IPPP3/443-91/08-3/MM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-91/08-3/MM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20 października 2008 r. (data wpływu 27 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania otrzymanych z budżetu miasta dotacji dotyczących dofinansowania działalności bieżącej zakładu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 października 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanych z budżetu miasta dotacji dotyczących dofinansowania działalności bieżącej zakładu. Wniosek zawierał braki formalne (brak pełnomocnictwa lub innego dokumentu uprawniającego panią x do podpisania wniosku o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego), tutejszy organ podatkowy pismem z dnia 17 listopada 2008 r. nr IPPP3/443-91/08-2/MM wezwał Zakład w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego wezwania do uzupełnienia wniosku w powyższym zakresie. Wniosek został uzupełniony w terminie prawidłowym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Miejski Zakład XXX jest zakładem budżetowym utworzonym na podstawie uchwały nr x z dnia x w sprawie podziału przedsiębiorstwa gospodarki komunalnej i mieszkaniowej w x. Zakład świadczy usługi w zakresie lokalnego transportu zbiorowego w granicach administracyjnych miasta.

Do przychodów zakładu obok wpływów ze sprzedaży usług należą dotacje przedmiotowe. Podstawą prawną otrzymania dotacji jest uchwała Rady Miasta x. Wynika z niej, że dofinansowaniu podlegać będzie koszt 1 wozokilometra, którego podstawę wyliczenia stanowią planowane koszty i wpływy danego okresu rozliczeniowego. Istotą otrzymanej przez Zakład dotacji jest dofinansowanie bieżącej działalności MZXXX. Otrzymanie dotacji nie jest równoznaczne ze zmianą cen biletów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dotacja przedmiotowa otrzymana od Urzędu Miasta x na pokrycie bieżących kosztów działalności Miejskiego Zakładu XXX stanowi obrót będący podstawą opodatkowania podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Dotacja przedmiotowa otrzymana z Urzędu Miasta x na częściowe pokrycie kosztu przejazdu 1 wozokilometra nie stanowi obrotu podlegającego opodatkowaniu podatkiem VAT. Wymieniona dotacja odnosi się do kosztu przejazdu 1 wozokilometra, którego podstawą wyliczenia są poniesione koszty i wpływy w danym okresie rozliczeniowym. Otrzymana dotacja nie rekompensuje utraty wpływów z tytułu ulg stosowanych w przewozach osób uprawnionych.

Otrzymane dofinansowanie nie można podporządkować konkretnej usłudze, tj. konkretnemu biletowi, gdyż Zakład nie prowadzi ewidencji przejazdów bezpłatnych. Zdaniem Wnioskodawcy dotacja nie jest bezpośrednio związana z ceną biletu za świadczone usługi przewozu pasażerów.

Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy o VAT otrzymana dotacja nie powinna wchodzić do obrotu i zwiększać podstawę opodatkowania podatkiem VAT usług komunikacji miejskiej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o VAT", opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczonych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do zapisu art. 29 ust. 2 ustawy o VAT, w przypadku, gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Włączenie zatem do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne są zatem szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania. Dotacje, o których mowa we wniosku otrzymywane są przez Wnioskodawcę od Urzędu Miasta x i przeznaczone są na cele związane z dofinansowaniem bieżącej działalności Miejskich Zakładów Komunikacyjnych.

Z treści wniosku wynika, iż przyznana dotacja dotyczy ściśle kosztu jednego wozokilometra i nie wpływa na cenę biletu. Oznacza to, iż ma ona charakter ogólny, a jej celem jest dotowanie całej działalności Wnioskodawcy. Tym samym nie stanowi dopłaty do ceny usługi, a co za tym idzie, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Podsumowując, należy stwierdzić, iż na mocy art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, przedmiotowa dotacja dotycząca dofinansowania do kosztu jednego wozokilometra, otrzymywana od Urzędu Miasta x, nie będzie stanowiła obrotu, będącego podstawą opodatkowania, gdyż otrzymywane dotacje nie mają bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-ego Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl