czasie, importer dostosował pojazd do homologacji auta osobowego co potwierdził stosownymi badaniami na okręgowej stacji badań pojazdów. Następnie złożył wniosek do wydziału komunikacji o zmianę wpisu w dowodzie rejestracyjnym z auta specjalnego (pomoc drogowa) na auto osobowe. Wydział komunikacji wydał dowód rejestracyjny z wpisem samochód osobowy.

W tym miejscu należy zauważyć, że wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do kwestii czy w wyniku nabycia przedmiotowego samochodu powstanie u Wnioskodawcy obowiązek zapłaty podatku akcyzowego.

Biorąc pod uwagę powyższe, należy stwierdzić, że w sytuacji gdy importer po dokonanym imporcie samochodu specjalnego dokona jego rejestracji w tym charakterze, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, to czynności dokonane po tej rejestracji, tj. przerobienie samochodu specjalnego na samochód osobowy oraz jego przerejestrowanie lub dalsza sprzedaż, nie są już przedmiotem opodatkowania akcyzą, o którym mowa w art. 100 ustawy. Z ww. przepisu wynika bowiem, że w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest import, nabycie wewnątrzwspólnotowe lub pierwsza sprzedaż samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym. Zatem, skoro nabywany przez Wnioskodawcę samochód osobowy jest już zarejestrowany na terytorium kraju to związane z nim transakcje nie będą podlegały opodatkowaniu akcyzą, a co za tym idzie, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do zapłaty podatku akcyzowego.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Ponadto, mając na uwadze fakt, że stroną wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego jest Wnioskodawca - jako nabywca samochodu osobowego, zaznacza się, iż interpretacja nie ma mocy wiążącej dla sprzedawcy tego samochodu. Podmiot ten, jeżeli zainteresowany jest uzyskaniem interpretacji indywidualnej, powinien wystąpić z odrębnym wnioskiem o jej udzielenie. W konsekwencji regulacje zawarte w art. 14k-14n ustawy - Ordynacja podatkowa nie będą miały zastosowania dla tego podmiotu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl