IPPP3/443-917/11-4/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-917/11-4/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 20 czerwca 2011 r. (data wpływu 29 czerwca 2011 r.), uzupełnionego w dniu 25 lipca 2011 r. w odpowiedzi na wezwanie nr IPPP3/443-917/11-2/JK z dnia 12 lipca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu "Opracowanie i druk materiałów promocyjnych i informacyjnych dotyczących Stowarzyszenia" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 czerwca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu "Opracowanie i druk materiałów promocyjnych i informacyjnych dotyczących Stowarzyszenia".

Wniosek został uzupełniony w dniu 25 lipca 2011 r. w odpowiedzi na wezwanie nr IPPP3/443-917/11-2/JK z dnia 12 lipca 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Członkowie Stowarzyszenia działają społecznie, realizują cele statutowe. Stowarzyszenie realizuje projekty miękkie. Obecnie Stowarzyszenie chce zrealizować projekt o nazwie "Opracowanie...". Stowarzyszenie planuje:

* zakup notebooka, drukarki (dla potrzeb Stowarzyszenia - pisma, ogłoszenia, małe plakaty itp),

* stworzenie i administrowanie strony internetowej Stowarzyszenia (bieżące informacje, komunikaty, galeria zdjęć),

* zlecić wydrukowanie wizytówek,

* zrobienie pieczątek,

* zlecenie wydrukowania kalendarza (z wykorzystaniem zdjęć pokazujących piękno okolicy),

* zlecenie wydruku folderu o Stowarzyszeniu i okolicy,

* zlecenie wydruku pakietu pocztówek (z wykorzystaniem zdjęć pochodzących od mieszkańców oraz wykonanych przez członków klubu fotograficznego podczas ubiegłorocznego pleneru).

Wykonane podczas projektu rzeczy będą rozdawane nieodpłatnie podczas spotkań, wyjazdów szkoleniowych, imprez lokalnych. Mają one służyć promocji Stowarzyszenia i regionu. Po zrealizowaniu operacji Stowarzyszenie nie osiągnie żadnych przychodów wymagających opodatkowania. Koszty ponoszone będą na podstawie faktur i rachunków. Wystawiane faktury zawierać będą podatek od towarów i usług zgodnie z art. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. Bardzo możliwe, że konieczne będzie zawarcie umów o dzieło. Wówczas za wykonane dzieło Stowarzyszenie otrzyma rachunek, od którego będzie zobowiązane odprowadzić podatek dochodowy (w ustawowym terminie).

Projekt zostanie zrealizowany ze środków pochodzących z: darowizn, składek członkowskich, pożyczki bankowej. Stowarzyszenie ma już podpisaną umowę z Urzędem Marszałkowskim na refundację (po realizacji projektu) w ramach działania 4.1/413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju PROW 2007-2013 dla małych projektów na podstawie złożonego w październiku 2009 r. wniosku o przyznanie pomocy.

W składanym wniosku Stowarzyszenie złożyło oświadczenie o kwalifikowalności podatku VAT, w którym oświadczyło, że nie jest podatnikiem VAT, nie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT oraz zobowiązuje się do zwrotu zrefundowanego w ramach operacji podatku VAT, jeżeli zaistnieją przesłanki umożliwiające odzyskanie tego podatku. Prawna sytuacja Stowarzyszenia się nie zmieniła. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej. Nie ma zatem możliwości odzyskania podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie może odliczyć podatek VAT od nabywanych towarów i usług, w związku z realizacją projektów.

Zdaniem Wnioskodawcy, odliczenie nie jest możliwe a tym samym podatek VAT jest dla nas kosztem kwalifikowalnym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - jak stanowi art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego - stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

otwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

W związku z powyższym, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z danych przedstawionych we wniosku wynika, że Stowarzyszenie chce zrealizować projekt o nazwie "Opracowanie...". Stowarzyszenie planuje zakup notebooka, drukarki (dla potrzeb Stowarzyszenia - pisma, ogłoszenia, małe plakaty itp); stworzenie i administrowanie strony internetowej Stowarzyszenia (bieżące informacje, komunikaty, galeria zdjęć); zlecić wydrukowanie wizytówek; zrobienie pieczątek; zlecenie wydrukowania kalendarza (z wykorzystaniem zdjęć pokazujących piękno okolicy); zlecenie wydruku folderu o Stowarzyszeniu i okolicy; zlecenie wydruku pakietu pocztówek (z wykorzystaniem zdjęć pochodzących od mieszkańców oraz wykonanych przez członków klubu fotograficznego podczas ubiegłorocznego pleneru). Wykonane podczas projektu rzeczy będą rozdawane nieodpłatnie podczas spotkań, wyjazdów szkoleniowych, imprez lokalnych. Mają one służyć promocji Stowarzyszenia i regionu. Po zrealizowaniu operacji Stowarzyszenie nie osiągnie żadnych przychodów wymagających opodatkowania. Stowarzyszenie nie jest podatnikiem VAT, nie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów nie będących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a towary nabywane w ramach realizacji przedmiotowych działań nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Zatem, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji planowanych działań.

Reasumując, Stowarzyszenie nie ma możliwości odzyskania podatku VAT uiszczanego przy zakupie towarów i usług związanych z realizacją projektu o nazwie "Opracowanie i druk materiałów promocyjnych i informacyjnych dotyczących Stowarzyszenia", na podstawie przepisów dotyczących podatku od towarów i usług.

Końcowo zauważyć należy, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl